De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 13 augustus pagina 10

13 augustus 1932 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

IN HET EUROPEES De Geheimen van DOOR l v % f ,f Er is geen enkel punt van vergelijking tusschen de Berlijnsche voorsteden en de Parijsche banlieue. De laatste is eeri troostelooze vlucht uit het aangename gejacht aan beide zijden van de Seinebruggen. De buitenzijde van Fransche fabrieken en Fransche arbei derswijken zijn benauwende angstdroomen of schreeu wende invitaties tot zelfmoord. Berlijn daarentegen is op het oogenblik uitgestorven, in een ijzige kalmte verstard, eii eerst in de voorsteden herademt ge, ook al is de bedrijvigheid in Siemensstadt niet meer dat, en ligt er naar men zegt veel minder boterhammenpapier in het Grünewald dan in de schoone dagen van voorheen. De voorsteden van Berlijn hebben nog hun optimisme; ze zijn helder en schoon, er is nog een zeker prettig vertier, de sociale gespannenheid schijnt er verminderd, in de warme dagen loopen er heel wat menschen in hun bad pakken rond. De groote fabriekscomplexen die daar ver uit elkander liggen, hebben niet alle rockende schoorsteenen meer. Er is misschien nog slechts n bedrijf waar alles met de vroegere regelmaat en met onverminderde energie geschiedt; dat is in de groote filmateliers, die nog altijd volop werk hebben, nog altijd afnemers vinden voor hun dui/enden meters rolprent. Het zijn de kleine lichtpunten in de meestal pessimistische economie van den Berlijner, en- wanneer men spreekt over Tempelhof of Johannisthal, dan verdwijnt er een vleugje van de domineerende ontevredenheid uit zijn gezicht, en geeft hij, al is het niet zonder zuchten, toch toe: Ach ja, das ist was anderes." Alleen bij het noemen van Neubabelsberg wordt hij ironisch. New-beebelsburg", noemt hij het op zijn Amerikaansch, hetgeen in de dagen van het gentlemenagroement niet bepaald als een compliment is op te vatten. Voor het gevoel van den vaderlandsgetrouwen Duitscher, den rassige" met onzichtbare Wotansbaard, heeft de ondefinieerbare maar duidelijk aanwezige flirt, die men daar met Hollywood voert, iets door en door onsympathieks. Een Duitscher geeft niet gaarne toe dat zaken zaken zijn. Er wordt in Neubabelsberg te .veel over efficiency en te weinig over Kultur" gesproken. Men vergeet dat sinds lang in bepaalde kringen zulke begrippen elkander volkomen dekken. In het Ufaatelier te Neubabelsberg worden de honderden figuranten en orkestmusici eiken dag uitbetaald. Bij het betreden van het reusachtige emplacement loopt men het eerst tegen de kassa op, en er zijn niet veel oogenblikken op den dag dat er geen kleine file is opgesteld. Men is er vom Kopf bis Fusz auf Marken eingestellt," hoe menschelijk dat ook is, de Dxiitscher ziet dit niet gaarne open en bloot vertoond. Daarbij komt, dat het dwaze geld zijn dwaze scénerie meebrengt. Men heeft gemeend, in overeenstemming met de hooge bedrijfsbelastingen die Neubabelsberg opbrengt, de plaats ook van een nieuw station te moeten voorzien. De bevoegde instanties zorgden er prompt voor, maar het moderne gebouw staat alleen maar aan den anderen kant van de spoorlijn dan waar men wezen moet om de f ilmateliers te kunnen bereiken. Dat wordt echter ruimschoots vergoed door het mooie, echt Brandenburgsche boach dat men door moet, en waarin men menig 5-Mark-statist kan zien wandelen met de verwaande stappen en de excentrieke kleeding van een Hollywoodsche halfgod, of kleine drommen ladies and gentlemen in avondcostuum tegenkomt, uitgelaten, omdat de figuranten voor de Sonderleistuug" in< Het Ufa-temtorinm word tiers die men, gelijk bij zoo vut oorlogs-invalideii gereq ingevuld, aanmeldingsbrie v« voorbaat van schuld wordt tenslotte is er eindelijk e lijker introducties gevolg g< Om in den trant van Ni moeten worden wat de Ufa '? *« .J 4 * die wij meekrijgen: dat dit het gro< menlijke lengte der Ufa-straten en straat, de Friedrichstrasze; dat ei wordt, genoeg om alle huishoudei van electriciteit te voorzien; dat durend gebruik zijn; dat het in binding van Weenen tot Hollywc linnenverbruik voldoende is om all te verschaffen ! Deze methode is Amerikaanse!), aan toch zelf te loopen en te zi decor-opstellingen voor buitenopna de behoeften van het bedrijf gro wijze een kleine filmstad ontstaai met het groote nadeel niet volko altijd veel heen-en-weef geloop no( is het algemeene tijdverlies natuurt telkens door de buitenlucht, wat al aan een paar regisseurs het leven r, De twee grootste gebouwen op het terrein zijn het oude opname-ate einden onbruikbaar is, daar het niet geheel storingvrij en geluiddicht schappen wél bezit. Het naast elkander staan van deze twee gebouwt industrie heeft overvallen. In vier maanden tijds moest het geheele Ufa De ateliers zijn zoodanig gebouwd, dat men tegelijkertijd aan 8 groote kleedruimte en werkkamers. Het toonfilm-atelier heeft nog vele verb sching, die des zomers voor koude, des winters voor warme luchtloe' hei'toestellen voor belichting en decors. Onder de 42 gebouwen die op het terrein staan, vindt men ook nog < waarbij ook nog een eigen, dierenpark behoort. , Men begrijpt pas goed de speciale kunst der filmarchitecten bij het Kr wordt met de ruimte gewoekerd. Tien woonkamers, die in eJkai bestek, juist ruim genoeg om er met een camera door te kunnen rijden, hangende schijnwerpers, die op de onmogelijkste plaatsen /,ijn aangebrac getrouwheid die op het eerste oogenblik werkelijk verbluft. In een df £^A fc>

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl