Historisch Archief 1877-1940
- jtSf K-I %?*
DE GESCHIEDENIS VAN DE ENG
Wat Josiah Wedgwood zich
tol levensdoel had gesteld
TOEGEPASTE KUNST
Toen Josiah Wedgwood op 9-jarigen leeftijd, na zijn vader's
dood in 1739, onder leiding van zijn oudereu broer Thomas, de
eerste handgrepen van het pottenbakkersvak leerde, was het stadje
Burslem in Staffordshire nog maar klein. Later zou men er.ruim
vijfhonderd pottenbakkerijen aantreffen maar geen dezer bracht
het tot zóó grooten roem als waartoe de jonge Josiah in de toekomst zijn eigen werkplaatsen zou opvoeren.
Van meet af zocht hij naar nieuwe mogelijkheden. Alras bleek hij een volleerd pottenbakker
te zijn maar hij was meer.... Hij was ook een geboren experimentator. E verything yields
x to experiment!" heeft hij eens neergeschreven. De klei in Burslem beviel hem niet.
-Evenmin, wat anderen maakten. Het was hem alles te grof en onvolmaakt.
Alras zou hij materiaal uit Devon en Dorset laten aanrukken. Hij zocht naar ver
edeling van het product en een op antieke voorbeelden geïnspireerde schoonheid. Eer t
sterke wil moet in dezen onverpoosden werker hebben gehuisd. Het feit dat hem op (
zeven en dertig-jarigen leeftijd een been wordt afgezet schijnt hem in zijn aange
boren bewegelijkheid niet te hebben gehinderd. Hij was steeds vol plannen,
een groot koopman stak in hem, hij was een geboren industrieel maar l
ook was er iets in hem van den uitvinder. Maar boven alles uit was hij
een practisch idealist en dat tilde hem over moeilijkheden en
teleurstellingen heen.
Wat hij wilde was vooral bruikbaarheid en schoonheid saam te binden.'.
na twee eeuwen, beteekent het op de werkstukken ingedrukte naamstempel
duurzaamheid en kwaliteit, nog, ook al gaat heden ten dage onze voorkeur
in een andere richting, is een eenvoudig, crème-wit Wedgwood-servies een
lust voor het oog. Dat echter sommige modellen en decors zich in den verkoop ruim
honderd vijftig jaren wisten te handhaven is iets dat alleen in Engeland mogelijk is, waar men
meer dan waar ook ter wereld aan de traditie hecht en het nieuwe verwerpt.
.Nog,
In 1766 bouwde Wedgwood een geheel nieuwe fabriek te Stoke-on-Trent en hij doopte deze Etruria".
Hier is het dat hij zijn idealen geheel kan verwezenlijken. Het eerst wordt het zwarte aardewerk gemaakt dat hij
black basalt" noamt, een verfijning van wat de bekende Staffordshire pottenbakkers boden als zwart Egyptisch.
Het agaat, groen en andere gekleurde soorten (ook schildpad) evenals de z.g. cauliflower", welke eertijds
in samenwerking met Thomas Wieldon waren aangemaakt en vlot verhandeld, werden nu door Wedgwood
verworpen. Een heel ander soort aardewerk had zijn grootste belangstelling gewonnen, het Jasper" als uitkomst
van een onafzienbare reeks proefnemingen. Dit is een soort half-porcelein met harde scherf, gemaakt in
velerlei tinten blauw en groen, ook wit en zwart waarbij de versiering in relief apart wordt opge
bracht (zie afb.); Kunstenaren als Hackwood en Flaxman, later ook Tassie, Smith en Stubbs wist
Wedgwood aan zijn fabriek te verbinden in een zeer vruchtbare samenwerking. Als meest
bekende meesterwerk uit deze periode geldt de beroemde Portland-Vaas (ook wel
BarberineVaas geheeten omdat het oorspronkelijk model, een met asch gevulde urn in een
sarcofaag uit den tijd van Paus Urban VIII (1623?1644) gevonden, aanvankelijk in
de Barberini-Bibliotheek te Rome werd opgesteld) welke een hoogte heeft van
24 cm. en naar men meent versierd is met figuurreliefs uit de sage van Peleus
en Thetis. De Engelschman Hamilton wist kooper te worden, later kwam het
werkstuk in handen van de Duchess of Portland en weer later werd het
Britsch Museum de gelukkige bezitter. Wat Wedgwood maakte was dus een
getrouwe copie in aardewerk, verkregen door van het origineel een afgietsel
te nemen in gips. Wedgwood zelf wilde zich nimmer den naam van kunste
naar aanmatigen, hij heeft dat steeds tegengegaan als anderen hem zoo
noemden. Wat hij zocht was de volmaking van technische mogelijkheden
en zoo kon hij de grondlegger zijn van een bedrijf dat heden ten dage nog
steeds met goed gevolg werkzaam is. (Hiernevens rechts de Portland-vaas.)
Terecht heeft William Barton in zijn boek over Engelsch aardewerk gezegd:
Zijn invloed was zóó krachtig en zijn persoonlijkheid zoozeer overheerschend
^ dat alle andere Engelsche pottenbakkers de beginselen volgden die hij had
»!%a opgesteld en aldus werd een nieuwe stoot en richting gegeven aan de
potten;?"- v bakkers-kunst van Engeland en heel de beschaafde wereld. Hij was de
eenige pottenbakker van wien gezegd kan worden dat de gansche groei
1: