De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 13 augustus pagina 11

13 augustus 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

:HE HOLLYWOOD et T oonfilm-Atelier U LICHTVELD kleedij nog een extra-vergoeding krijgen. .g bewaakt door een detachement poridere Duitsche instellingen, bij voorkeur f schijnt te hebben. Papieren worden verklaringen, waarbij de onderneming bij pleit indien wij er het loodje by leggen, en ndelijke begeleider die aan de nog vriendet al liet bezienswaardige demonstreert. felsburg" te blijven zou dan nu medegedeeld >morie heeft laten drukken op de waschli.jst 'mbedrijf van Europa is; dat de gezan grooter is dan de langste Berlijnsche lioen kilowatt-uren stroom verbruikt een behoorlijke stad een week lang f dan 1000 schijnwerpers in voortd liggende filmmateriaal een verat vormen; en dat het jaarlijksche ners van Potsdam nieuwe kleeding lad Maar wij geven er de voorkeur verschillende ateliers, magazijnen er £gën zeer ver uit elkaar. Naargelang 'erden, bouwde men bij. Er is op deze ^twijfeld indrukwekkend, doch behept ractisch te zijn. Er is bij filmopnamen i"wanaeer de afstanden zoo groot zijn, Berekenbaar. Bovendien moet men dan kost hebben. Dit baantje is dus, ook hier, niet zonder gevaar. it nog voor de stomme film gebouwd werd, en thans voor vele doel_het nieuwe, in kruisvorm gebouwde toonfilm-atelier dat deze eigen3! het duidelijkste teeken dat de overwinning van de geluids- film de * van de .stomme op de sprekende film worden omgesteld. _*n werken en 500 personen kan onderbrengen. Elk atelier heeft eigen ;sn die het oude atelier niet bezit, zooals de automatische luchtververjrgt, de automatische nood-verlichting en signaal-aanleg, de speciale naai Trickfilm-atelier" en eenige opname-stations voor cultuurfilms, reiding. Een groote theaterscène voor de aanstaande film Rauschgift." De imposante dikte van Kurt fieron troont als een boeddha voor zijn regisseurstafeltje. Hij wordt ook bij de nioeilijkste regie van een paar honderd menschen niet van zijn apropos gebracht, maar laat alles rustig over aan zijn hiidstemmige assistenten. Hans Albers draait om hem heen in een onmogelijk costuum, en Wijkt van dichtbij lang niet zoo'n charmeur als op een plaatje. Sterren van de eerste, tweede en derde grootte betreden zoomaar den gebaanden grond. Het theater is tot in de minste details nagemaakt: de scène met het doek is er, de orkestbak waarin een twintigtal musici zitten te spelen, twintig rijen toeschouwers. . .. doch bet is slechts een kwart theater; de rest ontbreekt, er is maar n loge aan n kant, overal elders staan de schijnwerpers, de lichtassistenten en de cameramenschen. Buiten de speelsector drentelen de hoofdpersonen alle in. duplo. Want na de Duitsche versie wordt onmiddellijk de Fransche gemaakt. Het is een verschijnsel dat men overal in de speelfilmindustrie tegenkomt: het kampan met de vertalingsnoodzaak en de moeilijkheden daaruit ontstaan. Een eind achter den regisseur staat het verplaatsbare afhoorhok van den geluidsmeng'er, die al wat er gebeurt slechts achter een glazen ruit waarneemt en slechts hoort door een microfoon, die het juiste beeld geeft van wat ook op de geluidsfilmstrook wordt genoteerd. Het is maar een heel korte scène die wordt opgenomen: de chanteuse moet midden in haar lied flamv vallen en de zaal moet opstaan in paniek. Maai' telkens gaat de scène opnieuw en weer opnieuw, omdat er kleinigheden zijn die niet kloppen. Als men straks na een heelen middag werken klaar is, heeft men misschien tien meter definitieve opname, dat is nog geen halve minuut bioscoop ! Op deze manier zijn er heel wat uren zoek te brengen en er moet nog tijd overblijven voor het meest curieuze: de buitendecors. In de eerste plaats natuurlijk de inmiddels beroemd geworden straat van Der Kongress tanzt", die nog altijd gebruikt wordt met kleine wijzigingen en verbouwingen waar door men de omgeving onherkenbaar maakt. Momenteel heeft men er een paar zestiende-eeuwsche woningen gecombineerd tot een empire-paleis, waarin een Amerikaansch consulaat gevestigd wordt, waar een werkster documenten zal moeten stelen voor haar vriend, die glazenwasscher is, en werkt in een hypermodern gebouw uit staal en glas, dat slechts tien meter verder staat, en nog geen drie dagen geleden gebouwd werd. v Geheele steden ontstaan en verdwijnen hier in enkele dagen, en het eenige wat blijft, is het geraamte van hout dat telkens weer andei's in elkander gespijkerd, 011 de honderden meters linnen die telkens weer anders bespannen worden. Soms is er een merkwaardig verband tusschen de buiten- en binnen opnamen. Op een ander gedeelte van het veld is een woonwagenkamp met volkstuintjes gefabriceerd en een niet al te propere vijver. Letterlijk hetzelfde vindt men ook binnen in een der ateliers opgebouwd, alleen minuscuul, op een honderste misschien van de ware grootte. Een ingenieuse opstelling van spiegels zorgt ervoor, dat de spelers tenminste hun natuurlijke grootte kunnen behouden, en de proporties op het filmbeeld toch goed schijnen. Waarlijk, er is in een gevoelige en ontroerende scène vaak meer trucage dan de hemel weet. (Slot op pag. 13) aan een atelier waar over enkele uren opnamen moeten geschieden. ?open zijn uit karton en linnen opgebouwd in een betrekkelijk klein i boven open, om goed belicht te kunnen worden door de staande en enkele dagen is zoo'n heel film-milieu kant en klaar, met een natuurte toonfilm-atelièrs vinden wij juist een geluidsopname in voorbe

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl