Historisch Archief 1877-1940
TEEKENAARS
*tzaal Hofstee Deelman
Kunstzaal Van Lier
Enffa & Zoon
ng C. J. Maks
ioor A. E. v. d. Tol
Naakt
fe bewonderen valt de serie
babyeekeningen die men hier, temidden
ran nog wat teekenwerk der andere
xposanten, aantreft.
Atellertentoonstelling Malcs,
Prinseneiland, Amsterdam
? Evenals het vorige jaar houdt de
childer Maks in zijn atelier op het
rrinseneiland, dat plekje
oud-Amsteram waar, tusschen de stille
pakhuien die er van de glorie van het
verjden droomen, het krachtig gebaar
er oude pikbroeken, uit onze gouden
euw nog hangt, een tentoonstelling
an. zijn werk dat altijd uit is op den
droom van het tooneel en het circus
opgeroepen in de glans van voetlichten
en schijnwerpers en waarin ook, vóór
alles, het expressieve gebaar, de,,geste"
die men in het hedendaagsche Holland
nergens meer vindt, spreekt.
Zooals het circus zich voor een groot
deel altijd gelijk blijft en toch voort
durend jong, zoo blijft zich de kunst
van Maks, deze royale, mannelijke
impressionistische kunst waarmede
de dansers, de hoogeschoolrijders, de
clowns en het gouden, hard-klaterende
licht waarin zij werken" in olieverf
en aquarel worden opgeroepen zich
gelijk, terwijl het toch jong blijft en
nooit inzinkt tot een manier. Onder
de nieuwste werken treffen het doek
met twee vrouwelijke acrobaten en
dat van een door een toreador bereden
schimmel. Zij hebben al de bekende,
goede qualiteiten van Mak's werk,
terwijl zij aan het
quasi-sculpturale" element, dat dit oeuvre eigen is
nog iets mér van een vrij-pictureele
drift toevoegen dan vroeger wel eens
het geval was.
Georg Grosz b "j II u f fa,
Amsterdam
Georg Grosz behoort, met Dix
enandere landgenooten tot die groep
van de z.g. Veristen, die de absolute
Unzulanglichkeit" van het leven met
een soort koude wellust zoo natuurge
trouw mogelijk in hun werk trachten
weer te geven. ,,De mensch is niet
goed; maar een stuk vee", schreef
Grosz zelf; démensch, zoowel de ka
pitalist als de proletariër. Pat heeft
men, aldus deze Veristen, aller
eerst duidelijk te beseffen, zooals men
te beseffen heeft, dat, in eerste instan
tie, het leven wreed, leelijk en vol
perversie is. Dat besef ook wil Grosz
met zijn teekeningen en aquarellen van
tafereelen uit het moderne leven: een
Turksch bad, een 3de klas begrafenis,
wandelaars in het Parijsche
Luxembourg, een voddenraper op straat, een
schilder (met model) in zijn atelier,
enz. enz. zijn publiek bijbrengen. De
naakte waarheid is, om te beginnen,
troosteloos en onsmakelijk. Eaat ons
biervan zuiver constateerend uitgaan...
Er zijn er die zich aanstonds afwenden
van Grosz' werk en het cynisme-zon
der-meer noemen. Zulk een cynisme
geeft echter nooit de drijfkracht die
men toch door het botweg
constateeren van een troostelooze en
onsmakelijlijke realiteit heen, in dit werk voelt.
Duitsche pleitbezorgers vonden er dan
ook reeds de paradoxale formule ,,cy
nistischer Besserungs Aktivismus"
voor uit. Men mag om het typisch
Duitsch-zwaarwichtige, topzware van
deze en dergelijke foimules lachen,
toch karakteriseeren zij dikwijls het
wezen van een zaak kort en raak. Zoo
ook hier. In deze karakteristiek wordt,]
terecht, het moraliseerend element!
van Grosz' werk op den voorgrond n
gesteld. Waar Grosz niet als moralisf
optreedt, zooals op deze expositie in
enkele geteekende portretten en
naakJan van Herwijnen
ten, verliest het werk m.i. aan belang
rijkheid. Intüsschen bereikt hij in zijn
tendenz-werk (en zeker met hetgeen
er hier van te zien valt) nooit die vol
ledige synthese tusschen het ethische
en aesthetische element waarvan de
kunst van groote opstandigen als G oya
en Daumier getuigt. Er blijft een twee
spalt die het duidelijkst te onderken
nen is in de elegante, speelsche wijze
waarop de contouren met roode lijn
tjes spits en nerveus
(schoonheidzuchtig \) zijn neergezet en de
koelplompe wijze waarop, met koude on
aandoenlijke waterverf kleuren en in
de compositie de waarheid" gecon
stateerd wordt.
Tentoonstelling; Hofstee
Deelman, Amsterdam.
De Kunsthandel Hofstee Deelman,
overtuigd, dat er onder het publiek
wel degelijk belangstelling voor onze
Het Rokin
moderne schilderkunst bestaat, mits
men dat publiek maar in het zake
lijke" op zoo coulant mogelijke wijze
tegemoet komt, arrangeerde een ten
toonstelling van werken in zijn bezit,
waarop een nieuwe verkoopmethode
in practijk wordt gebracht. De bezoe
kers vinden ditmaal geen lijst der
werken met vermelding van de vast
gestelde" prijzen, maar ontvangen een
biljet waarop zij kunnen invullen wat
zij eventueel voor het stuk hunner
keuze" zouden willen besteden. Onder
gesloten enveloppe kan men deze bil
jetten inleveren en op een vooruit
bepaalde datum worden deze door de
directie geopend en ontvangt men
vervolgens bericht of het bod geac
cepteerd is. ? -t
:Een soort schriftelijke veilingme
thode, zonder zenuwachtig openbaar
bieden, die waarschijnlijk bij velen in
den smaak zal vallen.
Henriet
Baby
?