Historisch Archief 1877-1940
G ar b o's einde
Bioscopy door L. J. Jordaan
Clarenee Brown .,Romance'
Greta Garbo. Ro«y
met
Garbo gaat heen!
Het hardnekkig zich handhavende gerucht, dat
door geen tegenspraak blijkt weg te werken, zal
dan toch wel waar zijn. Bovendien is daar het
oeuvre van Garbo zelf, dat onverbiddelijk schijnt
heen te wijzen naar een exit. Niet doordien het
plotseling slechter zou zijn geworden, of Impopu
lair, of zelfs maar uit de mode". Het spel" van
Garbo bezit precies dezelfde koele, vorstelijke gratie
van voorheen?de bioscopen zijn nog steeds dicht
bezet met norico-etende kantoor- en
BijenkorfGarbo's haar verschijning heeft nog immer dat
onbeschrijfelijk fascineerende, hetwelk alleen figu
ren van eigen tijd bezitten. Neen het is op andere
wijze, dat Garbo's einde zich aankondigt op de
eenig mogelijke wijze, die bij haar karakter past.
Garbo is gebleven die zij was, maar zij schijnt weg
te schuiven onwerkelijker te worden.... gelijk
het een schaduw betaamt.
Want inderdaad: Garbo bestaat niet en heeft
nooit bestaan. Garbo is een schim, een illusie, een
wenschdroom. ... de wenschdroom wellicht van
heel een generatie. En wie hoorde nu ooit van een
droom, die met geweld afbrak van een schaduw
die op concrete wijze verdween? Zoo begint dan
ook de schitterende illusie van een decennium
cultuurleven te verijlen zich op te lossen her
innering te worden, terwijl zij nog tegenwoordig is.
De onheimelijke theorie, dat u en ik en
Mussolini en Einstein en de Federatie van
Gemeentewerklieden en heel dit tastbare ondermaansche
slechts beelden zijn, illusies, symbolen.... werd
ons nooit zoo huiveringwekkend duidelijk als door
dit geval-Garbo. Dit verschijnsel, dat millioenen
onder een onverklaarbare betoovering bracht
dat een vrouwelijke generatie naar zijn vorm kneed
de dat tal van pennen tot hartstochtelijke pole
miek vervoerde, was een droombeeld een her
senschim, niets meer. Het werd geboren en leefde
slechts in het ijle, vluchtige lichtspel der projec
toren die droomende mechanische hersens eener
mechanische samenleving. Daarbuiten bestond
Garbo niet.
Tevergeefs zou men in de zeer concrete werke
lijkheid van Hollywood zoeken naar het stukje
realiteit, dat zich in het bewustzijn van heel een
wereld als Garbo" projecteerde. En het laatst zou
men bij zijn nasporingen wel denken aan de vrouw,
wier persoonlijkheid in zulk een nauw verband
staat met het beroemd geworden fantoom.
* *
*
U Ergens aan de Boulevard San Vicente, woont
in een afgelegen villa, door een muur van sombere
cypressen omgeven, Fro Greta Gustafson. Fro
Greta Gustafson nu heeft in het extravagante Hol
lywood slechts n opvallende eigenschap: haar
onopvallendheid. Men kan haar op eenzame wegen
tegenkomen, bij voorkeur wanneer het regent en
stormt: een schrale, onelegante verschijning, ge
kleed in jersey en pull-over, met wollen kousen .
aan, op groote schoenen met platte hakken, een
baskenmuts op het vettige piekhaar. Het strakke,
onvriendelijke gezicht is lichtgebruind en door een
donkeren bril onkenbaar gemaakt. Met groote,
manlijke passen beweegt zij zich door de buiten
wijken van Los Angeles, iedere ontmoeting vermij
dend iedereen, die het waagt haar aan te spre
ken, bruusk afwijzend.
Zij woont in haar ongenaakbaar huis alleen met
twee dienstboden, een paar honden en katten en
een papegaai. Haar leven is weinig gelukkig; een
monotone aaneenschakeling van zwaarmoedige
buien en periodieke zenuwcrises. Een vrij leeg en
jammerlijk bestaan, gedrukt door een looden le
thargie vergiftigd door een stagen onvrede en
een gebrek aan iedere levenszekerheid.
Op gezette tijden echter begeeft deze sjofele,
norsche, menschenschuwe Fro Gustafson zich naar
het geweldige gebouwencomplex, waarboven het
trotsche opschrift: Metro-Gold wyn-Mayer-Studio's,
prijkt en ondergaat daar een vreemde
metamorphose. Dan komt er een heer met een schminkdoos,
een heer met een vracht costumes en een heer
met een dik boek, waarop Scenario" staat.
Men neemt haar den donkeren bril af en trekt
haar de wollen kousen en platte schoenen uit.
Men kleedt haar in een droom van zijde en
satijn, plakt haar kunstmatige oogwimpers aan
en poedert het bruine gezicht [tot een strak,
wit masker. Dan geleidt men haar naar een
doodsche, stille ruimte, door monsterachtige
lampen omgeven. De geweldige lichtmortieren
worden in werking gesteld en richten hun felle
stralenbundels op de ongelukkige
ma.skeradefiguur van Fro Gustafson, die norsch en
houterig met zich doen laat. Dan echter vol
trekt zich het wonder het wonder, dat
iedereen in deze mirakelfabriek kent en dat
niemand begrijpt.... het minst van allen wel
Fro Gustafson zelf. De schrale, liriksche gestalte
begint te leven en te bewegen de vormen
schijnen volheid en souplesse te verkrijgen
het gebaar wordt van een majestueusa zeker
heid het masker bloeit
open in een mysterie van
blanke, weeke schoonheid
een droom krijgt gestalte... .
Garbo is geboren !
Wie in de levensgeschie
denis van Garbo zoekt naar
verband en opheldering,
vindt daarin even weinig
als in haar particulier be
staan. Greta Gustafson was
een arbeiderskind van
boerenafkomst, bezwaard met
al de hereditaire
zenuwstoornissen van zoovele uiterr
lijk stoere Scandinaviers.
Achtereenvolgens assistente
van een barbier,
hoedenverkoopster bij de
Stockholmsche firma Bergström en
mannequin, gaat zij door
dit sombere, banale leven
als dezelfde hypochonder der
latere brillante
Hollywoodjaren. Ook wanneer in 1922
de filmregisseur Erik
Petschner, haar voor een opname
engageert en de eerste vage
contouren der toekomstige
Garbo zich op het
projectiedoek vertoonen, blijft zij
dezelfde zwijgzame, duistere
figuur. In 1924 ontmoet zij
Mauritz Stiller, den grooten
Zweedschen regisseur, die
haar eerste revelatie zal
bewerkstelligen in Gösta
Berling". Is het inderdaad
waar, gelijk men beweert,
dat Stiller de eenige groote,
waarachtige passie in dit
morbide leven ia geweest?
De passie, die met zijn dood
in 1927 zal eindigen en haar
leeger, 'wanhopiger en
eenzamer^dan ooit achterlaten? Niets Ja er, wat
er op wijst -?de weeke mond van Garbo
sluit zich met de harde, strakke lippen van
Gustafson onverbiddelijk overjdeze aangele
genheid. Zij verschijnt onder regie van Pabst in
Freudlose Gasse"?-een stille,bleekerijzende
ster, naast de declineerende rosse planeet
Asta Nielsen. Dan neemt Stiller haar fmee
naar Amerika en alweer zien wij haar eenzaam
en menschenschuw op de plecht van den
transatlantiker Drottningholm" staan, sta
rende met denzelfden somberen blik naar do
schitterende toekomst, die zich voor haar opent.
In Hollywood een lange ^'periode Van
verschrikkelijke eenzaamheid en verterende
hopeloosheid. In dit razende milieuïvan dave
rende werkzaamheid, waarvan zij jjnoctij1 e
impulsen noch de taal verstaat, voelt zij zich
verlatener en ongelukkiger dan ooit. Zij ver
weert zich tegen dit harde, luidruchtige
prosperity-optimisme met al de nukkigheid
en koppigheid van haar nordieke natuur.. . .
verschijnt niet .op repetities, weigert rollen,
twist met haar lastgevers. Zeven maanden
lang blijft zij als onhandelbaar" geboycot.
(Slot op pag. 12)
l