Historisch Archief 1877-1940
..f.
De .Groene Amsterdammer van 18 Juni 1932
No. 2872
C"
Sr e
? 'V -r
)&??
W"
t)
&
ir
^ji
1*5»
i\*
*;
*r
l
Pransche boeken
Twee groote romans
Boekbespreking Jan van Nijlen
il de Iiacretelle en Jules Bomains
iGpoote romans, ik bedoel in omvang.
w^nt wat hunne literaire grootheid.
betreft, daarover kunnen wij nog niet
oordeelen, aangezien slechts respec
tievelijk n en twee deelen zijn ver
schenen van de talrijke die ons wor
pen voorgespiegeld. Deze twee romans
Ója Les Haut-Ponts door J. de
Laorótelle en 'Les Hommes de bonne
volomédoor Jules Bomains.
?Of de recente verschijning van
romans in tien of meer deelen te wijten
is;aan een mode en of het succes van
de uitgebreide werken van Bomain
Bpllaad, Marcel Proüst en Boger
Martii du Gard. eenige jonge auteurs heeft
aangezet om hun voorbeeld te volgen,
ijyjpb nae een vraag' zonder groot belang.
Wanneer de mode het wil, dat men
romans schrijft,ih tien of twintig
deelen, zijn daartoe altijd schrijvers bereid.
V aar daarom mag men nog niet
be-w»ren, dat het een teeken is des tijds
en "dat er een behoefte bestaat aan
flinke en zware boekwerken. Men moet
niét vergeten dat Manon Lescaut niets
anders te dan een episode int een roman
die oorspronkelijk in niet minder dan
Zestien deelen verscheen.
'. ' * *
*
j J. de Lacretelléis een jong auteur,
die reeds eenige verdienstelijke romans
publiceerde, o.a. de bekende
SUbermann, roman eener jeugd, zooals het
meerendeel der jonge f ransche er
meeneri een te moeten schrijven als ge
tuigenis van de verwarring tusschen
geest en gevoel, waarvan haast elke
nieuwe generatie blijk geeft. Nader
hand publiceerde hij een meer objec
tieven roman, La Bonifas, die een zeer
persoonlijk accent had en tot dusver
als zijn beste werk kan worden
beschouwd.
Sabine, het eerste deel van den
grooten roman dien de Lacretelléhet voor
nemen heeft te schrijven, verschilt, in
«tjjl en opvatting, geheel van zijn
vorige publicaties. Het is een naar alle
regelen der kunst streng gebouwd ge
schrift, waarin men niet veel terug
vindt van wat de originaliteit was der
vorige werken van dezen auteur. Het
blijkt eenigszins op een roman, ge
bouwd volgens de geijkte methode
vte Paul Bóurget. Dit is op zichzelf
geen bezwaar, maar het is wel typisch
voor een jong auteur.
Het heeft wel den schijn, zooals
men uit het eerste deel kan opmaken,
dat Les Haut-Ponts de geschiedenis is
(Van een landgoed, om het bezit
waarjvan heftig zal worden gestreden. Dit
perste deel is een zeer leesbaar verhaal,
logisch geconstrueerd en psycholo
gisch zeer knap. Maar het is grijs en
nist die eenige gave die aan minder
goed geschreven werken een eigen
aardig charme geeft: de overtuiging,
jde hartstocht die alles levend maakt.
Ik kan me best voorstellen, dat op dit
teerste deel nog tal van andere zullen
volgen, even knap en even lessbaar en
flat het geheel een zeer goeden roman
zal vormen, met veel meer hoedanig
heden dan gebreken. Dit resultaat
wordt tegenwoordig door vele jonge
auteurs bereikt; nooit waren deze zoo
vruchtbaar, zoo handig. Maar waar
blijven de boeken die ons
enthousiasmeeren of desnoods ergeren?
Dat een boek van Jules Bomains,
zelfs naar den vorm, een brave navol
ging zou zijn van een of ander klassiek
werk, hebben wij allerminst te vree
zen. Van zijn optreden in de literatuur
af had hij het noodig gevonden eene
zoogenaamde school te stichten (dit
was destijds zeer in de mode) om een
gepasten vorm te geven aan zijne
esthetische opvattingen, die hij nieuw
achtte. Die school noemde hij het
TJnanimisme. Hij bedoelde in zijn
werk niet een of meer individuen ten
tooneele te voeren, maar te
suggereeren welke de geestelijke en
sentimenteele reactie was van de massa op een
bepaald geval en in bepaalde omstan
digheden. Ter illustratie van die op
vatting publiceerde hij een tooneelstuk
L'Ennemi dans la ville en een roman
Mort de quelqu'un, benevens eenige
gedichten.
Het idee was op zichzelf niet zoo
dwaas en men kan gerust zeggen, dat
Bomains heel goed voorzag vanwaar
de wind ging komen.
Ditmaal ,in Les Hommes de bonne
volante, heeft Jules Bomains op een
breeder plan zijn unanimistische
theoriën toegepast, .althans voor zoover
wij dit in de eerste deelen kunnen
constateeren. In het eerste deel krijgen
wij een serie tafereelen die ons in de
atmosfeer moeten brengen^van het
Parijs van 1908, in het begin van den.
herfst. Eén hoofdstuk Vooral, getiteld
Présentation de Paris a cinq heures
du soir, is in zijn soort een buitenge
woon fraai stuk. De auteur is hier
werkelijk doorgedrongen tot het le
vende hart der stad, niet op de Wijze
van Balzac, die bij voorkeur
anecdotisch is, noch zooals de naturalisten
of de impressionnisten, die slechts een
materieelen en tijdelijken indruk weer
geven, maar met de intelligentie en
het gevoel van een filosofeerend dich
ter die met de mystiek van Pégny
vertrouwd is.
In het tweede deel, Le nrime de
Quiette, treden de personages meer
actief op en wordt de handeling dra
matischer. Het gansche deel wordt
beheerscht door de figuur van Quiette,
die, psychologisch beschouwd, wel
eene zeer kunstmatige creatie lijkt van
des schrijvers paradoxale fantasie. Het
is niet de eerste maal dat wij eene der
gelijke figuur in de boeken van Bo
mains ontmoetten. Hij heeft blijkbaar
een voorliefde voor personages met een
minimum gevoel en eenvoudige
menschelijkheid en een maximum intelli
gente redeneerzucht en ontledings
vermogen. Maar slechts weinigen zijn
zoo geslaagd als de vreemde figuur van
Quiette. Men kan natuurlijk niet ver
moeden wat in zijn geheel een werk
zal beteekenen, waarvan slechts twee
deelen verschenen zijn en dat er mis
schien tien of vijftien zal beslaan. In
elk geval zijn al de hoedanigheden en
de gebreken van Jules Bomains, die
beide groot zijn, in dezen roman dui
delijker dan in eenig ander zijner ge
schriften waar te nemen. Hij blijft
altijd de buitengewoon intelligente
auteur, die met alle literaire knepen is
vertrouwd, maar die al te vaak van
zijne liefde voor het paradoxale bru
taal laat blijken. Als hij enkel schrijft
met zijn hart, heeft zijn stijl een over
tuigingskracht die onweerstaanbaar is.
Er is dan ook kans dat als het werk
zal voltooid zijn, waarlijk van een
grooten roman mag worden ge
sproken.
Naareigen
ontwerpen in onze
werkplaatsen te
Oosterbeek
vervaardigd
EUBELEN
Fa F. SI N EMU S
Leldschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
DOOF?
Hiervoor bestaat een
frima hulpmiddel,
DEACOUSTICON
Vraagt ons gratis boekje
Goed nieuws voor hen die doof zijn-"
ACOUSTICON MIJ. NIEUWE PLEIN 84
A R IV HE M.
Dinsdag a.s. verschijnt en is in
eiken Boekhandel verkrijgbaar
de brochure
DE
NEDERUNDSCH
BELGISCHE BETREKKINGEN"
door
Prof. H. BURGER - Amsterdam
Prijs f O.2O
Tractaten, Tractaten!
Van praten komt bepraten.
Te licht wordt n man toevertrouwd,
Wat gansch een volk berouwt.
BEDDEGOED VEREISCHT ONDERHOUD
Vakkundige reparatie geeft
aanzienlijke besparing =
KOLDEWEY & CORBIÈRE
L^IOSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
,\ ?
| Geen tooverijen, doch i
l de fijne groente- en:
| kruiden-extracten,
waari uit Maggi's Aroma
be| staat, verbeteren ter-i
| stond den smaak van
[soepen, groenten, jus;
j enz., wanneer deze niet;
[ naar wensch zijn
uitge[ vallen.
HOTEL BEEKHUIZEN, Velp.
Uniek gelegen te midden der Beekhuizerbosschen
(NATIONAAL PARK)
ruim 10.000 H.A. van ongekend natuurschoon, plantengroei en groote geologische waarde,
waarborgt U een prettige vacantie.
Prijzen geheel in overeenstemming met de heerschende drang tot bezuiniging.
Fraai geïll. prospectus op aanvrage.
VICTORIA-WATER
Bij geregeld
gebruik
OBCRIANMXTCIM
digestie
bevorderend
^:"
,*
?