Historisch Archief 1877-1940
I: *
[p- '
U
l' »
ffi
Terras bij den Tempel
Toen de reporter in de Berlijnsche voorstad
Frohnau het Boeddhistenklooster ging bezoeken.
.kwam hij uit Wedding een Berlijnsche arbeiders
wijk. Men had hem een statistiek over den toestand
der bevolking voorgelegd en zelden had hem de
realiteit zoo getroffen. Overal honger, overal wer
keloosheid, winkels met paardevleesch en wonin
gen, die voor degenen, die genoodzaakt zijn er in.
te wonen, een hel moeten beteekenen. Heel anders
Fi'ohiiau, waar zich het klooster der Boeddhisten.
bevindt. Frohnau is een Gartenstadt". Hier merkt
man niets van armoede en ziet mm alleen villa's,
waarin het een genot moet zijn te wonen. Op een
berg, hooger dan alle andere huizen in Frohnau,
De poort van het Boeddhistische Klooster
BOEDDHISTEN
Een Boeddhistisch Klooster
staat het huis der Boeddhisten.
Ken complex huizen. Dr. Dahlke,
een arts, die een paar jaar geleden
stierf, heeft het laten bouwen.
Hij had lang in Voor-Indiëge
leefd, was Boeddhist geworden,
begreep niets van den tijd en de
sociale omstandigheden, waar
onder hij leefde maar was zeker
van edele gedachten vervuld en
liet voor duur geld dit complex
zetten: een kleine tempei, een
woonhuis en een paar kleine huis
jes, waarin teruggetrokken
van de wereld een paar Boeddh
isten wonen. De reporter herin
nert zich den heer Dahlke. Toen
hij voor eenige jaren stierïbrach
ten de Berlijnsche bladen dagen
lang sensationeele artikelen:
waar ishetlijkvanDr. Dahlke?"
Het lijk van Dr, Dahlke was on
vindbaar en kon dus niet begra
ven worden. Tot maanden later
bleek, dat de Boeddhisten dr.
Dahlke op een afgelegen plek in
den grooten tuin van zijn villa hadden begraven.
Daar het volle maan was, toen de reporter op
een avond Frohnau bezocht, had in den tempel
volgens Boeddhistisch gebruik een bijeenkomst
plaats. Het hek van het klooster staat dag en
nacht open vertelt mjn hem. Wie in dit klooster
rust en vrede vinden wil voor zijn hart" kan hier
te allen tijde binnen gaan. Voor het woonhuis
van de zusters van dr. Dahlke zijn dikke tralies
bevestigd, zoodat constateert de reporter
het hek voor aan de straat dus eigenlijk rustig
open kan blijven. Bij den ingang sta.at tevens nog
vermeld, dat alleen degeen, die zich werkelijk
voor het Boeddhisme interesseert, toegang heeft
als ook degeen, die geneigd is brochures of
prentbriefkaarten van. het klooster (a 25 pfennig) te
koopen.
Voor het hek staat een lange rij auto's. Enkele
chauffeurs wachten tot de plechtigheid, waaraan
hun mijnheer" of mavrouw" of beiden deelne
men, is afgeloopen. In den kleinen tempel vindt de
reporter ongeveer 100 personen bijeen. Onder hen
vele oude dames doch enkele jongere ook. zooals
nien die in vroegere jaren in Laren pleegde te ont
moeten en eenige jongelieden, die met spanning
?wachten op de dingen, die komen zullen. Alle
aanwezige>n zijn goed en zorgvuldig gekleed. Inden
tfmpel staan enkele Boeddha-beelden en branden
enkele kaarsen. De spreker van den avond ver
schijnt en een der eerste zinnen, die tot den repor
ter doordringen, luidt: Wirklichkeit gibt es nur
eine: die, welche der Einzelne in sich selber als
solche erlebt. TJm sie zu begreifen, bedavf es des
Schauens nach innen." Onwillekeurig denkt de
reporter aan zijn bezoek?eerst een paar uren ge
leden?aan Wedding. Hij denkt aan
dewerkelijkJapansch beeld
"jan Boeddha
DOOR NI
heid, die hem daar had getroffen,
aan den honger, dien hij daar had
geconstateerd, de
tufcerculosekinderen, de winkels met paarde
vleesch en de bedompte wonin
gen. Deze werkelijkheid zou dus
geen werkelijkheid zijn? Wan
neer deze honderdduizend en
menschen Buddhistisch an sich
selber arbeiten'', zooals de spreker
zijn auditorium aanraadde, zou de
realiteit dan anders worden?
Zouden ze dan geen honger heb
ben, geen paardevleesch hoeven
te eten en niet in zulke woningen
hoeven te huizen?
.L/r. Bruno, die van het woord
arbeiten" een zoo merkwaardige
opvatting heeft, is de opvolger
van dr. Dahlke. Ook hij is
maelicus en Boeddhist. Hij behandelt
enkele elementaire problemen van
het Boeddhisme en is zeker^een
beschaafd spreker. Hij is misschien meer be
schaafd dan ..uiwüchsig". Dr. Bruno is elegant
gekleed, maakt zeker den indruk van een man
van groote cultuur en is het type van een zeker
soort beschaafde lieden, die aan the
sophie of anthroposophie doen.
Hij is vegetariër en ^
drinkt geen alcohol,
heeft verinnerlijkte
trekken op zijn ge
zicht, doch men
krijgt niet den in
druk dat deze van
een zwaren
tragischcn strijd met de
werkelijkheid van
het bestaan zijn
overgebleven. Het
geen dr. Bruno ver
kondigde, was na
tuurlijk niet nieuw
maar werd evenmin
naar ele reporter
verwacht had
nieuw geïnterpreteerd. Hij predikte ascese on
behoefteloosheid, ging te keer tegen de wonderbaarlijke uit
vindingen op technisch gebied en den rnenschelijken
drang der natuur nieuwe geheimen te ontlokken en
begreep niet, dat hij bezig was uit zijn gehoor in
plaats van feloplevende mensehen, die pogen verder
te komen iri hun denken en daden, tevredene,
rustige, kleine renteniers te maken.
In zijn toespraak was geen plaats voor Je groote
politieke en sociale stroomingen van dezen tijd. Hij
negeerde ze en vergat dat er behalve individuen ook
nog groepen bestonden, die niet met deze maat
kun