Historisch Archief 1877-1940
j*
i
I
Het zichtbare geluid
De Groene Amsterdammer van 4 Juni 1932
No. 2870
door Lou Licht veld
^
ft?
? >4 '
(ttifcHJ,
a ?»
«U
,o.ff
De opname-procédé's welke men
heden ten dage voor de geluidsfilm
aanwendt, zijn te verdeelen in twee
hoofdgroepen. Bij de eene groep wor
den de geluiden tandvormig
opgeteekend in scherp-gescheiden
zwartwit-partijen; bij de andere groep door
een steeds wisselende band van scha
duwen, welke over düizende schakee
ringen loopen van zuiver wit naar diep
zwart. De eerste soort wordt meestal
het transversaal-procédé, de tweede
het intensiteite-procédégenoemd.
ledere soort is bij het bekijken van
een strookje geluidsfilm onmiddellijk
herkenbaar.
Het transversaal-procédéwordt o.a.
gebruikt door de Radio Corporation
America en door Gaumont-Petersen
Poulsen, terwijl Western Electric,
Fox-film en Tobis-Klangfilm het
intensiteits-procédéhebben. Ze hebben
beiden op het oogenblik hun voor en
tegen, en daar dagelijks aan de ver
betering van bside systemen gewerkt
wordt, zijn de resultaten van een
vergelijking soms zeer ongelijk.
Ben gemeenschappelijk voordeel is,
dat hoewel de opnamen uiteraard met
geheel verschillende toestellen ge
schieden, de reproductie van trans
versaal- en intensiteits-procédé's op
eenzelfde toestel, zonder eenig ingrij
pen, kan geschieden.
: Een- constante lichtstraal die op de
gehiidsstro'ok valt, wordt of door de
tanding, óf door de intensiteit tot een
voortdurend wisselende lichtstraal ge
maakt, wanneer zij valt in een
photoelectrische cel. Deze cel wordt met
'recht het oog van de klank" ge
noemd. Zij zet de 'lichttrillingen om in
electrische schommelingen, die, ver
sterkt, in de luidspreker
luchttrillingen, geluiden worden.
Deze gang van zaken is juist de
teruggang van hetgeen er bij de ge
luidsopname plaats vindt. Daar wor
den de geluiden, luchttrillingen, op
gevangen door de microfoon, dir ze
omzet in electrische schommelingen.
D3ze beïnvloeden een lichtbron
zoo?danig, dat de opgewekte lichttrillin
gen worden vastgelegd op een gevoe
lige filmstrook, die het negatief is van
de voor reproductie geschikte film.
Het verschil tusschen de beide
procédé's schuilt nu in de wijze waarop
bij de opname de electrische schom
melingen worden omgezet in licht
trillingen.
Bij het transversaal-procédébrengt
de microfoon een oscillograaf" in
trilling, een spiegeltje dat een vaste
lichtbron weerkaatst op de gevoelige
film, zoodat de lichtvlek een voort
durend scherp-geteekend
bergketenprofiel" op de film wordt.
Reeds in 1893 had.AndréBlondel
het beginsel van deze oscillograaf be
dacht, en in 1901 en 1902 verbeterde
hij het. Zulk een spiegeltje geeft uit
wijkingen van een paar millimeter (de
schommelingsbreedte, d. i. amplitude
correspondeert met de toon-sterkte)
bij een frequentie van 10.000 perioden
per seconde. (De frequentie corres
pondeert in de eerste plaats met de
toon-hoogte en voorts ook met de
toonkleur).
Het intensiteits-procédékan op
verschillende wijzen worden verkre
gen. Bij Westem-Electric door een
galvanometer, die tusschen twee dra
den een lichtstroom doorlaat. Onder
invloed van de electrische schomme
lingen verwijdt of vernauwt zich de
spleet, en daarmede wordt de inten
siteit van het licht vergroot of ver
kleind. Dit licht-vent iel" berust op
een uitvinding van Duddell, die reeds
van 1902 dateert.
Lee de Forest in den beginne, en
later Fox Movietone, gebruikten met
edelgas gevulde lampen, waarvan de
licht-intensiteit varieerde volgens de
schommelingen van de microfonische
stroom.
Op weer een ander beginsel berust
de Kerr-cel, waarmede het
TobisKlangfilmconcern zijn opnamen doet.
In deze met vloeistof gevulde cel valt
een gepolariseerde lichtstraal. De
vloeistof in de Kerr-cel heeft de eigen
schap in een electrostatisch veld een
passeerende lichtstraal dubbel te bre
ken. Door een optisch systeem heeft
nu de straal bij het uittreden van de
cel een wisselende intensiteit, welke
door de gevoelige film wordt vast
gelegd.
Van al deze intensiteits-methoden
lijkt die van de edelgas-lamp de een
voudigste; maar zij is op het oogen
blik nog de minst volmaakte en
zekere.
De foto-electrische cel, die de licht
stralen weer in. geluiden omzet, is
bij stukjes en beetjes ontstaan, maar
het eerst toegepast door Bell, den uit
vinder van de telefoon.
* *
*
Wie zich naar de opname-studio be
geeft, zal verwonderd wezen, dat hij
van al deze ingenieuze apparaten
niets te zien krijgt. Ze staan veilig en
wel verborgen in een volkomen af
gesloten gedeelte van de ateliers. En
terecht. De uiterste fijnheid van deze
apparaten, de juistheid van hun
functioneeren maakt rust en voorzichtig
heid bij hun behandeling noodzakelijk.
Hier bevinden zich de ingenieurs
welke nooit met spelers of regisseurs
in aanraking komen, en die van al de
geluiden in de studio's niets anders
opvangen dan de schommelingen op de
wijzerplaten van hun ampère- en
gal vanometers.
Toch is het hier, dat de eigenlijke
geluidsopname tot stand komt en
het geluidsbeeld" geteekend wordt op
de geruischloos voortglijdende film
strook. Alleen heeft het geluid reeds
een langen weg afgelegd, voordat het
hier belandt, en op dien weg menige
omvorming ondergaan.
Het spreekt vanzelf dat alles erop
berekend is deze omvormingen zoo
veel mogelijk tegen te gaan en een
zoo natuurlijk" mogelijke weergave
te verkrijgen. Daartoe dienen vele
maatregelen, die aan de opname
studio haar eigen aspect geven.
In de eerste plaats moet men alle
echo- en galm-werking zien te voor
komen, die vooral in niet al te groote
studio's, en een ondoelmatig zich ver
spreiden van het geluid, dat vooral in
grootere ruimten zich voordoet. In
het eerste geval wordt ervoor gezorgd
dat de wanden, vloer en zoldering
zooveel mogelijk geluid absorbeeren,
en zoo weinig mogelijk terugkaatsen.
Dit wordt op het oogenblik het beste
bereikt door de wanden te bekleeden
met celotex, de zoldering met doeken
en de vloer met kokosmatten. Op
deze wijze worden in groote ruimten
de geluiden ook afgeschermd. Juten
schermen verrichten wonderen om het
geluid te richten.
Intusschen gaat het ook niet aan
om zoo maar alle secundaire geluids
trillingen op te vangen. De
rechtstreeksche of primaire geluidsgolven,
de teruggekaatste secundaire, en een
derde, in de geheele ruimte optredende
golfstrooming veroorzaken tezamen
een geluidseffect dat aan onze her
senen haar acoustische ruimtevoor
stelling" geeft. Nu is het duidelijk,
dat deze acoustische ruimtevoorstel
ling van het grootste belang is voor de
geluidsfilm. Het opgenomen klank
effect moet overeenstemmen met de
gefotografeerde ruimte, daar fouten
in deze richting veel sneller en
storender worden waargenomen dan
bijvoorbeeld fouten tegen de
synchroniteit. De geluidskarakteristiek
van een ruimte is dus de som van alle
gunstige en ongunstige geluidseffecten.
Men heeft ze nauwkeurig tegen elkan
der af te wegen en te doseeren. En hier
is het gebied waar de fantasie van den
geluidsregisseur bevruchtend moet
werken op de wetenschap van den
electro-acoustischen ingenieur.
Soms kan men met eenvoudige mid
delen merkwaardige ruimte-effecten
verkrijgen. Wanneer men bijvoorbeeld
een geluid door twee op verschillende
afstanden van de geluidsbron, anders
gerichte of anders afgeschermde mi
crofoons opneemt, krijgt men door de
verschillende verhoudingen en de
lichte ongelijktijdigheid een soort van
relief", analoog met het steresconisch
effect dat men heeft bij het gelijktijdig
bezien van twee slechts een -weinig
verschillende fotografieën.
Inplaats van op zulk een wijze iets
aan het geluid toe te voegen, kan men
er ook iets afdoen. Door een bepaald
systeem van condensators in te scha
kelen, kan men bepaalde frequenties
van het geluid bevoordeelen, en andere
onderdrukken. De toonkleur wordt
daardoor in hooge mate beïnvloed, en
hoe nuttig zulk een beïnvloeding kan
zijn, illustreert het volgende voor
beeld.
