Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 23 April 1932
No. 2864
Strijd en vrede
/EN WIJNHANDE
door Mr. H. Giltay
Inayat Khan's Boodschap 1)
Het kleine gele boekje lag al een tijdlang te
wachten op mijn tafel. Telkens viel mijn blik erop
en wilde ik het ter hand nemen en gaan lezen.
Maar altijd weer rees er een neen in mij op en liet
ik het liggen. Waarom? Ik wist het zelf niet. Er
was een zeer duidelijke afweer, maar de gronden
daarvan drongen niet tot mijn bewustzijn door.
Toch wist ik, dat ik dit spelletje op den duur niet
zou kunnen volhouden, dat ik tenslotte zou moeten
luisteren naar wat dat boekje mij te zeggen had.
En dat is nu eindelijk gebeurd. Inayat Khan
heeft tot mij gesproken en ik heb zijn boodschap
verstaan. En daarmee is mij tegelijk duidelijk
geworden, waarop mijn afweer berustte: op vrees.
Wat trouwens bij alle afweer het geval is. Instinc
tief weert onze psyche alles af, waarvan zij ver
storing van evenwicht, dat is onlust, vreest. Dat
alle geestelijke groei, alle hoogere ontwikkeling
voorbijgaande evenwichtsverstoring tot voorwaar
de heeft, is een kwestie van bewust inzicht, waarvan
ons instinctief, onbewust zieleleven niet weet.
Maar wat vreesde ik dan van dit boekje? Ik kan
het nu in n woord zeggen: de verleiding der
daadlooze contemplatie. Het opgaan in de vreugde
van het schouwen, in de harmonie van het inner
lijk koninkrijk, die het leed en de verscheurdheid
van de uitwendige wereld doet vergeten. Die onze
zielskrachten verbruikt in het ervaren Gods in
de ziel en daardoor onze daadkracht verlamt.
Ik vreesde in Inayat Khan de mystiek, die de
vijand is van de daad- En déze mystiek kunnen
wij niet genoeg vreezen, want zij is slechts een
andere naam voor lafheid en luiheid, voor egoïs
tisch geluksverlangen. Zij is geen verheffing, maar
vlucht, vlucht voor de pijnlijke realiteit, die wij
niet aandurven. Onze tijd heeft geen behoefte aan
menschen, die hun ziel verliezen in God, maar aan
menschen, die al hun krachten van gemoed en
verstand geven aan de menschheid.
Inayat Khan's mystiek echter is niet van deze
soort. Zij staat niet antithetisch tegenover de daad,
maar is juist bron van daadkracht. Zij erkent de
gebrokenheid der wereld, de tegenstelling van
wat buiten ons is en van wat wij in ons ervaren.
En haar hoogste doel is: hetgeen buiten ons is
meer en meer met ons innerlijk ervaren in over
eenstemming te brengen. Maar zij is rotsvast
hiervan overtuigd, dat wij geen vredestichters
in de wereld kunnen zijn, zoo wij geen vrede hebben
in ons eigen hart. Zooals Thomas a Kempis
NIEUWE
COLLECTIE
PERZISCHE
TAPIJTEN
KLEEDJES
A F S C H A R
S C H l R A S
I.1O X 1.70 MTR.
Fl.
35._. __ BOCHARA'S
hl. /U.- CA. 95 X 13S
FL
215.VORAGHAN
T A P IJ 'f E N
CA. 250 X 350
XNDER
ZONEN
gezegd heeft: wilt gij anderen tot vrede brengen.
breng dan eerst uzelf in vrede. Dit is een waarheid.
die in onzen tijd maar al te veel wordt verwaarloosd.
Wie voor den vrede wil werken in de wereld, moet
actief zijn. ..Droomen kunnen de wereld niet op
waarts tillen." (Henriëtte Holand Holst). Maar
deze activiteit moet gegrond zijn in diep-innerlijke
rust, zooals de beweging van een rad rust in het
onbewegelijk centrum. Wie door innerlijke onrust
gedreven de menschen tot vrede wil brengen, sticht
slechts nieuwe strijd n verwarring.
Inayat Khan is een.der moderne verkondigers
der Soefi-leer geweest, welke de stichting eener
universeele, alle rassen en godsdiensten omvattende
broederschap onder de^ menschen ten doel heeft.
Volgens deze leer ligt aan alle godsdiensten n
zelfde geloof ten grondslag, en is het mogelijk.
door dezen gemeenschappelijken grondslag in
het licht te stellen, de menschheid te vereenigen
in n religie en in n universeel levensverband.
Hoeveel sympathie ik ook voor deze opvatting
gevoel, en hoezeer ik ook geloof, dat zij gelijk heeft.
waar zij zegt, dat alle godsdiensten een overeen
stemmende kern bezitten, ten aanzien van de
praktische verwezenlijkingsmogelijkheid der uni
verseele broederschap langs d.ezen weg sta ik
tamelijk sceptisch. De Soefi-beweging houdt, even
als al dergelijke bewegingen, te weinig
rekeningmet de onbewuste demonen der menschelijke
ziel, die zich onophoudelijk tegen ons streven naar
eenheid en synthese verzetten. De menschen
strijden nog altijd liever voor hun geloof, dan dat
zij erna.ar leven. Ik zie de beteekenis van Inayat
Khan's boodschap daarom voorloopig overwegend
als een beteekenis voor het individu, voor het
individu vooral, dat zijn deel wil bijdragen tot
den vrede der wereld. Voor vele pacifistische,
antimilitaristische. . . . driftnaturen, voor men
schen. die vooral den oorlog bestrijden om den
strijd, die de oplossing van hun eigen conflicten
trachten te ontloopen door zich in de groote
collectieve conficten te werpen, kan Inayat Khan's
boodschap van onberekenbaar nut zijn. Zij kan
hen leeren, dat activiteit alleen dan goed en vrucht
baar is. wanneer zij wortelt in vrede en bestuurd
wordt door liefde. Wie vandaag den oorlog be
strijdt uit haat. kan morgen omslaan in een even.
verwoed patriot. Ook op het gebied der
oorlogsbestrijding geldt, dat het niet in de eerste plaats
op onze daden, maar op onze drijfveeren aankomt.
Klaar besef van de eigen diepste drijfveeren is
voor ieder, die medewerken wil aan het waar
achtige werk der beschaving allereerst voorwaarde.
De driftige strijdlust van vele zoogenaamde paci
fisten in onzen tijd is verdacht.
Laat mij eindigen met n aanhaling uit Inayat
Khan's boekje. Een eenigszins complete paraphrase
is er niet van te geven. Men kan den inhoud ervan
zoomin geven in andere woorden als een sonate
van Beethoven in andere noten. Maar dit frag
ment is kenmerkend voor den geest van het
geheel:
Wat men te doen heeft om vrede te bereiken
is het rythme te zoeken, dat aan den grond van
ons wezen ligt. I let is juist als met de zee: de op
pervlakte is altijd in beweging, de diepte der zee
is stil. En zoo is liet met ons leven. Wordt ons
leven in de zee van handeling geworpen, dan
geschiedt dit aan de oppervlakte; in den dieperen
grond nog leven wij in vrede. Alleen is het noodig
van dien vrede, dien wij in onszelf kunnen vinden,
zich bewust te worden. . . . Het eerste noodige
is binnen in onszelf het koninkrijk Gods te zoeken.
waarin onze vrede ligt. Zoodra wij dien hebben
gevonden, hebben wij onzen steun gevonden,
hebben wij ons Zelf gevonden."
1) Het Doel vttn hel Leven door Inai/at Khan.
vertaald door J. A. lilok. A*.F. Uit;/. Mij. A K A.
Kluiver. Derenter 1032.
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITSJ
Boekbespreking
Xatinir-Geneexkimd'uje Toeixmsinr/en Thuis
door Y. Hettenid. A Hu te Hilrcruuni.
Met 40 F o/o's en 15 Teekenimjen (Am
sterdam N. V. U ilyeccrxinüidtietui]tftij
..A'o.snion" )
De huis-, tuin- en keuken-..natuurgeneeswijy.e"
is al geruimen tijd in de mode, en zij zal dal nog
wel blijven. Hare aanhangers kunnen uit dit
boekje menige nuttige raadgeving omtrent de
toepassing van verschillende methoden in huis.
in den tuin. in de keuken, halen. \Vie het goed
met hen meent, zou echter achter bijna elk hoofd
stuk de waarschuwing willen herhalen: ..voor
het overige ben ik van meening, dat (iij eerst
aan een onbevangen arts moet vragen, of de
maatregelen, die Gij u voorstelt te nemen, inder
daad geschikt voor u zijn".
In handen van een onbevangen arts is de een
of' andere behoorlijk gefundeerde methode der
..natuurgeneeswijze" (wordt intusscheri de ..natuur'
niet even goed te hulp geroepen, als men langs
anderen weg dan door physische agentia tracht
te genezen:1) een even belangrijk hulpmiddel als
een geneeswijze, die langs chemischen. of eene.
die langs psychischen weg werkt. Doch bij on
juiste toepassing worden er zeker niet minder
ongelukken door veroorzaakt dan dooi- het inne
men van verkeerd toegediende geneesmiddelen.
Wil men een voorbeeld : buikmassage heeft meer
ongelukken op hare debetzijde dan men wel
denkt (interessant is daarbij het citaat
..(Jedeeltelijke massages worden door natuurgeiieeskiindigen
betrekkelijk weinig voorgeschreven, liet incest
nog buikmassages." bldz. 7!)); de chirurgen en
de gynaecologen kunnen daarvan de noodige
staaltjes geven. Hn van de op eigen gelegenheid
of in aan bepaalde principes gebonden sanatoria
toegepaste ..natuurlijke" dieetvoorschriflen kan
men vrijwel hetzelfde zeggen.
Laat ons intusscheri niet zoo ernstig zijn:
fanatici zijn toch niet te bekeeren : naar de plaatjes
te oordeelen. werkt de ..natuurgeneeswijze" gun
stiger op vrouwen dan op mannen. Zie de aan
Kubens herinnerende welgedaanheid der hier
voornamelijk actief optredende vrouwen en ver
gelijk daarmede den indruk, die de aan het klooster
herinnerende portretten der jongelingen, die in
dit boekje bijna steeds een passieve rol spelen.
maken.
\\ at ten slotte de ,.Groene" betreft: zovi
('harivarius zich niet met den ..rompwikkel" en niet
andere ..wikkels" vei-maken?
Orerf/anysjare-n hij de Vi'ouic en den Ma».
Ook niet helrekkiny /o/ Ailerrerkalkini/.
Kanker eti (lexlui-htxzieklen ifotn" ln\
ineil. Hn]ie. Htiiiiburi/ (flilrerttiiiti. /?'</
J. C. Au/ iler Ileii/,' S.H.D.)
De titel van dit boekje wekt hoop. want er valt
over dit onderwerp veel te zeggen, dat menigeen
van grooten dienst zou kunnen zijn. De ondertitel
maant echter reeds tot skepsis. al zou ook met
betrekking tot de daarin genoemde ziekten veel
gezegd kunnen worden, waaraan menigeen wat kan
hebben.
K ij de lezing blijkt de skepsis juist te zijn
geweest en de hoop vrijwel ijdel. Trots enkele
juiste opmerkingen staat er weinig in dit boekje,
dat den lezer van nut vermag te zijn. De
hoofdinhoud is ..Quatsch".
S. Q. l.Al'IUS
Een koninklijke kunst
oud als onze beschaving zelve en reeds be
oefend door de vorstinnen van Egypte, is de
gelaatsmassage. Zij hergeeft het gelaat de
soepelheid en elasticiteit, die de charme van
het jongemeisjesgezicht uitmaken.
Volg dezen koninklijken weg en masseer
van tijd tot tijd Uw gelaat met Purol, dat
alle vetten bevat, welke Uw huid voor haar
gezondheid en schoonheid behoeft.