De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 9 juli pagina 10

9 juli 1932 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

VAN PABLO PICASSC Logische indeeling als ruggegr P" l [ ' ohen Toen ten onzent destijds de Moderne Kunstkring" werd opgericht (hoc lang lijkt dat alweer geleden! heeft een der stichters het volgende gezegd: De rn oderne Kunst. in welken vorm dan ook, is een ernstige zaak welke de geheele beschaafde menschheid aan gaat. De moderne Kunst kiemt inde zielen van tallooze stille zoekers,zij geeft aanwijzingen (niet voor een ieder te verstaan, misschien wel voor nie mand geheel duidelijk), maar aanwijzing^n niette min,hoe het geestesleven evo lueert." Nu weten wij dat een begaafd schilder in staat is, uit sluitend door middel van zijn Fotomontage schilderwerk, alles te uiten wat zijn ziel aan belangrijks behelst en beleeft; hoe fijner be snaard diens ziel zal zijn, des te gevoeliger zal hij op van buiten af reageeren, daarbij vaak een ingewikkelde Van Pablo Picasso is eens gezegd dat men moeilijk uit genoegt met het stellen van problemen of wel dat h ij deze ook Spanjaard, die eigenlijk Blasco heet doch ter onderteekening -*»\\! Toegepaste Kunst do< Iets te prijzen waarover de heele wereld lacht, daar: en critici die tegen de openbare meening stelling nam garde" behoort, wie nieuwe inzichten deelt en de -verlangen waarvan het ideaal aldoor wisselt, heeft in dit opzicht is een woord van Kilke: ..De ges nen. ..." Zij die aan eigen tijd vooruit zijn (de echter heeft zich aan de vereenzaming ontti ongemeene knapheid, gepaard aan een zoldi werken welke even oud als jong in den tijd sto Wij weten dat tot omstreeks de tweede h nabootsing heerschte. Cézanne (,,.... pli der eersten geweest die het waagde zich volle bewustheid, daarvan alle conseq eener Kunst welke zich los ging ma zakelijk, ja bijna uitsluitend om het i ? Aan stillevens van Cézanne kan r voorwerpen op zichzelf genomen alreeds op de grenzen van het lat was een schilderij ,,un objet ei verwondering wekte door zeer pi of wel een ding dat een lyriscl waarbij dan tevens elk spo natuur-vormen wordt uitgew dat het publiek geërgerd u «? heeten? Is dit een schilde G. Severini vO^' l indrukken J. "' vormentaal bezigen. kan maken of hij zich verY^W *? tot oplossing brengt. Deze begaafde van zijn werk zich den naam zijner geliefde moeder koos. had reeds op 25-jarigen leeftijd een omvangrijk oeuvre achter zich. Over een ongemeen vruchtbaar talent be schikkend bleek hij meermalen tot andere inzichten en werk wijzen om te zadelen en op allerlei manieren en in allerhande materialen wist hij al wat dringend in hem leefde tot uiting te brengen waarbij tal van technieken (hij heeft ook beeldhouw werk gemaakt) welkom middel tot voortdurend experimen teeren bleken. Xooit echter sloot hij zich op in ,-en of ander systeem. Hij was aanvankelijk de wanhoop van verzamelaars en kunsthandelaren want telkens verraste hij de wereld met geheel verschillende dingen, zich hoedend voorde verstarring van eenigerlei systeem. Het is in stillevens dat zijne eerste proeven vandécorat iel'-g oinetrische oplossingen lot stanel kwamen. Dat was omstreeks 1918. Beu van het losse. vlo?iende, oppervlakkige karakter van het impressionisme streefde Picasso naar ontleding van vormen en een vaststellen van nonnen waardoor hij trachtte des te sterker den natuur-indruk te kunnen benaderen, l [et was hem vooral te doen om vormen Ie snt/f/en'i'ren en men kan het gemakkelijk (de Fransche Tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam bood hiertoe een goede gelegenheid) aan vele door hem, en zijn geestverwanten als (leorr/e Jlr(i(tiie. Juan (/ris e.a., vervaardigde werken toetsen dat bij herhaling door een enkele lijn, een vlak.een boogvorm het natuurobject gesuggereerd wordt waarbij dan tevens Vaak een hervatting op een ander plan plaats heelt, en hoo onsamenhangend en verbrokkeld bij den eersten aanblik dergelijke z.g. cubistisch-cxpressionistischc werken ook mogen schijnen, bij nadere beschouwing zal blijken dat men niettemin met een volkomen systematisch opgebouwd geheel te doen heeft! l JBH Pal roer .'...." Dit is dan ook wel de grootst e grief ge tot een heftig debat in het Yansche Parlement Breton. Kenmerk der cubistische schilderkunst is dat c de compositie van het beeldend kunstwerk gegrond brokene. verbrokkelde van de vormen in het cubisr als direct gevolg dezer methode. Daartegenover staa oog voor hebben als ruggegraat van het cubistisch Van het cubismo tot aan de hedendaagsche fotomo Het streven naar schuivende vlakken, het spel van

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl