Historisch Archief 1877-1940
VAN PABLO PICASSC
Logische indeeling als ruggegr
P" l
[ '
ohen
Toen ten onzent destijds de Moderne
Kunstkring" werd opgericht (hoc lang
lijkt dat alweer geleden!
heeft een der stichters
het volgende
gezegd:
De
rn
oderne
Kunst.
in welken
vorm dan
ook, is een
ernstige
zaak welke
de geheele
beschaafde
menschheid aan
gaat. De moderne
Kunst kiemt inde
zielen van tallooze
stille zoekers,zij geeft
aanwijzingen (niet voor
een ieder te verstaan,
misschien wel voor nie
mand geheel duidelijk),
maar aanwijzing^n niette
min,hoe het geestesleven evo
lueert." Nu weten wij dat een
begaafd schilder in staat is, uit
sluitend door middel van zijn
Fotomontage schilderwerk, alles te uiten wat
zijn ziel aan belangrijks behelst en beleeft; hoe fijner be
snaard diens ziel zal zijn, des te gevoeliger zal hij op
van buiten af reageeren, daarbij vaak een ingewikkelde
Van Pablo Picasso is eens gezegd dat men moeilijk uit
genoegt met het stellen van problemen of wel dat h ij deze ook
Spanjaard, die eigenlijk Blasco heet doch ter onderteekening
-*»\\!
Toegepaste Kunst do<
Iets te prijzen waarover de heele wereld lacht, daar:
en critici die tegen de openbare meening stelling nam
garde" behoort, wie nieuwe inzichten deelt en de
-verlangen waarvan het ideaal aldoor wisselt, heeft
in dit opzicht is een woord van Kilke: ..De ges
nen. ..." Zij die aan eigen tijd vooruit zijn (de
echter heeft zich aan de vereenzaming ontti
ongemeene knapheid, gepaard aan een zoldi
werken welke even oud als jong in den tijd sto
Wij weten dat tot omstreeks de tweede h
nabootsing heerschte. Cézanne (,,.... pli
der eersten geweest die het waagde zich
volle bewustheid, daarvan alle conseq
eener Kunst welke zich los ging ma
zakelijk, ja bijna uitsluitend om het i
? Aan stillevens van Cézanne kan r
voorwerpen op zichzelf genomen
alreeds op de grenzen van het lat
was een schilderij ,,un objet ei
verwondering wekte door zeer pi
of wel een ding dat een lyriscl
waarbij dan tevens elk spo
natuur-vormen wordt uitgew
dat het publiek geërgerd u
«? heeten? Is dit een schilde
G. Severini
vO^' l indrukken
J. "' vormentaal bezigen.
kan maken of hij zich
verY^W
*? tot oplossing brengt. Deze begaafde
van zijn werk zich den naam zijner geliefde
moeder koos. had reeds op 25-jarigen leeftijd een omvangrijk
oeuvre achter zich. Over een ongemeen vruchtbaar talent be
schikkend bleek hij meermalen tot andere inzichten en werk
wijzen om te zadelen en op allerlei manieren en in allerhande
materialen wist hij al wat dringend in hem leefde tot uiting te
brengen waarbij tal van technieken (hij heeft ook beeldhouw
werk gemaakt) welkom middel tot voortdurend experimen
teeren bleken. Xooit echter sloot hij zich op in ,-en of ander
systeem. Hij was aanvankelijk de wanhoop van verzamelaars
en kunsthandelaren want telkens verraste hij de wereld met
geheel verschillende dingen, zich hoedend voorde verstarring
van eenigerlei systeem.
Het is in stillevens dat zijne eerste proeven vandécorat iel'-g
oinetrische oplossingen lot stanel kwamen. Dat was omstreeks
1918. Beu van het losse. vlo?iende, oppervlakkige karakter
van het impressionisme streefde Picasso naar ontleding van
vormen en een vaststellen van nonnen waardoor hij trachtte
des te sterker den natuur-indruk te kunnen benaderen, l [et
was hem vooral te doen om vormen Ie snt/f/en'i'ren en men
kan het gemakkelijk (de Fransche Tentoonstelling in het
Stedelijk Museum te Amsterdam bood hiertoe een goede
gelegenheid) aan vele door hem, en zijn geestverwanten als
(leorr/e Jlr(i(tiie. Juan (/ris e.a., vervaardigde werken toetsen
dat bij herhaling door een enkele lijn, een vlak.een boogvorm
het natuurobject gesuggereerd wordt waarbij dan tevens
Vaak een hervatting op een ander plan plaats heelt, en
hoo onsamenhangend en verbrokkeld bij den eersten aanblik
dergelijke z.g. cubistisch-cxpressionistischc werken ook
mogen schijnen, bij nadere beschouwing zal blijken dat
men niettemin met een volkomen systematisch opgebouwd
geheel te doen heeft!
l
JBH
Pal
roer .'...." Dit is dan ook wel de grootst e grief ge
tot een heftig debat in het Yansche Parlement
Breton.
Kenmerk der cubistische schilderkunst is dat c
de compositie van het beeldend kunstwerk gegrond
brokene. verbrokkelde van de vormen in het cubisr
als direct gevolg dezer methode. Daartegenover staa
oog voor hebben als ruggegraat van het cubistisch
Van het cubismo tot aan de hedendaagsche fotomo
Het streven naar schuivende vlakken, het spel van