De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 16 juli pagina 15

16 juli 1932 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2876 De Grotene Amsterdammer van 16 Juli 1932 15 Spreekzaal Het rapport'Welter l Schijngevechten Eenigen tijd geleden werd door de pers een vredesactie gehouden, d.w.z. handteekeningen werden verzameld, die bij kilo's naar Genève zijn verzonden. Tegelijkertijd kon men. in diezelfde kranten lezen over oorlogsvoorbereiding door de ver schillende staten.. Geregeld vinden militaire de monstraties plaats met tanks, duikbooten, en niet te vergeten. ... vliegtuigen. Zoo las ik onlangs in een der groote dagbladen een bericht over een schitterende (N.B.) militaire vliegdemonstratie, ergens in Engeland, waarbij o.m. schijngevechten en bombardementen nagebootst werden. Onder dit verslagje las ik, dat communisten deze demonstratie's als oorlogsschouwspel" (dit stond in diezelfde krant tusschen aanhalingsteekens) bestempelden, en daartegen zelfs een be tooging durfden houden. £??*---.! Net of deze demonstraties niet in het teeken van" de vrede staan, of niet alle hoogere militairen anti-oorlogsgezind zijn, of het publiek hierdoor niet wordt opgevoedvoor-den-vrede ! Overal zoeken die akelige, achterdochtige, van-eigen-goedheid-en-andermans-slechtheid over tuigde communisten iets achter; ze denken dat een admiraal een vlootparade laat houden alleen voor een of andere onderscheiding ! Net of een manoeuvre niet alleen is om te controleeren of wel ieder de mot uit zijn uniform heeft gehouden, en of dat niet een goede opvoeding is voor het volk. Zoo'n lucht-schijngevecht en bombardement is ' toch een onschuldige vertooning, waarvan ieder een kan genieten, (dat is zeer democratisch !) En dan altijd de schijn te willen verwekken dat dat alles aanstuurt op een oorlog ! Of wapen- en munitietransporten en aanmaak een voorbereiding zijn voor een oorlog, of anders niet honderden, neen duidenden ar beiders uit de wapenfabrieken en transport bedrijven zouden moeten worden ontslagen, of de werkeloosheid daardoor niet nog grooter zou worden, of de crisis en concurrentie niet nog zouden ver scherpen, en of zoo niet een oorlog zou ontstaan ! Als ik een hooge functie in het leger had. zou ik vast, om de vrede te propageeren, eens ' Werkelijke luchtgevechten en bombardementen laten houden; dat de menschen goed werden door drongen van de verschrikkingen, die hun bij een oorlog te wachten staan. Trouwens, hebben we daar geen recht op, we betalen er toch onze belasting voor: dus waarom die ,,schijn"vertooningen? Maar. ... ik ben slechts een ondergeschikt ' reservist bij de geneeskundige dienst. Wat heeft die te zeggen in het leger? D. KOLKMAN, arts. De navolging van Christus Dat hij, die zich de kennis der kunsten heeft verworven, zich daarop niet beroeme, omdat dit geen verovering is, maar een gave; dat hij zich daarmede, integendeel, nederig in den Heer gelukwensche, van en door wien al deze zaken tot ons komen, zonder wien niets bestaat; dat hij deze weldaad niet met naijverig stilzwijgen omhulle; dat hij ze niet verberge in de schuilhoeken van een gierig hart; maar dat hij, zonder grootspraak, haar meedeele aan hen, die haar zoeken. . . . Ik, nietig mensch, onwaardig en vrijwel zonder naam, bied zonder belooning te verwachten aan hen. die in nederigheid het wenschen te leeren, wat mij de goddelijke barmhartigheid heeft toegestaan. ..." Volgens Joan Evans stamt het bovenstaande uit een Benedictijnsch klooster. Benedictus zelf decreteert: Kunstenaars moeten in alle nede righeid in het klooster hun kunst uitoefenen. 1) Misschien mag men de aansporing tot nederig heid het hoofdmotief van de Navolging noe men".... Humilem Deus protegit, et liberat: ?humilem diligit, et consolatur: humili honiini se inclinat: humili largitur gratiam maquam, et ? port ejus depreseionem, levat ad gloriam." Tei kening door W. F. Dnpont Geen hoofdprijs geraakt! De middeleeuwsche monnik heeft anoniem zijn oeuvre in kunst en wetenschap aan de menschheid gegeven. Is het dan niet tegen den geest van de eigenlijke auteurs in, dat wij, 20ste eeuwers, er nu weer werk van gaan maken om te weten te komen, of de ..Navolging" eigenlijk op naam van Geerte Groote komt of van Thomas a Kempis. En is het niet mogelijk dat,.... gesteld dat veel dat in de Navolging staat ook voorkomt in Geert Groote's dagboek, ....ook Geert Groote op zijn beurt geput heeft uit schrijvers, wier naam in alle nederigheid is verloren geraakt? Is dat zelfs niet waarschijnlijk, gegeven het karakter van de Imitatio als verzameling van raadgevingen en vermaningen? Volgens moderne opvatting is het wezenlijke kenmerk van het genie, niet zoozeer, dat het absoluut nieuwe ideeën geeft, dan wel, dat het in de contemporaine gedachtestroomingen het gezonde, het voorname, het blijvende opmerkt, dat het daaraan zijn steun geeft en het propageert. Zoo is, meen ik, het asymmetrisch koolstof atoom, de grondslag van de stereochemie, een der drie fundamenteele opvattingen of inzichten, waarop de naam van van 't Iloff steunt, vóór hem reeds door anderen begrepen. . . . aan den naam van den eenvoudigeii, oerkrachtigen chemi cus doet dit niets af. Zoo ook hier. Het geniale, fundamenteele, het groote dat er in de Imitatio ligt komt toch zeker ook toe aan Thomas a Kempis, die het begrepen en voor het nageslacht bewaard heeft. Evengoed als het mag toekomen aan Geerte Groote, die het vóór Thomas geniën kan hebben en er zijn geestelijk stempel op gedrukt,.... en zeer zeker óók aan de anonvmi die weer vóór deze beide monniken, in alle nederigheid hunne inspiraties en gedachten te boek gesteld of mondeling over geleverd hebben. In dank voor de plaatsing dezer opmerkingen Dr. W. TOMBKOCK 1) Joan Ecans: La civllisation en France au moyen arje. Adverteert in de Groene" Omdat DE GROENE in hetgeheele land gelezen wordt door het beste publiek door het publiek dat iets te besteden heeft. De adverteerder behoeft niet te betalen voor een ver spreiding, waarmee hij hon derdduizenden bereikt, die juist niet tot het koopkrach tige publiek behooren, maar het betaalt hem om in dit blad te adverteeren, dat hem direct in contact brengt met het publiek dat hij zoekt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl