Historisch Archief 1877-1940
A
De Groene Amsterdammer van &
Israëls wezen en willen
door Prof. Dr. D. Cohen
. Jnden heraas!
Toen ik in 1910 te Göttingen studeerde, beves
tigde ik aan een bord in de Universiteit een pa
piertjemet het verzoek aan Joodsche studenten,
die wilden deelnemen aan een Stammtisch j
discher Studenten", zich bij mij aan te melden. Ik
was mij weinig bewust van den moed, dien ik daar
door toonde. Later hebben mijn vrienden mij ver
teld, dat zij met opzet waren gaan kijken, of het
papiertje er nog onbeschadigd hing, en dat zij
angstig waren geweest voor een molestatie van
den roekelooze, die het had opgehangen.
De Stammtisch kwam tot stand. Hij hield zijn
bijeenkomsten in het CaféNational. Uit alle andere
café's in (rottingen werden Joodsche studenten
met de sterke aim geweerd. Juden heraus" heette
het dan, als het wat laat in den avond werd.
Bij de Duitsche studenten heeft het antisemi
tisme altijd hoogtij gevierd. In hun Verbindungen
en Vereine werden Joden niet toegelaten; aan de
bloedige schermpartijen mochten zij niet deelne
men. De Joodsche studenten organiseerden zich in
eigen vereenigingen, Zionistisch, nationaal-Joodsch
of assimilatorisch. Inde laatste werden soms enkele
niet-Joden opgenomen, die dan in spotlust
Benommir-Gojim" werden genoemd; want zij gaven
de Joodsche club een Arisch voorkomen. Omtrent
de zelfbewustheid en het karakter der leden kan
men zich door dit woord een voorstelling vormen.
* *
*
Deze inleiding dient slechts om duidelijk te ma
ken dat de relletjes, die de vorige week aan de
Berlijnsche Universiteit hebben plaats gevonden,
door den ingewijde konden worden verwacht. Het
nationaal-socialisme heeft in het antisemitisme
een gunstigen klankbodem gevonden. De haat
tegen Joden heeft in de intellectueele en militaire
kringen m Duitschland altijd geleefd; het behoeft
hier niet te worden betoogd, hoe groot in omvang
ook de eerste, maar met name de laatste er altijd
zijn geweest en gebleven. Het eenig verschil met
vroeger is, dat het nationaal-sociali&me een gevoel
tot programma heeft ontwikkeld.
Maar dit verschil is in de praktijk van ontzaglijke
beteekenis, voor de Joden in de eerste plaats, maar
ook voor het aanzien der Duitsche cultuur. Want
de Arische studenten hebben de Joden nu niet
alleen gehouden buiten de vereenigingen, die van
hen zelf zijn, maar trachten te weren uit de Uni
versiteit, die van allen gemaenschappelijk is. En
zij zijn pas gezwicht voor de bedreiging, dat de
hoogeschool het geheele semester zou worden
gesloten, en hun zelf derhalve de gelegenheid tot
.het afleggen van examens zou worden ontnomen.
Anders zouden zij hun eisch van Juden heraus l
hebben doorgezet. Thans is de hoogeschool slechts
enkele dagen gesloten geweest. Maar men bedenke
wat reeds dit wil zeggen: de Berlijnsche Univer
siteit, de roem van Duitschland, die alleen de
grootste Duitsche geleerden de eer van een zetel
waardig keurde, gesloten om rassenhaat. Men gaat
peinzen over de beschaving der menschheid, of
althans een deel daarvan.
* *
*
De Joden zijn thans voor uitsluiting behoed.
Zal dit ook in de toekomst het geval-zijn?
Het is belangwekkend hiervoor de argumentatie
van den Berlijnschen Bector in zijn
onderhandeKUNSTZAAL
VAN LIER
U O O R L O O P E N D
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 =
AMSTERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
O O N Q E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
lingen met den woordvoerder der
nationaalsocialistische studenten te lezen. Dat hij hun gedrag
afkeurde, wordt niet vermeld; het is mogelijk dat
hij hen berispt heeft, waarschijnlijk is dit niet;
want de professoren behooren voor het grootste
deel tot dezelfde partij. Hij zocht zijn voorstellen
dan ook vooral in practische richting: hij was
bereid aan te wijzen, op welke plek der binnen
plaats de Arische studenten, op welke de Joodsche
zouden mogen staan.
Dit werd, als onvoldoende, gewezen van de hand:
de Joden mochten niet worden toegelaten in de
collegezalen zelf. Hierop vroeg de Bector, wat er
dan m3t de Joodsche docenten moest geschieden;
dezr, zoo zeide m3n, zou mpn voorloopig dulden.
Inderdaad, voorloopig. Want hier komt nu het
eigenlijk doel naar voren. Wat thans geschied is, is
slechts een voorspel van het drama, dat opgevoerd
kan worden, als de nationaal-socialisten aan het
bewind komen. Ik kan", zeide de rector, aan uw
verzoek niet voldoen, omdat volgens de wet alle
burgers toegang hebben tot de hoogeschool."
De studenten konden met dit antwoord tevreden
zijn. Zij wachten.
* *'
*
4 van het nationaal-socialistisch prognmma
luidt aldus:
Staatsburger kann nur sein, wer Volksgenosse
ist. Volksgenosse kann nur sein, wer deutschen
Blutes ist, ohne Bücksicht auf Konfession. Kein
Jude kann daher Volksgenosse sein."
en 5: Wer nicht Staatsburger ist, soll nur als
Gast in Deutschland let en können und muss unter
EYtmdengesetzgebung stehen."
Men heeft uiteengezet, datr deze eischen in strijd
zijn m.3t de Grondwet van Weimar; anderen heb
ben, in een juridisch betoog, dit ontkend. Het doet
er niet toe; dat in een officieel partijprogramma
iets dergelijks kon worden geschreven, toont, waar
msn heen wil. Natuurlijk kan ook de Demogelijk
heid van uitvoering in het geding worden ge
bracht; deutschen Blutes" zijn slechts weinigen
in Duitschland; in de meeste voornaamste fami
lies is wel een Joodsche of half-Joodsche betover
grootmoeder aan te wijzen. Het doet er niet toe:
de nationaal-socia'isten zullen aan de bepaling de
uitlegging weten te geven, die zij wenschen en ook,
zoo het moet, voor verder-gaande wijzigingen niet
beducht zijn.
Duitschland zal zichzelf daaimede uit de rij der
moderne staten hebben geschrapt. Het onderwerp
Volk en Staat is zeer uitgebreid en behoort niet
tot m'jne competentie. Maar de historische be
schouwing leert, dat de staat, die de mogelijkheid
tot burgerschap beperkte tot lieden van een be
paalde afkomst, ver achter ons ligt. In het oude
Griekenland gold deze opvatting. Athene erkende,
met enkele uitzonderingen, als burgers alleen hen,
die geboren waren uit het huwelijk van een
Athener en eene Atheensche; het is voor een groot deel
door deze bekrompenheid ten onder gegaan. Sparta
ook beperkte het burgerschap tot de
aristocratischDorische bevolkingsgroep; maar zelfs deze
kastestaat brak ter wille van het zelfbehoud somtijds den
regel. Bome heeft, om hetzelfde beginsel te hand
haven, bloedige oorlogen gevoerd; zijn grootheid als
wereldmacht voerde ten slotte tot het prijsgeven
ervan; vanaf de derde eeuw na Christus kon vrij wel
iedereen Bomeinsch burger worden. In latere tijden
keert dan bet principe terug, dat volk en staat
gelijk zijn en ieder, die buiten de volksgemeenschap
staat, als vreemdeling wordt beschouwd. De mo
derne samenleving heeft echter deze gedachte als
onwaardig verworpen. Zou Duitschland haar weer
aanvaarden, dan zou dit wel een zeer sterken ach
teruitgang beteekenen.
, Niemand buiten Duitschland gelooft natuurlijk
dat het zoover zal komen; men kan niet aannemen,
dat in een beschaafden staat dit mogelijk zal zijn. In
^>EAAL VOOR DE REIS.
UEICA II
^*>r. E. LEITZ-WETZLAB.
De b.
? «einbeeld-camera.
Alom, v -.
*"viig baar.
Vraagt prospectus bij den Hoofdve"
N.V. CAPI - - Nijmegen.
Duitschland zelf echter houdt men er terdege reke
ning mede. Het voorstel der nationaal-sociaHsten
in den Pruisischen Landdag (dat zelfs, zij het door
een vergissing der communisten, werd aangenomen)
om het vermogen van Oost-Joden in beslag te
nemen, toont reeds waartoe men zich in staat acht.
Meer dan dit nog de uitingen van nationaal-socia
listische woordvoeders, niet zoozeer om den inhoud,
als om de bewoordingen waarin zij vervat zijn.
Wij blijven", zeide een hunner, in alle eeuwig
heid antisemieten. Daarbij verklaren wij: wij den
ken niet aan Jodenpogrome. Het ons vreemde,
door ons gehate Joodsche volk wenschen wij slechts
een nationaal-socialistische beweging ha zijn eigen
rijen, opdat andere kanten der Joodsche ziel naar
voren kunnen worden gebracht en onder het Jood
sche volk alles wordt opgeruimd wat wij tot nu
toe met afschuw hebben kunnen opmerken. Zulk
een beweging moet andere leiders aan haar hoofd
stellen, leiders die dit volk weer tot een groote natie
kunnen maken. Het Joodsche volk kan ergens in
de wereld een opbloei beleven. Of het in de Krim
een woonplaats vindt of in Palestina is ons hetzelf
de. Maar uit Duitschland, uit het economische en
het cultureele leven van Duitschland moeten die
Juden heraus."
Een ander, afgevaardigde in den Landdag, zeide
het nog wat openhartiger: In het Derde Bijk
zullen er geen Joodsche beambten, geen Joodsche
advocaten, geen Joodsche artsen zijn; ten opzichte
van de laatsten zal slechts eene uitzondering wor
den gemaakt ter wille van de Joodsche bevolking".
(Om deze laatste vriendelijkheid te waardeeren
diene men te weten dat onlangs een
nationaalsocialistisch arts geweigerd heeft een Joodschen
jongen, die overreden was, te helpen, zoodat de
jongen is gestorven). De oplossing der Joodsche
kwestie", aldus vervolgde de spreker, is zoo een
voudig mogelijk. Wie onder nationaal-socialisten
gehoopt heeft op een Bartholomaeusnacht, moet
deze gedachte uit het hoofd zetten. Wel zullen be
paalde Joden, die tegen het Duitsche volk gezon
digd hebben, worden berecht, maar streng wette
lijk, voor een zuiver arische rechtbank. Den overi
gen Joden moet het leven zoo zuur worden ge
maakt, dat zij in Duitschland geen
levensmogelijkheid meer zullen vinden en het land zullen ver
laten. Het Derde Bijk zal de Joden als bladluizen
behandelen. Men moet doen als bij planten, die
onder bladluizen lijden; niet meer gieten, zoo dat
de planten moeten verdorren; dan gaan de blad
luizen weg."
Wat, behalve de bladluizen, in dat geval ook
weggaat, is den intelligenten spreker blijkbaar
ontgaan. Doch spot is hier ijdel; het is immers juist
het gebrek aan inzicht, dat deze beweringen en
bewegingen zoo gevaarlijk maakt. Te gevaarlijker,
omdat zij steunen op een gevoel, dat in een belang
rijk deel van het Duitsche volk altijd aanwezig
was, en zich (men lette op het merkwaardige ge
hoopt" in den zin omtrent den Bartholomaeus
nacht) nu vrij kan uiten. Te gevaarlijker ook, om
dat dit alles niet alleen een bedreiging vormt voor
de Duitsche Joden, maar evenzeer voor de be
schaving. Daarom kunnen de, zij het korte, onlusten
aan de Berlijnsche Universiteit een donkere aan
wijzing zijn voor de toekomst.
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten .75"
Laxeer-Tabletten. 60*
Hoofdpijn-Tabletten 6OC'
Bij Apoth. en Drogisten