De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 25 juni pagina 12

25 juni 1932 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 25 Juni 1932 No. 2873 Schilderkunst Kunst op zolder, Amsteldijk 70, Amsterdam In een van de lage oude huisjes die, tusschen den nieuwbouw aan den Amsteldijk staan, werd de zolder (met ,éu trapje te bereiken) onlangs in beslag genomen door een Htal leden Van de Onafhankelijken. Zij houden er, tot het einde dezer maand een expositie, waarmede zij, naar de catalogus zegt, hun isolement demonstreeren willen." Van de schilderijen noem ik De Man" van Louis Schrikkel: een sterke en tegelijk zwierige compositie van een mannenkop ter zijde op den voorgrond, een har monica spelend straatmuzikant op het middenplari, en met een achtergrond van oud-Amsterdamsche geveltjes. De kleur heeft iets steenigs", zoodat men aan een schildering niet op linnen (waarmede men inderdaad te doen heeft), maar op b.v. eterniet komt te denken, een materiaal, waar op deze schilder, wiens talent naar het decoratieve neigt, dan ook den laatsten tijd experimenteert. Chris Beek man experimenteert ook in deze richting en zoo treft men hier zijn Compositie" aan: een tiental koppen met Keimsche mineraal-verf op een etemietplaat gedaan. Sur les toits de Paris is de wat wijdsche titel ,diéGerard Sluijter gaf aan een olieverfschetsje: enkele oude huizen 1 aan een waterkant, levend van kleur en niet al te zeer geprangd in het keurslijf van vierkanten waarmede hij anders in de compositie gaarne opereert. Otto B. de Kat zond twee stillevens. Hoewel op het ene ook aardappelen en een kruik voorkomen, baseeren beiden zich toch in de eerste plaats op het smakelijk coloriet van licht-blozende appelen. Oor de Wolff heeft hier twee doe ken: een, hoog genomen, kijk op het Amsterdamsche Prinseneiland en een kijk op het leven en bedrijf achter de circus-tent, beide in eenzelfde lichte, opgeklaarde kleur (heldere grijzen, frissche groenen, enz.) die echter, m.i. niet geheel verantwoord is, noch als element reproductie, noch als dat van uitdrukking. De Wolff schildert pas kort en ik kon hier dan ook zijn grafisch werk, waaraan hij zich tot nu toe vrijwel uitsluitend hield, beter waardeeren. Ook hierin speelt het kennis-motief dikwijls een rol. Zijn droge naalden De muzikale Man" en Wy zijn getrouwd" spreken van een gezonden humor. De zoekers (eveneens een droge naald), een drietal tastende en zwervende, armzalige bedelaars is een goed bewijs voor het feit, dat een min of meer litteraire zinvolle verbeelding tegelijkertijd wel degelijk een zuivere geschilderde of geteekende beelding kan zijn, die , als beeldende kunst reeds zin op h^aarzelf hee'ft. Van het overige gra fische werk noem ik nog: een aantal litho's en houtsneden met dier-figu ren (katten, herten, honden) van H. A. Henriet, die hier tevens zijn bekende litho Hardrijderij op het IJs laat zien; de groote litho van Ger Gerrits: een kaassnijdende komenijsbaas achter zijn toonbank; enkele Steinlen-achtige houtsneden van Chris Beekman. A. E. VAN DEN TOL r die Uw kinderen op prettige, vlotte wijze vertelt van de groote schoonheid van ons Hollandsche landschap. Zoo'n goede gids is Hille's album Utrecht". Bij elke Hille's ontbijtkoek en in elke rol Hille's croquante, Zaansche beschuit is een bon bijgesloten, inwisselbaar voor een plaatje, album Utrecht", bij Uw kruidenier verkrijgbaar a 60 et. Help Uw kinderen meer van de vacantie genieten en koop voortaan Hille's beschuit en ontbijtkoek. iekijkt U onze albums eens in onzen stand Nr. 40 Tentoonstelling ,Moeder en Kind". Hl l l FX BESCHUIT ? ? ? ??????? ^ FABRIEKEN TE ZAANDAM N.V. VERZEKERING-MAATSCHAPPIJ MERCURIUS" ?II OPGERICHT AU 1894 Illllll AMSTERDAM, C. - KEIZERSGRACHT 570 INBRAAK-, BRAND-, ONGEVALLEN-, EN WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING PEEK & CLOPPENBURG Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl