Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 6 Augustus 1932
N o. 287£
Amsterdam~~Batavia v.v.
door de lucht
door "W. van Veenendaal
Vlieger der K. L. M.
te overwinnen hindernissen
In een klein artikel over de verbinding Holland
Indië(3 October 1931) eindigde ik met de con
clusie, dat de politiek veelal de normale ontwik
keling van de wereldluchtvaart in den weg staat
en somde daarbij als voorbeelden op, de moeilijk
heden, welke de Engelschen bijvoorbeeld in Perzi
ontmoeten.
Da moeilijkheden, welke dit volk ondervindt.
doet de heer GVeyvande Aeroplane" verzuchten:
Geef ons ouden Palmerston terug" en daarbij
ter illustratie een grappige teekening, waar de
Engelsche leeuw den dito Perzischen niet een
gevulden buidel maar een flinken buil op het
voorhoofd toedient!
En dat een en ander niet het eenige op dit gebied
is, valt immers op te maken uit de weigering,
welke indertijd den Vereenigden Staten gewerd
van San Salvador, Guatemala, enz. om over die
landen te vliegen in een luchtdienst tusschen de
V.S. en Zuid-Amerika.
En hoe reageerde men te Londen op het verzoek
van Dr. Eckener om toestemming voor een
Zeppelinvlucht naar Egypte?
Men koesterde toen reeds het plan om met
de jammerlijk omgekomen B 101 een vlucht naar
Egypte en Karachi te maken en om van dit bezoek
het meest politieke profijt te trekken, verklaarde
men aan Dr. Eckener, dat een vlucht van den Graf
Zeppelin" naar Egypte niet gewenscht was. En
zulke voorbeelden zijn er vele, te veel om op te
noemen.
Behalve deze politieke, zijn er natuurlijk nog
andere hindernissen van welke de voornaamste
aldus zijn in te deelen: Geografische, klimatologische
en technische hindernissen.
In onderling verband is het door deze tot dusver
nog onmogelijk om Amsterdam?Batavia zóó
te vliegen dat men inderdaad aan den kortsten
afstand tusschen deze twee punten op de globe
kan vasthouden.
De afstand tusschen Amsterdam en Batavia
over de normale route Budapest?Cairo bedraagt
14000 K.M-, d.i. per dag gemiddeld 1400 K.M.
Nemen wij nu de kortste route:
Schiphol 52°18.5 N.B. 4°48'5 O.L.
Batavia-Tjililitan 6°15.5 Z.B. 10°ra3'5 O.L.
b, 52°18'5 x = gevraagde afstand
ba 6°15'5 A L = lengteversehil
Formule: cos x = cos (bj-|-b.,)?cosb[, cosb?sin
versus A L
A L = 102°5'
61 + B2 = 58°34'
log cos bL=
log cos b2 =
log sin versus A L=
9.78633?10 natuurlijke cos
(b2 = b,) =
9.99740?10 0.52151
10.08255?10 Y = 0.73499
log Y = r>.86628?10 nat. cos x =
0.21348
Y = 0.73499 x=102°,19'.6
x= 6139/6 Z.M. = 11370.5 K.M.
* ( )
Vasthoudend aan dezen afstand zou men d\is
deze reis in acht niet al te zware dagreizen van
elk 1400 K.M. kunnen maken; uit bijgaand schetsje
blijkt hoe deze kortste, vlugste route loopt. Men
volgt hierbij namelijk den Grootcirkel en maakt
zich geheel los van het bekende niaar valsche beeld
van de Mercator-kaartprojectie.
Deze kortste route gaat dan over
BerlijnWarschau - Astrakan - Khiva- Kabul -
Lahore-DelhiJuggernauth?de Andamaneilanden,via Palembang
naar Batavia. Zou dus de K.L.M. niet gehandicapt
zijn door bovengenoemde hindernissen dan kwam.
nu reeds een Vil" in Astrakan aan en vertrok eer
Leeuwerik" van de Andamaneilanden.
Dat een enorme tijd en geldbesparing uit hei
volgen van deze route zou voortvloeien ligt vooi
de hand en de recordprestatie van 7 dagen var
Beekman zou door hem langs deze route wel eens
tot 5 gereduceerd kunnen worden. Die Groot
cirkel zit velen dwars; Dr. Eckener vloog var
Friedrichshafen naar Japan aldus: hij begon 01
de 48°breedtegraad, passeerde Noord van de 62
en eindigde op de 36°!
Nog eenige voorbeelden: Londen-Tokio gaal
langs de kortste route over Nova-Zsmbla langs d«
monding van de Jenissei, New-York-Tokio ovei
de Beringstraat. Berlijn-SanFrancisco over Groen
land en N.O. (Arctisch) Canada en nog overtui
gender
Berlijn-Honoloeloe over de Noordpool l
Maar waarom vliegt de K.L.M, niet langs di<
zooveel kortere route? Eenvoudig omdat ze nie,
kan'. Omdat dit bij den tegenwoordigen stanc
van de techniek uitgesloten is, omdat de tegen
woordige voor verkeersmaatschappij geschikte
toestellen nog geen actie radius hebben orr
bv. Jaggeimauth?N.Sumitra in een reis al
te leggen, en om lat de ideale route over eer
Zuid-Oost Rusland loopt met zijn sneeuwvelder
en over het meer dan OOOM.hooge
Hindoekoestgebergte, een uitlooper" van de Himalaja, dat niel
altijd overwonnen kan worden, alhoewel reed;
verschillende malen de reisduur Kabul-Tarmei
van vier weken voor de karavanen tot 3 a 4 uren
voor vliegtuigen gereduceerd is.
Het plafond", d.i. de maximaal te bereikei
hoogte van onze msest moderne toestellen is
nog niet voldoende om bij slecht weer even ovei
de Hindoe Koesj te wippen, zooals wel gedaar
wordt bij het 2500 M. hooge gebergte tusscher
Rangoon en Bangkok in den slechten tijd van der
natten moeson.
En per slot van rekening komsn er nog hee
wat politieke hindernissen (weer die politiek
kijken om over het door onze Regeering nog niel
erkende Sovjet-Rusland te vliegen; te oordeeler
naar wat zekere Tweede Kamerleden bij de
Waterstaatsbegrooting over de imperialistische neiginger
van de Koninklijke L.M. te zeggen hadden ligt hel
voor de hand dat een eventueele toestemming
nu niet zoo gemakkelijk verkregen zou worden
*) de berekening is van den heer F. Kraai van
den vliegtechnischen dienst der K.L.M.
In de naaste toekomst zien wij dus de K.L.M
over haar bekende route vliegen; dat de reisduui
desalniettemin toch gereduceerd zal worder
door nachtvliegen en het in de vaart brenger
van snellere toestellen, zal misschien spoedige]
dan men denken zal, mogelijk blijken te zijn
Vooralsnog zal echter het geprojecteerde plar
Amsterdam-Batavia-Amsterdam in zes dagen
als ik me niet vergis, een studievlucht uit te voerer
ten behoeve van de K.L.M, wel naar Utopia ver
wezen kunnen worden. Of de heer Plesman dil
erg betreuren zal. geloof ik nu bepaaldelijk niet
PEEK & CLOPPENBURG
Voornaamste Kleedinainrichtin
op elk gebied