Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 23 Juli 1932
No. 2877
IJ
t v
Nu is het
genoeg!
door
H. J. Peppink
Het geexperimenteer niet
signalen voor het verkeer
vergroot den chaos.
Dezer dagen kon men in de couran
ten lezen, dat in Breda proefnemingen
zullen worden gedaan met den
HeuerAmpel, dit is een mechanisch
verkeers-signaal, waarbij een wijzer over
een cirkelvormig vlak draait. Onwil
lekeurig komt in ons dan de vraag op
,,Is het nu nog niet genoeg?" En het
antwoord luidt: Ja, het is genoeg,
het is zelfs al rijkelijk te veel !" Wij
zijn langzaam aan bezig om ons in
Holland op dit gebied een grootheids
waan te verwerven, die kwalijk
past in den Welter-tijd. Wij nemen
nu al jarenlang proeven op het ge
bied van de verkeersregeling. Rot
terdam heeft het voorbeeld gegeven
met zijn sector-lichtbakken die in
middels (gelukkig !) verdwenen zijn.
Toen kwam den Haag met een een
voudig lichtsein, kort daarop veran
derde Rotterdam het bestaande sy
steem en kwam met een
toover-lichtbak, die inmiddels, naast andere me
thoden ook elders in die stad toegepast
is. En toen konden ook andere steden
niet achterblijven; ik noem slechts
Arnhem, en Heerlen, waar men het
aangedurfd heeft een vèl-automatisch
systeem in te voeren !?
De techniek heeft inmiddels niet
stilgezeten, en de Heemaf-fabrieken
hebben een ingenieus lichtsysteem in
den handel gebracht, dat inderdaad
kans heeft, het sein van de toekomst
te worden. In dubbele beteekenis: in
de eerste plaats biedt dit signaal
groote voordeelen en bovendien....
zullen signalen pas in de toekomst
noodig zijn. Men heeft een proef willen
nemen en daarom een druk kruispunt
in den Haag met de Heemaf-seinen
uitgerust, nadat tevoren dit punt
vereenvoudigd was door (al dan niet
terecht) het linksafgaande verkeer te
verbieden. En nu werkt dit seinstelsel
eenige weken. Lang genoeg, om te
constateeren, dat wij ons vermoede
lijk niet vergist hebben, toen het
Heemafseim het signaal van de toe
komst genoemd werd lang genoeg
ook, om vast te stellen, dat automa
tische verkeersregeling in onze steden
in het jaar 1932 een onding is. Her
haaldelijk komt het voor, dat men
voor een onveilig signaal (de opstel
ling is zoo ongunstig mogelijk; uit een
moderne auto is het sein volkomen
onzichtbaar, wanneer men voor de
stoplijn staat) moet staan wachten,
terwijl er. ... gén kruisend verkeer
is. Dit resultaat behoeft heelemaal
geen verwondering te wekken, want
zelfs in Berlijn komt dit voor.
En nu gaat men in Breda, waar een
automatisch lichtsein natuurlijk
hee. lemaal niet op zijn plaats is, weer wat
anders probeeren. Niet-automatische
verkeersregeling met signalen zou in
ons stadsbeeld nog niet eens passen.
Wij zien wel heel gaarne ons verkeer
voor 5,grootscheepsch" aan, maar
heusch, zoo^ver zijn we nog niet. Veel
verder zouden we komen, wanneer we
eens niet zoo hoog grepen, maar
doodnuchter begonnen met wat meer orde
op den weg te scheppen. Wanneer we
zorgden voor een rationeel
verkeersEN U?
Natuurlijk gaat ook U met vacantie. Heusch, U
moet met vacantie gaan. Het mooie Nederlandsche
strand, hei en bosch wachten op U. Ze willen U
opknappen, om U toe te rusten voor de voort
zetting van den moeilijken strijd om het bestaan.
Meer dan tot nog toe moet Uw vacantie tot ster
king van de weerstandskracht van Uw lichaam en
Uw geest dienen. Daarom mag U in Uw
vacantietijd niet vergeten, dat Koffie Hag meer genot
en betere gezondheid beteekent, ook voor U.
De gegarandeerd coffeïnevrije Koffie Hag vrijwaart
U voor de onaangename, prikkelende werking der
coffeïne op hart en zenuwen. Hag is een heerlijke,
pittige koffie van uitstekende kwaliteit. Alleen de
coffeïne is daaraan op ingenieuse wijze onttrokken
en daarom kunt U Koffie Hag ook 'savonds laat ge
bruiken, zonder dat zich storingen in Uw nacht
rust voordoen. Een ongestoorde, verkwikkende
slaap is juist in den vacantietijd de bron van
de ontspanning, die U zoo noodig heeft.^
Ook voor Uw kinderen is de coffeïnevrije
Koffie Hag een heerlijke uitkomst, wan
neer andere dranken de spijsverte
ring nadeelig beïnvloeden en melk
met tegenzin gebruikt wordt.
Alle goede Restaurants, Pen
sions en Hotels schenken
Koffie Hag. U behoeft
het slechts te vrageir.
MAAR DENKT U ER OM: HAG
MOET HET ZIJN, DE ECHTE
COFFEÏNEVRIJE KOFFIE HAG!
toezicht, voor een geregelde controle
op stuur en remmen, voor een bestrij
ding van het afgrijselijke stadsrumoer,
voop .... tientallen andere dingen, die
zoo maar voor het grijpen liggen. Laat
ons dus vóór alles nuchter blijven,
laten we eens gaan kijken, hoe in Pa
rijs het verkeer geregeld wordt, waar
een Fljc", een fluitje en hier en daar
n rood lampje voldoende zijn om
het drukke verkeer op de meest vlotte
wijze weg te werken. Maar laat ons
nimmer beginnen met het in de
practijk beproeven van allerlei nieuwe
snufjes. TJitvindersbreinenzijn ondoor
grondelijk; vandaag draait er een wij
zer voor een verlicht vlak, morgen
krijgen we de
verkeers-kaartjes-automaat. die een doorrijd-biljet afleveit
aan eiken automobilist, die e>p een
"bepaald kiuispunt nadert, en over
morgen. ... ja. vult u zelf maar in,
ik ten geen uitvinder !
Wat wij echter hoopnoodig hebt en,
is een vertod van het Ministerie van
Waterstaat, < m paal en peik te stellen
aan al dat gecsperimenteer, waai door
de (bestaande !) chaos nog flink wat
vergroot wordt. Heusch, ons verkeer
is zóó al on-ordelijk en on-vlot genoeg!
IVV:;. ??*
-