Historisch Archief 1877-1940
v
riomf der schilderkunst
schoon
Nauwlijks een kwarteeuw geleden
bepaalden de collega's in de schilder
kunst, die in tegenstelling niet ons
niet het op een spieraam gespannen
doek maar de zooveel fijnere
menschelijke huid tot ondergrond van hun
kunstige- uitspattingen kozen, zich
tot tooneel- en circusartisten en tot
de vrouwen, die het aandurfden
eenige speelache kleurschakeering in het
stadsbeeld te brengen. Het was levend
materiaal waarop gewerkt moest wor
den, en aangezien de kunstwerken in'
Tsunstlicbt, in den schijnwerper, het
voetlicht of het miezerige licht van
een straatlantaarn tot hun recht moes
ten komen, behoorde de kleur er wat
men noemt ,,dik-op-te-liggen".
De fijne streek, het zachte
kleurenverlóop ontbrak.,Deze kunst van rouge
en blanketsel miste lederen
wetenschappelijken ondergrond en lang
jarige scholing. En toch was zij voor
menig echten schilder een, bron van
inspiratie!'
Naarmate de tijd slechter werd,
verbeterde de smaak. De schilder
kunst beleefde nieuwen bloei en met
haar de; kwaliteit van het subtiele
kunstwerk, dat het beschilderde
vrouwengezicht thans is geworden. Die
laatste omwenteling op het gebied der
schoone kunsten heb ik onbewust
medegemaakt; eerst korten tijd gele
den heb ik ervaren, dat, naast het
handwerk dat mij ter harte gaat, een
verwante kunst zich heeft ontwikkeld
en tot hooge trap van kunstzinnige
techniek is gekomen.
Hoe ik mij bewust ben geworden
men heeft van die momenten dat
kwam zoo: ik kreeg eens bezoek van
een jonge dame, wat gij mij niet ten
kwade moogt duiden, want het kan
u evengoed als mij overkomen, en ik
heb dan nog het excuus* dat ik nu
eenmaal van vrouwen houd. Op mijn
manier dan. Ik heb veel van haar
geleerd en ik ben door het contact
met deze lieftallige schepselen even
nieuwsgierig geworden als zijzelf. De
door
KEES VAN DONGEN
Kees van Dongen
Vrouwenportret
Kees van Dongen Circusartiste
vrouwen beweren wel, dat ik altijd
nieuwsgierig geweest moet zijn. en dat
van haar alloen maar goede eigen
schappen zijn over te nomen, maar dat
spreek ik tegen. Met dat tegenspre
ken heb ik mij ook weer een dankbare
leerling der vrouwen getoond.
Genoemde jonge dame dan was zóó
charmant, dat ik dacht: hier is er
een, die men niets Ttan weigeren".
Gelukkig heeft zij mijn gedachten niet
geraden, en ik vroeg mij af waaraan
zij toch die bekoorlijkheid dankte, die
mijn mannelijke inborst in een sfeer
van altruïsme bracht nog voor zij mij
iets had gevraagd. Doorgrond maar
eens een vrouw, ik geef liet u te doen...
langs een omweg, ik exploreerde
allereerst haar geestelijke eigenschap
pen, kwam ik tot de conclusie dat
het haar frissche en wonderlijke jonge
huid was. die mij zacht als was had
gemaakt. Ik leg'er den nadruk op, dat
u niet uit het oog moet verliezen, dat
hier nog altijd slechts sprake is van
een geestelijk contact, van een f luidium
als het ware, zij het dan een
nieuwzakelijk, dat physiek-psychisch werd
geënt.
En toen vloog de breidel van mijn
nieuwsgierigheid los ! (U ziet, dat het
reden had om in het bovenstaande
van mijn nieuwsgierigheid te spreken)
en ik wilde weten hoe een vi-ouw,
levend en lijdend in het hart van Pa
rijs, het klaarspeelde deze
engelenteint te behouden. Even een teleur
stelling: de teint was gemaakt", het
was een gemaquilleerd gezicht, maai
de nieuwsgierigheid won het glansrijk
van de teleurstelling en ik drong aan
op een gezamenlijk bezoek aan de
academie waar deze kunstwerken wer
den gewrocht.
* *
*
Wij spreken van een ..school van
Kembrandt", een ..school van
Kaphael", een school van liubens",
voeg er gerust bij de school van
Dorothy Gray". Want bet was in het
instituut van deze schilderende
weldoenster der menschheid, dat ik mocht
ervaren op welke wijze, op kunstige
en wetenschappelijke gronden, den
val der mannen wordt voorbereid.
Als een oude verstandige Pekinees
heb ik overal met mijn neus voor
aan bijgestaan. Ik meende, dat ma
quillage maar een eenvoudige behan
deling was, waarbij een te bleek ge
zicht met een weinig rouge opgelegd
en een te rood snuitje wat wit
bepoederd werd. De behandeling bleek echter
hesl wat ingewikkelder ! Als men mij
voor de keus stelde een gezichtje te
maquilleeren of een portret te schil
deren, koos ik onmiddellijk, afgezien
van materieel gewin, het laatste.
Wat wij thans maquillage" noe
men is een kunst, die geboren werd
met den eersten keer, dat de vrouw
zich op de lippen beet. Zij deed dit
waarschijnlijk uit boosheid omdat zij
ergens haar zin niet in kreeg en zij
herhaalde dit uit behaagzucht, toen
zij tot de ervaring was gekomen, dat
het haar zoo goed stond.
Allereerst werd mij een
kleurenkaart getoond, waarop ik, in dit geval,
de kleur rood, die het best bij de oogen
en de haren, bij het wezen van het
slachtoffer kwam, kon uitzoeken.
Bloctx, Lefranc, Schmincke, Rowney
en Musini zijn er slecht bij gesorteerd!
Maar achter de noodzaak van de uit
gebreidheid der rooden komt ge ge
makkelijk, als ge even realiseert welke
wonderlijke schakeeringen onder de
vrouwen-typen zijn. En voor elk van
haar is weer'een andere nuance noodig.
Een dokter schrijft toch ook voor eiken
patiënt afzonderlijk een recept, al
volstaan er velen met aspirine, en
naar gelang het merk en de ouderdom
van uw auto moet ge toch ook ver
schillende soorten olie gebruiken?
De behandeling is evenmin eenvou
dig. De rouge voor uw koonen past
weer niet aan uw ellebogen, en het
wit van uw kaakstreek is bovendien
niet gemaakt om op het zwart van uw
robe te brengen.
Vele vrouwen, en in grooter aantal
de mannen, maar daar spreek ik een
voudig niet tegen, vele dezer schep
selen die het mannenleven zoo schoon
konden maken en het een enkelen
keer wel eens doen, zullen mij mis
schien tegenwerpen, dat een derge
lijke maquilleering onwaar en frivool
is of een van beide. Laat een oude
man, die meent téweten wat schoon
heid is, u dan met de band op het
jonge hart mogen vragen: is het be
langstellen in gezondheid en schoon
heid frivool of onwaar?
Is het geven van een indruk van
schoonheid en gezondheid frivool of
onwaar en integendeel niet een taak,
die geluk en zelfvoldoening geeft?
Ik zou graag iedere vrouw, zoowel de
vrouwen uit mondainen kring als de
vrouwen uit het volk, stralend van
schoonheid en gezondheid zien. . . .
En waar de zorgen van het gezin, van
het werk, of de bedompte sfeer van
onze groote steden de glanzende sterke
schoonheid van de huid heeft doen
verflauwen, laat daar de kunst en de
techniek te hulp komen om dan toch
nog een klein beetje geluksgevoel in
de menschen te brengen.
Parijs, Juni 1932.
(De hierbij opgenomen reproducties
van werken van Kees van Dongen
zijn eigendom van kunstzaal Buffa
Vrouwenportet?en kunstzaal Van
Lier lircusartLste).
'"??""T -..?.?':.^it^.*^~.l.!t^w, ^t^-^^7.-.. .. ."~
A E G
SCHRUF- FACTUREER- EN
BOEKHOUDMACHINES MET REKENWERK
Europa Schrijimachinelianilel Ni
Amsterdam
Rokin 113 - Telefoon S5660
Agenten door het geheele land