Historisch Archief 1877-1940
:HE HOLLYWOOD
et T oonfilm-Atelier
U LICHTVELD
kleedij nog een extra-vergoeding krijgen.
.g bewaakt door een detachement
poridere Duitsche instellingen, bij voorkeur
f schijnt te hebben. Papieren worden
verklaringen, waarbij de onderneming bij
pleit indien wij er het loodje by leggen, en
ndelijke begeleider die aan de nog
vriendet al liet bezienswaardige demonstreert.
felsburg" te blijven zou dan nu medegedeeld
>morie heeft laten drukken op de waschli.jst
'mbedrijf van Europa is; dat de
gezan grooter is dan de langste Berlijnsche
lioen kilowatt-uren stroom verbruikt
een behoorlijke stad een week lang
f dan 1000 schijnwerpers in
voortd liggende filmmateriaal een
verat vormen; en dat het jaarlijksche
ners van Potsdam nieuwe kleeding
lad Maar wij geven er de voorkeur
verschillende ateliers, magazijnen er
£gën zeer ver uit elkaar. Naargelang
'erden, bouwde men bij. Er is op deze
^twijfeld indrukwekkend, doch behept
ractisch te zijn. Er is bij filmopnamen
i"wanaeer de afstanden zoo groot zijn,
Berekenbaar. Bovendien moet men dan
kost hebben. Dit baantje is dus, ook hier, niet zonder gevaar.
it nog voor de stomme film gebouwd werd, en thans voor vele
doel_het nieuwe, in kruisvorm gebouwde toonfilm-atelier dat deze
eigen3! het duidelijkste teeken dat de overwinning van de geluids- film de
* van de .stomme op de sprekende film worden omgesteld.
_*n werken en 500 personen kan onderbrengen. Elk atelier heeft eigen
;sn die het oude atelier niet bezit, zooals de automatische
luchtververjrgt, de automatische nood-verlichting en signaal-aanleg, de speciale
naai Trickfilm-atelier" en eenige opname-stations voor cultuurfilms,
reiding. Een groote theaterscène voor de aanstaande film
Rauschgift." De imposante dikte van Kurt fieron troont
als een boeddha voor zijn regisseurstafeltje. Hij wordt ook bij de
nioeilijkste regie van een paar honderd menschen niet van zijn apropos
gebracht, maar laat alles rustig over aan zijn hiidstemmige assistenten.
Hans Albers draait om hem heen in een onmogelijk costuum, en Wijkt van
dichtbij lang niet zoo'n charmeur als op een plaatje. Sterren van de eerste,
tweede en derde grootte betreden zoomaar den gebaanden grond. Het theater
is tot in de minste details nagemaakt: de scène met het doek is er, de orkestbak
waarin een twintigtal musici zitten te spelen, twintig rijen toeschouwers. . .. doch
bet is slechts een kwart theater; de rest ontbreekt, er is maar n loge aan n
kant, overal elders staan de schijnwerpers, de lichtassistenten en de
cameramenschen. Buiten de speelsector drentelen de hoofdpersonen alle in. duplo. Want na
de Duitsche versie wordt onmiddellijk de Fransche gemaakt. Het is een verschijnsel dat men overal in de
speelfilmindustrie tegenkomt: het kampan met de vertalingsnoodzaak en de moeilijkheden daaruit ontstaan.
Een eind achter den regisseur staat het verplaatsbare afhoorhok van den geluidsmeng'er, die al wat
er gebeurt slechts achter een glazen ruit waarneemt en slechts hoort door een microfoon, die het juiste
beeld geeft van wat ook op de geluidsfilmstrook wordt genoteerd. Het is maar een heel korte scène
die wordt opgenomen: de chanteuse moet midden in haar lied flamv vallen en de zaal moet opstaan in
paniek. Maai' telkens gaat de scène opnieuw en weer opnieuw, omdat er kleinigheden zijn die niet kloppen.
Als men straks na een heelen middag werken klaar is, heeft men misschien tien meter
definitieve opname, dat is nog geen halve minuut bioscoop !
Op deze manier zijn er heel wat uren zoek te brengen en er moet nog tijd
overblijven voor het meest curieuze: de buitendecors. In de eerste plaats
natuurlijk de inmiddels beroemd geworden straat van Der Kongress tanzt",
die nog altijd gebruikt wordt met kleine wijzigingen en verbouwingen waar
door men de omgeving onherkenbaar maakt. Momenteel heeft men er een
paar zestiende-eeuwsche woningen gecombineerd tot een empire-paleis,
waarin een Amerikaansch consulaat gevestigd wordt, waar een werkster
documenten zal moeten stelen voor haar vriend, die glazenwasscher is, en
werkt in een hypermodern gebouw uit staal en glas, dat slechts tien meter
verder staat, en nog geen drie dagen geleden gebouwd werd.
v Geheele steden ontstaan en verdwijnen hier in enkele dagen, en het
eenige wat blijft, is het geraamte van hout dat telkens weer andei's in
elkander gespijkerd, 011 de honderden meters linnen die telkens weer anders
bespannen worden.
Soms is er een merkwaardig verband tusschen de buiten- en binnen
opnamen. Op een ander gedeelte van het veld is een woonwagenkamp met
volkstuintjes gefabriceerd en een niet al te propere vijver. Letterlijk hetzelfde
vindt men ook binnen in een der ateliers opgebouwd, alleen minuscuul, op een
honderste misschien van de ware grootte. Een ingenieuse opstelling van
spiegels zorgt ervoor, dat de spelers tenminste hun natuurlijke grootte
kunnen behouden, en de proporties op het filmbeeld toch goed schijnen.
Waarlijk, er is in een gevoelige en ontroerende scène vaak meer trucage
dan de hemel weet.
(Slot op pag. 13)
aan een atelier waar over enkele uren opnamen moeten geschieden.
?open zijn uit karton en linnen opgebouwd in een betrekkelijk klein
i boven open, om goed belicht te kunnen worden door de staande en
enkele dagen is zoo'n heel film-milieu kant en klaar, met een
natuurte toonfilm-atelièrs vinden wij juist een geluidsopname in
voorbe