De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 7 mei pagina 11

7 mei 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

TEEKENAARS 'derkunst bij van Wisselingh *r CJ A ril et Amicitae door A. Plasschaert functie tegenover den achtergrond; vol menschen en vol beweeglijke menschen is Monnickendam's Vreugde der Wet. liet portret van L. Simons door Rueter is 't zwakst in de handen en zwak in de leuning der stoel achter het hoofd (is er in 't geheel een gebrek aan sympathie?) De boer met koeien (Van Wisselingh) van H. van de Velde hij kan beschaaider en be scheidener beesten en menschen schilderen, Wolteris in de vrouwe figuur menschelijker dan hij in den laatsten tijd dikwijls was. . . . Bij Wisseling!!: Hollanders en F ra ii si-In-n Onmiddellijk merkt ge op deze tentoonstelling. die mij eveneens maar aanleiding zal geven tot enkele notities, dat de leiders dezer firma, ver trouwd met de Haagsche Hollanders, met fran sehen als .Fantin-Latour, niet zoo vertrouwd zijn met de latere Franschen. met de Franschen na Man et enz. Bauer noch Bosboom zijn hier op hun best vertegenwoordigd; belangrijker is zeker Breitner met zijn .Sleeperswagen vol bruine grauwen met zijn meiden in de-rood-eii witte blouses, met het meisjeskopje (vlak gehouden!), met zijn turfschepen (invloed op Verster), met zijn schets der dansende meiden. Dysselhof is typisch met zijn goud-karpers, Gabriel is niet vertegenwoordigd op zijn zuiverst op zijn felst. l)e Parijsche van Gogh vindt ge in zijn Moulin de la Galette, Jongkind afkomstig van Schelfhout toch in zijn schaatsenrijdor, is eigen in zijn Riviergezicht. Maris kennen de leiders dezer, firma. Een klein g<>e<l stads gezicht is de ophaalbrug uit '71; groen en goud is de zomeravond en blauw; do hut in de duinen heeft de sonoriteit van Jacob; het kindje in de wieg, het brandend kaarsje dat kamer en stoel verlicht, is van den gedétailleerden, innigen tijd, de Winteravond met de drie wilgen vooraan (het werk is niet goed ingelijst !) is een befaamde aqua rel. Het bruidje van M. Maris is een dier werken, waar de stof overwonnen wordt om de stemming; vroeg is het du itsch -melancholisch e van het werkje, den Hooiwagen. Mauve vertoont zich niet als de sterkste tusschen de Hagenaars hier, Sluyters negerin met den rooden hoed, een naakt, doet tusschen de vroegere zeer ?afzonderlijk: zeer vertrouwd doet weer holens groote Zanderij, als Weissenbruch's levendig geschilderde Landweg te Noorden met zijn groenblauwe lucht. De twee schil derijtjes van W. de Zwart, vooral het stran;! met de Dame in het zwart en met de zwarte paraplui, 't zou een fout zijn in dit artikel, wan neer ik het niet met eenigen nadruk vermeldde (Seqantini schilderde eens in een zonnige straat zoo'n vrouw in het zwart niet een zwarte parasol, als ik mij wel herinner als een zeer krach tig schilderij). Van de Franschen als Fugene Boudin, ('orot. Da.ubigny. zijn de leiders dezer verzameling steeds bekende ver dedigers geweest evenals van Daumier (zie hier zijn felle, groote schets dei' Ontvluchting) onzekerder zijn zij wat Derain aangaat (zijn. pruimen op het bord zijn een zuivere notitie in de breedte), wat Dufy .betreft (zijn .,open raam" blauw en rose is wat ijl en niet sterk decoratief-verhaald). wat Dufresne betreft ik had hier een der donkere stillevens verwacht, niet dit met de tulp, dat Dufresne te kort doet. Fantin Latour behoort tot het .,fonds" der firma; zijn bloem stukken (de tak seringen uit '80 is misschien het meest treffende hiqr) zijn stillevens, zijn figuuistukken, wij hebben door de WTisselingh's menigmaal van hen genoten (de op nieuwe wijs gepraepareerde lijsten doen niet a,lle even goed om de schilderijen !) evenals va,n de mu zikale figuren (in Holland minder thuis dan de stillevens). De kop met rozen van Henri Matisse is zuivere kleur en zuiver-blank, Henoir's perziken en druiven eer troebel. Het werk van Lautrtc. eenvrouwehoofd is kenmer kend voor hem. maar niet n van de grootste soort: waarom namen zij van l'trillo niet n der blauwe stadsgezichten? l \\ at de Hagenaars en Breitner betreft en de hun eigen franscheri. ik herhaal, is de tentoonstelling iu Leo Gestel (Buffa en Zonen orde; voor de nieuwe Franschen hebben zij. de leiders, een advies noodig of een geduldige scho ling; zij lust mee missen daar zek te doen is echter rheid tot nu toe: te waardeeren. hun \ien\ve uitgaven Fluris Enile, Hlonceflwr door Oiederik van Assenede, verkorte uitgave, va,n inleiding en woordverklaring voorzien door Dr. W. L. D. van den Jirink. geïllustreerd. Uitgave J. J5. Wolters, Groningen?-den I laag. Kazimierz fhledowski, Siena. Uit het Poolsch vertaald door Dr. A. E. Boutelje. Met 12 platen. Scheltema en Holkema's boekhandel en uitgevers maatschappij, Amsterdam. Henri Matisse rr,. ( Van Wisselingh,

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl