Historisch Archief 1877-1940
aFf.
De Groene Amsterdammer van 27 Augustus 1932
13
'Si.Simplicissimns)
Oh, by the way, Mr. Milton meet
Miss La V er e
Film en caricatuur
door L. J. Jordaan
Ondanks de beweerde universaliteit, waarmede
de caricatuur heilige en profane huisjes heet aan te
vallen, zijn er dan toch maar enkele onderwerpen,
die haar niet recht schijnen te liggen. Het wil er
althans niet mee vlotten en zij bewaart in dergelijke
gevallen hetzij uit instinct, hetzij
uit weloverwogen inzicht een
eigenaardige reserve. Opmerkelijk
genoeg geldt dit meerendeels voor
onderwerpen, die of te hoog of te laag
voor haar aanvallen zijn beter
gezegd misschien: die tot h et
a-menschelijke, eenerzijds, en het al te
vulgaire, anderzijds, behooren.
Ik heb er mij dikwijls over verwon
derd, waarom een figuur als Napoleon,
die toch waarlijk Angriffspunkte ge
noeg aanbood, door de caricatuur
van zijn tijd, met zoo weinig succes
isgeattaqueerd.De satyreop ,,Boney"
door de Engelsche caricaturisten, lijdt
naar mijn persoonlijken smaak ten
minste, niet zoozeer aan een heftige
geforceerdheid en onmiskenbare grof
heid, als wel bijzonderlijk aan een
zekere machteloosheid. Ook al heeft
zij den prikkelbaren keizer wrevelige oogenblikken
genoeg bezorgd. Maar er is een eigenaardige
incongruentie tusschen aanval en object een verschil
in afmeting, dat sterk den indruk veroorzaakt van
hard slaan. .. . maar er naast slaan ! Het is of
beide partijen uit verschillende materie gemaakt
zijn: de caricatuur, wie niets menschelijks vreemd
is en de laatste imperator, wiens marmeren profiel
met alle menschelijkheid spotte.
Op het eerste gezicht schijnt het al even moeilijk
te verklaren, waarom de film op haar beurt zoo
betrekkelijk zelden door de caricatuur onder schot
wordt genomen. En dan nog met zulke weinig
eclatante resultaten. De groote Europeesche en
Ameiikaansche satyrieke periodieken bemoeien
zich zelden of nooit met de film en waar de
,,plumbers" en de goedhartige oude juffrouwen en de
kleine auto's en de bierdrinkende Huber's en de
perverse jongelingen, naast de politieke objecten
hun vaste plaats hebben, daar mag het eenige ver
wondering baren, dat de film over het algemeen
zoo angstvallig wordt vermeden. Het mangelt haar
hoe men haar ook moge beschouwen toch
waarlijk niet aan. sociale beteekenig: men moet lang
naar een onderwerp zoeken, dat in zoo sterke mate
gehaat, gevreesd, verafgood en verdedigd wordt.
Er is, voorzoover ik zien kan, maar n verklaring
voor dit verschijnsel: in tegenstelling met Napoleon
die boven en buiten de maat der menschelijke
zwakheden viel, ressorteert zij onder de categorie
Douglas Fairbanks
als Petruccio -(punch)
die beneden deze normen blijft. De film, zooals zij
nog steeds door de meerderheid van het publiek
wordt gezien, is een al te gemakkelijke, al te kwets
bare prooi voor de waarlijk puntige en militante
caricatuur. Het schelden óp en spotten mét Holly
wood, de stupiditeit der filmsterren, de hooge
gages, de zielige adoratie der film-fan's en wat dies
meer zij werd langzamerhand dermate goedkoop,
dat de intelligente caricatuur zich schijnt te ge
neeren voor een zoo vulgair object: wat in iedere
krantenbladvulling, in iedere coup
-met-handelsreizigers wordt geventileerd, past nu eenmaal kwa
lijk in een Punch" of Simplicissimus".
Slechts nu en dan ontmoet men in de internatio
nale caricatuur een aanval op de film door
iedere periodiek naar zijn aard verwerkt. Le Rire"
houdt zich af en toe wel eens bezig met de film
sterren en interesseert zich dan natuurlijk in hoofd
zaak voor hun galante en matrimoniale uitspattin
gen. Punch" heeft een vaste filmrubriek, die den
deftigen humor van dit blad alle eer bewijst, doch
verder van een ontstellende onbelangrijkheid en
gebrek aan kennis blijkt te zijn. Deze rubriek wordt
geïllustreerd door den teekenaar J. H. Dowd, die
in aardige maar wat schoolsche charges zijn per
soonlijke grapjes over de besproken film ten beste
geeft. In beide gevallen echter gaat het hier om
toevallige of bijkomstige dwaasheden, die met het
verschijnsel: film, niets te maken hebben. -,
Anders is het gesteld met de Simplicissimus"
die haar karakter getrouw, met woedenden
nietspntzienden spot, de film of wat zij daarvoor
houdt te lijf gaat. Zij geeft aphoristische ver
kortingen van Duhamel en Ehrenburg tegelijker
tijd en laat de joie des fesses" van den een, zoowel
als de ..proletkult" van den ander in scherpheid
verre achter zich. Zij heeft daarbij de opzettelijke
eenzijdigheid der caricatuur in haar voordeel,
welke in de kwasi-beredeneerde en dikwijls
onjuistgedocumenteerde litteratuur dezer beide auteurs,
zoo uiterst zwak aandoet. Maar toch er klopt
iets niet in deze zeer felle en knappe aanvallen.
Men behoeft, dunkt mij, waarlijk geen filmmaniak
te zijn, om achter dit onverzoenlijke
Werk een curieuse onzekerheid te voelen
een mentaliteit dienietdoor
haat of afkeer, maar door. . .
vrees wordt gekenmerkt !
Vrees waarvoor:1 Voor
dezen blinden,
onweerhoudbaren cultuurstorm, die de
komst van een nieuwe aera
voorui-tjaagt ? Voor de wreede
duidelijkheid, waarmede zij
andere aestethische normen
aankondigt, die overgelever
de eeuwige" schoonheids
begrippen gevaarlijk drei
gen aan te tasten? Voor de
vaag vermoede mogelijk
heid, dat het met een zoo
simplistisch
gefundamenteerde verdoemingscode toch
eigenlijk niet in den haak is
en er wel eens meer kon
zijn ..between camera and
een bcvooroordeeld buitenstaan
Of is het ten slotte toch de vrees
na-gewauwelde oordeel van Jan
den bakker van den hoek
screen", dan
der bevroedt?
zich met het
sen en Pietersen en
te encanailleeren ? Is het de onuitroeibare neiging
van den caricaturist, om zich par droit de naissance
te scharen aan de zijde van de al te gemakkelijke
prooi tegenover het al te gemakkelijke en vul
gaire oordeel van de philister-massa? Met andere
A.
Ernst Lubitsch
Hollywood en de Russische film
woorden: valt de film. op deze wijze gezien, eigen
lijk niet beneden het niveau der intelligente cari
catuur?
Het zijn vragen, die ongetwijfeld verschillend
beantwoord kunnen en zullen worden. Maar wie
eenig begrip heeft van de Russische film, die voelt
achter oen prent als Arnold's ..Hollywood und
Russenfilm", door haar aperte onjuistheid en on
rechtvaardigheid niets dan zwakte en gebrek aan
houding. Wie van een Pabst. een Murnau, een
Ruttmann meer weet dan alleen de
namen. d.ie kan in het eindelooze terug
komen door hetzelfde blad op een onbe
langrijke figuur als Frederik, den
Grooten van Otto (Jebühr, niets anders zien
dan een opzettelijke verblindheid, die
een dieper oordeel angstvallig uit den
weg gaat.
Xeeri er moet iets haperen aan de
verhouding tusschen caricatuur en film.
Kr hangt te duidelijk een zekere reserve
tusschen beide cultuurmachten. die sterk ?
het vermoeden wettigt, dat de carica
tuur met haar ernstige aanvallen wacht
tot zij het terrein beter kent. . . .
totzij de film in een andere, meer gelijk
waardige gedaante voor zich ziet.
Totzoolang laat zij wil het ons voorkomen
de afgezaagde grapjes over filmsterren,
Hollywood e.t.q. gaarne aan de
moppenrubrieken.
* *
*
Aanleiding tot deze beschouwing, was het boek
werk ,,üer Film iri der Karikatur" van Kobert
Heymann (Otto Stollberg Verlag, Berliii) een
weikje, dat weliswaar niet nieuw meer is, doch mij
eerst dezer dagen toevallig in handen kwam. Het
is een verzameling van een paar honderd
caricaturen. door den schrijver met zorg uit de interna
tionale periodieken bijeengezocht en zelden liet
de caricatuur zich van een zoo schainelen kant
kennen. Zelden ook bleef zij zoo zeer beneden haar
onderwerp. Dit zijn inderdaad de overbekende
grollen op de uitwassen van een wereldbedrijf,
welke met een levende satyre evenveel gemeen
hebben, als de belegen schoonmoeders, verstrooide
professoren eri dronken lieden uit een ouden
Fliegende Blatter" jaargang. ,.Zum Kuckuck Mul
ler, Schmidt ! Ihr sollt doch als die tollkühnen
Rauber das Rittergut Vorkshire berfallen !"
schreeuwt de filmregisseur u weet wel, de be
kende luidruchtige idioot met tennisklep en mega
foon tot twee helden, die zich angstig verber
gen. ..Tja -?- aber um (iotteswillen" luidt de geest
rijke repliek ..Schmidt's Frau schaut eben aus de m
Fenster !" ,,1,'nd dafür ,0 Dollar Stundenhonorar"
zegt een andere geestigheid, n.b. uit Punch".
een plaatje van een figurant aan een paal gebonden
temidden van een half dozijn krokodillen. Ken
ander prentje uit ..Li- Hire" overgenomen geeft
een jongetje op een potje.
(o/o/ op pag. 12)