Historisch Archief 1877-1940
OVER B A L l
Vreemde Godendiensten en
Barbaarsche Tempelwachters
P A R S E R
storen
vrouwen, waarvan de een de andere den vriend
schapsdienst bewijst en het ongedierte van het
zwart glimmende haar zoekt. Schoon zijn de
vrouwen, die, het bovenlijf bloot, het hoofd fier
geheven, daaroptorseiid de last, die /.e naar de
nabije pasar brengen, leder tafereel levert stuf
voor een schoon tableau.
?¥* '
[* t* r ,
Onze weg voert lanas'de heilige wouden van
Blakhioen naar Mengwi en Gianjar. C p dit ge
deelte van den tocht ontmoeten we in kleine
dessahs prachtige groepen inlanders tegen schoon
geornamenteerde rood-baksteenen muren. Kleine
jongens en meisjes loopen hier naakt, soms als
enige versiering een gewerkt metalen band om been of arm, of een
rimitief amulet vanbergsteen om de bruine hals. De oudere
manan omwinden meestal de lendenen met een slendang, het
bovenf en beerien bloot, terwijl de vrouwen sarong om heup en beenen
oegen. ,
Overal de rijkversierde tempels, die het glanspunt van Bali zijn
i onafscheidelijk verbonden aan zijn volk. lederekampong, iedere dessah heeft minstens drie tempels.
De poera dessa" is de hoofdtempel, de ,,poera dalem" de tempel des doods, de poera f-'egara"
an het strand, is gewijd aan de God der zee, terwijl de ,,poera Boekit", bij Karangasam, gebouwd
> een heuvel, gewijd is aan den God der bergen. Een god van de Sawah of een god voor een koele
?on of beek, vindt men op meerdere plaatsen in het tropische landschap. Ieder huis heeft zijn eigen
dstempel en in duizenden loopt het aantal heilige plaatsen.
Ieder tempel heeft, zijn wachter of dienaar, die meestal .de leidende priester is bij het plengen van
t'ers, of het houden van diensten. De Balineezen belijden den ouden Hindoe-godsdienst en aanbidden
iWa, Brahma en Wishnu. De laatste twee worden niet afzonderlijk gediend, doch min of meer in
kiesch verband tot Qiwa, die de hoofdgod is. De
priester is een man uit het volk en pas geschikt voor
zijn hoog ambt, nadat hij zich bekwaamd heeft in
de kennis der heilige geschriften en nadat hij een
voorbeeldig godsdienstig leven heeft geleid.
Een priester wordt door een godvruchtig volk
als de Balineezen op handen gedragen.
Ons doel was Kloenkoeng.dat we bereikten langs
heuvelachtig terrein. Hier worden de schoont1
Balineesche gouden en zilveren sieraden vervaardigd.
Talrijke ringen van mat goud, met fonkelend half
edelsteen, kunstig op de hand gedreven, vonden
. van dit oord uit den weg naar onze noordelijke
landen, waar deze exotische byoux als geschenk
dankbaar aanvaard worden. We bezichtigen t?
Kloenkoeng een fraai oud-Balineesch gerechtshof,
waarvan de beschouwing van het plafond alleen
de moeite loont er heen te gaan. In den tempel
van Gelgel, die Ongeveer aan het Gerechtshof grenst,
erkennen we een der fraaiste mo
numenten van Bali's glorie.
Van Kloengkoeng leidt onze
weg langs het vredige plaatsje
Bangli, dat daar stil ligt te
droomen in het wondere land rond om.
Van het oosten rijden we in
noordelijke richting over geaccen
tueerd bergterrein. Rechts rijst de
piek van Bali (3200 meter) die
domineert in het blauwe bergland
van Bali.
Na een formidabele cöte berei
ken we Kintamani, dat ligt op
TOO meter boven den zeespiegel. Hier pakken we winterjassen en zetten we kragen op
.i bibberen dat het een lust is.
Het is niet alleen de bittere kou en de Hollandsche pot in het K.P.M, berghotel, die
is aan Europa herinneren. Hier ligt aan den voet van den berg Batoer het schoone meer
an Kintamani, dat reminiscenties opwekt aan de meren van Italiëen Zwitserland.
Op den achtergrond door een dal van ons gescheiden, ligt de Krater Gocntoer,
aarop een zwarte lavaweg, van den top tot den voet uit. de baan teekent waaronder,
ij de eruptie van 1926, eenige dorpen door kokende materie begraven werden.
We rrjüen de Noordkust tegemoet en vinden op
een zijweg de tempel van Sangsit, de grootste en
rijkste van Bali. Hier wordt de groote binnenhof
dikwijls aangewend voor het houden
vanBalinee,sche dansvoorstellingen.
Het is te betreuren dat de tempels zijn gebouwd
van een soort zandsteen, die uitermate bros is. en
voortdurend moet bewerkt en bijgewerkt worden.
Bij de reparaties van deze monumenten maken
inlandsche beeldhouwers gebruik van moderne mo
tieven, die echter in de overdaad van ornamen
teering niet opvallen. Bij rustige beschouwing, y.ag
ik in den tempel Batoer bij Kigaradja in een der
zijwanden en relief uitgehomven: een irilandei1 op
een fiets. Van Moendoek rijden wij naar Boeboenan
en volgen de vlakke kust van de Java-Xee. oni tegen
den avond Singaradjah te bereiken, de residentie,
aan de aanlegplaats Boeleleng op de Xoordkust
van Bali.
Vroeger was het gewoonte op Bali bij het lijk
van een man, zijn levende weduwe te verbranden.
Het is nog maar een vijf-en-twintigtal jaren ge
leden slechts, dat men met die afgrijselijke ge
woonte heeft gebroken. Te Boeleleng vindt ge de
toko van Fatimah, een vrouw, die destijds weigerde
haar echtgenoot in den dood te volgen en ont
vluchtte. Toen met de gewoonte gebroken was,
kwam Fatimah naar haar land terug en opende
een toko van kunstvoorwerpen die haar grif
worden afgekocht. Fatimah is een van de merk
waardigheden van Xoord-Bali.
ie korven