Historisch Archief 1877-1940
M o. 2866
De Groene Amsterdammer van 7 Mei 1932
Van trouwen en niet trouwen
door W. Wijnaendts Francken~~Dyserinck.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Ontplooiing volgens aanleg
Te allen tijde zijn er jonge vrouwen geweest voor
wie het huwelijk gén aantrekkingskracht bezat.
Daaronder waren er ongetwijfeld die wél het
moederschap wenschten. In de meeste gevallen
zullen zij dan wel den man op den koop toe hebben
genomen. Ik heb er persoonlijk zoo gekend, die een
verbroken engagement toch maar weer aanmaak
ten, omdat ze begrepen dat dat de eenige wijze
was om tot het voor haar eene noodige" te gera
ken. Soms werden zij voortreffelijke huisvrouwen,
kwam er 'n goed huwelijk" uit te voorschijn. Voor
mij blijft echter de figuur op een veel hooger plan
die voor een dergelijke verbindtenis het huwelijk
te hoog achtte en geen man er aanwenschte te
wagen en dan maar liever 'n leven van arbeid
en eenzaamheid verkoos. Er zijn andere vrouwen
voor wie in geen enkele periode van haar leven het
moederschap een groote beteekenis heeft, die niet
in iederen kinderwagen kijken, voor iedere kleuter
in extase geraken, 'n Dergelijke mentaliteit kan
zeer goed samen vallen met de mogelijkheid van
een zeer diepe liefde voor een bepaalden man.
In vroeger tijden moest in zoo'n geval het moeder
schap bijna onvermijdelijk op den koop toe ge
nomen worden: ik herinner mij vrouwen van
leeftijd die zich beklaagden dat zij en haar broers
en zusters nimmer echte moederliefde gekend
hadden?zoo'n klacht werd dan vaak geuit bij
vergelijking van het eigen ouderlijk huis bij het
mijne ??? omdat hun moeder niets om hen gaf
en alle genegenheid op den vader concentreerde.
Geen van deze drie typen is de norm. Maar
alle drie hebben evenzeer recht op 'n plaatsje
?onder de zon als de meer gewone vrouw, waarbij
men in 't woord gewoon, niets denigreerends
behoeft te vinden. In den tegenwoordigen tijd
trouwt het derde type en heeft in de meerderheid
van de gevallen natuurlijk gén kinderen. Het is
mogelijk dat onder haar vrouwen zijn met liefde
voor een bepaald vak of beroep, dat ze dan uiter
aard ook na het huwelijk willen blijven beoefenen.
De kinderloosheid is dan volstrekt niet een ge
volg van den beroepsarbeid; maar beide vloeien
voort uit eenzelfden aanleg. Waarin men nu weer
niet lezen moet, wat er ook allerminst in gezegd
?wordt, dat alle vrouwen die beroepsarbeid bepaald
heel lief hebben daarom tot het type der
nietnaar-kinderen-hunkerende vrouwen behoort.
Van al de bovengenoemde typen mag ook alweer
niet gezegd worden dat zij onvrouwelijk zijn.
Het is natuurlijk uiterst moeilijk om precies vast
te stellen wat men onder dit begrip vrouwelijk
verstaat. Maar als een der onmisbare factoren van
het beste type der vrouw, zou ik toch willen voor
opstellen de behoefte om te zorgen. Een vrouw
wacht eigenlijk altijd tot de deur open gaat" en
iemand binnen komt voor wie ze iets zal kunnen
doen. Dat deze eigenschap in de minder-waardige
vertegenwoordigster van ons geslacht vaak ont
aardt in een onverdragelijke beredderzucht en
men dan de huisvrouw ziet ontstaan, die, bij alle
goed bedoelen, het haar huisgenooten waarachtig
niet aangenaam maakt, zij hier alleen pro memorie
aangestipt.
* *
*
Een van de grootste weldad en, die het feminisme
aan de vrouw en daarmee aan de geheele
menschheid heeft bewezen, is dat het voor twee van de
bovengenoemde typen de mogelijkheid van een
ontplooiing volgens eigen diepsten aanleg, heeft
mogelijk gemaakt. Tevens ook ten deele nam zij
de allerergste ellende weg uit het leven der vooral
naar moederschap dorstende vrouw, door haar
althans de mogelijkheid te openen van een bestaan,
waarin zij recht had op het allerbeste der
verdoovingsmiddelen: arbeid.
Aan iedere vrouw recht op moederschap toe
te kennen heeft het feminisme niet bestaan. Al
hebben hare voorvrouwen wel in de eerste gelederen
gestreden om het odium dat op de ongehuwde
moeder drukte te verzachten en het lot van het
buitenechtelijk kind zoo mogelijk geheel gelijk te
Hotel DUIN EN DAAL" - Bloemendaal
Rustige ligging modern comfort.
Speciale arrangementen voor langer verblijf
maken aan dat van het wettige. Terwijl het feit
der economische onafhankelijkheid het althans
tot op zekere hoogte mogelijk maakt het
moederschap-buiten-huwelijk te aanvaarden. Gabrielle
Reuter was daarvan een bekend voorbeeld.
Hier en daar is een voorvechtster verder gegaan.
Der Schrei nach dem Kinde" werd vooral in
Duitschland niet onderdrukt, maar de roep
naar das Recht auf Mutterschaft" heeft slechts
in weinige gevallen weerklank gevonden. Terecht
heeft men het nimmer aangedurfd om een organi
satie te scheppen, die een dergelijke maatschappe
lijke omwenteling bepleit: te zeer is wel ieder
overtuigd dat de grootste kans op geluk voor de
kinderen slechts dan gegeven is, wanneer vader en
moeder samen voor hun opvoeding kunnen zorgen.
In het voorbijgaan zij hier aangestipt dat ook
Famke" in onomwonden bewoordingen in haar
eerste brochure dit recht op moederschap ook
voor de ongehuwde vrouw bepleit heeft.
Er zijn in onze dagen nog altijd jongeren en zelfs
volwassenen die van ganscher harte kunnen ge
nieten, wanneer ze Alcott's boeken lezen of her
lezen. Dat zij voor de tegenwoordige oude gene
ratie" een bron van genot zijn geweest in de
tachtiger jaren, daarover bestaat niet de minste
twijfel.Wie zou ooit bij de gedachte aan de beroemde
Amerikaansche schrijfster, hetzij men haar zich
voorstelt in de dagen dat ze als verpleegster in de
hospitalen in den vrijheidsoorlog dienst deed,
of in de periode dat de algeheele zorg voor het
gezin van haar fantastischen, onpractischen vader
op haar drukte, of wel in de laatste jaren
van haar leven, toen ze als Aunt Weewee" voor
Amy's" dochtertje zorgde, het begrip onvrouwe
lijk ook maar een oogenblik toelaten? Toch schrijft
ze in 1868 in haar dagboek, dat ze op een verzoek
van een uitgever om een kolom raadgevingen
voor jongemeisjes te schrijven een honorarium
van 100 dollar is haar tevoren toegezegd
een artikel concipieert allemaal over oude
vrijsters. Gelukkige Vrouwen was de titel en ik
bracht er m'n lijstje van al de ijverige, nuttige,
onafhankelijke, oude jongejuffrouwen in te pas
die ik ken, want vrijheid is een beter echtgenoot
voor menigeen onzer dan liefde."
Voor Alcott is het ongehuwd blijven een voor
opgezette levenshouding geweest, die ook niet
verstoord werd bij het zien van het geluk van haar
oudste zuster. Louise is dan 28; dat is de leeftijd,
waarop, naar meer dan een ongehuwd gebleven
vrouw mij gebiecht heeft, het ontbreken van het
kind in haar leven het nijpendste kwelt. Alcott
schrijft: Ik zag Nan in haar nestje, waar zij en
haar kameraad als 'n paar tortelduiven leven.
Heel dierbaar en aardig, maar ik blijf toch maar
liever 'n vrije ongetrouwde vrouw, die haar eigen
bootje voortroeit".
Tegenover dit onaantastbare beeld zou ik
allereerst 'n andere ongehuwde vrouw willen
plaatsen, die evenmin onvrouwelijk" wordt
gevonden, Florence Nightingale. Haar aanleg
was minder gemakkelijk tot z'n recht te brengen,
omdat deze niet in de rustige schrijfstersrichting
ging, maar iets demonisch had, een aandrift die
de mogelijkheid van groote daden verrichten
insloot. Wat in het zooveel conservatiever Enge
land vél moeilijker was dan in Amerika, terwijl
het broodsgebrek bij de Alcotts mede Louise 's
baan effende en de aanzienlijke positie van
Florence's familie haar ontplooiing bemoeilijkte.
Nightingale heeft vermoedelijk behoord tot
het type voor wie de man meer beteekent dan het
kind, maar in elk geval is 't voor haar 'n offer
geweest om van het huwelijk 1) afstand te doen
en ze heeft het gedaan uit het alleredelste motief,
dat men zich maar kan voorstellen. Toen ze het aan
zoek had afgewezen van den man, van wien ze heel
veel hield, schreef ze in haar dagboek: Ik heb
een verstandelijke natuur die bevrediging zoekt
en die zou bevrediging bij hem vinden. Ik heb
een hartstochtelijke natuur, die verzadiging zoekt :
ook die verzadiging zou ik bij hem vinden. Maar
mijn natuur stelt ook zedelijke eisenen en snakt
naar daden, en bevrediging daarvan zou er in een
leven met hem niet zijn."
Welnu dat stuk zedelijke natuur is nu precies
hetgeen geheel valt buiten den gezichtskring, het
aanvoelen en het begripsvermogen van de zich
noemende Nieuw-Feministen. Deze kunnen slechts
waardeering hebben voor al wat klein, -knus,
gezellig, burgerlijk, gewoon, Victorian" is. In
deze dingen kan inderdaad veel waardeerfbaars
liggen, maar het is niet het ?nig mogelijke ;en er
moet gelegenheid zijn daar ook buiten en boven
te komen.
Het is het doel der vrouwenbeweging geweest
naast de eenvoudige bevrijding" van allen,, voor
de veelzijdigen, dat zijn zoowel onder de mannen
als de vrouwen de uitzonderingen, het leven zoo
te vormen, dat deze aan dien zedelijken ieisch,
d. w. z. hun dadendrang gehoor kunnen geven
zonder haar intellectueelen aard en hartstochte
lijke natuur geweld te moeten aan doen.' Dat
sluit in dat het maatschappelijk terrein toegankelijk
blijft voor de vrouw, die dat wenscht, ook na haar
trouwen. Had Nightingale geweten dat haar
huwelijk, dat groote stuk menschelijk geluk dat
iedereen moest kunnen bereiken, gén belemmering
voor haar zou vormen om de groote daden te
verrichten, waarnaaf haar ziel smachtte, dan zou
zij zonder eenigen twijfel een huwelijk in kameraad
schap met den man die haar geestes- en
zinnenleven zoozeer trok, hebben aangegaan. Haar
gemoedsleven echter bleef hem vreemd, omdat in
die dagen en het komt helaas ook nu nog voor,
de man zich het gemoed niet kon voorstellen van
de vrouw, die nog iets anders en iets meer wenscht
dan alleen hem, haar kinderen en haar huis. 2)
Er zijn natuurlijk tal van personen die zich
evenmin het gemoedsleven kunnen voorstellen
van den man die de gevaarlijke poolreizen verkiest
boven het veiliger bestaan, dat hem in z'n vader
land wellicht even goed zou kunnen beschoren zijn
en waardoor hij als braaf huisvader voortdurend
bij de zijnen zou blijven. Toch taalt men er niet
naar hem te dwarsboomen, of wel hem te ver
bieden zich te verloven of te huwen. ?
Allerminst omdat men het den man ; niet
euvel duidt, laat staan verbiedt, acht het femi
nisme dat ook dit recht aan de vrouw toekomt.
Maar alleen omdat men het zoowel in haar per
soonlijk belang, als in het belang van de gemeen
schap oordeelt, wanneer ieder individu tot zijn
volle ontplooiing vermag te komen. Dit klemt
temeer wanneer het individuen geldt met een zoo
merkwaardigen aanleg als 'n Nightingale of andere
hoog gedifferrentieerde vrouwen. Juist omdat
we het huwelijk d. w. z. het door twee menschen
gedeelde zinnen- en gemoedsleven van zoo eminente
beteekenis achten, meenen we dat als beginsel
gebroken moet worden met wat Louise van Eeghen
onlangs betitelde als het huwelijk-als-huisarrest.
In verreweg de meeste gevallen zal vooral de
Nederlandsche vrouw het werk binnenshuis ver
kiezen. En wanneer ze dit inderdaad goed en vak
kundig verricht, zoodat ze een economische
waarde vertegenwoordigt en bovendien die sfeer
weet te scheppen, die voor dat milieu past, dan
is ze ten volle haar bestaan waard, ook al komen
haar idealen niet hooger dan de typisch
burgerlijk-huisvrouwelijke.
Maar zij roere dan niet aan de levensvdering
van de gedifferentieerde vrouw, noch trachte dit
in benepen bemoeizucht te beredderen.
1) Volkomen openhartig schrijft ze hel neer:
sometimes I think that I wilt satisfy my passional
nature at all events."
2) Men leze thier naarmate der varieerende
,,normale" vrouwentypen een andere volgorde b. v.:
haar kinderen, haar huis en haar man, of wel
haar huis, haar kinderen en haar man.
ZUFEPScCO
10
II KALVERSTRAAT
AMSTERDAM
MEUBELEN
APART. DECELUK. BILLIJK
GEMAAKT IN EIGEN FABRIEK