Een filmacteur speelt in acte I een
twintigjarigen jongeling; in acte V is
hij een grijsaard. Hij kan door goed te
spelen en zich goed te schminken in
beide rollen een volkomen natuurlijke
beeldopname geven. Maar wat doet hij
met zijn stem ? Hoe goed of hij het ge
luid van een ouden man of van eefi
jongeling ook zal willen nabootsen,
in de meeste gevallen zal het hem
maar matig lukken, en gewoonlijk ten
koste van het eigen karakter van zijn
stem. Hier nu wordt hij een handje
geholpen door den geluidsmenger, den
soundmixer", die het systeem van
de geluidsfilters bedient. Deze kan
door het naar voren brengen van
zekere frequentie-groepen een stem
zoowel ouder" als jonger" maken.
Een derde machtig hulpmiddel is
het mengen van zeer verschillende
geluiden. Een geluidsopname die men
een jaar tevoren te Peking gemaakt
heeft kan men langa electro-acousti
schen weg mengen met een ander ge
luid dat op het oogenblik zelf in de
studio ontstaat. Zoo zou men een
echte Pekineesche straatscène kun
nen maken, niet dialogen en close-ups
uit de studio. Honderden en nogmaals
honderden combinaties en variaties
zijn denkbaar, en geen scherpzinnig
regisseur die niet telkens in een nieuwe
film ook een nieuwe vondst toepast.
Een enkel voorbeeld slechts: in
Olair's Sous les toits de Paris" komt
een scène voor, waarin men eenzelfde
liedje hoort voortzetten op verschil
lende tages, door verschillende
menschen, telkens met andere stemmen en
andere begeleidingen. Hoe werd dat
opgenomen? Onafhanklsijk van het
beeld. Clair bouwde in de studio een
reeks van badhokjes; in elk daarvan
zat een zanger of zangeres met zijn
instrument. Gelijktijdig voerden zij
allen het lied uit, terwijl de microfoon
van het opname-apparaat langzaam
langs de hokjes reed, zoodat men bij
elk nieuw hokje het geluid uit een
andere zone hoorde. Het apart opge
nomen beeld werd in overeenstemming
hiermede gemonteerd.
Mjn ziet, hoe jong de speeltechniek
van de geluidsfilm, ook is, zij kent en
gebruikt al een menigte van trucs,
kunststukjes evenals die welke aan
de stomme film zijn eigen cachet heeft
gegeven. Een goed toonfilmmanuscript
zal dan ook niet alleen met het
natuurlijke acoustische effect, maar ook met
het kunstmatige rekening houden; het
dient evenzeer los te staan van alle
tooneel en opera, als het manuscript
van de zwijgende film.
Een andere groote moeilijkheid bij
het maken van geluidsopnamen is het
uitschakelen van alle hinderlijke bij
geluiden. Konden vroeger de regisseur
en zijn helpers tijdens de opnamen
spreken en aanwijzingen geven, thans
moeten zij het diepste stilzwijgen be
waren, want alleen de spelers mogen
hoorbaar" zijn. En zelfs bij dezen
moet die hoorbaarheid beperkt blij
ven. Bij het maken der eerste geluids
films heeft men langen tijd gezocht
naar een vreemd, ruischend bijgeluid,
dat in sommige scènes met geen moge
lijkheid was weg te krijgen, totdat men
tenslotte tot de ontdekking kwam dat
het afkomstig was van de zijden
bovenen onder-kleeding der actrices. Op
zulke kleinigheden heeft men te letten,
en een enkele verkeerde ademhaling
werkt al storend.
De filmtoestellen die vroeger zoo
lustig rikketikten, zijn nu alle inge
bouwd in geluiddempende kisten. De
studio is doodstil geworden bij de
opnamen, men werkt er slechts met
lichtsignalen, en boven alle deuren
waarschuwt een roode lamp voor
stilte tijdens de opnamen.
De grootste ateliers zijn met opzet
ver gebouwd van alle verkeers- en
fabrieks-geluiden, ofschoon zij zich
nooit geheel kunnen beveiligen tegen
hun grootsten vijand: de vliegmachine,
die boven alle daken komt en een
door alle wanden dringend geraas
maakt. Meestal is er dan ook bij ge
voelige opnamen een uitkijkpost, die
bij nadering van een levenmaker
onmiddellijk onveilig" naar de studio
seint, waar men geduldig heeft te
wachten tot alle gevaar geweken is.
CENTRALE
VERWARMING
| HERINGA & WUTHRICH
l Amsterdam HAARLEM Den Haag.
tel. 23092 tel. 11966 tel. 118970