Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Augustus 1932
No. 2881
Radio en Grammofoon
Platen van Lily Pons
door Lou Lichtveld
Het schijnt, dat wij nu toch wer
kelijk onze Nederlaudsche zang-ster
van internationale beteekenis krijgen.
Want al bezit ons land ook een half
dozijn zangeressen met respectabele
kwa'iteiten, hun geaardheid en kunst
zijn ts Hollandsoh, hun belangstelling
is te eenzijdig gericht op oratorium
en lied, dan dat zij het ooit tot de faam
kunnen brengen die een opera-zangeres
van beteekenis uiteraard geniet.
Lily Pons is, door een samenloop
van omstandigheden, juist den
tegenoverg33telden weg gegaan van deze
zangeressen. Zij beoefent nagenoeg
uitsluitend de opera-zang, en wat zij
daarin presteert, staats reeds thans,
enkele jaren nadat zij haar carrière
begon, op eenzelfde hoogte met het
beste wat de Italiaansche opera
sterren ons te bieden hebben. Een
twintigtal grammofoon-opnamen van
baar zang is daar, om al degenen
te overtuigen dia niet in de gelegen
heid zijn haar in de metropolitan
Opera van New York te hooren.
Al deze platen zijn opera-nummers,
want zelfs de beroemde Variations"
van Proch zijn door de opera geadop
teerd, en vormen met al hun
ouderwetschheid nog altijd eon gelief
koosde einlage". De virtuositeit van
Lily Pons vindt in een werk als dit
natuurlijk een uitgelezen gelegenheid
om zich veelzijdig te demonstreeren.
En ook de keerzijde van deze plaat,
(Odeon 188645} laat in de Air du
Bössignol et de la Rose uit Parysiatis
van Saint Saëns hooren hoe volmaakt
Lily Pons de hoogste'sopraan-registers
beheerseht. hoe glashelder en
warmgetimbreerd haar stem ook daar is,
en welk een meesterschap zij reeds
heeft bereikt in de triller-techniek.
De meest opvallende eigenschap
van haar stem is. dat deze sterk
doet denken aan een milde,
uiterst-gecultiveerde Italiaansche
stem, waaruit alle scherpte ver
dwenen is, terwijl toch haar voor
dracht iets rustiger en minder-ge
varieerd van rythme is, dan men
gewoonlijk van Zuiderlingen te hooren
krijgt. Alles daarin is geconcentreerd
op de klankzuiverheid, het materieele
van de toon, het bel canto.
En daarom doet het geheel zoo
harmonisch en prettig aan. Stem en
voordrachtswij ze zijn eikaars conse
quentie; dat is het geheim van alle
pakkende zangkunst in ieder genre,
of het Tauber of Panzéra, Robeson
of Janacopulos geldt.
De voortreffelijke techniek van
Lily Pons maakt dat in haar zang
niets gevonden wordt dat geforceerd
of kunstmatig aandoet, niets wat de
illusie komt verstoren van de heer
lijk uit de vanzelfsprekendheid ge
boren klank". De schittering van het
ware vindt men hier; van iets dat
geheel is wat het schijnen wil: sierlijk,
edel, zichzelf genoeg. Een geluid
zonder zwaarte, zonder
gedrongenheid, bijna dun in het laagste gedeelte,
maar al gauw in zijn volle glans en
kracht, die dan door alle registers
zeer gehandhaafd blijft.
Met deze eigenschappen is het een
geknipte stem voor Aria's van Mozart,
die bijna a'le deze opperste beheersching
en volkomenheid van uiting vragen.
waaruit de speelschheid en de
onvertroebelde zelfgenoegzaamheid ge
boren worden. De opnamen van twee
van zulke aria's van Pamina uit
de Zauberflöte en van Blondine uit
de Entführunrg aus dem Serail,
zijn dan ook wellicht de mooiste,die
men van haar maakte (Odeon 123624).
De soprano leggiero" heeft daarin
werkelijk al wat men aan lichtheid
wenschen kan. in het bizonder in de
Zauberflöte-aria. Zij zingt ze in het
Pransch, waarschijnlijk omdat zij
werden opgenomen in den tijd dat de
zangeres aan de Casino's van Deauville
en Oannes verbonden was.
Odeon heeft een wel wat
sterkfransch gekleurde reeks platen uit
gebracht, gedeelten uit de in Frankrijk
geliefde repertoire-werken zooals de
Air des clochettes uit Lakmévan
Delibes (188641) en twee- passages:
.jPourquoii'" en ,,Dans la forêt pres de
nous" uit hetzelfde werk (188640).
Ook uit Verdi's Rigoletto zijn er
een drietal opnamen van haar:
.,T'amo" en ,,Addio. . . . addio"
(123597) benevens de groote aria van
Gilda (123623). De keerzijde van
deze plaat brengt een fragment uit
Puccini's Bohème, waarin Lily Pons
de rol van Mimi zingt, die haar zoo
bizonder goed ligt. En dit ,,On
m'appelle Mimi" laat haar stem iets
plastischer en ruiger hooren dan in de
meeste andere opnamen, doch met
dezelfde warmte en volheid. Boven
dien zijn ook de Entree de Mimi"
en het O douce jeune fille" opge
nomen (123598).
Er is een plaat uit de Barbiere"
van Rossini: een groote ai ia van
Rosina, die beide zijden beslaat
(188646), en die tezamen met die van
Mozart het duidelijkst de
zuivervocale kwa'iteiten van deze zangeres
laat hooren. Ongetwijfeld zullen er
nog lange reeksen opnamen van
Lily Pons volgen, want niet alleen
is zij een opera-zangeres van zeld
zame begaafdheid, maar haar stem
leent zich uitstekend voor reproductie;
zoo goed zelfs, dat het weieens zou
kunnen blijken, dat die stem in de
grammofoon iets wint inplaats van
iets inboet.
yt
f
l*U'
fcïft
C
itr
J. D. STRUIJS & Zn.
Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837
Begrafenissen
(naar verkiezing met auto's en rijtuigen)
Crematie en Transporten
van uit alle plaatsen
VERWEEGEH
&KOK
AMSTERDAM
D DEN MAAG
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor)
P. C. Hooftstraat 38
Tal. 2O341 242SO
BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi)
Brinklaan 138
Telefoon 2275
BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN
N, V* Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
Baden, Geysers en Waschtafels
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Tel. 43688 Keizersgracht 447
PEEK & CLOPPENBURG
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied