De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 20 augustus pagina 8

20 augustus 1932 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 20 Augustus 1932 No. 2881 Radio en Grammofoon Platen van Lily Pons door Lou Lichtveld Het schijnt, dat wij nu toch wer kelijk onze Nederlaudsche zang-ster van internationale beteekenis krijgen. Want al bezit ons land ook een half dozijn zangeressen met respectabele kwa'iteiten, hun geaardheid en kunst zijn ts Hollandsoh, hun belangstelling is te eenzijdig gericht op oratorium en lied, dan dat zij het ooit tot de faam kunnen brengen die een opera-zangeres van beteekenis uiteraard geniet. Lily Pons is, door een samenloop van omstandigheden, juist den tegenoverg33telden weg gegaan van deze zangeressen. Zij beoefent nagenoeg uitsluitend de opera-zang, en wat zij daarin presteert, staats reeds thans, enkele jaren nadat zij haar carrière begon, op eenzelfde hoogte met het beste wat de Italiaansche opera sterren ons te bieden hebben. Een twintigtal grammofoon-opnamen van baar zang is daar, om al degenen te overtuigen dia niet in de gelegen heid zijn haar in de metropolitan Opera van New York te hooren. Al deze platen zijn opera-nummers, want zelfs de beroemde Variations" van Proch zijn door de opera geadop teerd, en vormen met al hun ouderwetschheid nog altijd eon gelief koosde einlage". De virtuositeit van Lily Pons vindt in een werk als dit natuurlijk een uitgelezen gelegenheid om zich veelzijdig te demonstreeren. En ook de keerzijde van deze plaat, (Odeon 188645} laat in de Air du Bössignol et de la Rose uit Parysiatis van Saint Saëns hooren hoe volmaakt Lily Pons de hoogste'sopraan-registers beheerseht. hoe glashelder en warmgetimbreerd haar stem ook daar is, en welk een meesterschap zij reeds heeft bereikt in de triller-techniek. De meest opvallende eigenschap van haar stem is. dat deze sterk doet denken aan een milde, uiterst-gecultiveerde Italiaansche stem, waaruit alle scherpte ver dwenen is, terwijl toch haar voor dracht iets rustiger en minder-ge varieerd van rythme is, dan men gewoonlijk van Zuiderlingen te hooren krijgt. Alles daarin is geconcentreerd op de klankzuiverheid, het materieele van de toon, het bel canto. En daarom doet het geheel zoo harmonisch en prettig aan. Stem en voordrachtswij ze zijn eikaars conse quentie; dat is het geheim van alle pakkende zangkunst in ieder genre, of het Tauber of Panzéra, Robeson of Janacopulos geldt. De voortreffelijke techniek van Lily Pons maakt dat in haar zang niets gevonden wordt dat geforceerd of kunstmatig aandoet, niets wat de illusie komt verstoren van de heer lijk uit de vanzelfsprekendheid ge boren klank". De schittering van het ware vindt men hier; van iets dat geheel is wat het schijnen wil: sierlijk, edel, zichzelf genoeg. Een geluid zonder zwaarte, zonder gedrongenheid, bijna dun in het laagste gedeelte, maar al gauw in zijn volle glans en kracht, die dan door alle registers zeer gehandhaafd blijft. Met deze eigenschappen is het een geknipte stem voor Aria's van Mozart, die bijna a'le deze opperste beheersching en volkomenheid van uiting vragen. waaruit de speelschheid en de onvertroebelde zelfgenoegzaamheid ge boren worden. De opnamen van twee van zulke aria's van Pamina uit de Zauberflöte en van Blondine uit de Entführunrg aus dem Serail, zijn dan ook wellicht de mooiste,die men van haar maakte (Odeon 123624). De soprano leggiero" heeft daarin werkelijk al wat men aan lichtheid wenschen kan. in het bizonder in de Zauberflöte-aria. Zij zingt ze in het Pransch, waarschijnlijk omdat zij werden opgenomen in den tijd dat de zangeres aan de Casino's van Deauville en Oannes verbonden was. Odeon heeft een wel wat sterkfransch gekleurde reeks platen uit gebracht, gedeelten uit de in Frankrijk geliefde repertoire-werken zooals de Air des clochettes uit Lakmévan Delibes (188641) en twee- passages: .jPourquoii'" en ,,Dans la forêt pres de nous" uit hetzelfde werk (188640). Ook uit Verdi's Rigoletto zijn er een drietal opnamen van haar: .,T'amo" en ,,Addio. . . . addio" (123597) benevens de groote aria van Gilda (123623). De keerzijde van deze plaat brengt een fragment uit Puccini's Bohème, waarin Lily Pons de rol van Mimi zingt, die haar zoo bizonder goed ligt. En dit ,,On m'appelle Mimi" laat haar stem iets plastischer en ruiger hooren dan in de meeste andere opnamen, doch met dezelfde warmte en volheid. Boven dien zijn ook de Entree de Mimi" en het O douce jeune fille" opge nomen (123598). Er is een plaat uit de Barbiere" van Rossini: een groote ai ia van Rosina, die beide zijden beslaat (188646), en die tezamen met die van Mozart het duidelijkst de zuivervocale kwa'iteiten van deze zangeres laat hooren. Ongetwijfeld zullen er nog lange reeksen opnamen van Lily Pons volgen, want niet alleen is zij een opera-zangeres van zeld zame begaafdheid, maar haar stem leent zich uitstekend voor reproductie; zoo goed zelfs, dat het weieens zou kunnen blijken, dat die stem in de grammofoon iets wint inplaats van iets inboet. yt f l*U' fcïft C itr J. D. STRUIJS & Zn. Tel. 37906 -Amsterdam - Prinsengr. 837 Begrafenissen (naar verkiezing met auto's en rijtuigen) Crematie en Transporten van uit alle plaatsen VERWEEGEH &KOK AMSTERDAM D DEN MAAG BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. AMSTERDAM Z (Hoofdkantoor) P. C. Hooftstraat 38 Tal. 2O341 242SO BUSSUM (Bijkantoor v/h Gooi) Brinklaan 138 Telefoon 2275 BEGRAFENISSEN - CREMATIE - TRANSPORTEN N, V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG AMSTERDAM BOEKENKASTEN Baden, Geysers en Waschtafels G. J. DE KONING & Zn. Opgericht 1739 Amsterdam C. Tel. 43688 Keizersgracht 447 PEEK & CLOPPENBURG Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl