Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 4 Juni 1932
No. 2870
r
i
s* ?»-?
Sylphiden-dans
De Russische balletten herleefd
door Henrik Scholte
Wij, Hollanders, die in ons onbewust handhaven
n de schoone, middeleeuwsche woorden houden''
ouden van" toonden, dat wij in den grond
r den leenheerlijken staat van dien der
nden scheiden, hebben toch ergens nog
??'°k voor feodale verhoudingen".
1 liven. zooals
Duitsch'" f jonkers houdt":
natuurlijke grandeur
.., hebben dus gejuicht toen
_?.urfprinses van Monaco de nalatenschap
jJiaghileW en Bakst aanvaardde en het
RusMsch ballet, te lang een keizerlijke anachronisme
in het republikeinsch-gastvrije Frankrijk, ging
houden". Sylphiden en faunen, Chopin en Strauss,
hebben thans weer een huis en een hooge bescherm
vrouwe in Monte Carlo. En al is er dan verschil
tusschen tsaren en operette-vorsten, al heeft de
groot-vizier van het schiereiland in de
Middellandsche zee tot eenige taak, te weten wat rekenen
en reclame het rijk inbrengt, het Russisch Ballet
leefde conform zijn wezen op onder het gouden
devies van een gekrulde kroon, het oude ballet is
weer bijelkaar geconcentreerd en staat voor nieuwe
sterren en triomfen open.
Men vierde de opstanding met slaande trom.
Nauwelijks thuis in Monte, of men gaat al op
tournee door Europa en geeft ons land, dat in het
algemeen toch niet (tenzij in theorie) aan over
matige ballet-bewondering heeft geleden, min of
meer een primeur. De namen der sterren zijn ver
anderd: Fokine en Nijinski, Nijinska en Karsavina
hebben wij hier maar nauwelijks gekend. Maar
ook een tweede generatie; Tréfilova, Niemtchinova
en Idzikofsky, blijkt alweer plaats gemaakt te
hebben voor jongeren. Woizikovsky is er nog, al
danste hij dezen eersten avond maar in n ballet.
De nieuwe corypheeën heeten David Lichine,
Tamara Toumanova en Tatjana Riabouchinska.
Heer, herinner u de namen, want zij dragen alreeds
den roem in zich !
Léon Bakst, de geniale en onvermoeibare decora
teur, is dood, maar zijn medewerker Alexandre
Benois verzorgt weer de decors, die naar den ouden
stijl door een Kavikasischen prins worden uit
gevoerd. In plaats van Diaghilew of Cloustine
heet de choreograaf thans Georges Balanchine of
Boris Kochno. Da oude, zure en strenge Italiaan
Cechetti tyranniseert thans niet meer aan de barre,
ook deze taak heef t Ballettmeester Balanchine over
genomen.
* *
*
Wat dit herboren ballet presteert, technisch en
artistiek, ziet men nog wel het duidelijkst in het
geijkte hors d'oeuvre van eiken klassieken ballet
avond, het Sylphiden-ballet, dat in dezen vorm
nog op naam van Foukine staat. Het mag dan
misschien niet meer zoo weergaloos geacheveerd
zijn, zoo'n gave, ondoorgrondelijke, lyrische ont
roering brengen als acht of negen jaar geleden met
Romanow en, een jaar later, Diaghilew, er mag
dan het voltooide raffinement van een prima
ballerina assoluta" als Pavlova, wier entree met
den wals van Chopin een huiverende ontroering van
onwereldsche volmaaktheid opriep, aan ontbreken,
wie zegt, aan den kant, dat niet de herinnering
hier vermooid en geïdealiseerd heeft, wie kan het
ijle en smettelooze, de porceleinen gratie van een
ballet pur naar den maatstaf der vergelijking
beoordeelen? De oude geest van het ballet in zijn
strengsten en toch subtielsten vorm was er weer,
toen de rei der sylphiden zich opende en daarachter
groot en koninklijk van plastiek en gratie, do
middengroep van Lichine en de beide
solodansefssaeUL stond. Bij ""'u* terste meten van Chopin
wist men, dat dit ballet in zijn geheel iets wezenYfpi
anders was dan het hier te lande ten volle mee
gemaakte treurspel van I'avlova's vriendelijke,
maar niettemin middelmatige school. Men voelde,
van hoofd- tot bijfiguren in dit zuiver getraind
corps-de-ballet, het oude ambacht en de loutere
overgave, men voelde hoe juist het totale
elimineeren van de persoonlijkheid, het vervolmaken
van den zuiveren dans, gebaseerd was op een climax
van persoonlijkheid, in staat om dien eenen
noodigen geest van ensemble en dienstbaarheid aan
het geheel te créeeren. Men doorleefde weer, in een
ontroering die zich niet aan een voorstelling" of
gelijkenis hoeft te associeeren. de muziek van
zingende lichamen", de meesterlijke structuur
van dit prototype aller balletten, waar
kaleidoscopisch de hoogtepunten en sol i uit naar voren
schuiven: de mazurka van Toumanova, de prélude
van lliabouchinska. de wals van l,ichine en
Toumanova samen.
Het ballet heeft technisch vele, aesthetisch
weinige facetten. Uit zelfbehoud. wil het niet
verwateren of zich lieeren met kunsten, die op
andere wijze beter en daardoor natuuilijker voor
gesteld kunnen worden, zoekt het uitersttn.
Conform de traditie van Foukine stonden ook
dezen avond tegenover het ballet pur, waarvan
men nooit genoeg krijgt en dat men telkens weer
op zijn eigen, individueele wijze kan doorleven
als een wiskunstige vorm, waarin elke inhoud mo
gelijk is, de parodieën en grotesken, bonte poppen
spelen en hectische droomen.
La Concurrence", een ballet van Derain op
geestige muziek van Georges Auric. was een dwaze
persiflage van de mode: twee concurreerende
winkeliers, brave burgerfamilies van 1905, die
ten aanschouwe van de buren de winkeltjes binnen
gingen en er opgedirkt met vrouw en kroost weer
uitkwamen (het kroost" werd voorgesteld door
een komende ster van 1940 o onsterfelijk ballet !
namelijk door de jongejufvrouw Irene Savitska).
Tenslotte vond er onder leiding van den loqueteur"
Woizikovsky, wiens geladen solo een geniale
combinatie was van oud ballet en modern excentric
een groote uitdrijving van de modepoppen
plaats, waarbij Balanchine een amusant en geraffi
neerd soort massa-regie" in toepassing bracht.
* *
*
Was dit ballet modern en nieuw en derhalve iii
hoofdzaak berustend op een reeks pointes in
costuum en acrobatiek, het derde ballet, de
Bourgeois-Gentilhomme", was nog geheel in Diaghilew's
geest. Richard Strauss componeerde indertijd v
ooihem de Josefslegende en dit ssevcntiend'eeuwsch
ballet, waarin Benois vooral gelegenheid vond om
in costumeering en decor (een diep, koninklijk
blauw als boventoon) de balletten van den zonne
koning in optima foima te imiteeren. In de
aankleeding en in de muziek zoekt dit ballet het dan
ook meer dan in. den geest en in den dans zelf. Xa,
ee~
inzet, als
h'J.lt in
veimomming van den jongen Turk en den braven
Monsieur Jourdain tot kuitenflikkers van ver
rukking drijft, raakt de lijn er uit en verwatert
dit ballet. Licliirie. met zijn driftig lichaam en
jeugdigen oveimoed, had men. gaarne vrijer en
natuurlijker zien dansen dan in de ietwat leege
paljasserij. die er voor hem in dit ballet weggelegd
was. Ook Toumanova, met haar heerlijk, bijna.
Indisch profiel en haar groote mimische gaven.
was hier helaas gedwongen, meer actrice dan bal
lerina te zijn. nadat haar solo in ..La Concurrence"
juist als ballet verrukt had. Daartegenover hadden
thans de mindere goden een kans in de
diveitissementen: het corps de ballet onder aanvoering van
Irene Baronova in de festiviteit, die de
burgeredelman zijn vermeenden hoogen gast aanbood.
Strakhova en Borovsky in een Turkschen dans en
Jasinsky met drie meisjes in een
acrobatenvariatie. Maar na het eigenlijke hoogtepunt, de
Turksche ceremonie om den burger-edelman te
ridderen, volgde terecht nauwelijks applaus. Kr is
nu eenmaal tusschen de parodie van het ballet
en de slechts den deelnemers amuseerende geneug
ten van de kinderspeelkamer een grenslijn, die
men niet ongestraft overschrijdt. . . .
Uit: La Concurrence". Ballet van AndréDerain