Historisch Archief 1877-1940
v' irr:'jf^'- ?"?
- "'""
.4-..
.?-?
De laatste dertig jaar heeft Amsterdam zich
belangrijk uitgebreid. Toen in 1902 de brug over
den Amstel bij de Ceintuurbaan gebouwd werd, was
daar ter plaatse ongeveer de grens der bebouwing.
We waren reeds vroeger in de gelegenheid om
in de Groene" tegenover elkaar te stellen: Am
sterdam van 1902 en Amsterdam van 1932. Het
is misschien goed zich te realiseeren, hoe Amster
dam er toen uitzag. De Ceintuurbaan vormde de
laatste ringbaan op dezelfde wijze als de
Amstellaan dit thans doet. De n uit een oogpunt van
bewoonbaarheid n uit een oogpunt van stedebouw
weinig aantrekkelijke Pijp" was zoo juist gereed
gekomen.
Alle buurten die we thans kennen als: Indische
buurt, Zuid achter de Ceintuurbaan en achter de
van Baerlestraat, West, de geheele bebouwing aan
de overzijde van het IJ en het grootste deel van
de Transvaalbuurt ontbraken geheel, de koeien
liepen nog rustig te grazen op de plaatsen waar
thans duizenden Amsterdammers hun woonplaats
vinden.
Door den bouw van de Pijp" was de Ceintuur
baanbrug noodzakelijk geworden, alhoewel de ring
baan, waavin deze brug paste, eigenlijk dood liep op
den spoorweg naar het Weesperpoort-stp,tion.
Ik weet niet of de Ceintuurb?j?jnbrug met de
zelfde groote feestelijkheden in gebruik is genomen
als men thans van plan is met de brug bij de
Noor
?mmsf a, w m ?
Berlagebrug en
omgeving]
Wolkenkrabber.
Architect J. F. Staal
der Amstellaan te doen, '*~
maar het wil me voorko
men, dat men toen deze brug -jjrr /^;/>tï''s";-'Sffifg?:
meer als een noodzakelijk -^-~~"" *
kwaad heeft beschouwd, dan -*
wel als een manifestatie van
het kunnen en kennen der Nederlandsche archi
tecten. Er heeft voor mij altijd iets sympathieks
gezeten in deze eerste brug van Berlage, iets
vp;n niet opgemerkt te willen worden, terwijl
alle zucht naar monumenten"-bouwerij er
vreemd aan was. Afgezien van de ietwat ver
warde constructie der vp^ste oversppjnning, n.l. een
gemetselde boog onder de voetpaden en een
balkendek onder den rijweg (mogelijk was dit ook het
gevolg van een niet volledige samenwerking
tusschen de betrokken diensten en den architect Ber
lage) is deze brug van een simpelheid die gunstig
afsteekt bij de vele bruggen die later en vooral de
laatste jaren te Amsterdam gebouwd werden. Het
was een Berlagebrug", in al zijn eenvoud getui
gend van een zoeken en bereiken van een waar
achtige bouwkunst, waarvoor wij Berlage heden
ten dage nog dankbaar zijn.
Sindsdien is echter veel veranderd en alhoewel
wij nog niet dtn inhoud kennen van de redevoerin
gen welke uitgesproken zullen worden bij de ope
ning vp,n de Berlp,gebrug bij de
Noorder-Amstellaan, wij zijn er van overtuigd, dat daarin gewag
zal worden gemaakt van den roem der Nederland
sche, en nog meer speciaal
vp,n de; Amsterdamsche archi
tectuur, die tot ver over de
grenzen verbreid is.
Amsterdam heeft iets om
trotsch op te zijn. Liggen daar
niet thans e\ deze wijken als
een bewijs van de bekwaam
heid van de Nederlandsche
architecten ?
En is letterlijk en figuurlijk
het hoogtepunt niet bereikt in
het torenhuis aan het Daniël
Willinkplein, terwijl thans de
opening van de Berlagebrug
feitelijk de kroon op het werk
is?
Ja, is dat eigenlijk wel zoo?
Gaat veel van de bewonde
ring niet uit naar de quantiteit
in plaats van naar de qualiteit ?
Waarom heeft men eigenlijk dat torenhuis aan
het Daniël Willinkplein gebouwd ? Wat is de reden
dat men er toe overging bij speciaal besluit vpjn den
gemeenteraad dezen bouw, die eigenlijk in strijd
WPJS niet de bouwverordening (deze Ip^at toch
slechts als maximum 4 woningen boven elkaar toe)
mogelijk te maken? Was er een niet te stuiten
stroom va,n aanvragen voor woningen op een 10e,
lle of 12e verdieping? WTaren er
bouwmpjatschappijen die vochten om het voorrecht een d.g. toren
huis te mogen bouwen, zoodat de (Gemeenteraad
tenslotte besloot aan deze wenschen tegemoet te
komen en dezen bouw mogelijk
te maken?
Geenszins ! De wensch kwam van geheel andew
zijde. Het besluit werd gemotiveerd met over
wegingen van aesthetischen" aard. Het stads
beeld vroeg daar ter plaatse een accent". Me<
de gewone" middelen konden de architecten
blijkbaar hun doel niet meer bereiken, dus werd
omgezien naar ongewone". En waarom zouden
wij het dan niet eens probeeren met een ..toren
huisje", dat is weer eens wat anders en misschien
verveelt het niet zoo gauw en bovendien is hel
modern"?
Le Corbusier publiceerde reeds jaren geleder
zijn plannen voor een torenhuizenstad" te Parijs
en waarom zouden wij het in Holland ook niet eens
zij het op bescheidener schaal, probeeren?
Aldus zou men zich, zij het zeer primitief voor
gesteld, de overwegingen kunnen denken welke hel
gemeenterapjdslid deden besluiten zijn goedkeuring
aan het voorstel te hechten.
Brug over den Amstel tegenove\
Niets is echter gevaarlijker, het is n.l. een groott
begripsverwarring een torenhuis naar het plan L<
Corbusier te vergelijken met het bouwsel op hel
Daniël Willinkplein.
De torenhuizen van Le Corbusier zijn het
rexultaai van de eischen welke Le Corbusier in theoru
voorloopig nog aan een woonwijk stelde; hij ginj,
daarbij uit van het wonen en het Verkeer, daarir
tevens betrekkend de behoefte aan groen in dt
stad, speelterrein, sportterrein enz. Deze toren
huizen groeiden dan ook tot een systematisch*
woonwijk, waar men liet mee eens kan zijn of niet