Historisch Archief 1877-1940
De laatste aansluiting
* '
ja
door Melis Stoke
Teekeningen door Harmsen van Bi-ek.
^Mijnheer Wegelaar was ongehuwd
en aan het einde van den middelbaren
leeftijd. Hij had geen hond, geen
postzeigelverzameling, geen bridgeclub en
geen radio. Maar zijn passie lag op een
ge'heel ander gebied, een gebied zoo
groot dat het de geheele beschaafde
wereld en zelfs het grootste deel van
de. onbeschaafde wereld beslaat,
uamelijjs het spoorweg-wezen.
?Hij was niet alleen thuis in alle
spporwegboeken van de geheele we
reld, maar kende den inhoud en
derzelver samenhang uit zijn hoofd,
zoodajt hij u evengoed zonder een
oogenbl^k nadenken de laatste trein op een
feestdag van Groningen naar Arnhem
koh opnoemen als b.v. de geheele reis
van Munchen naar Mostcou, met uren
van vertrek en aankomst,
tusschenstations en oponthoud compleet.
' ij wist ook het aantal wagens
wa iruit de internationale treinen wor
de] i samengesteld alsmede de volgorde,
de plaatse n waar restauratie- en slaap
wagens worden aangehaakt en afge
koppeld, die waar treinen zich splitsen
of .Worden samengevoegd .... kortom
alles wat betrekking had op het reizen
pecspoorweg in binnen- en buitenland,
tot* in verre en duistere werelddeelen
toej
- A Wanneer, een van zijn kennissen op
moest stelde hij uit het hoofd
uitvoe rige route-programma's samen,
rop zelfs niet vergeten was aan
stations zij gedurende den nacht
en lus in hun slaap zouden stilstaan,
en relke bijzondere treinen hen onder
weg passseren zouden.
IJij was onuitstaanbaar wanneer hij
iemjEind van de. trein ging halen of zelf
op J-eis vertrok, want op de perrons
baaixle hij, opzien door zijn hoofd
schjidden qn .gebaren wanneer bleek
datjde trein enige minuten vertraging
hatT, of in eenigerlei opzicht niet geheel
beantwoordde aan de voorspiegelingen
vant het laatste officieele spoorboek.
Extra-treinen waren hem een doorn
in Het oog, aangezien ze het geheele
noriiale verkeer in verwarring
dreigenite brengen; het bericht van een
t
minister die met een extra-trein naar
een vergadering van den Volkenbond
was gereden tengevolge waarvan de
andere treinen op zijlijnen moesten
worden geleid had hem diep geschokt.
Het was wel een tragisch toeval dat
mijnheer Wegelaar door geheel on
voorziene omstandigheden niet heeft
kunnen ontkomen aan een definitieve
omverwerping van het reisprogramma
dat hij onlangs, op voorschrift van
zijn medicus ontworpen had. De reis
voerde naar een bekende Pransche
badplaats en zou normaal verloopen
zijn indien hij daar werkelijk de baat
zou hebben gevonden die hij van zjjn
kuur verwacht had. Het lot wilde het
echter anders en mijnheer Wegelaar
stierf plotseling gedurende de beha
ideling. Aangezien mijnheer Wegela&f
geen kinderen, broeders of zusters h$d,
werd het bericht geseind naar een
eenigszins verwijderden achterneef d|è,
hetzij doordat hij niet de reismaiye
van zijn familielid deelde, hetzij fllit
onverschilligheid, alvorens persoonlijk
te vertrekken den behandelenden ge
neesheer opbelde. En aangezien ,er
niets meer t3 behandelen viel dan $én
complex van, dank zij de accuratesse
van mijnheer Wegelaar, zeer overzich
telijke doch niet financieel importante
zaken, diende dit telefoongesprek te
vens als overleg inzake de uitvoering
van mijnheer Wegelaars wil om gecre
meerd en in Holland bijgezet te wor
den. ;
De baddokter zeide bij die
gelegejaheid dat het het eenvoudigste was c&n
gebruik te maken van het plaatselijk
Crematorium, opdat na opzending van
de urn de verdere plechtigheden jln
het vaderland van den overledene
zouden kunnen worden uitgevoerd.
En zoo geschiedde het dat na voor
afgaande telegrafische aankondiging,
de afzending uit de badplaats ge
schiedde met een bepaalde trein, die
de heer Wegelaar, indien hij nog in
vloed op deze bestemming had ku
lnen uitoefenen, stellig niet gekozen,
zou hebben, aangezien het een
boemeltrein was.
Een
extra-trein maakte
hem razend
Wat moest hij dan ook zijn aansluiting missen"
\i. r,. :?'?? ?
Zij die mijnheer WTegelaar en zijn
eigenaardigheden op spoorweg-gebied
gekend hadden, waren weemoedig ge
troffen door de advertentie waarin de
begrafenis werd aangekondigd met
het preciese uur van aankomst van
deze trein, of althans van een daarop
aansluitende secondaire trein, er bij.
En voor het bepaalde uur reeds
wachtten eenige vrienden en de verre
neven van mijnheer Wegelaar op het
landelijk stationnetje.
Te dieper was hun geschoktheid
toen het locaaltreintje niet het droe
vige transport bleek te bevatten. Men
pleegde beraad en telegrafeerde naar
het station waar de Fransche trein
was gepasseerd, en daar beschikte men
met eene accuratesse die den heer
Wegelaar stellig persoonlijk genoegen
zou hebben gedaan, dat de urn per
eerstvolgende locaal trein zou worden
doorgezonden.
Het groepje kennissen en verre
familie besloot dan maar vast op te
wandelen naar de begraafplaats, en
daar stelde men zich in afwachting op.
Een achterneef consulteerde zijn
horloge en zeide dat nu de volgende
trein zoo ongeveer zou aankomen,
waarop nien den tijd verdreef door af
en aan te wandelen en nu en dar; te
staren over den stoffigen rechten weg
die naar het station leidde.
Inderdaad werd daarop na eenigen
tijd een besteller per rijwiel zichtbaar
die een pakje onder den: arm droeg.
De man scheen zich zeer te haasten
en bleek bij nadering bezweet te zijn.
Tenslotte trapte hij blazend en rood
over het zandpad, en toen hij van zijn
fiets stapte ontblootte ieder het hoofd,
echter niet dan na een pijnlijke korte
aarzeling voor dezen ongewonen gang
van zaken.
De ceremonie had tenslotte plaats:
de formeele ceremonie voor de nage
dachtenis van een eenzamen, zonder
lingen man, van wiens heengaan eigen
lijk niemand een diep verdriet gevoelde.
Aanstonds na afloop begaf ieder
zich naar het station, en wel zoo gauw
als men kon, aangezien het oponthoud
niet van tevoren, was berekend met
betrekking tot de trein waarin men
naar de stad terug moest rijden.
De weg bleek langer dan men ge
dacht had, zoodat, op eenige honder
den meters van het station, opeens de
bel hoorbaar was van den overweg.
Men moest zich dus haasten en ver
snelde de pas. Eenige hoeren begonnen
zelfs te hollen. De trein stoomde reeds
voor toen de laatsteri het station nog
niet hadden bereikt. Onder hen was
een nijdige gepensioneerde
kapiteinkwartiermeester die, geheel buiten
adem en met zwellende aderen aan de
slapen, op het allerlaatste moment in
een coupéniet-rooken moest worden
geduwd.
En die was het, die in een volkomen
vergetsn van de portee van zijn woor
den voor de ergernis van het lichame
lijk ongemak, aanstonds zijn hooge
hoed op de bank zette en, zijn natte
voorhoofd afvegend, bromde:
Wat moest hij dan ook zijn aan
sluiting missen. . . .!"
Een verwijt dat mijnheer Wegelaar,
indien hij het zou hebben kunnen
hooren, met diepe verontwaardiging zou
hebben geëndosseerd aan den dienst
der spoorwegen.
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland ... f 10
Ned.-Indiëp/mail . ,. 13.50
» » 11 p/zeepost 10.
ab. binnen Europa ,, 11.50
uitgezonderd.
,, Engeland-Itali
Zwitserland
Amerika 13.50
Zuid-Afrika. . . 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro G. 1000
13.50