De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 6 augustus pagina 11

6 augustus 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

OVER B A L l Vreemde Godendiensten en Barbaarsche Tempelwachters P A R S E R storen vrouwen, waarvan de een de andere den vriend schapsdienst bewijst en het ongedierte van het zwart glimmende haar zoekt. Schoon zijn de vrouwen, die, het bovenlijf bloot, het hoofd fier geheven, daaroptorseiid de last, die /.e naar de nabije pasar brengen, leder tafereel levert stuf voor een schoon tableau. ?¥* ' [* t* r , Onze weg voert lanas'de heilige wouden van Blakhioen naar Mengwi en Gianjar. C p dit ge deelte van den tocht ontmoeten we in kleine dessahs prachtige groepen inlanders tegen schoon geornamenteerde rood-baksteenen muren. Kleine jongens en meisjes loopen hier naakt, soms als enige versiering een gewerkt metalen band om been of arm, of een rimitief amulet vanbergsteen om de bruine hals. De oudere manan omwinden meestal de lendenen met een slendang, het bovenf en beerien bloot, terwijl de vrouwen sarong om heup en beenen oegen. , Overal de rijkversierde tempels, die het glanspunt van Bali zijn i onafscheidelijk verbonden aan zijn volk. lederekampong, iedere dessah heeft minstens drie tempels. De poera dessa" is de hoofdtempel, de ,,poera dalem" de tempel des doods, de poera f-'egara" an het strand, is gewijd aan de God der zee, terwijl de ,,poera Boekit", bij Karangasam, gebouwd > een heuvel, gewijd is aan den God der bergen. Een god van de Sawah of een god voor een koele ?on of beek, vindt men op meerdere plaatsen in het tropische landschap. Ieder huis heeft zijn eigen dstempel en in duizenden loopt het aantal heilige plaatsen. Ieder tempel heeft, zijn wachter of dienaar, die meestal .de leidende priester is bij het plengen van t'ers, of het houden van diensten. De Balineezen belijden den ouden Hindoe-godsdienst en aanbidden iWa, Brahma en Wishnu. De laatste twee worden niet afzonderlijk gediend, doch min of meer in kiesch verband tot Qiwa, die de hoofdgod is. De priester is een man uit het volk en pas geschikt voor zijn hoog ambt, nadat hij zich bekwaamd heeft in de kennis der heilige geschriften en nadat hij een voorbeeldig godsdienstig leven heeft geleid. Een priester wordt door een godvruchtig volk als de Balineezen op handen gedragen. Ons doel was Kloenkoeng.dat we bereikten langs heuvelachtig terrein. Hier worden de schoont1 Balineesche gouden en zilveren sieraden vervaardigd. Talrijke ringen van mat goud, met fonkelend half edelsteen, kunstig op de hand gedreven, vonden . van dit oord uit den weg naar onze noordelijke landen, waar deze exotische byoux als geschenk dankbaar aanvaard worden. We bezichtigen t? Kloenkoeng een fraai oud-Balineesch gerechtshof, waarvan de beschouwing van het plafond alleen de moeite loont er heen te gaan. In den tempel van Gelgel, die Ongeveer aan het Gerechtshof grenst, erkennen we een der fraaiste mo numenten van Bali's glorie. Van Kloengkoeng leidt onze weg langs het vredige plaatsje Bangli, dat daar stil ligt te droomen in het wondere land rond om. Van het oosten rijden we in noordelijke richting over geaccen tueerd bergterrein. Rechts rijst de piek van Bali (3200 meter) die domineert in het blauwe bergland van Bali. Na een formidabele cöte berei ken we Kintamani, dat ligt op TOO meter boven den zeespiegel. Hier pakken we winterjassen en zetten we kragen op .i bibberen dat het een lust is. Het is niet alleen de bittere kou en de Hollandsche pot in het K.P.M, berghotel, die is aan Europa herinneren. Hier ligt aan den voet van den berg Batoer het schoone meer an Kintamani, dat reminiscenties opwekt aan de meren van Italiëen Zwitserland. Op den achtergrond door een dal van ons gescheiden, ligt de Krater Gocntoer, aarop een zwarte lavaweg, van den top tot den voet uit. de baan teekent waaronder, ij de eruptie van 1926, eenige dorpen door kokende materie begraven werden. We rrjüen de Noordkust tegemoet en vinden op een zijweg de tempel van Sangsit, de grootste en rijkste van Bali. Hier wordt de groote binnenhof dikwijls aangewend voor het houden vanBalinee,sche dansvoorstellingen. Het is te betreuren dat de tempels zijn gebouwd van een soort zandsteen, die uitermate bros is. en voortdurend moet bewerkt en bijgewerkt worden. Bij de reparaties van deze monumenten maken inlandsche beeldhouwers gebruik van moderne mo tieven, die echter in de overdaad van ornamen teering niet opvallen. Bij rustige beschouwing, y.ag ik in den tempel Batoer bij Kigaradja in een der zijwanden en relief uitgehomven: een irilandei1 op een fiets. Van Moendoek rijden wij naar Boeboenan en volgen de vlakke kust van de Java-Xee. oni tegen den avond Singaradjah te bereiken, de residentie, aan de aanlegplaats Boeleleng op de Xoordkust van Bali. Vroeger was het gewoonte op Bali bij het lijk van een man, zijn levende weduwe te verbranden. Het is nog maar een vijf-en-twintigtal jaren ge leden slechts, dat men met die afgrijselijke ge woonte heeft gebroken. Te Boeleleng vindt ge de toko van Fatimah, een vrouw, die destijds weigerde haar echtgenoot in den dood te volgen en ont vluchtte. Toen met de gewoonte gebroken was, kwam Fatimah naar haar land terug en opende een toko van kunstvoorwerpen die haar grif worden afgekocht. Fatimah is een van de merk waardigheden van Xoord-Bali. ie korven

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl