Historisch Archief 1877-1940
K.
ut* 4
m
'
'ir..'.
D«ze tentoonstelling
is geheel gegrondvest
op de
Pestalozziaansche gedachte, dat de cultuur
van het volk in de handen der
moeder ligt. Bij heel den omme
gang over de uitgestrekte ter
reinen zag ik slechts n vader,
die zich met de opvoedingstaak
bezig hield. Het was een Papoea,
levensgroot en van steen, die zijn
kind ontluist op de wijze der apen.
Zijn wij, vaders, door de
neomatriarchale cultuur aldus achter
haald, dat men ons slechts het
allerprimitiefste en minst smake
lijke aandeel in de vorming van onze
kinderen gunt?
Hulde aan Beverend Dubbeljoe
Dubbeljoe Bose, op wiens initiatief de wereld
op 3 Juli a.s. haar eersten Vaderdag
vieren zal. Al is zijn motief al even
kleineerend voor ons als de taak van
den Papoea. Het is Vader, die de
checque schrijft voor Moederdag". Hiermee
meent Beverend Bose te kunnen volstaan.
Laten de moeders hem als
contra-beleefdheid op Vaderdag ook zijn bloem geven."
De verdonkeremaning van den vader is
mijn eenig bezwaar tegen deze tentoon
stelling, die omtrent moeder en kind meer
dan volledig is uitgerust. Men vindt er nog
meer over het kind dan over de moeder.
En verreweg het meest over den
wereldbeheerscher: de zuigeling.
Hier is voor naïef geblevenen, voorzoover
deze in onzen tijd van voorlichting althans
nog bestaan, de plaats om achter de geheimen
der kraamkamer te komen. Oude en nieuwe
geheimen worden hun hier onthuld.
Oude geheimen. Waar komen de kindertjes
vandaan? Dr. Bakker uit Broek in Water
land, die blijkens zijn aandeel in deze tentoon
stelling, behalve geneesheer ook een toegewijd
navorscher is, heeft hieromtrent gegevens ver
zameld, welke door M. Krabbéalleraardigst
geïllustreerd zijn. De ooievaar heeft zware
concurrenten, niet alleen in de kool en de holle
boom, als bakermat evenzeer bekend. De kin
deren komen ook onder het water vandaan
en over het water; voorts uit den watermolen
en uit het riet, uit de put en uit de doos van
den dokter, uit den kelder, achter den steenen
man, achter den dijk en onder den steen
vandaan en zelfs uit den bijenzwerm.
Mijn kleine meid en haar vriendinnetjes gelooven,
dat de moeders ze uit het ziekenhuis halen, waar
?de zusters ze naar keuze in wiegjes hebben uitge
stald. Deze moderne geboortefabel" klopt met de
statistische aanwijzing, volgens welke de bevalling
buitenshuis toeneemt. De tegenstelling tusschen
de ouderwetsche en de moderne verlossingsmethode
wordt ter tentoonstelling duidelijk in beeld ge
bracht. Bevallingen zonder verloskundige hulp
[oeder en Kin
Tentoonstelling in het
R.A.I.'gebouw
door H. G. Cannegieter
komen steeds minder voor; in Amsterdam slechts
eenmaal op elke tienduizend gevallen.
Merkwaardig is de ethnologische uniformiteit
ten opzichte van de elementaire levensverschijn
selen. Gelijk in Indiëen in het klassieke
VoorAziëverloste men omstreeks 1700 ook ten onzent
nog de moeders in zittende houding. Een
oudSoendaneesch verlosbed en een
samenklapbare Hollandsche geboortestoel ,uit
den pruikentijd bewijzen deze overeen
komst, welke ook bij de wieg en het
speelgoed (tol bij den Javaanschen dezelfde
als bij den Hollandschen jongen) nog
maals treft.
Zoo is ook de maatschappelijke tegen
stelling en de invloed daarvan op het'
lichamelijk en geestelijk welzijn
univer'seel; getuige het tweetal kraamkamers
in Indiëen het tweetal Amsterdamsche
arbeiderswoningen. Het sluitlaken draagt
ten onzent niet dat stempel van sierlijk
heid, dat het in de kampongs tot een
elegant kleedingstuk maakt en van de
overigens voor de hand liggende ritueele
begrafenis van de nageboorte, in de tropen
inheemsch, hebben wij in ons christelijk
land nooit gehoord.
Oude geheimen. Een kind,
dat aan een breuk lijdt, kan
men zelf genezen, wanneer
men het bij maanlicht drie
maal, ongezien door een ge
spleten boom draagt. De 'jif "
afgevallen navelstreng, ge
droogd en tot poeder ge- |
wreven, bewaart, als men
het kind hiervan te eten
geeft, dit tegen stuipen en
schrikachtigheid. Voedende
moeders moeten kummel
drinken om de
melkafschei--'-"- ding te bevorderen
en geen zure spijzen
eten, anders wordt de
melk zuur. Het kind
mag slechts in 't
donker liggen, anders
wordt h et blind. Tegen
spruw . wassche men
den mond van den
zuigeling met "^
een in urine
gedoopte luier
uit.
Nieuwe ge
heimen: de
gevarenvan abor
tus provocatus
in papier maché.
Eigenlijk zijn
het meer de
gevaren van ondeskundige
en onhygiënische behan
deling; dezelfde gevaren
dus, welke voorheen de
natuurlijke verlossing met
l zich bracht. Dat eenmaal
l de kraamkamer een even
l griezelige plek is geweest
j als thans het hol van de
l aborteuse, die op hetzelfde
peil staat als de
vroed\ vrouw van vroeger,
ver, geet men allengs.
Het zieke kind en het
abnormale kind, waarbij
vooral het verschil in
weezenzorg vroeger en nu
treft, beslaan ieder een afzon
derlijke afdeeling. Aan de rijpere
jeugd met al haar organisaties is
de eereplaats bij den ingang toe
bedeeld.
De vrouw in het maatschappe
lijk leven kan bogen op een
bizondere belangstelling, welke
wordt gaande gemaakt door de
alleraardigste inzending van het
Rijksmuseum voor maatschap
pelijke en economische kennis te
Dresden, door een amusant hoekje
folkloristisch materiaal, door een
overzicht van de vrouwenkleeding
gedurende de laatste eeuw en
door statistische grafieken be
treffende beroepsarbeid. Ook is
er ter tentoonstelling een roman
tische reeks diorama's betreffende
de ongehuwde moeder.
Hel bovenstaande wil geen over
zicht zijn; het betreft slechts
enkele grepen uit deze [overrijke
stof.
Wie de tentoonstelling bezoekt
zal onder den indruk komen van
haar logischen opzet, haar doel
treffende indeeling en haar artistiek
aanzien. Kunstenaars van naam
hebben de decoratieve aankleeding
met kennelijke toewijding ver
richt. En ten overvloede is er,
voornamelijk uit de schatten van
de firma Goudstikker, nog een
keurcollectie schilderijen van oude en nieuwe
meesters betreffende het onderwerp: moeder
en kind.
Voor ontspanning zorgen het geestige mario
nettenspel van Brugman en de Weensche
tuin", waarin een vrouwelijke jazz-band onder
mannelijke leiding gelegenheid biedt tot
luisteren en dansen.
l
T