Historisch Archief 1877-1940
No. 2868
De Groene Amste
t'
l
-de
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Over een schandaaltje en een
verhouding"
Het geval Sternberg-Dietrich-Paramount
Eenigen tijd geleden leverde Hollywood voor
het eerst wellicht sinds de deugd-dictatuur van Will
Hays in het vervroegde komkommerbericht
over het geval: Sternberg-Dietrich-Paramount, een
welkome aanleiding tot dankbaar uitgebuit
sensatie-nieuws.
De zaak scheen van alle fantasieën en com
mentaren ontdaan hierop neer te komen, dat
Josef von Sternberg, de bekwaamste regisseur
van de Paramount", er van door ging na een
twist met zijn productiemaatschappij over een
opgedrongen scenario. Op zich zelf een nu niet zoo
heel erg verrassend bericht: de Austro-Amerikanen
Sternberg en Stroheim behooren niet tot de hand
zaamste heeren en hun virtuositeit in het
herriemaken en davonlaufen" is vermaard.
Wat het geval echter een recht sensationeel en
zelfs romantisch tintje bezorgde, was de
mededeeling, welke als de donderslag op het fameuse
bliksemlicht volgde: Mariene Dietrich,
Paramount's" eerste vrouw, wilde haar contract
verbreken en haar" regisseur in zijn ballingschap
volgen. Vele eenvoudige harten smolten bij dit
aandoenlijk bewijs van aanhankelijkheid en dank
baarheid en vooral Amerika, dat door de
zaakLindbergh nu ook al zijn geloof in den edelen
bandiet" ernstig ondermijnd zag, was verheugd
tenminste nog op de edele filmster" te kunnen
vertrouwen.
Minder naïve en kwaaddenkender lieden dachten
oogenblikkelijk aan een verhouding" tusschen
den regisseur en zijn eerste speelster. Temeer waar
Mevrouw von Sternberg reeds vroeger van die
meening had blijk gegeven, door een proces te
beginnen tegen Mariene Dietrich, onder de ietwat
zonderlinge en vage tenlaste-legging, dat de
schoone Berlijnsche het hart haars echtgenoots
ontvreemd" zou hebben.
Tenslotte waren er natuurlijk ook onverbeterlijke
sceptici, die meenden dat de heele affaire niets
anders was, dan een handig opgezette reclame,
om de onbestendige aandacht van het
wereldpubliek weer eens te vestigen op het duo
SternbergDietrich.
Inderdaad moet men op deze laatste mogelijkheid
in het vernuftige systeem der Amerikaansche
publiciteitsgebruiken steeds bedacht zijn. Maar
de betrekkelijk geringe ophef, welke de betreffende
maatschappij zelve van de zaak maakte en de
haast, waarmee zij het herstel der oude relaties
publiceerde, wijzen toch wel op iets anders, dan
de gebruikelijke fake".
* *
*
Intusschen ??ook zonder de historie al te
tragisch of gewichtig te nemen, geeft dit kleine
stukje hollywooderie toch wel even aanleiding
tot nadenken. Voor een oogenblik wordt weer
eens een scherp kantlicht geworpen op het belang
wekkende en veelomstreden probleem: de ver
houding tusschen regisseur en filmspeler.
Niet de verhouding", hiervoor genoemd, die
het deelen eener onwettige huwelijkssponde ver
onderstelt doch de nog steeds zoo duistere
relatie tusschen filmschepper en filmsujet.
Het begint in den chaos der meeningen toch
langzamerhand wel duidelijk te worden, dat
tusschen filmpersonage en filmpersonage een
hemelsbreed verschil bestaat. Wie onlangs een
intelligent en vorstelijk-autonoom speler als Frits
Kortner in levenden lijve op het tooneel mocht
aanschouwen, die zal oogenblikkelijk gevoeld
hebben hoe groot dat verschil tusschen den
zelfscheppenden kunstenaar-spaier en het gawillige
trance-medium moet zijn. Hetgeen nog niets
bewijst ten aanzien van de relatieve waarde van
het filmpersonage voor het filmkunstwerk in
tegendeel: het is volstrekt niet uitgemaakt, dat
een Garbo een geringere valeur in .de filmeenheid
zou vertegenwoordigen dan een Kortner of oen
Krauss.
In geen enkel geval echter wordt die eigenaardige
en zeer bijzondere positie, welke het filmsujet
inneemt, zoo merk
waardig geaccentu
eerd als in de persoen '
van Mariene Dietrich
en haar verhouding
tot het filmwerk....
in casu: tot den regis
seur. Wij hebben hier
inderdaad te doen
met een situatie van
bijna klassieken een
voud.
Hier is nu eens
geen sprake van een
ontdekking" in den
traditioneelen zin
van de bevrijding
van het genie, dat
zich niet kon uitleven, noch van het talent, dat
in het verborgene bloeide.
Helena Maria Dietrich was geen onbekende in
Duitschland en Oostenrijk.... zij was een bekende
middelmatigheid, een met vriendelijke onver
schilligheid bejegende onbeduidendheid. Niets
in haar carrière wijst op Sturm-und-Drang",
miskende kwaliteiten, fanatiek doorzettingsver
mogen en wat des traditioneelen kunstenaars meer
zij. Aanvankelijk voor de muziek bestemd, stu
deert zij in Weimar viool krijgt een blessuur
aan haar pols, welke haar voor verdere studie
ongeschikt maakt en zoo gaat zij vervolgens
kalmpjes naar het theater over. Geen harde levensstrijd
? geen duistere romantiek kenmerken dezen
overgang. Zij zeept in haar vrijen tijd geen mannen
in, als Greta Garbo, noch danst zij in obscure
balletten, als Asta Nielsen. Veeleer volgt zij als
een ordentelijk en ijverig studente de lessen aan
de tooneelschool van Max Reinhardt's Deutsches
Theater" en vindt aldus haar weg bereid.... de
weg, die volgens menschelijke en psychologische
berekening leiden moest tot de anonymiteit en
het fatsoenlijke, burgerlijke huwelijk. . Immers
zij heeft een aardige stem, een mooi gezichtje,
betooverende beenen en het middelmatige talent,
dat erger is dan volslagen talentloosheid. Aldus
krijgt zij spoedig kleine rollen waarom zou zij
niet? en wij zien haar in dezelfde ongestoorde
middelmatigheid trekken van het eene theater
naar het andere: van Reinhardt naar Barnowsky
van Barnowsky naar het Staatstheater van
het Staatstheater naar Weenen, waar zij in
Sternheim's Schule von ITznach" optreedt. En overal
wordt haar fraai, maar ietwat koud en levenloos
gezichtje met vriendelijkheid ontvangen, evenals
haar voldoende, maar ietwat koud en levenloos
spel.... om beide promptelijk te vergeten.
Ook de illusie, dat haar eigenlijk talent op het
gebied der film lag en slechts op de gelegenheid
wachtte, om aanstonds heerlijk op te bloeien,
houdt geen stand. Z;j heeft ampel de kans gehad
haar aanleg op dit gebied te bewijzen.
Doch ook hier ontmoet zij dezelfde onverschil
ligheid en dezelfde moordende welwillendheid,
Noch van de geestdriftige vereering, noch van
de venijnige critiek, die later gelijkelijk voor
haar beteekenis zouden pleiten, is sprake.
Men laat haar gaan, zooals men haar ontving
vriendelijk en hoffelijk. En dus keert zij
naar het tooneel terug. Wat zal het ditmaal
zijn? Een revue....? Ook al goed ! Zij aan
vaardt een rol in de revue van Georg Kaiser.
Zwei Krawatte", steeds ernstiger denkende
over een eervolle retraite a's echtgenoote en
moeder. Ondertusschen zingt zij haar liedjes,
danst een beetje en roept met obligate geest
drift den eenigen Engelschen volzin uit, die zij
in de revue heeft op te brengen: Three cheers
for the gentleman, who has won the
grandprize.. ..!"
Weinig vermoedende, dat op een goeden avond,
deze gentleman" zich onder haar gehoor zou
bevinden ! Joseph von Sternberg ziet haar n
maal en engageert haar zonder veel omslag voor
de Lola-Lola"-rol in De blauwe Engel". Wint
hiermede een grand-priz 3" van de film en maakt
haar tot een der belangwekkendste, zij het ook
meest omstreden figuren van het projectiedoek.
* *
*
Wat za.3 Sternberg in dit mediocere vrouwtje,
dat honderden vóó? hem ontgaan was?j
Wat waivscliuwde hem, dat in dit bevallig
gesneden hout een kostbare Stra'livarius school
wachtend op de hand, die haar zou bespelen?
Wat gebeurde er in de drukkende stilte der
UFAMarlene Dietrich en dochter
Joseph Sternberg en Mariene Dietrich
ateliers, om dit charmante derde-plansactricetje
te herscheppen in de fascineerende Lola-Lola",
die de wereld voetstoots zou veroveren?
Tal van hypothesen zijn ten aanzien dezer
interessante vragen ontwikkeld. Daar was de
gangbare theorie van de ontdekking" daar
was de ingewikkelde verklaring, die een liaison
tusschen Sternberg en Dietrich in het geval betrok
en sprak van een soort artistiek exhibitionisme,
als een zei f bevrijding van den verliefden kunstenaar
regisseur .... daar was tenslotte de ook te dezer
plaatse verdedigde veronderstelling, dat het hier
een op het oog zeer mysterieuse wilsoverdracht
gold een kunstzinnige hypnose, die mettertijd
zal blijken tot een der eenvoudigste, doch meest
essentieele vermogens van het creatieve filmtalent
te behooren.
Maar aan al deze opvattingen lag de stilzwijgende
erkenning ten grondslag van een bijzondere ver
houding tusschen de beide dramatis personae een
verhouding, die al dan niet los van een verhou
ding", deze laatste in. algemeene en vér-strekkende
beteekenis aanzienlijk zou overtreffen. De feiten
spraken hier overigens een te duidelijke taal, om
de zeldzame inspireerende en levenwekkende
kracht, welke het filmsujet aan den filmschepper
bindt, te kunnen negeeren.
Want aannemelijker dan een zeer gevaarlijke
reclamecampagne (betrof het hier niet het weigeren
van een opgedrongen inferieure opdracht?) aan
nemelijker ook dan een romantische aanhankelijk
heid en solidariteit, lijkt hier als oplossing het
nuchtere, welbegrepen eigenbelang van de film
speelster Mariene Dietrich. Deze vrouw is blijkbaar
intelligent genoeg, om in te zien, dat zij zonder
von Sternberg niets zou beteekenen. Zij heeft
niet, als dat andere trance-medium: Greta Garbo,
de proef doorstaan ook onder slechte of middel
matige regisseurs zichzelf te blijven. Zij heeft te
zeer aan den lijve ondervonden, wat het zeggen
wil tot de hopeloos-impotenten te behooren, om
nog iets te durven riskeeren. En het kan moeilijk
anders zijn dan een instinct tot zelfbehoud, dat
haar bindt aan den
gentleman-who-has-won-thegrand-prize" .. .. voor zichzelf en voor haar!