Historisch Archief 1877-1940
FOTOMONTAGE
ft van het cubistisch schilderij
Otto van Tussenbroek
jr eenigemoed toenoodig... . Dat hebben kunstenaren
ak ondervonden. Wie in de Kunst tot de z.g.
avanttracht te verjongen in haar eeuwig
schoonheidsker niet gemakkelijk in de gemeenschap ! Wrang
vis (der Kunst) is het register der te vroeg
geboretraag !) zijn altijd.de groote eenzamen. Picasso
doordat hij telkens door werken welke zijn
evoeligheid van hand en hart open legden,
ijn f eiste tegenstrevers gansch ontwapende.
19e eeuw in de schilderkunst de
natuuritre que tous les peintres....") is een
i natuur af te keeren; hij deed het in
i dragende, strijdend om erkenning
an het sujet en waarin het
hoofd?ij zelf ging !
.idelijk toetsen dat de uitgebeelde
7einig van belang zijn, dat men
bisme komt te staan. Voor hem
j d'étonnement", een ding dat
Jijke visie van den kunstenaar,
mysterieusen indruk maakte
m slaafsche nabootsing der
Toen kwam het oogenblik
?: Moet dat schilderkunst
... Maar het stelt niets
apparaat wordt ~~'*Of
steller allerlei van
vrijheid en onafhankelijk
wants^hap met de Kunst der cubis
zonder haar de fotomontage niet gevonden
de compositie waarin veelal de
diagonaal overheerscht,
dat alles heeft de
moderne
fo
to
kunst
sterk
b ei
nvl oed.
Juist zoo
als een Pi
casso den
natuurvorm
versneed en
Ie fragmenten
s a m e n v o egde
liaar eigen opvat
ting, wordt in de
fotomontage in liet
moderne drukwerk
gebruik gemaakt van
coupures uit welker com
binatie een nieuw beeld
ontstaat en ook hier g-aat
hetgeen verkregen wordt
boven den natuurvorm uit.
Want het verschil tusschen
een gewone foto en een product
van fotomontage is wel dit: in
eerstgenoemde verkrijgt men
beeld zooals dit door de lens van het fotografisch
geregistreerd; in laatstgenoemde geeft de
samendergelijke beelden over elkander ge/et weer in volle
van den natuurvorm. Vooral in dit laatste schuilt de ver
ten en men zou /.onder overdrijving kunnen /eggen, dat
zou zijn ! Zoo is alles opgenomen in n groot en
oriverbre
Fre Cohen
Fotomoi
yicasso
_tegen het cubisme dat zoowaar op 4 Dec. 1012
iiding gaf tusschen de Kamerleden Sembat en
iheid van stof en vorm erkend wordt, waarbij
wordt op de z.g. analytische methode. Het
veridt zijn oorzaak' in het uitrafelen der volumen
streng constructivisme dat voor allen die daar
lerwerk kan gelden.
il n'y a qu'un pas !" zo\i men kunnen zeggen.
kruisende lijnen, het zoeken van evenwicht in
i-t,
^
't
kelijk verband. Het gaat er maar om dit verband te herken
nen. Veel kan alsdan verduidelijkt worden dat aanvankelijk
duister bleef.
Ook de fotomontage heeft geheel nieuwe wegen geopend en
wat daaruit weder groeien zal valt niet te voorspellen. We
zullen maar afwachten en dankbaar aanvaarden al wat de
Nieuwe Dag aan nieuwe mogelijkheden brengt!
Xieuwe uitgaven
,,Torda, de '/Aficunerhond" door J. v. d. I'loeij. Illustraties
van Pol Dom, uitgave (lelir. Kluitmitn, Alkmaar.
Torda is waarlijk een bizondere wolf !
De schrijver heeft het aangedurfd een heel boek en geen
dun ook te vullen met zijn lotgevallen.
Voor kinderen van acht tot tien jaar laten al deze
gebeurtenisjes zioh wel lezen, grootere kinderen verlangen
steviger kost.
Torda. die eens behoorde tot een rondreizende
Zigeunertroep, werd voor een klein vergrijp door z'n bazin uit
den kermiswagen gesmeten, waarna hij liefderijk opgenomen
wordt door Gjalt, een eerlijk Frieseh jog. die z'n heit en
mem (vader en moeder) weet te bewegen het mishandelde
hondenbeestje in hun gezin op te riemen.
Maar Zigeuners zijn nu eenmaal geboren zwervers
en een Zigeuner-wolf heeft dit ook in het bloed.
Torda loopt weg en dit is zijn doo.l !
Gelukkig echter laat hij een zoon na.
De schrijver belooft later no?' iets te vertellen van
dien zoon.
E. D. B.
Pablo Picasso