Historisch Archief 1877-1940
.*'
TEEKENAARS
Arti et Amicitiae
eman - Vogenauer
A. E. v. d. Tol
het ne kind, het meewandelen van
nat aan Moeder's rok zich vasthoudend
jongetje, zeer goed gegeven worden
in de, van den toeschouwer w
gschrijdende handeling" van deze
geheele groep-van-drie).
Het is slechts een enkele maal,
dat Oepts zich bepaalt tot het
weer*,
* \
i
?,
Kunstzaal Vecht
^ geven van de bijzondere geaardheid
van sommige stadsbeelden", tot de
sfeer, de binding die de dingen, los
gedacht van den mensch daartusschen,
: hebben (Buitenkant stad). Meestal
i ziet en beeldt hij zulke
zakelijkj heden, toch ook nog via
teni minste n figuurtje en laat hij
! door dit figuurtje als
concentratie' punt heen, de stemming door middel
van de kleur op de huizen, de gracht,
' enz. overvloeien (?Dame met blauwe
: mantel" b.v.: door die
blauw-bemantelde dame die, naast een bege
leider, op den rug gezien, als klein
: silhouetje op het eerste plan
verj schijnt en in den vallenden avond
i in 's Blaue hinein" wegdroomt
; heen, wordt het daarachter oprijzende
stadssilhouet in een egaal blauw-grijs
gezien).
Met dit al is niet gezegd, dat deze
jonge schilder daar waar hij zich
uitsluitend bij een onderwerp en niet
bij het werkwoord dat tusschen diverse
onderwerpen gaande" is, bepaalt,
ook geen goede dingen bereikt. In
het in bruinen gecomponeerde portret
van een vrouw, alsook in enkele
vruchten-stillevens zijn die goede
dingen zeker, al dragen zij hier, meer
dan in het andere werk, het karakter
van levenskrachtige beloften.
* *
*
Vermeldenswaard zijn nog een twee
tal sterke houtsneden van een Stand
beeld en een Stadspleintje, beide
ook al weer in verband met de daar
omheen en daarop saamkomende
menschengroepen gebeeld, en een bijzonder
gevoelige, fraaie en fijnzinnige litho
van een hoed voor een raam, waar
doorheen men een duinlandschap
ontwaart.
Teekeninsen van Co Bremaii
bij Eisenloefïel, Amsterdam
In zijn bloeiende vruchtboomen,
zijn lente-landschappen, heeft de
pointillist Breman onverdroten en
conscentieus zijn streng bepaalde stippen
geplaatst en daarmede kleur en licht
der natuur, niet in de eerste plaats
lyrisch willen interpreteeren, maar,
zich baseerend op kennis van zekere,
door de pointillisten geëerbiedigde
wetten, min of meer objectief in zijn
werk willen vastleggen.
Den zorgvuldig waarnemenden, ana
lyseerenden en vervolgens met strenge
zelftucht, haast wetenschappelijk weer
het geheel opbouwenden werker vindt
men in de teekeningen,die men bij
Eisenloeffel kan zien, terug. Voor een deel
zijn het reisschetsen uit Neurenberg
en Rothenburg. Deze schetsen zijn bij
hem geworden vrij uitvoerige studies,
die meestentijds met zorg geteekende
notities van architectuur zijn. Alhoe
wel hij hier en daar met een enkel
krijt-toontje wat kleur geeft, of zoo
nu en dan een kerktoren in de hoogte
wat laat vervagen en met deze mid
delen een bescheiden lyriek in het
werk brengt, toch zijn deze notities
voor alles die van een koelen waarne
mer, die zoowel de monumentaliteit
van het geheel als de fijnheid van het
detail dadelijk scherp en zeker in 't
oog vat en beiden evenwichtig, kundig
en met vaste hand opteekent.
In een aantal teekeningen van het
land om en bij den Usel blijft dit
vermogen tot scherp waarnemen en
koel en klaar, met zekere kundige
hand neerzetten, even sterk. De wijde
vlakte van het water wordt er met
een open laten" even
mannelijkzeker neergezet als de détails van
koeien en andere stoffeering met rake,
scherpe contouren wordt ingevuld".
In deze tijden van veelvuldige
Gefühlsduselei doet dit objectieve en
zorgvuldige, koele werk aan als
een stevigen handdruk van een capa
bel mensch die men gaarne ontmoet,
al was 't alleen maar omdat hij zoo
door en door gezond is. ...
W. Oepts
Houteneden van Vogenauer in de
Amsterdamsehe Ateliers voor
Binnenhuiskunst. A'dani.
Naast een aantal Oost-Indische
Inkt-teekeningen van landschappen,
voor het meerendeel van om en nabij
Parijs, benevens enkele houtsneden
en etsen van van Eek en een serie
geaquarelleerde >Spaanscbe roisschet
sen va,n Eekman, trof n.l. op de laat
ste tentoonstelling in de A'damsche
Ateliers voor Binnenhuiskunst in liet
Westeinde. Imutsneden aan van Voge
nauer. Dit laatste werk vooral ver
dient dat er. ook al is (3e expositie
reeds gesloten, met een enkel woord
nog even de aandacht op wordt ge
vestigd. Vogenauer's houtsneden schij
nen verbeeldigen uit een soort
tusscheriwereld. Men komt bij hem soms aan
('hagaU's oeuvre te denken. Toch is
het een zeer eigene, sterk persoonlijke
fantasie die hier in dit suggestieve
werk te spreken komt. Het werk is van
een rosen inslag; deze houtsneden zijn
Kunstzaal Vecht
als door angst en verborgen, duistere
lusten doorwoeld en gekweld en juist
dat W-jt bij Ohagall op den voorgrond
treedt; een dikwijls kinderlijk poëti
sche, speelsche en bevrijdend werkende
fantasie, vindt m°n hier niét. De
gelegenheid die men waarschijnlijk
binnenkort iri tleze zelfde kunstzalen
zal krijgen tot een nadere kennis
making met <lit merkwaardig talent,
ziet men. na dit voorproefje, met een
zekere gespannen verwachting tege
moet. A. E. VAN DEN TOL
Correspondentie
,7. (\ II.. Hilversum, Wij raden u
aan. voor u tot aankoop van de ge
noemde schilderijen van D.iitschen
schilder overgaat, vooraf de tentoon
stelling van Oepts in !*unstzaal Vecht
en die van Leo (Jestel bij Buffa & Zn.
te gaan y.ien. Ook andere exposities
van Hollandsche levende schilders
/.uilen u gemakkelijk van gedachten
doen veranderen.
D. Ket
Arti et Amicitiae