Historisch Archief 1877-1940
No. 2866
De Groene Amsterdammer van 7 Mei 1932
13
Bioscopy
Filmverbeelding en filmtechniek
door L. J. Jordaan
Tentoonstelling ,,Klank en Beeld"
Dank zij de hardnekkig verdedigde
opvatting dat filmverbeelding en film
techniek voor den leek gescheiden
moeten blijven kon de film worden,
wat zij voor een groot gedeelte van het
publiek nog steeds is: Een zin-looze
oppervlakkige vertooning. Zooals de
meerderheid der intellectueelen nog
steeds uitsluitend vraagt naar den
,,inhoud" van de film zoo interes
seert zich de massa alleen nog maar
voor het quantum amusement, dat
zij bevat. Wat daar ginds achter de
hermetisch gesloten deuren der studios
gebeurt valt. volkomen buiten de
publieke belangstelling. De interes
sante strijd, die daar gestreden wordt
het fascineerende zoeken naar
nieuwe formules, nieuwe vormen, nieu
we bewustwording, de langzame, maar
boeiende ontwikkeling van technischen
chaos tot beheerschte vormgeving
. .. .het bestaat eenvoudig niet voor
den gemiddelden toeschouwer.
Men gaat naar de bioscoop en vindt
het verhaaltje banaal of Chevalier
een toffe jongen ? al naar gelang
van eruditie en beschaving en daar
mee basta ! Wie meer vraagt of verder
tracht te zien is een pedant, of een
specialist" of god-weet-wat.
En toch is het geval zoo klemmend !
Daar is een apparaat, dat het beeld
registreert en een ander, dat den klank
vasthoudt. Men is er in geslaagd deze
reproducties gelijktijdig te projectee
ren en eensklaps wordt een eindeloos
en verbijsterend perspectief van
ongedachte mogelijkheden geopend.
Men kan beeld en geluid in direct,
logisch verband toepassen men
kan ze onafhankelijk van elkaar ge
bruiken. Men kan het geluid
monteeren", zooals men het beeld reeds
doet men kan het gebruiken voor
concrete woordvorming, maar ook
als stemmingsfactor, of als
acoustischen achtergrond. Men kan een perso
nage een andere stem verleenen, dan
zijn eigen men kan beeldhandeling
en geluid als realiteit doen samengaan
men kan ze tegen over elkaar stel
len, als contrapuntische thema's in
de muziek. Men kan het geluid
produceeren in zijn meest kosmischen en in
zijn aller-intiemsten vorm; als orkaan
en als gefluister. Men kan het geluid
door vervloeiing (abblendung) in an
dere geluiden doen overgaan, zooals
men bij het beeld doet. Men kan
totaal-opnamen" maken van het
geluid (branding, volksmassa) en
close-up's" of nabij-opnamen (zuchten,
tikken van een klok). Men kan het
beeld illustreeren" door middel van
het geluid, maar omgekeerd ook het
geluid door het beeld (Fischinger).
Ziehier slechts enkele voorbeelden
uit de zee van mogelijkheden, welke
den geluidsfilmkunstenaar overwel
digt. Mogelijkheden, die alle stuk
voor stuk gevonden moesten worden
langs den eenigen begaanbaren weg
van het experiment ! Wat ons bereikt
op het projectiedoek en door den luid
spreker der bioscopen zijn telkens weer
nieuwe proefnemingen nieuwe ont
dekkingen. ledere nieuwe film
geslaagd of mislukt, mét of zónder
inhoud" is een poging, om ver
beelding (van welk allooi die ook zij)
en techniek te verbinden.
Het ligt derhalve voor de hand,
dat de vraag : in hoeverre en met welke
middelen deze verbeelding bereikt
werd, praematuur is en niet de
vraag of het geval diepzinnig is of
amusant.
Op het filmdoek is een joelende
volksmenigte zichtbaar op den
voorgrond twee personen, die ?zich
snel en fluisterend met elkaar onder
houden. De onverschillige toeschou
wer luistert met matige belangstel
ling naar hetgeen deze beide lieden
elkaar vertellen. . . . als het boeiend
of spannend, of litterair is, interes
seert het hem in ieder ander geval
niet.
Maar het waarlijk belangrijke
het technische en artistieke wonder
ontgaat hem: dat hij n.l. het gefluister
dezer menschen duidelijk verstaat,
alsof het aan zijn oor gezegd werd,
terwijl hij tevens het gejoel der
menigte in /ich opneemt. In iedere
andere vormgeving zelfs in de
realiteit, is deze gelijktijdige suggestie
van individueele en massa-emotie
door middel van het geluid, onmogelijk.
Dat wij dit nieuwe, belangrijke ex
pressiemiddel danken aan het mixen"
blijft een geheim met zeven zegelen.
Kurt Bernhardt's Letzte Compag
nie" opent met het panorama van
een slagveld. Mist huiverend
morgengrauwen silhouetten van om
geworpen kanonnen in doodsstrijd
verstarde lichamen. Maar alles
domineerend, een beklemmende, ver
schrikkelijke stilte. Een stilte, zoo
absoluut, zoo volkomen, .als wij in
werkelijkheid niet kennen. Dan ergens
verweg eenzaam vogelengekras.
