Historisch Archief 1877-1940
No. 2880
De Groene Amsterdammer van 13 Augus+us 1932
13
"? Israël Querido,
g. of: het verspilde pathos
-"
door Albert Heltnan
ilge ,
a ai
aert
«n
, K
*>>
R*
^
ie til
Seine:
mi]
ran <
meer
irraa
ka
«WOi
srd»
De
ingt
* P'
j. ei
-onib
Epos van de zelfhaat
Met vele anderen heb ik mij dikwijls geërgerd
aan de groote ijdelheid en de dwaze zelfaanbidding
welke spreken uit de werken van Israël Querido.
Die ergernis was zelfs gewoonlijk een beletsel
om van zijn boeken te genieten. En thans, nu ik
zijn verschillende werken voor mijn herinnering
de revue laat passeeren, is niet n daarbij dat mij
gelukkiger heeft kunnen maken. Of waaraan ik
met vreugde en dankbaarheid kan terugdenken.
Eerst kortgeleden, na lezing van een hoogst
merkwaardig boek van den Berlijnschen psycholoog
Theodor Lossing, getiteld Jüdiseher
Selbsthass", ben ik van Querido's schrijverskarakter iets
meer gaan begrijpen, en gaan inzien, dat die
ergerlijke ijdelheid een noodzake
lijke zelfverdediging naar buiten,
de schijnbare zelfaanbidding een
-vorm. van zelfhaat was.
Er is in zijn oeuvre een op
vallend gemis aan vreugde, aan
geloof in de
mogelijkheid-totgeluk, doch overal een verbeten
hunkering die het uiterste tegen
deel van. zelfgenoegzaamheid is.
Wij hebben een gemakkelijk
criterium: zijn werk is zonder
vreugde, zelfs zonder humor, de
weemoedsvorm der levensaan
vaarding. Dat is typeerend voor
de zelfhaat. ,,Der jüdische Witz
ist noch ironisch und sentimental,
er urteilt ber sich selber
karikierend oder pathetisch; noch ist
der Jude nicht an sich selber
froh geworden, aber er wird
eines Tages auch seme Grenze
lieben lernen. Er wird weniger
stolz sein auf den witzigen Kopf
und glücklicher durch Humor."
In Querido heeft zich dan nog
de Joodschheid zeer onvolkomen
en eenzijdig geopenbaard. Zijn
geest bezat sentimentaliteit in
hoogste mate, ironie echter abso
luut niet; de zelf-karikatuur is
bij hem, hoewel aanwezig, toch
moeilijk vindbaar, pathos daaren
tegen overal in rijke mate. Dit
pathos gaf aan zijn werk de
grootsche allure die het soms had;
dit pathos lag aan zijn zin voor
grandioze opzet en formaat
ten grondslag; dit pathos deed
zijn stem zoo overschreeuwd, zijn
proza zoo overladen schijnen. Wie zelf de stuw
kracht van dit pathos noodig heeft, zal voor
Querido een groote waardeering kunnen koesteren;
de Tachtigers en hun lezerskring hebben hem stellig
niet miskend, zij hebben hem op zijn ergst een
beetje afzijdig behandeld, als iemand die in
een gezelschap van welopgevoede lieden vél
te druk en te luid praat. Die generatie was ver
schrikkelijk welopgevoed. ...
ring
r zr
T/f?'
f X-OI ;f?s
ioek
* k
var
In,
jroot
Wie evenwel het pathos niet aanvaarden kan,
zonder dat het wordt geneutraliseerd door humor,
wie de zoetheid van het sentimenteele niet lust
zonder de bittere bijsmaak der ironie, zal van
Querido's boeken niet kunnen genieten. Hij zal
ze verstandelijk kunnen waardeeren om hun bouw,
hun forsche conceptie, om de levendigheid van
sommige détails, maar hij zal blijven steken in
de breiige bladzijden, in een daverende maar
nooit aangrijpende woordenvloed, in een overdaad
van adjectieven en onmogel jke woordkoppelingen.
Wat men altijd als onvervalscht realisme bij
Querido heeft beschouwd, was in feite de weergave
van een verminkte werkelijkheid. De realiteit is
voorde synthetische geest eenvoudig in haar geheel,
voor de analytische natuur eenvoudig in haar klein
ste ondordeelen; de eerste tracht do dingen kort en
forsch en snel te zeggen, de laatste benadert voor
zichtig, poogt onderdeel voor onderdeel in volle
klaarheid voor te stellon. Maar beide methodes
dooreengehutseld geven een vreemdsoortig, ver
ward resultaat, dat zooals bij Querido niet ont
bloot is van een bonte uiterlijke schittering, maar
dat door het ontbreken van. alle klaarheid on or
dening iets heeft van een uitdragerswinkel. Hom
melkamers zijn onbewoonbaar voor de schoonheid.
Heeft hot pathos Querido bij zijn streven naar
realisme in den weg gezeten, nog meer heeft het
hem gehinderd in zijn intellectueele leven. In zijn
essayistisch werk heeft hij zich wel een veelwoter
getoond, die nooit de rust tot denken, de spanning
tot het maken van volkomen
verantwoorde conclusies wist te
vinden. Wetenschap was voor
hem een middel tot pathethiek
en het kennen" bracht hem
zoozeer in verrukking, dat dan
de behoefte ophield tot nuchter
weten." Dat heeft soms bijna
tragische vormen aangenomen,
getuige zijn serie De oude
waereld", die door ballast van
kennis topzwaar geworden, ge
kenterd en gezonken is, en die
nergens de klaarheid bezit welke
alleen door weten" geschonken
wordt. De klaarheid
vanFlaubert's Salammbo, van Couperus.
Bij zijn studie van het volle
rosse leven" zien wij hetzelfde:
de pathetische voordracht van
een overstelpende hoeveelheid
kennis, en de afwezigheid van
de klare voorstelling, van de
spontane revelatie dio alleen uit
innigste weten" ontstaat.
Querido hooft zelf van zijn
hoofdwerken, de Jordaan-boeken,
gezegd: Ik verlangde de
Jordaan-zelf te geven, de geheele
geweldige geteisterde buurt in
haar onbedwongen vulkanische
levenskrachten !"
Maar men geef t het epische niot
omwille van het epische. Men
gooft het omwille van zijn mytho
logie, deze plastische wijsheid.
gelijk men het tragische geeft
omwille van do zuivering door
ontzetting."
Ondanks het heftig formalisme
dat hij nastreefde, was alle classicisme Querido
volkomen vreemd. Zijn scheppingskracht miste
de opperste verstands controle, zijn pathos miste
discipline.
Het is noodig deze dingen zoo scherp mogelijk
onder oogen te zien, om eerlijk te staan tegenover
Querido's werk. en niet te vervallen in het welwil
lende gelegenheidsgebazel waarmede men een
schrijver van minder ernst en idealisme bij zijn
overlijden had kunnen herdenken. Het is meer in
de geest van Manus Peet, wiens persoonlijkheid
het zuiverst die van zijn auteur schijnt na te
beelden, om nu maar, met veel gemengde gevoelens,
te zeggen waar het op staat.
Alleen is het daarbij niet overbodig om toch
nog weer eens te wijzen op de juiste verhoudingen:
dat Querido met al zijn falen toch a'.tijrl tien maal
meer te beteekenen heeft dan zooveel auteurs die of>
hun manier wel wisten te slagen. Hij mikte hoog en
heeft zelden het goedkoope succes gezocht. Wan
neer hij speelde voor de galerij dan was het hem
daarbij minder om het applaus van anderen te
doen, dan om het eigen pathetische gebaar van
Ik heb medelijden met de schare." Querido's
democratie, zijn sociaal gevoel uitgedrukt in zijn
In het Europeesch Hollywood
(Slot van pag. zi)
In zeer veel opzichten biedt het Johannisthaler
Filmatelier, de Jofa, waar ook c;e Tobis haar op
namen maakt, het tegendeel van wat men te
Neubabelsberg te zien krijgt. Men is hier aan een
andere zijde van .Berlijn, de Jofa ligt veel meer
buiten en heeft slechts een vliegveld tot naaste
gebuur. Opvallend is hier juist de geslotenheid
van het bedrijf. Afgezien van enkele kleinere
magazijnen is er slechts n immens gebouw. Men
heeft overal dubbele buiten- en binnen-muren en
dubbele deuren, die het geluid volkomen isoleeren.
De zes ateliers >:ijn. eveneens in kruisvorm, twee aan
twee gegroepeerd: telkens bij een groot atelier nog
een klein, waarin men door kan gaan inet het werk
terwijl het groote atelier voor een volgende scène
wordt omgebouwd. In de viei\ie kruisj'ichting lig
gen drie soriorisalie-ruimten, en een kruisgang
verbindt al Je;:c plaatsen onderling on met de
vele projectiezalen, werkkamers, kleedkamers en
kantoren. Het tijdverlies is minimaal, en men
behoeft niet in de buitenlucht te komen.
In alle ruimten werd druk gewerkt.
Ook hier kan men over d e sterren struikelen, die
in het aardsche licht zooveel van hun glans inboe
ten, en die gezeten in de cantine hun niet al te
luxueu/.e lunch als gewone stervelingen verorberen.
Buiten is er n curiositiet welke de Jofa met
kennelijke trots laat bewonderen: een groot, schuin
omlaag loopend zwembassin van n tot drie meter
diepte. Het water kan men in een uur tijds op
lichaamstemperatuur brengen, zoodat zwemmers
er ook 's winters kunnen werken. In de wanden
zijn groote glazen vensters waardoor men het water
kan verlichten en waarachter men ook
onderwateropnamen kan maken.
Men heeft er zelfs een ..zeewaardig" schip op
gefilmd, een schip dat zich slechts voor een klein
gedeelte in het werkelijke water bevond.
In het algemeen maakte de Jofa den indruk
rationeeler en toch origineeler en artistieker inge
richt te zijn dan het beschreven Ufa-atelier.
De afbeeldingen zijn alle afkomstig uit de
Ufaateliers te Neubabelsbcrg. Naast het interieur van
een der oude opnamezalen staan de exterieurs
van twee nieuwe toonfilmateliers. Do I'f a heeft
ook een eigen dierenpark voor haar kultuurfilms.
een Artis in het klein, en op haar terrein gelegen
heid voor verschillende landschapsscènes, gelijk
in do rechterbovenhoek te zien is.
De middenfoto geeft een kijk op een speelse no
gelijk zij gozien wordt door de lichtassistenten
op hun lamponbrug.
De Afifa copieer-inrichting welke niet in
Neubabelsberg is gevestigd inde Ufa-fabriek. welke de
wereld van honderden filmcopieën voorziet. Onze
foto geeft een kijkje in een der automatische
drooginrichtingen van de Afifa.
Tenslotte rechts beneden: do beroemde
huizonstraat uit linnen en bordpapier.
werken, hebben juist door hun hypertrofie weinig
weerklank kunnen vinden, weinig resultaat gehad.
De moeste deelnemers aan onze rornan-fabricage
reiken nog niet tot zijn kniehoogte. Hij kan hen
in menig opzicht een geweldig voorbeeld wezen,
zij het een negatief. Zijn mislukkingen waren
mislukkingen op groote schaal en kunnen daardoor
hun beteokeriis hebben voor de ontwikkeling van
onze letteren. In hoeverre hij speciaal als joodsch
schrijver van belang is, kan ik niet nagaan.
Tusschen het gemakkelijke pathos van Aron
Laguna" on Saul en David" uit zijn oudere oeuvre,
en de grootsche opzet van Kinderen van het oude
volk" uit zijn laatste periode, ligt eon lange ont
wikkelingsweg, waarop de zelfhaat zeker luwde,
al is zij nooit geheel verdwenen.
De aangehaalde persoonlijke kenmerken van
Israël Querido moeten tenslotte ook wel sympto
men zijn van een algemeene gestoltenis. Men
vindt zo terug in hot werk van zijn broeder Joost
Metides, sympathieker bij Heyerrnans, on onder de
levenden duidelijk bij Sarn Goudsmit, bij Carry
van Bruggen (do oenige bij wie ook groote intellec
tueele factoren bizondere complicaties brengen) en
bij nog zoovele anderen. Het zou interessant zijn
wanneer oen Hollandsche Theodor Lessing het
werk van onze Joodsche auteurs eens aan oen
nader psychologisch onderzoek onderwierp. Kerst
dan zal men een volledig beeld kunnen krijgen
van de schrijvorsbeteekcnis van Israël Querido.
*
i»..