De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 23 april pagina 17

23 april 1932 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

No. 2864 De Groene Amsterdammer van 23 April 1932 17 Verkeers chaos door H. J. Peppink De gemeentelijke autonomie heeft tot een chaos geleidt! Wat zou men er van zeggen, wan neer de tramdirectie in een onzer steden eens een tarief invoerde, waar bij de ritprijs door den conducteur moest bepaald worden naar de onder staande formule: X = Q(3k.m.) gewicht passagier X boorden maat ouderdom conduc teur X voltage Mogelijk zou men een billijker ver deeling van de belastinggelden ver krijgen en interessante statistische gegevens kunnen verzamelen. De tram zou echter opgedoekt worden wegens gebrek aan personeel en passagiers. Op verkeersgebied is het nu wel niet zóó erg, maar de voorschriften van den weg zijn toch vaak met puzzles te vergelijken, en daarbij komt, dat slechts ervaren juristen thuis zijn in onze verkeerswetgeving. Behalve in verschillende rijksvoorschriften en pro vinciale verordeningen, vinden wij verkeersbepalingen ook in Spoor- en Tramwegwetten en -reglementen, het Hijks-wegenreglement, alsmede in de politieverordeningen van vele onzer 1100 gemeenten. Wanneer wij dus langs weg of straat rijden, overtreden we altijd wel een of andere bepaling, zelfs het stilstaan is heel dikwijls straf baar. In luttele uren tijds kunnen wij in ons land heel wat steden bezoeken; wat nu in de eene plaats geoorloofd is, wordt elders als een ernstige overtre ding beschouwd. Hier mogen we een stilstaande tram wél voorbijrijden, daar alleen, als er een vluchtheuvel is, elders slechts, als er een uitstapheuvel aanwezig is, in weder een andere stad moet er zelfs een wachthuisje aan te pas komen. Een intercommunale tram iseentram,die?intercommunaal"rijdt, dacht u ? Mis, er zijn trams die meer dan n gemeente aandoen, en die als stadstrams beschouwd worden. Een intercommunale tram mag allén voor bij gereden worden wanneer ter plaatse waar zij stilstaat een vluchtheuvel aanwezig is. Staat de tram echter niet stil ten behoeve van de passagiers, dan mag men er altijd langs Wanneer in een of andere stad een gesloten brug voor het rijverkeer her opend wordt, gaan b.v. de voetgan gers voor. Elders gaat echter juist het snelverkeer voor, in weer andere plaatsen mogen wielrijders niet op die brug rijden, maar moeten ze, naast hun fiets loopend, de wanorde nog vergrooten. In de eene stad wordt men geverbaliseerd, wanneer men meer dan 20 km/u rijdt, elders is de grens 25, weer ergens anders 30, 35 of 40 km u. Als men in Amsterdam linksaf wil gaan bij een verkeersagent moet men zich eerst geheel rechts opstellen, behalve o.m. op den Dam, waar men links van den weg moet wachten. In Kotterdam en den Haag is dat weer anders. In deze drie steden worden niet minder dan vijf verschil lende soorten verkeers-signalen ge bruikt, al of niet met schellen gecom bineerd. In sommige steden worden parkeervoorschriften zeer duidelijk aangegeven (Amsterdam), elders (den Haag) zijn de bordjes alleen zichtbaar voor wandelaars met veel vrijen tijd en scherp gezichtsvermogen, terwijl men in Rotterdam het plaatsen van aanduidingen zóó ontsierend acht, dat men de weggebruikers liever geheel in het onzekere laat. In de eene stad moet voor 4 uur parkeeren niets be taald worden, ergens anders voor n uur ? 0.25, elders is slechts l kwartier vrij, in nog weer andere gemeenten is het onbeheerd laten staan geheel ver boden, en er zijn ook steden, die vor deren, dat het motorrijruig afgesloten wordt, terwijl het in andere plaatsen juist niet op slot mag zijn. In sommige gemeenten mag men achterop een fiets geen tweede persoon vervoeren, elders wél, mits het een kind zij, hier niet ouder, elders niet jonger dan zoo en zooveel jaren. Weer ergens anders mag het heelemaal niet, als de wielrijdster, die de fiets bestuurt, onbe schermde hoedenpennen draagt, of wanneer er geen steun voor rug, handen en voeten aangebracht is. In sommige plaatsen moet het kind voorop, elders mag h et juist niet voorop de fiets zitten zitten. Een van de ..rijkste" verkeersbepa lingen is, volgens het weekblad De Au to, onlangs te Overschie aangenomen. In dit lieflijke dorp, onder den rook van Neerland's tweede stad gelegen, is ftet namelijk verboden, om zonder vergun ning van B. en W. met motorrijtuigen stil te staan, indien daarin personen zijn van beiderlei kunne, tenzij voor het in- en uitstappen, of indien bedoelde personen gehuwd zijn, of tot elkaar staan in den eersten of tweeden graad van bloed- of aanverwantschap". Afge zien van den ..huiselijken" stijl, waar aan Charivarius op een andere plaats in dit blad ...smullen zou", richt ik deze poging om. de iveggebruikers op hel ..rechte pad" te, houden, buitengewoon geslaagd (!) Geachte lezers, het aantal voorbeel den is hiermede lang niet compleet; wanneer men in de bovengenoemde wetten, enz .eens gaat neuzen, dan vindt men telkens weer verrassende voorschriften, en het zou een kleine moeite zijn, om een geheel nummer van dit blad ermee te vullen. De bo vengenoemde greep" is echter vol doende, om aan te toonen, dat het zóó niet langer kan. Helaas is dat een inzicht, dat nog niet tot de Hegeering doorgedrongen is. Indachtig aan een zeer goed algemeen beginsel in ons staatsrecht, heeft men den gemeenten, enz. de vrije hand gelaten bij het ma ken van verkeersvoorschrit'ten. -Nu echter gebleken is, dat die vrijheid ook in dit geval tot losbandigheid en andere excessen voerde, mist men den moed, om een tot hiertoe en. ... nu terug" te roepen. Al jarenlang bestaat deze noodtoestand en alleen de l tegeering kan hier ingrijpen, door zélf die verkeersbelangen te regelen, welke voor de vrijheid en veiligheid van de weggebruikers van essentieel belang zijn. Men héft al iets gedaan, tot voor kort (1927) mochten de gemeenten allerlei aanwijzingen (b.v. voor verbo den straten) op een echt-huiselijke manier aangeven. De rijkswetgever heeft toen de reeds bestaande unifor me aanwijzingen verplichtend gesteld. Alle andere verloren hun waarde. .Men ging echter lang niet ver genoeg. Het auto- en rijwielverkeer heeft een on miskenbaar interlocaal (zelfs inter nationaal) karakter, wat o.m. door den Volkenbond uitdrukkelijk erkend is. Binnen een zoo klein gebied als ons land behooren daarom de regels van den weg overal gelijk te zijn. Aller wegen klaagt men over de verkeerson-veiligheid ; welnu, de voorschriften waaraan de weggebruikers zich te houden hebben (de bases dus van de verkeersorde) deugen niet. Hoe kan men op een dergelijke fundeering een veilig verkeer verwachten? Radio en Grammofoon De Berlijnsche omroep gaat ver-zien door L. J. van Looi Op zeven meter golflengte De zevenmeterzender voor Berlijn is gereed. Heeft u wel eens de spoelen in uw toestel bekeken wanneer u ten minste een toestel heeft, dat zichtbare spoelen bezit de spoelen die voor de afstemming van Hilversum dienen? Dat zijn bakbeesten van spoelen en als u aan het tellen slaat, komt u tot 200 windingen. Voor Huizen hebben we spoeltjes met 50 of 75 windingen noodig. En voor een golflengte van zeven meter. . . . Ach wat, daar staat de heele zaak op zijn kop.De ontvangst op deze tech nisch zoo lang onontgonnen golflengte beteekent eigenlijk niets meer. Dat wordt een apparaatje, dat werkelijk in den zik meegenomen kan worden, teneinde het met een snoertje ergens op de lichtleiding aan te sluiten. Groo tier dan een klein kistje sigaren behoeft het niet te worden. Ik zeg dit alleen Biaar om aan te duiden hoe weinig er noodig is voor de ontvangst van zulke De zevenmeterzender. Hoewel de sterkte 15 Kilo watt bedraagt, is de zender veel kleiner dun die voor grootere golflengten. korte golven als waarvoor thans in Berlijn een groote zender gereed staat. Een ..ontvangspoel" van n winding. een niiniatuurcondensatortje het grootste ding in dezen ontvanger is de lamp. Het wordt de eenvoudigste zaak van de wereld. Waarom men dan niet allang een aantal van de/,e ultra-k c irtego] f.stations heeft gebouwd? Omdat men geen er varing had over de nuttigheid. De nuttigheid, d.w.z.. het rendement van den zender en zijn stralingsbereik. Langzamerhand is men de golflengten onder de tien meter genaderd, waarbij de amateurs natuurlijk vooraan gin gen en men deed toen de eigenaardige ervaring op. dat de golflengten onder de S meter eigenlijk heelemaal niet te gebruiken waren, want /.ij werden alleen maar op Keer korten afstand gehoord. Daarbij kwam. dat l)>'t heel moeilijk was om voor de/.e golfleng ten een behoorlijk sterken zender te bouwen de zcndlamp"n deden na melijk niet ?