Stilte is vér hooren, zegt Béla Balasz
en plotseling is, met dit acoustische
ledig, de wijde, troostelooze, onmete
lijke ruimte geboren. Dit alles is
suggestief en indrukwekkend en mist
Klankopna me-apparaat
zijn uitwerking op den toeschouwer
niet. Maar hoeveel meer zou hij onder
den indruk zijn, wanneer hij er zich
rekenschap van gaf, dat die wonder
baarlijk sterke sensatie slechts n
is onder de tallooze nieuwe mogelijk
heden, welke het
na-synchroniseeren" opent!
In een overigens middelmatige
Amerikaansclle onderwereldfilm, komt
een gerechts-scene voor. De beklaagde
is terdood veroordeeld de rechter
leest het ambtelijk-omslachtige von
nis voor. Een oogenblik zien wij den
veroordeelde vernietigd in zijn bank
den rechter ernstig en monotoon
sprekend. Dan wisselt het beeld:
allerlei tafereelen uit het leven van
den gevonniste flitsen voorbij
zijn moeder, vol genegenheid naar
hem opziend uitgelaten scènes
temidden zijner vrienden een
eenzame wandeling met zijn ver
loofde zijn kind slapend in de wieg
.... Niets in dit alles is bijster zin
rijk of origineel, maar het maakt een
overweldigenden indruk, omdat de
stem van den rechter en de voorlezing
van het doodvonnis hoorbaar blijven !
Men moet echter doordrongen zijn
van het nuchtere" feit, dat geluid
en beeld onafhankelijk van elkaar
geregistreerd worden, om de volle
beteekenis van dit eerste
experimentte kunnen omvatten.
Zoo staan filmverbeelding- en film
techniek met elkaar in nauw verband.
Inzicht in het technische proces
beteekent niet alleen een interessante
studie het wil tevens zeggen:
beter begrip van de waarde van het
experiment, intensiever genot van
de cinegraphische vormgeving, recht
vaardiger oordeel over hetgeen de
klankfilm presteert.
Het is van de zijde dergenen,
die het gebrek aan technisch inzicht
steeds als oen ernstig gemis gevoeld
hebben reeds een oude klacht,
dat de gelegenheid om het
klankfilmmechanisme en zijn wetten te leeren
kennen op onoverkomenlijke moei
lijkheden stuit. Inderdaad blijven de
studio's voor den leek onverbiddelijk
gesloten en maar enkele bevoorrechten
zijn in staat gesteld het proces van
nabij te volgen en behoorlijk te leeren
kennen.
Doch nu is plotseling de gelegen
heid daar: men behoeft niet naar
de studio's te gaan de studio's zijn
naar ons toegekomen. De tentoon
stelling Klank en Beeld" geeft
ieder de kans de tot nu toe zoo geheim
zinnige en onbereikbare filmtechniek
in al haar bijzonderheden te aan
schouwen. De veelvormige stadia
van blank celluloid tot beeld en
geluid de wonderen der
foto-electrische cel der synchronisatie
der geluidsversterking van het
mixen". . . . het wordt alles gede
monstreerd en verklaard. Een uitge
lezen schaar uit de voornaamste
technici, zal door voordrachten de
interessantste evenementen uit het
klankfilmproces behandelen en het
op de tentoonstelling geziene in een
klaar en blijvend beeld samenvatten.
Hiermede is een stap van onschatbare
beteekenis gedaan. De filmproductie
heeft eindelijk het onjuiste standpunt
verlaten, dat het klankprocédégeheim
moet blijven teneinde de illusie niet
te schaden". Zij heeft eindelijk inge
zien, dat behoorlijke kennis van het
technisch probleem de belangstelling
van het publiek veeleer slechts kan
intensiveeren en verdiepen.
Publiek en klankfilmtechniek zijn
met elkaar in contact gebracht
het kan niet dan voordeel bieden:
voordeel voor den belangstellende.
voordeel voor den proiucer en
niet in de laatste plaats voordeel
voor de cinegraphische kunst!
Een reprise
Der gewoonte getrouw, signaleeren
wij hier gaarne het in reprise nemen
van belangrijke filmwerken. Eenmaal
zien is half-zien \ Wie zijn indrukken
van eori goede film wil
vertienvoudigen, die ga haar voor de tweede maal
aanschouwen. Op het goede voorbeeld
van De Uitkijk" heeft thans Direc
teur A.P. du Mévan het
Rialto"theater een reprise van Paul Czinner's
Ariane" aangedurfd een film,
dubbel en dwars het herzien waard.
Men steune dergelijke waagstukken
??dat het niet alleen tot een reprise
maar ook tot prolongeeren kome !
ADVERTEERT
IN DE GROENE
Dat is een zin dien ge dikwijls leest.
WAAROM?
Omdat DE GROENE in het
geheele land gelezen wordt
door het beste publiek door
het publiek dat iets te besteden
heeft. De adverteerder behoeft
niet te betalen voor een ver
spreiding, waarmee hij honderd
duizenden bereikt, die juist niet
tot het koopkrachtige publiek
behooren, maar het betaalt
hem om in dit blad te
adverteeren, dat hem direct in
contact brengt met het publiek
dat hij zoekt.