De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 9 juli pagina 11

9 juli 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

FOTOMONTAGE ft van het cubistisch schilderij Otto van Tussenbroek jr eenigemoed toenoodig... . Dat hebben kunstenaren ak ondervonden. Wie in de Kunst tot de z.g. avanttracht te verjongen in haar eeuwig schoonheidsker niet gemakkelijk in de gemeenschap ! Wrang vis (der Kunst) is het register der te vroeg geboretraag !) zijn altijd.de groote eenzamen. Picasso doordat hij telkens door werken welke zijn evoeligheid van hand en hart open legden, ijn f eiste tegenstrevers gansch ontwapende. 19e eeuw in de schilderkunst de natuuritre que tous les peintres....") is een i natuur af te keeren; hij deed het in i dragende, strijdend om erkenning an het sujet en waarin het hoofd?ij zelf ging ! .idelijk toetsen dat de uitgebeelde 7einig van belang zijn, dat men bisme komt te staan. Voor hem j d'étonnement", een ding dat Jijke visie van den kunstenaar, mysterieusen indruk maakte m slaafsche nabootsing der Toen kwam het oogenblik ?: Moet dat schilderkunst ... Maar het stelt niets apparaat wordt ~~'*Of steller allerlei van vrijheid en onafhankelijk wants^hap met de Kunst der cubis zonder haar de fotomontage niet gevonden de compositie waarin veelal de diagonaal overheerscht, dat alles heeft de moderne fo to kunst sterk b ei nvl oed. Juist zoo als een Pi casso den natuurvorm versneed en Ie fragmenten s a m e n v o egde liaar eigen opvat ting, wordt in de fotomontage in liet moderne drukwerk gebruik gemaakt van coupures uit welker com binatie een nieuw beeld ontstaat en ook hier g-aat hetgeen verkregen wordt boven den natuurvorm uit. Want het verschil tusschen een gewone foto en een product van fotomontage is wel dit: in eerstgenoemde verkrijgt men beeld zooals dit door de lens van het fotografisch geregistreerd; in laatstgenoemde geeft de samendergelijke beelden over elkander ge/et weer in volle van den natuurvorm. Vooral in dit laatste schuilt de ver ten en men zou /.onder overdrijving kunnen /eggen, dat zou zijn ! Zoo is alles opgenomen in n groot en oriverbre Fre Cohen Fotomoi yicasso _tegen het cubisme dat zoowaar op 4 Dec. 1012 iiding gaf tusschen de Kamerleden Sembat en iheid van stof en vorm erkend wordt, waarbij wordt op de z.g. analytische methode. Het veridt zijn oorzaak' in het uitrafelen der volumen streng constructivisme dat voor allen die daar lerwerk kan gelden. il n'y a qu'un pas !" zo\i men kunnen zeggen. kruisende lijnen, het zoeken van evenwicht in i-t, ^ 't kelijk verband. Het gaat er maar om dit verband te herken nen. Veel kan alsdan verduidelijkt worden dat aanvankelijk duister bleef. Ook de fotomontage heeft geheel nieuwe wegen geopend en wat daaruit weder groeien zal valt niet te voorspellen. We zullen maar afwachten en dankbaar aanvaarden al wat de Nieuwe Dag aan nieuwe mogelijkheden brengt! Xieuwe uitgaven ,,Torda, de '/Aficunerhond" door J. v. d. I'loeij. Illustraties van Pol Dom, uitgave (lelir. Kluitmitn, Alkmaar. Torda is waarlijk een bizondere wolf ! De schrijver heeft het aangedurfd een heel boek en geen dun ook te vullen met zijn lotgevallen. Voor kinderen van acht tot tien jaar laten al deze gebeurtenisjes zioh wel lezen, grootere kinderen verlangen steviger kost. Torda. die eens behoorde tot een rondreizende Zigeunertroep, werd voor een klein vergrijp door z'n bazin uit den kermiswagen gesmeten, waarna hij liefderijk opgenomen wordt door Gjalt, een eerlijk Frieseh jog. die z'n heit en mem (vader en moeder) weet te bewegen het mishandelde hondenbeestje in hun gezin op te riemen. Maar Zigeuners zijn nu eenmaal geboren zwervers en een Zigeuner-wolf heeft dit ook in het bloed. Torda loopt weg en dit is zijn doo.l ! Gelukkig echter laat hij een zoon na. De schrijver belooft later no?' iets te vertellen van dien zoon. E. D. B. Pablo Picasso

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl