Historisch Archief 1877-1940
LU BITSCH
$sfilm: Ik heb een
Paramount
f DOOR
L J. JORDAAN
r haar venster bespied
Want The man I killed" werd
in spijt van het sentimenteele, onge
loofwaardige slot en enkele andere
minder geslaagde plekken?een sterke,
indrukwekkende en over het geheel
genomen, overtuigende film.
Daar is al dadelijk de inzet, in
zijn sereenen hoon aan niemand
minder dan Pudowkin herinnerend:
Dank- en bededag in een kathedraal
de banken bezet met hooge mili
tairen daarboven het machtige
kerkgewelf, het klassieke steenen
gebed" terzijde, in rijkversierde
nissen, crucifixen en beelden van
Maria en de Heiligen. Plechtig zingt
door de aandachtige stilte de stem
_ van den onzichtbaren priester: This
is a day of Peace " en de
camera glijdt in argelooze onbevangen
heid langs de banken en toont ons
de sabels der knielenden. This is
a day of Happiness and
Brotherhood!" gaat de stem voort en de
camera schijnt devoot en ernstig mee
te luisteren en slechts bij toeval haar
blik gericht te houden op de heup
van een der aandachtige hoorders
en op den grooten dienstrevolver,
die daar prijkt. Zoo hooren wij in
enkele zinnen, den kern van het
danksermoen, waarop het beeld het
onwillekeurige commentaar levert met
een bijtende satyre, als wij in lang
niet aanschouwden. Dan volgt een
plechtig Amen!" het militaire
auditorium verheft zich ontroerd van
zijn zetels en verlaat gesticht en
gesterkt het bedehuis. Achter blijft,
in een plotselinge ontzieldheid, het
dorre hopelooze perspectief der leege
banken... . alleen in de verte sche
mert iets wits: een noodsignaal op
deze effen zee van harde, blinkende
rechtlijnigheid. Wat is het? Onhoor
baar stuurt de camera er heen
het blijkt een paar gevouwen handen
te zijn, in smeekende radeloosheid
saamgeklemd. Steeds dichter nadert
de camera een hoofd duikt achter
de handen op een bleek, wanhopig
masker. .. . Paul Benard, de man
die een mensch doodde!
Deze introductie is als filmisch
exposéeenvoudig meesterlijk ! In
enkele minuten en met enkele sym
bolen, die even treffend als sober
zijn, wordt de algemeene these ont
wikkeld en het bijzondere geval inge
leid. Men moet lang zoeken naar een
dramatischen opzet, die zoo rechtstreeks,
trefzeker en met zulke eenvoudige
middelen op het doel afgaat. Deze
voortreffelijk gecomponeerde Auf
takt" dit logisch en geïnspireerd
geconstrueerde geheel van woord,
beeld en symbool is wel het treffend
staal van een uitdrukkingsvorm, die
zijn eigen weg gaat en aan eigen
wetten gehoorzaamt.... van de jonge
klankf ilmkunst!
Reeds onmiddellijk daarop toont
Lubitsch het element, dat verderop
in de film een zoo groote rol zal spelen:
Woord en Beeld. "This is a day of Peace'
de klankfilm-dialoog. De priester ont
dekt den jongen man, vraagt hem uit
en verneemt de wilde obsessie, die
zijn geest vergiftigt: Ik heb een
mensch gedood !" Inderdaad dit
is wel iets anders, dan de
tooneelsamenspraak! Dit is ook een andere
tekst, dan die van het
tooneeldrama: bondiger, soberder, zwaarder
van ongezegde beduidenis. De heele
film door blijkt Lubitsch deze intuïtie
voor het klankfilmvvoord te behouden.
De prachtige scène der eerste ontmoe
ting van Paul Eenard en den vader
van den verslagene, Dokter H
lderlin, vormt in dien zin wel een der
hoogtepunten.
Maar daar is verder het tafereel
aan Hölderlin's stamtafel, wanneer
de dokter terwille van de genegen
heid, welke hij voor den jongen
Renard, den Franschen spion", heeft
opgevat met den nek wordt aan
gezien. Zijn hartstochtelijke peroratie
tegen den voortkankerenden
volkenhaat wordt ondersteund door een jongen
man, in een anderen hoek van het lokaal
gezeten. Deze jonge man staat op,
om hem de hand te drukken. . . .
hij blijkt op krukken te gaan: een
oorlogsinvalide ! Dit is inderdaad
een vondst", waarbij hetfilmbeeld.
ontroerend en volmaakt bevestigt
wat het gesproken woord slechts
vermocht aan te duiden. Daar is
verder de samenspraak tusschen de
twee moeders bij de graven van hun
zoons, waar Lubitsch' humor zich
van een anderen kant laat 'f zien.
En tusschen dit alles door effecten,
als het bezoek van den vader aan
de kamer van den doode een
gewaagd-sentimenteel experiment, dat
echter in de duistere stilte van het
vertrek met het obsedeerende tikken
van de klok, tot grooten soberen
ernst wordt.
Zoo trekt The man I killed" aan
ons voorbij gedragen door voor
treffelijke sujetten, waarbij vooral
Lionel Barrymore als Dokter Hölderlin
de aandacht trekt, naast den zeer
goeden Paul Renard van Philipps
Holmes. Een breed opgezet werk,
indrukwekkend van bewust, harmo
nisch kunnen sterk van ontroering.
Een werk, waarbij het mij een voor
recht is, lyrisch en pathetisch en sen
timenteel en de hemel weet wat te
kunnen zijn. Omdat het mij een ver
heugenis was en omdat twee belang
rijke elementen der filmkunst er
elkaar in terugvonden: Ernst en
Lubitsch ! i
Werkfoto. Wapenstüstandsdag te Parijs. Men lette op de soldaten links, hardloopend
om zich weer bij de achtersten te kunnen aansluiten