Historisch Archief 1877-1940
10
De Groene Amsterdamr
Tentoonstellingen
Oud-Russische Iconen in'den Kunst
handel van Meurs, Amsterdam
De kunsthandelaar W. J. G. van Meurs, die in
de laatste jaren Iconen tot een van zijn speciali
teiten maakte, heeft onlangs de hand weten te
leggen op een wel zeer bijzonder exemplaar van
deze oud-Russische schilderkunst. Hij stelt dit
stuk (een drieluik uit de zgn. Stroganoff-school)
thans temidden eener selecte expositie van andere
Iconen uit zijn bezit ten toon.
De belangstelling voor oud-Russische Iconen
ontwaakte niet eerder dan ongeveer in het midden
der vorige eeuw. Nog in het begin dier eeuw had
men ze nooit als afzonderlijke zaken, die ook buiten
het verband met de cultus der Oostersche Kerk
de aandacht waard zijn, beschouwd. Bekend is
het b.v. dat Goethe, toen hij in een zijner laatste
levensjaren pogingen deed iets naders te weten
te komen omtrent de oud-Russische
HeiligenMalerei", nul op zijn request kreeg, zoowel van
den Russischen geschiedvorscher Karamsin als
van de Academie voor Beeldende Kunsten te
Petersburg. In 1849 verscheen de eerste serieuse
studie gewijd aan de Russische Iconen als belang
rijke vorm van Middeleeuwsche schilderkunst
(?Forschungen zur Russische Ikonenmalerei" van
J. P. Sacharov) en sindsdien, vooral in den
allerlaatsten tijd na den wereldoorlog, is de belangstel
ling voor deze, in het oude Rusland door vele
gegeslachten als relequien vereerde, geschilderde
paneelen steeds stijgende geweest.
De iconenschilder verrichtte eertijds zijn arbeid
als een Godgewijde handeling; werkte meestal
volgens een, men zou kunnen zeggen, ritueel
voorgeschreven techniek (ons bekend uit de z.g.
Schilderboeken, de podliniki", die reeds in de
17e eeuw in omloop waren) en maakte ook in
vele gevallen gebruik van schablonen, waarmede
dan de eenmaal vastgestelde hoofdvormen werden
aangebracht. Men kan in genoemde boeken ook
de methoden nagaan waarmede de kleuren werden
opgezet, kleuren die voor ons thans van die
Iconen een der grootste bekoringen uitmaken en
waaronder men vrijwel steeds dat wonder-schoone
en voor deze kunstwerken typeerende rood aan
treft in de schakeeringen van voornamelijk
zinoberrood, scharlaken-rood en bruin-rood, die dan met
andere kleuren op de onderliggende donker
groene grondkleur (sankir) kwamen te liggen. De
achtergronden werden svefc", licht, genoemd.
En zij bestonden uit goud, zilver, soms uit geel;
en in lateren tijd ook wel uit rood.
Voor den hedendaagschen beschouwer spreskt
de Icoon zeer zeker in de allereerste plaats als
prachtig-decoratieve kleuren-compositie; al zal
hem dikwijls eveneens op directe wijze de tagelijk
rijke en devoot-kinderlijke fantasie (voor een groot
deel uit het oude Byzantium naar Rusland overge
komen) der voorstelling en der vormgeving treffen.
100.000 GULDEN
BELOONING
is door de Citroen Fabrieken uitgeloofd aan den fabrikant van een automobiel, die voor
l October 1932 onder officieele controle de prestaties van de 100.000 K.M. Citroen
Recordwagen verbetert.
Een normale Zescylinder Citroen verbeterde op het autodrome van Montlhéry alle
duur- en afstandsrecords en vestigde een nieuw wereldrecord door het oude van 50.000 K.M.
in n slag te verauttelen.
100.OOO K.M. werden in 40 dagen en nachten met een gemiddelde van niet minder
dan 104 K.M. per uur afgelegd onder strenge controle van de A. C. F.
De gebruikte wagen was het eigendom van de Yacco-Oliemaatschappij. De wagen
werd bijeen willekeurige Citroen-Agent buiten medeweten der Citroen Fabriek gekocht en was
van denzelfden bouw en materiaal als elke andere standaard Citroen. De gebruikte olie was Yacco.
Het enorme uithoudingsvermogen van Citroen Automobielen is door deze recordrit
onomstootelijk vastgesteld: 2joo K.M. per etmaal geaurenae 4.0 aagen en nachten met
104 KM. per uur wil zeggen dat de wagen in dezen tijd denzelfden afstand aflegde als hij
anders in 3 jaar in normalen dienst zou gedaan hebben, maar aan met ae Jublele rijsnelheid1.
De Strenge controle) officieel dag en nacht uitgeoefend, maakte het onmogelijk eenig
onderdeel te verwisselen.
NV. AUTOMOBILES CITROEN - STADI
Slechts zij die een diepgaande studie maken
van de aan de Iconen-kunst ten grondslag liggende
Ikonographie (door Louis Réau in zijn L'Art
Russe, in 1921 verschenen, voor 't eerst uitvoerig
behandeld) zullen verder (op indirecte wijze!)
kunnen doordringen in deze uitingen van een
geloofsgemeenschap die.... tenslotte nooit be
doeld waren om door den Westerschen aestheet
uitsluitend als.... kunst te worden gewaardeerd
en genoten". Vooral is dit het geval met de als
illustraties van psalmen en als theologische alle
gorie in de löe en 17e eeuw opkomende gecompli
ceerde ikonografische composities, waarvan dan
het pièce de résistance het genoemde, voor
een huisaltaar bestemde, drie-luik, een schoon
voorbeeld is. Dit drie-luik, fraai van kleur en
gedaan met de aan de Stroganoff-school eigen
neiging voor het preciese en fijn-geciseleerde der
miniatuur-schildering, geeft een illustratie van
drie psalmen, die achtereenvolgens de schepping,
de wereld, en het duizend-jarig Rijk bezingen. De
Russische tekst vindt men in de rand- en bij
schriften.
A. B. VAN DEN TOL