Historisch Archief 1877-1940
ERNST EN
Lubitsch9 Anti-Oor
Mensch gedoO(
Paul Renard (Philips'JJolmes) Na den dankdienst
t;
f*.:*
fe
The iii n n l killed
Vooraf ga, dat dit een
anti-oorlogsfilm is en wel een, die het accent
verlegt van de schiet- en hakpartijen
van de kanonnenkaravanen en de
bloedige gotender menschelijke ellende,
de loopgraven.... maar een ander
ohapiter: de ontreddering van den
menschelijken geest tengevolge van
den oorlog.
In deze film dan wordt betoogd,
dat nog iets anders kapotgeschoten
kan worden dan armen en beenen
en kathedralen. Iets dat wellicht
erger is, omdat het niet vervangen
kan worden en omdat men er
helaas ! niet aan sterf t. Paul Benard,
de held van deze film, (?held" mede
in de zeer wrange militaire
beteekenis!) heeft een mensch" gedood
let wel: een mensch" en geen geüni
formeerd onderdeel van het mecha
nisme, Den Vijand. Hij ontdekt dit,
doordien toevalligerwijze het zak
boekje van den man onder zijn
oogen komt en de doorstoken vijand
musicus blijkt te zijn als hij, violist,
als hij, Beethovenvereerder, als hij
e,n op grond van deze vrij overtuigende
motieven derhalve: een mensch, als
hij ! TÜen kan deze wonderbaarlijke
toevalligheid een zwakken aanloop
achten tot een dergelijke erkenning
inderdaad ziet het er een beetje
wanhopig uit, wanneer men zou
moeten aannemen, dat het besef
van den oorlogsgruwel dient te wach
ten tot alle musici, musici alle
litteratoren, litteratoren alle assu
radeurs, assuradeurs en alle dominees,
dominees gedood zouden hebben.
Maar het casueele van het geval nu
eenmaal aanvaardend, belandt men
toch wel degelijk in de regionen
eener verschrikkelijke, fatale nood
wendigheid. Want met denzelfden
bajonetstoot, die den vijand" vol
gens de ritueel-heroieke regelen der
oorlogskunst om zeep bracht, heeft
Paul Benard bij zich zelf iets vernield,
dat wij (zij het dan lichtelijk
euphemistisch) ons geestelijk evenwicht
noemen. De lugubere ontdekking,
dat de vijand" een mensch bleek te
zijn, verandert de heldendaad in een
walgelijken moord en de obsedeerende
wroeging over dezen geautoriseerden
manslag wil niet wijken ook niet,
nadat de oorlog gewonnen" is en
God in alle bedehuizen wordt gedankt
voor de miHioenen soortgelijke moor
den, die dit zegenrijk effect bewerk
stelligden. De wond aldus'aan zijn
geest toegebracht, vrset immer voort
en Paul Benard wordt tenslotte
onweerstaanbaar gedreven naar de
familie van den gestorven Duitscher,
wier adres hij in het zakboekje heeft
gevonden. Hij wil zijn doodelljk
gewonde ziel verlichting verschaffen
doof van de nabestaanden vergiffenis
te vragen zonder te beseffen (even
min als de schrijver trouwens !) dat
ook deze verwachting een illusie
zal blijken. Het doet er echter minder
toe, dat de film ons ten slotte in
deze naïeveteit wil doen gelooven en
den berouwvollen moordenaar niet
alleen de vergiffenis van de verloofde,
doch zelfs haar liefde en die der
beroofde ouders op den koop toe
deelachtig laat worden. Waar het
op aan komt is, dat de bittere,
voortkankerende wroeging en de geestelijke
ontreddering van den held" in het
brandpunt van een betoog staat,
dat een nieuwe, heftige aanklacht
vormt in het felle requisitoir, door
de film de laatste jaren tegen den
oorlog uitgebracht.
Natuurlijk is men sinds lang tot
de conclusie gekomen, dat alle vorige
anti-oorlogsfilms eigenlijk perfide
oorlogs-aanhitsingen waren. Waarom zou
den wij, wanneer heel een wereld
bloedig gestriemd werd door werken
als Pabst's Westfront 11US" en
Milestone's lm Westen...." in
godsnaam niet beweren, dat het aan
gename sadistische kittelingen waren?
En voorloopig het nieuwe verschijnsel
aanbidden, tot ook dit verdacht
wordt en veroordeeld en The man I
killed" eigenlijk zou moeten heeten:
The man I shoüld like to kill "?
Dan volgt oogenblikkelijk het op
zienbarende feit, dat Ernst en Lubitsch
weer vereenigde ook in anderen
De spelers: v. /. n. r. Zasu Pitts, Lionel Barrymore, Philips Holmes, Louise Carter, Nancy Carroll
BIOSCC
.. ,*'
V
Werkfoto. Frau Kleit
zin, dan in naam alleen. Wij ha<
er ons zoo langzamerhand bij i
gelegd dezen pionnier der filmt
voor goed geketend te zien aan
stroohoed van Chevalier en de che
van Jeannette Macdonald, als
belachelijke en ordinaire Proinetl
Wij hadden er vrede mee gekre
hem duizenden dollars te zien
smijten terwille van wat eroti
gijntjes, die wij dan met een i
hopig beroep op den humor'1
de vondsten", mitsgaders de or
mijdelijke pretentieloosheid",
ons zelf trachtten te verontschuldi
Wij waren er in het kort
gekomen, Ernst en Lubitsch
tegenstellingen te verklaren ten
hoeve van de verheffende t
eenheid: Amusement en Lubitscr
En nu waait plotseling de winc
dezen hoek !
Nu blijkt eensklaps de man,
Vlam" en Dubarry" maakte,
dood. Nu attaqueert de man,
grijnzend met blinkende en lachi
luxe-luitenants jongleerde, de trag
van den menschenmoord, welke
sieraden der samenleving zoo elei
parodieeren. Inderdaad een won
lijke en onverwachte ommekeer
terneer, waar deze aanval met
verbluffende knapheid en een
stellend fanatisme geschiedt!