Historisch Archief 1877-1940
IN HET EUROPEES
De Geheimen van
DOOR l
v %
f
,f
Er is geen enkel punt van vergelijking tusschen de
Berlijnsche voorsteden en de Parijsche banlieue. De
laatste is eeri troostelooze vlucht uit het aangename
gejacht aan beide zijden van de Seinebruggen. De
buitenzijde van Fransche fabrieken en Fransche arbei
derswijken zijn benauwende angstdroomen of schreeu
wende invitaties tot zelfmoord. Berlijn daarentegen is op
het oogenblik uitgestorven, in een ijzige kalmte verstard, eii
eerst in de voorsteden herademt ge, ook al is de bedrijvigheid in
Siemensstadt niet meer dat, en ligt er naar men zegt veel
minder boterhammenpapier in het Grünewald dan in de schoone dagen
van voorheen. De voorsteden van Berlijn hebben nog hun optimisme; ze
zijn helder en schoon, er is nog een zeker prettig vertier, de sociale
gespannenheid schijnt er verminderd, in de warme dagen loopen er heel wat menschen in hun bad
pakken rond.
De groote fabriekscomplexen die daar ver uit elkander liggen, hebben niet alle rockende schoorsteenen meer.
Er is misschien nog slechts n bedrijf waar alles met de vroegere regelmaat en met onverminderde energie
geschiedt; dat is in de groote filmateliers, die nog altijd volop werk hebben, nog altijd afnemers vinden voor
hun dui/enden meters rolprent. Het zijn de kleine lichtpunten in de meestal pessimistische economie van den
Berlijner, en- wanneer men spreekt over Tempelhof of Johannisthal, dan verdwijnt er een vleugje van de
domineerende ontevredenheid uit zijn gezicht, en geeft hij, al is het niet zonder zuchten, toch toe:
Ach ja, das ist was anderes." Alleen bij het noemen van Neubabelsberg wordt hij ironisch.
New-beebelsburg", noemt hij het op zijn Amerikaansch, hetgeen in de dagen
van het gentlemenagroement niet bepaald als een compliment is op te vatten. Voor
het gevoel van den vaderlandsgetrouwen Duitscher, den rassige" met onzichtbare
Wotansbaard, heeft de ondefinieerbare maar duidelijk aanwezige flirt, die men
daar met Hollywood voert, iets door en door onsympathieks. Een Duitscher
geeft niet gaarne toe dat zaken zaken zijn. Er wordt in Neubabelsberg te .veel
over efficiency en te weinig over Kultur" gesproken. Men vergeet dat sinds lang
in bepaalde kringen zulke begrippen elkander volkomen dekken. In het
Ufaatelier te Neubabelsberg worden de honderden figuranten en orkestmusici
eiken dag uitbetaald. Bij het betreden van het reusachtige emplacement loopt
men het eerst tegen de kassa op, en er zijn niet veel oogenblikken op den
dag dat er geen kleine file is opgesteld. Men is er vom Kopf bis Fusz
auf Marken eingestellt," hoe menschelijk dat ook is, de Dxiitscher ziet dit
niet gaarne open en bloot vertoond.
Daarbij komt, dat het dwaze geld zijn dwaze scénerie meebrengt. Men
heeft gemeend, in overeenstemming met de hooge bedrijfsbelastingen die
Neubabelsberg opbrengt, de plaats ook van een nieuw station te moeten
voorzien. De bevoegde instanties zorgden er prompt voor, maar het moderne
gebouw staat alleen maar aan den anderen kant van de spoorlijn dan
waar men wezen moet om de f ilmateliers te kunnen bereiken. Dat wordt
echter ruimschoots vergoed door het mooie, echt Brandenburgsche
boach dat men door moet, en waarin men menig 5-Mark-statist kan
zien wandelen met de verwaande stappen en de excentrieke kleeding
van een Hollywoodsche halfgod, of kleine drommen ladies and
gentlemen in avondcostuum tegenkomt, uitgelaten, omdat de figuranten
voor de Sonderleistuug" in<
Het Ufa-temtorinm word
tiers die men, gelijk bij zoo
vut oorlogs-invalideii gereq
ingevuld, aanmeldingsbrie v«
voorbaat van schuld wordt
tenslotte is er eindelijk e
lijker introducties gevolg g<
Om in den trant van Ni
moeten worden wat de Ufa
'? *« .J 4 *
die wij meekrijgen: dat dit het gro<
menlijke lengte der Ufa-straten en
straat, de Friedrichstrasze; dat ei
wordt, genoeg om alle huishoudei
van electriciteit te voorzien; dat
durend gebruik zijn; dat het in
binding van Weenen tot Hollywc
linnenverbruik voldoende is om all
te verschaffen !
Deze methode is Amerikaanse!),
aan toch zelf te loopen en te zi
decor-opstellingen voor buitenopna
de behoeften van het bedrijf gro
wijze een kleine filmstad ontstaai
met het groote nadeel niet volko
altijd veel heen-en-weef geloop no(
is het algemeene tijdverlies natuurt
telkens door de buitenlucht, wat al aan een paar regisseurs het leven r,
De twee grootste gebouwen op het terrein zijn het oude opname-ate
einden onbruikbaar is, daar het niet geheel storingvrij en geluiddicht
schappen wél bezit. Het naast elkander staan van deze twee gebouwt
industrie heeft overvallen. In vier maanden tijds moest het geheele Ufa
De ateliers zijn zoodanig gebouwd, dat men tegelijkertijd aan 8 groote
kleedruimte en werkkamers. Het toonfilm-atelier heeft nog vele verb
sching, die des zomers voor koude, des winters voor warme luchtloe'
hei'toestellen voor belichting en decors.
Onder de 42 gebouwen die op het terrein staan, vindt men ook nog <
waarbij ook nog een eigen, dierenpark behoort. ,
Men begrijpt pas goed de speciale kunst der filmarchitecten bij het
Kr wordt met de ruimte gewoekerd. Tien woonkamers, die in eJkai
bestek, juist ruim genoeg om er met een camera door te kunnen rijden,
hangende schijnwerpers, die op de onmogelijkste plaatsen /,ijn aangebrac
getrouwheid die op het eerste oogenblik werkelijk verbluft. In een df
£^A
fc>