Historisch Archief 1877-1940
r ?
u"
Bibliographische opmerkingen
door Dr. Th. H. van de Velde
r Uit mijne Aanteéheningen (XIII)
De Qroene Amsterdammer van 2 Juli 1932
Uv
l
t
%*
I
v.
'i
W. J. van Leeuwen?Vos, Sexueele op
voeding, eeVi boek voor Ouders, met een Inlei
ding van Prof. Dr. Th. M. van Leeuwen.
Zeist, J. Ploegsma, 1932.
Bij de lezing van dit hoek krijgt men den indruk,
dat het geschreven is door een lieve, goede, ver
standige moeder, en komt men tot de overtuiging
dat andere moeders er voor de opvoeding van hare
dochters ? voor zoover deze een even gelukkigen
aanleg bezitten als de kinderen, die de schrijfster
fcjj hare beschouwingen vooronderstelt menigen
goeden raad aan kunnen ontleenen en er door tot
overwegingen zullen worden aangespoord, die
haar gezin van groot nut kunnen zijn.
Voeg ik daar nog aan toe, dat de sexueele op
voeding, zooals Mevrouw van'Leeuwen zich die
hier denkt, mij ook voor de jongens tot hun 14?16e
jaar (dat hangt van ieders aanleg af) aanbevelens
waardig schijnt, dan heb ik al dadelijk naast
mijne waardeering voor datgene, wat in dit boek
geboden wordt, mijn twijfel tot uitdrukking ge
bracht, of het ook buiten de hier aangeduide gren
zen het nut zal kunnen stichten, dat de schrijfster
van haar werk hoopt en verwacht. De zaak is
namelijk dat zij de eigenlijke moeilijkheden op
consequente wijze uit den weg gaat. De geslachts
ziekten worden niet besproken omdat wij ons
l»epalen tot de sexueele opvoeding van het normale
kind en ons richten tot hen, die hunne kinderen,
deze jeugd, die opvoeding en leiding willen geven,
waardoor zij de overtuiging kunnen bouwen,
dat de geslachtsgemeenschap tot het huwelijk
beperkt, blijve".
* *
*
De naieve voorstelling, die men zich daarbij
in dit boek van het normale kind" maakt, zij
door het volgende citaat geïllustreerd: Is het
niet het algemeen erkende zedelijke standpunt,
dat in enkele levensverhoudingen alle sexualiteit
buitensluit? De bloedverwantschap, die den grond
legt voor een innigen liefdeband tusschen ouders
en kinderen, broeders en zusters gaat buiten alle
sexueele neigingen om. Physiologisch is een
sexueele verhouding tusschen broeders en zusters1
niet onmogelijk; maar de overtuiging, dat het
niet geoorloofd is, ligt zoo diep in 's menschen ziel
verankerd, dat de gedachte eraan zich zelf niet
aanmeldt. Zoo zijn er meerdere verhoudingen
tusschen de sexen, waar zelfs de gedachte niet
opklimt in 's menschen brein en daardoor ieder
sexueel gevoel uitgesloten blijft." Laat ons nu
aannemen, dat dit klopt, wanneer wij het woord
gevoel" door handeling" vervangen (al zouden
niet weinige menschen, die hun verder leven geheel
normaal", en zelfs volgens de strenge desiderata
der schrijfster leven, indien zij eerlijk wilden
zijn, haar interessante mededeelingen kunnen doen
omtrent de vroegere Irrungen und Wirrungen
van hunne sexueele gevoelens en handelingen,
ook tusschen jonge broertjes en zusjes) zoo behoeft
men het toch waarlijk niet ver te hebben gebracht
in de psychische analyse ik zeg opzettelijk niet
psycho-analyse, omdat ik niet alleen de leer van
Preud en zjjn school op het oog heb om te weten, ?
hoe naïef deze gedachtengang is, zoodra er van
sexueel gevoel sprake is.
En wat de overtuiging der door Mevrouw van
Leeuwen bedoelde Ouders betreft dat de geslachts
gemeenschap tot het huwelijk beperkt blijve,
zoo is hare simpliciteit, bepaaldelijk wat den aan
het huwelyk van den man voorafgaanden levenstijd
aangaat, toch meestal niet in overeenstemming
Schatten van Schoonheid
sluimeren in Uw huid Gelaatsmassage met
Pirrol wekt ze tot nieuw leven. Een handleiding
voor gelaatsmassage ontvangt U gratis bij
koop van Purol (doos 30 et., tube 80 et.).
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
met de werkelijkheid en vaak ook niet met de
eischen, die het leven stelt.Het ideaal zij geen
oogenblik betwijfeld. Maar zijn vervulling is toch met
niet geringe gevaren verbonden. Want dat de
sexualiteit als factor in het liefdeleven het geheele
bestaan zal doorstralen" van twee menschen,
die na een idealistische, doch al te naieve sexueele
opvoeding, zooals die in dit boek is aangegeven,
in huwelijk tezamen komen, dat zij ? de sexuali
teit als warmte en levenswekkende bron,
geestelijk en lichamelijk beleefd zal worden," is,
jammer genoeg, lang niet zeker. In mijn brieven
en aanteekeningen van de laatste drie maanden
bevinden zich niet minder dan vijf gevallen uit
Nederland, waarin de huwelijks-misère met den
nasleep van neurose en ongeluk, ook voor de kin
deren, haren oorsprong vindt in een opvoeding
van den man, die hem praktisch onkundig en
theoretisch onvoldoende voorlicht met de over
tuiging, dat zulke dingen toch van zelf gaan"
in het huwelijk deden treden. Soit! Ik geef
toe, dat op de andere wegen, waarlangs de man het
huwelijk bereikt, ook talrijke gevaren loeren, en
dat men er verschillend over kan denken, welke
de grootste zijn.
Waaromtrent echter naar mijne meening geen
verschil van meening zou moeten bestaan, is
over de uitsluiting van mededteelingen, de geslachts
ziekten betreffende. Ouders moeten, ook als hun
jongen de wijde wereld ingaat, nooit waarschuwen
voor ziekten, die het gevolg zijn van een ver
houding, die zij niet mogen veronderstellen."
Dat is de struisvogel-politiek toch te ver gedreven J
Ik aarzel zelfs niet om het jeen gevaarlijken raad
te noemen. \
Wanneer ik dan ook dit boek wegens het vele
goede, dat het biedt, in de handen van talrijke
ouders wensch, dan moet ik er onmiddellijk aan
toevoegen, dat ik hen sterk ontraad, hunne op
voeding als opvoeders op het hier besproken gebied
allén uit dit boek te halen.
Ter compensatie en tot aanvulling kunnen, wat
het algemeene betreft, Stekel's Brieven aan een
Moeder dienen. En met betrekking tot het bij
zondere zij op een boek gewezen, dat een ambtge
noot van Prof. van L/eeuwen ongeveer te gelijker
tijd met deze Sexueele opvoeding" deed ver
schijnen. Dat werk, enehlechtsleben und Sexuelle
Hygiëne van Buschke en Jacobson (Berlin, Walter
de Gruyter & Co 1932), houdt evenzeer, zij het
dan ook op andere wijze, het idealisme hoog,
maar het staat veel dichter bij het werkelijke
leven dan dat van Mevrouw van Leeuwen;
het staat er zelfs midden in. Al acht ik het in dezen
vorm niet in allen deele geschikt voor Nederland;
al bevat het uitspraken, waarmede ik mij niet kan
vereenigen, zoo meen ik toch, dat de hier genoemde
boeken tezamen veel tot een goede sexueple
opvoeding zullen kunnen bijdragen.
Gina Kaus, Morgen um neun (Roman,
Berlin, Ullstein-Verlag 1932.
Gina Kaus heeft reeds in vroeger werk getoond,
dat zij bij het behandelen van psychosexueele
onderwerpen een juist begrip wat niet zeggen
wil, dat rnen het met hare opvattingen behoeft
eens te zijn weet te paren aan een aanmerkelijke
mate van uitdrukkingsvermogen. , Morgen um
neun" zal de scheiding tusschen de twee menschen,
wier huwelijk, trots goeden wil en toegenegenheid
van beide zijden, tengevolge der frigiditeit van
de vrouw mislukte, worden uitgesproken. Zij
blijft onuitgesproken, omdat de twee elkander
opnieuw vinden, nadat ieder van hen een nacht
vol avonturen heeft doorgebracht, waarbij zij
tot inzichten zijn gekomen, die hun ontbroken
hadden.
Het is de verdienste van de schrijfster, op onop
vallende, misschien zelfs wel al te voorzichtige
wijze naar voren te hebbi^i gebracht, dat het
onbevredigde en daardoor ook onbevredigende in
de gevoelens van deze jonge vrouw zijn onbewuste
oorzaak vond in de afwijzende, declineerende
houding, door den man bij den aanvang van hun
huwelijk ten opzichte van de mogelijkheid van ?
het natuurlijke gevolg van die verbintenis, van
den kans op een kind dus, aangenomen. Zooals
de Ouden zich afvroegen, wat hun zou verbieden
om lachend de waarheid te zeggen, zoo werkt
Gina Kaus, wellicht waarschijnlij k zelfs zonder
de bewuste bedoeling daartoe, door een amusante
en interessante vertelling opvoedend, omdat zij
de aandacht van hen, die hooren en zien willen,
op een verborgen liggend en slechts weinigen
ervarenen bekend gevaar vestigt, dat reeds menig
modern huwelijk heeft doen stranden.
Men kan op de compositie van dezen roman
zeer zeker het noodige aanmerken, o.a. dat er
heel wat onwaarschijnlijks in gebeurt, en vooral
dat de gedeelten, die met den loop der dingen
slechts in verwijderd verband staan, te veel, en die,.
waarop het eigenlijk aankomt, te weinig plaats
innemen men zal zich de lectuur toch niet
beklagen.
Albert Schweitzer, 'Aus meinem Leliën und
Denken. Verlag Felix Meiner, Lelpzig
1932.
Albert Schweitzer is een Uebermensch in den
mooisten, besten en hoogsten zin, dien men aan
dit woord kan geven. Wat hij is en wat hij kan,
wat hij geestelijk en lichamelijk vermag te
presteeren, overschrijdt de grenzen van het normale.
Hij is een genie en een heros. Geen zijner boeken
is beter in staat, om ons daarvan te overtuigen
dan het tot Aus meinem Leben und Denken"
uitgegroeide levensbericht uit den in 1929 versche
nen zevenden Band der Philosophe der
Gegenwart". Dit in eenvoudige zinnen zonder eenige
poging tot opsmuk neergeschreven verhaal van
leven en werken in twee talen, in twee werelddeelen,
in twee, neen in drie geesteswerelden in de
wereld van den theoloog, in die van den kunstenaar,
in die van den arts stelt ons niet alleen in kennis
met tal van wetens- en bewonderenswaardige
bijzonderheden uit deze werelden en uit dit leven,
dat ons als een meervoud van levens zou aan
doen, wanneer het niet door dit denken tot n
harmonisch geheel versmolten ware zooals het
uit n harmonisch zielsaccoord is ontstaan, ?
het kan voor ieder van ons een openbaring worden,
de openbaring, waaraan een ieder afzonderlijk,
en wij allen tezamen zoo dringend behoefte hebben:
dat levensbevrediging, dat levens wrede alleen
kan worden verkregen door zich voor anderen
te geven.
Als Wirkende und als Leidende haben wir
ja die Krafte von Menschen zu bewahren, die zum
Frieden hindurchgedrungen sind, der höher ist
als alle Vernunft". De lezer, die zich door
Schweitzers boek van deze waarheden laat doordringen,
zal hem nooit dankbaar genoeg kunnen zijn voor
zijn voorbeeld, een voorbeeld, dat in staat is,
telkens nieuwen moed te schenken.
ZOMER
DEKENS
1.50x2.00
METER
O 95
DEN HAAQ
AMSTERDAM
ROTTERDAM