/:(><> goed meer mee op deze lengten. Totdat een ingenieus man op de gedachte kwam. dat in dit golflengt.esi'ebied een heel nieu\\e mogelijk heid lag voor dr- radio. De langere golflengten worden wel over groote afstanden gehoord, doch ook dikwijls over zulke Lrt'onte ai'sta.nden als men heelemaal niet noodig had. Men wilde dien afstand best ruilen voor de moge lijkheid meer stations, dus meer zend kanalen te kunnen houwen. Die gele genheid biedt de zevenmetergolf, die bruikbaar zou zijn voor een tamelijk uitgebreid plaatselijk radiotelefoon net. Maar de groote beteekenis van de zeven meter golf ligt, geloof ik, ergens anders. Het is mogelijk om alle steden van een zevenmeterzender te voorzien, zonder dat die zenders elkaar storen, mits. . . . die steden. niet zoo dicht bij elkaar liggen, dat je van de eene plaats de anderekuntzien. Want de reikwijdte van de zeven metergolf in het optische zicht, zoover lichtstralen kunnen doordringen, zoo ver gaan de stralen van den zevenme terzender. Die golven buigen zich dus niet om de aarde heen, doch gaan steeds recht vooruit. Een andere vraag is, of zij ook door de Heavysidelaag niet gebogen worden, zoodat zij ook op zér grooten afstand ergens te hooren zouden zijn. Dat moet echter de praktijk uitmaken. Een tekort aan omroepzenders kan er dus op deze wijze niet ontstaan. Want als de eene zevenmeterzender een naburige toch ergens mocht storen, dan is een mini male verstemming van een der zen ders voldoende om uit het bereik van elkaar te komen. Er is namelijk op deze golflengten vél meer plaats. Om een klein denkbeeld te geven van de ruimte die er in dit golflengtegebied is: tusschen 12 en 15 meter golflengte zou men alle omroepzenders van de geheele wereld een plaatsje kunnen geven, zonder dat zij elkaar storen ! En hoe meer we naar beneden gaan, des te meer plaats komt er. In de eerste plaats kan dus door de zevenmeterzenders het golflengte tekort worden opgeheven, doch. wat nog belangrijker is: wij kunnen op deze golflengten pas goede televisie gaan maken. Een omroepzender ge bruikt hoogstens een golf band breed te van 10 kiloherts, dat is de breedte van de draaggolf van een station die wij hooren, als wij genereerend een telefoniezender afstemmen. Ken goed televisie-zender moet een golf band breedte van HO maal zooveel Kilohertz hebben en het is dus onmo gelijk om ook maar n goeden televi siezender tusschen 1000 on 2000 meter golflengte onder te brengen onder de tien meter kunnen er eenige zelfs in elke stad komen. Zulk een groote bandbreedte kan men echter niet met een normalen omroepontvanger ontvangen - al ging de golflengte daarvan ook zoover naar beneden. De terugkoppeling, die wij daarbij gebruiken, vernauwt de band breedte namelijk opmerkelijk - ieder een kan dat direkt k.onstateeren. als er een storend station b.v. op 800 me ter weggestemd moet worden. Dan verandert men de volume-regelaar, zoodat men minder versterking krijgt en draait de terugkoppeling bij. waar door liet geluid sterker wordt, en met een de selectiviteit verhoogd. Hij ont vangst van goede televisie zullen wij niet mogen terugkoppelen, dus moet de ontvangen energie van den zender al zoo groot zijn. dat wij niet met de terugkoppeling behoeven te welken. De zcvenmet-.'ivender voor Herlijn is thans gereed. De energie bedraagt niet minder dan 15 Kilowatt, dat is drie maal zooveel als van onze llollandsche zenders,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl