Historisch Archief 1877-1940
No. 2867
De Groene Amsterdammer van 14 Mei 1932
Toegepaste kunst
door Paul Bromberg
De taak van het jaarboek van de V.A.X.K.
Het jaarboek van de Studio ,.Decorative Art
1932" verscheen in dezelfde week, dat men ter
jaarbeurs toog in Utrecht. Eigenaardige speling
van het lot. Het jaarboek met niets dan afbeeldin
gen van uitzonderingsgevallen, luxueuse opdrach
ten aan enkele bevoorrechte kunstenaars en de
jaarbeurs met niets dan voortbrengselen voor de
massa. Tesamen geven ze een beeld van onzen tijd,
tesamen verklaren ze de positie van de kunstnij
verheid, tesamen roepen ze in uw verbeelding het
lot op van de beoefenaars der toegepaste kunsten.
Wat op de jaarbeurs ontbrak, was het geloof in de
ziel van het voorwerp; nog steeds meent men dat
,,scheppen" hetzelfde is als bedenken" en daar de
scheppende kunstenaar extra betaald moet wor
den en de bedenkende functie vervuld kan worden
door eigen employé's, bedrijfsleider, reiziger en
directeur, komen de vormen ter wereld zonder ge
boorte. De levenlooze dingen vervelen gruwelijk,
alles lijkt op elkaar, niets heeft inhoud en toch
is de wereld overvuld. De machine kan alles,
zelfs Duitsche meubelen namaken voor nog
schraleren prijs, maar iets scheppen kan alleen
de kunstenaar. Die staat echter buiten de pro
ductie, kijkt toe, scheldt, hongert, vervreemdt
meer en meer van de wereld waar hij toch
zoo'n belangrijke taak moest vervullen". Maar
vóór die taak is hij niet berekend, omdat daarvoor
eerst langdurige samenwerking met de industrie
noodig is; de industrie laat hem echter rustig bui
ten de deur staan en alleen af en toe gaat ergens
een klein luikje voorzichtig open en dan mag de
kunstenaar zijn kaartje afgeven door dat luikje of
een velletje schuurpapier, maar beide dingen too
nen natuurlijk niet, wat met de man wel te beginnen
is.... kaartje, schuurpapier enz. wordt weer door
het luikje teruggegeven: Niets noodig vandaag !"
Luikje toe, kunstenaar weer in de kou alleen. Dat
toont de jaarbeurs.
* *
*
Nu het jaarboek. Amper tien jaren geleden waren
de eerste teekenen te zien van de beweging die thans
als nieuwe zakelijkheid" dernier cri is geworden.
In ons land zocht Bietveld een uitweg om te
ontkomen aan de fantastische decoratieve
goochelNIEUWE
f\~i E N D l N G
SAMOA
M A T T E N
ZEER STERK PIJN COCOS
l <C 3 ' l O \J
5.55
140 X 2OO
Fl. 7.15
18O X 24O
Fl. 11.25
200 x 300
H. 15.5O
XHDER
£ ZOMEN
toeren der de Klerk-elingen, omdat hij aan den
lijve de nood voelde van de wirf-welgestelden, die
toch hun portie woon-blijheid begeerden. Voor hen
brak hij het interieur open en liet zon en licht toe
stroomen, ontdeed de meubels van driedubbele
hout- en pluchelagen, waardoor ze hun buikje ver
loren en beter pasten in de omgeving van minder
vette materie. In andere landen werd de woon
machine door andere machinisten hereden, maar
niemand van deze vernieuwers wilde alleen machi
nist zijn: brengers van .meer geluk en dus ook
schoonheid, dat wilden ze zijn, al voelden ze de
schoonheid niet als het welgestelde dikke buikje,
als de loome zatte volheid van het decoratieve.
Amper tien jaar zijn voorbij. Het jaarboek van de
Studio giet in overdaad afbeeldingen over ons uit:
afbeeldingen, die het leven der weigestelden weer
geven; het leven, dat knappe architecten en sier
kunstenaars omheind hebben met muren, meubels.
tapijten en kostbaarheden, liet interieur is open
gebroken, de wanden werden licht, de meubels ijl.
de luxe geraffineerd; hoe eenvoudiger het interieur
werd, hoe kostbaarder de uitvoering. De Franschen
hebben ontdekt, hoe buitengewoon decoratief de
eenvoud kan zijn en hun eenvoud" van ebben,
ivoor, zijde en zilver gaat door de wereld der rijken
als chique nieuwe zakelijkheid. Dat is het jaarboek.
Stijlvernieuwing ? Loutering van de volkssmaak ?
Belachelijke veronderstelling ! Maar over een sei
zoen krijgen we voor het vulgus de imitatie van de
chique nieuwe zakelijkheid. Ebben wordt zwart
vuren,, ivoor been, zijde kunstzij en zilver zilver
papier. Maar in wezen is niets veranderd; men"
staat nog even ver af van oprechte eenvoud.
Hietveld was een idealist, zijn internationale
confrères dito; zij zijn een werktuig geworden van
de mode. Toch zouden jaarbeurs en jaarboek een
andere invloed kunnen krijgen als het werkelijk
ernst was om het volk betere inzichten te geven.
Op de jaarbeurs, waar fabrikanten, grossiers,
reizigers en andere exploitanten der industrie tien
dagen doorbrengen, zou begonnen moeten worden
om al deze functionarissen de eerste grondbegin
selen bij te brengen van vorm- en
materiaalbeteekenis. Dat aan de V.A.N.K. (vereeniging voor
ambachts- en nijverheidskunst) eenige ruimte was
afgestaan om wat borden met schoone opschriften
te plaatsen mag misschien als een eerste teeken
worden beschouwd, dat men inziet waar het begin
is van werkelijke vernieuwing der woonstijl en
deivormen van gebruiksvoorwerpen. Want deze
vernieuwing kan alleen via de industrie bij de massa
worden ingeplant. Een automatisch afdraaiende
serie lichtbeelden van goede voorbeelden met een
expositie van geslaagde producten in natura moest
op de volgende jaarbeurs kunnen verwezenlijkt
worden. En de taak van ons jaarboek? Met
rijkssteun verschijnt ook het jaarboek van
Nederlandsche ambachts- en nijverheidskunst, maar in kleine
oplaag en gericht tot een zeer kleine groep. Dit
jaarboek kan samengaan met de bedoelde poging
op de jaarbeurs; het moet l» grootere oplaag
verschijnen en voorbeelden bevatten, die het
karakter van een goed naachineproduct en van een
goed stuk handwerk duidelijk maken en daarmee
het gevoel voor vorm en materiaal aankweeken.
Wie twijfelt aan het bestaan van een
gevoelsbodem hiervoor bij de massa moet ook twijfelen
aan demogelijkheid, dat er ooit een stijl" kan gaan
groeien; dan blijven (Studio)-jaarboek en jaar
beurs wat zij tot heden zijn: een mode-journaal
voor luxemenschen en een chaotische verzamel
plaats van miserabele nutteloosheid.
Nieuwe Uitgaven
Dr. J. Leest, Hel voorlyezet onderwijs in <lf Moe
dertaal.
II. L. C. Kok, Beknopte uitu-erkinyen der opr/ttren
voorkomende in Beknopt Leerboek van het
Humielsrekenen, deel I.
^ Uitgaven J. B. Wolters' Uitgevers-Maatschappij.
Teekenen der tijden
In zijn on-officieele geschiedenis van de
Vereenigde Staten in de laatste tien jaar Only
Yesterday" wijdt de bekende redacteur van Harpers
Magazine, Frederick Lewis Allen eenige bladzijden :
aan de komst, in 1927, van het nieuwe Fordmodel-A ;
Dit is de eerste maal dat een historicus zich bezig
houdt, niet met de figuur van Ford, ni^t met de l
machine-in-abstracto, maar met n bepaalde <
machine en met de ontzaggelijke gevolgen die
de verspreiding van deze michine mït zich mee
brengt. Niet meer de opkomst, maar het
dóórdringen van de auto, overal, blijkt aan dit jaartal
gebonden. Auto's van alle soorten en alle merken
in alle landen dwingen de menschheid tot afbake
ning van nieuwe grenzen op ieder gebied. Sociale
begrippen en moreele waarden blijken evenzeer
herziening van noode te hebben als het bestaans
recht van een spoorwegmaatschappij.
Deze week is dan eindelijk de nieuwe Ford V-8
verschenen en wie zich bewust is van de teekenen
der tijden moet inzien dat de geschiedenis van onze
dagen voortspoedt van een afgesloten periode
naar een nieuwe, en in zijn vaart een omgezet
sein voorbij flitst, dat van meer beteekenis ia
dan de Fransche verkiezingen en de overwinning
van Herriot. Het laat zich aanzien dat de gevolgen
men kan ze apprecieeren, of niet, dat doet er
niets toe van minstens evenveel belang zullen
zijn als de penetratie van den motor in het midden
der twintiger jaren. Met gevolgen van de zelfde
soort: g'elijlaniking en nivelleering van mensch
en geest. In nog grooter getale zullen zij in dezelfde
maar in mér vrije uren de zelfde genoegens
najagen. Onze sinaak zal zich vernauwen, ieder
zullen we dezelfde zaken aaribevelenswaard vinden
en van goeden smiak" maar weer mér van
ons zullen dezen, goeden smaak kunnen genieten.
De zwartziener mag hier zijn voorhoofd rimpelen
en van zijn standpunt gelijk hebben, hij bedenke,
dat het de scheppende arbeid is die den mensch
zoover brengt en later wellicht verder.
Intusschen zal met dubbele vaart de mensch
heid inrijden op de slagboomen der begrensdheid.
En dat in den meest letterlijken zin ! Want aan
een ieder wordt het dan wel duidelijk: na een paar
uur rijden staat er wér zoo'n tolboom dat is
toch al te dol ! Al dat speelgoed van moderne
staatjes-spelerij en quasi-economie zal plotseling
zijn belache l ijken kant vóór toonen. En als op geen
anderhalfuur van de Berlagebrug de Duitsche
tolbeambte in Elten zijn duimstok in het
benzinereservoir steekt om na te zien hoeveel er mér is
dan de getolereerde twintig liter, is de kans groot
dat de lawaaimakende opeenhooping van auto's
even overtuigend wordt als bij de vroegere tol
van Maiden.
Dat is natuurlijk maar n kant van het ver
schijnsel. Volstrekt niet de kleinste, als men be
denkt hoeveel tolgrenzen ons hinderen, maar
toch maar n enkele kant. Ondertusschen kan men
hiernaar de importantie van andere zijden der
toekomstige ontwikkeling beoordeelen. De
industrieele maar die hoort niet hier thuis, evenmin
als de financieele. De sociale de voortschrijding
der democratie , de ethische teveel om op te
noemen. Een ding is echter wel duidelijk, dat de
gedachte, de bewustwording, hoe heel de wereld
samenhangt en hoe het Verkeer een houw slaat
dwars door alle volks-afbakeningetjes heen.
weer zal t >cn man. We kunnen weer vooruit
kijken, want in de drie jaar crisis die achter ons
liggen hebben we achteruit gekeken en steeds
gezorgd eigen menschen te redden, eigen lands
belangen te beschermen op het gevaar af van het
verstikken van den handel, eigen goud te potten
met de gewisheid slechts armer te zullen worden.
Het kon misschien niet anders.
En zóó bezien is het geen wonder, dat deze
overwegingen, gegrond op rubber en staal, ge
schreven worden in de week na die merkwaardige
zwenking der Fransche verkiezingen waarbij de
politici, die een jaar lang 's werelds solidariteit
tegenhielden, naar huis werden gestuurd.