De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 7 mei pagina 18

7 mei 1932 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

18 De Groene Amsterdammer van 7 Mei 1932 Tourisme Ideeën voor zegekarren Den keer J. d. B., te Z. J n antwoord op uw vraat] orn opgave van geschikte auto-routes en een aanbevelenswaardig centrum in Zwitserland als uitgangs punt voor autotoeren, en tegelijk als een prettig vacantieverblijf, doen u:ij u het onderstaande aan de, hand. Op de autoroutes tusschen Nederland en Zwitserland en verdere mogelijk heden voor automobilisten in Zwitser land en over de passen naar het Zuiden komen wij binnenkort terug. Als een van de meest centrale ge bieden komt voor u in aanmerking: het Thunermeer, dus alle plaatsen liggende tusschen Thun en Interlaken. Interlaken op zich zelf kunnen wij u niet met zooveel overtuiging aanraden als Spiez, Thun of den overkant van den Spiezeroever, Hilterfingen, Oberhofen. Gunten en al deze plaatsjes. Hier heerseht de meest volstrekte rust. Het meer biedt overal gelegen heid tot baden en hotels zijn er in alle klassen voorhanden. Het bergland schap ten Noorden van het Thunermeer is in het algemeen niet zeer bekend. Er zijn eenige merkwaardige holen en grotten, vlak bij het meer de .Beatoshöhle. die zeer tekend is, maar boven in de bergen, uren van de be woonde wereld zijn er veel merk waardigere. Er is zelfs een diepe grot waarin men zich kan laten afzakken en waar een ondera irdsche gletscher zich langzaam voortbeweegt. Op de bergen zijn verder geen gletschers. * * * Zooals gezegd leiden er van den straatweg orn het Thunerrneer tallooze wegen verder Zwitserland in. Over Interlaken kan men langs den Noordoever van het Brienzermeer Brünig en Grimsel bereiken. Deze laatste pas is verreweg de interes santste. Verder kan men ten Zuiden van Interlaken de diverse wegen naar het gletschergebied van J ungfrau en Wetterhorn op tot zoover deze voor auto's opengesteld zijn. Vandaal- met bergstok en spijkerschoon verder. Dergelijke wegen leiden van Spie/, ook naar Grimselwald en Adelboden. Hij Spiez leidt verder een bijzonder aan bevelenswaardige autoweg door liet Simmental. een weg, die door weinig routes in Zwitserland geëvenaard wordt wat betreft de charmes van het land schap. Men kan van hieruit over de diverse kleinere passen naar het huid van (Jruyère, naar het meer van Genève en het Ilhónedal rijden. Ten slotte kan men van Thun regelrecht naar het Westen, naar Bern en Fribourg. Deze laatste stad is in het algemeen bij de toeristen ook niet bekend, maar een bezoek ook waard. De oude wallen, bruggen en poorten, de geweldige ravijnen waarmee de stad omsloten is bieden een onge looflijk terrein voor foto- en film enthousiasten. De wegen zijn overal in buiten gewoon goede conditie. De eenige weg die weieens iets te wenschen overlaat is die langs den Noordkant van het Thunerrneer, maar daar zijn het laatste jaar groote verbeteringen op aangebracht, liet eenige hinderlijke is hier een electrische tram, die met een sleep wagens nu eens links en dan eens rechts van den weg rijdt en er zijn best doet om een HoHandsche stoomtram na te bootsen. Daar er hier echter van geen steilte sprake is, behoeft een Hollandsen automobilist hiervoor niet terug te schrikken. Tn het Kurort. waar ik sinds eenigen tijd vertoef is een eomtit gevordrn om Holland in den vreemde hoog te houden" zooals dat in (ie terminologie van feestcomité's meestal heet. Het comitéstelt zich voor dat doel te bereiken o.m. door deel te nemen aan een optocht met een versierden wagen, een historische gebeurtenis voorstel lend. Een allegorie, een charade en action, of een tableau vivant op een sleeperskar, m.a.w. Alle werkelijk nationaal voolenden werden uitgonoodigd ideeën bij te dragen voor een groep en penningen voor de uitvoering van het goede doel. De mentaliteit van on/,e landgenooten in den vreemde Kennend. mocht men een groot bedrag eii een of meer ideeën tegemoet zien. Kensdeels werd men in /.ijri verwachtingen niet beschaamd: er kwam in een maand tijds de kapitale som van bijna dertig gulden bijeen. De Hollanders gaven dus blijk den toestand van malaise, waarin iedereen verkeert, te beseffen. Het tegendeel zou echter blijken uit het idee dat de; voorkeur had. De landing van Willen) van Oranje in 181li, geroeid door 4 matrozen en verwelkomd door den Graaf van Limburg-Stirum te Scheveningen. Men is tegenwoordig zoo gewend. de vorsten de grens te zien overgaan dat de blijde inoornste van een poten taat zeker verwondering zal baren en dan wat kost dit alles? De aan staande Koning kan er niet al te shabby uit zien. de graaf Sticum des noods nog wel. hij heeft zoolang onder fransche onderdrukking geleefd. Men kon toch met veel minder aetvieeler, nationale helden voorstellen. Hierbij eenige ideeën, misschien wil men er- op een ander Kui'ort gebruik van maken. Had je me maar: een ruige figuur met een sigarenkist je onder den arm ontvang! van eenige Amstcrdainselio burgers liet bericht van zijn \vrkiczing tot lid van den gemeenteraad. De pacifist Allumla te voet op een speelgoedkruiser ziet onbewogen toe dat een l lollandsch gezin door Ifingstaarteii V;LII kant wordt ge maakt. De triomf der dramatische kunst: !? aal: orn in het costuum van Ophelia staart in een bcdemloo'/.e put (voor te stellen door een leege regent on). De Vliegende Hollander: een .spichtig twaaljarig meisje (dochter van een der comiteleden) op een autoped. Nationale rampen: 1. De overstrooming: een \\ieg met een kind erin en een ka,t erop, in een groote tobbe. 2. De droogmaking der Zuiderzee: een arbeider in pilo draaiend aan een waschmachine, een pastoor en een domino hand gemeen on een weenend visschersechtpaar. ','>. De radiostrijd. Een pastoor en een minister gooien roet in een kom met aether (Duidelijk ruikbaar) Alle landgenooteii in den vreemde die I iollands naam hoog willen houden en tceh de malaise beseffen worden verzocht met dergelijke goedkoope ideeën voor den dag te komen. J. HLAl'KUHOFF De overhemden, die U absolute voldoe ning schenken, die gewasschen en nog eens gewasschen, hun kleur en glans behouden. Zij zijn vervaardigd van fijne, soliede shirtings" en passen voortreffelijk. Ook voorhanden met extra lange mouwen Ironweft" shirts uitsluitend doorgeweven betrouwbare stoffen 4.25 4.90 5.50 6.50 ,,!ronsveft" patent shirts met twee paar o f r i e G m ba re manchetten, in een paar seconden verwisselbaar y r 4,7 Overhemden van w a se hechte popli'i 375 4.25 sche -Sporrhemdsn met vaste boord in effen tinten 5.50 Al cr.ze hemden zi\n onvoorwaardelijk g c o a r 3 n J s e r </oo<~ kleur echtheid UW LAND

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl