Historisch Archief 1877-1940
Radio en televisie
door L. J. van Looi
Bijna volmaakte toestellen:
tel o visie met hulp van de film:
- electrisehe muziek
In mijn voorbespreking van de radio
tentoonstelling in Berlijn heb ik reeds
een en ander verteld omtrent het
toesteltype 1932 de superheterodyne
met bandfilter. Op de tentoonstelling
zelf is gebleken, dat er nog iets anders
"ook aan het nieuwe type zit, hetgeen
voor den luisteraar van niet weinig
belang is. De superheterodyne van
Telefunken heeft een automatische
sterkteregelaar, behalve de regelaar,
die de fading compenseert. In het
laagfrequente gedeelte van het toe
stel, dat wij het versterkergedeelte
plegen te noemen, is een soortgelijk
werkende regeling aangebracht als
in het hoogfrequente gedeelte. Wordt
aan den versterker weinig geluid
toegevoerd,dan werkt de versterker krach
tig heeft men het toestel op den
lokalen zender afgestemd, zoodat de
ontvangst krachtig is, dan wordt de
versterking gereduceerd tot een maat,
die juist voldoende is voor kamermu
ziek. Dat wil zeggen: men kan het toe
stel bij het in bedrijf stellen regelen
op het geluidsvolume, dat men voor
zijn doel het geschiktste acht en dan
behoeft men verder niets meer te
doen, want dan komen alle stations,
dichtbije en ver verwijderde, alle even
hard uit den luidspreker. Wil men
b.v. des avonds laat! minder ge
luid, dan kan men dat natuurlijk
bijregelen en dan komen de stations alle
met dat zachtere geluid.
Overigens heb ik aan mijn voor
bespreking, voor wat de toestellen
betreft, niet veel toe te voegen. De
uitvoering is volslagen veranderd:
de toestellen worden allemaal op
chassis gebouwd en de omhull ing is bijna
steeds uit bakeliet geperst.
Deouderwetsche ronde afstemknop is verdwe
nen en er zijn prachtige en practische
schalen voor gekomen, waarmee men
geen golflengten, maar stations af
stemt. Eén knopsafstemming, zelfs bij
de eenvoudigste typen, is vanzelfspre
kend. Alles gericht op de behoeften
van den luisteraar, die van radio
niets weet en die zijn toestel wil ge
bruiken mét hetzelfde gemak als zijn
telefoontoestel. En ik moet zeggen,
dat dit ideaal bijna is bereikt. Het
eenige, wat ik op de superheterodynes
tegen heb is, dat het geluid toch niet
is, wat het wezen moet. Die zes afge
stemde kringen knoeien toch nog te
veel aan het geluid en hoewel het
béter is dan b.v. bij de toestellen met
vier afgestemde kringen van twee jaar
geleden, kan ik me voorstellen, dat
een gevoelig musicus er niet tevreden
mee is. De meeste radioluisteraars zijn
echter geen gevoelige musici luister
in dezen tijd van het jaar maar eens
naar de geluiden, die uit de open ven
sters dringen!
Een groot gedeelte van de tentoon
stelling was gewijd aan de televisie.
Er is namelijk ter gelegenheid van de
tentoonstelling een nieuwe zender ge
komen, die op een golflengte werkt,
waarmee het zenden van televisie pas
goed mogelijk geworden is: zeven
meter. Op deze korte golflengten be
staat voldoende ruimte. Voor het zen
den van een goed gedetailleerd beeld
zijn ongeveer 50 tot 100 kilocycles
bandbreedte noodig en de gewone
omroepstations hebben slechts een
bandbreedte van negen kilocycles.
Voor wie niet weet, wat dat alles
beteekent: als u uw toestel laat
genereeren en u draait aan de afstemming
hoort u de draaggolf van een station
als een giltoon. Die giltoon is over een
bepaald bereik van de afstemming te
hooren. Dat is de bandbreedte van
een zender, die bij telefoniestations
negen kilocycles bedraagt. Voor tele
visie moet die bandbreedte ongeveer
5 tot tien keer zoo groot zijn en men
kan zich dus ongeveer voorstellen,
hoe weinig of er van terecht zou ko
men als men in het gewone
omroepgebied televisie ging zenden. Dan
waren er op de lange golf geen
telefoniezenders meer mogelijk, want daar
zou een goede televisiezender ternau
wernood plaats vinden.
Hoe korter de golflengte in meters,
des te grooter het aantal beschikbare
kilocycles is. Eén meter golflengte
onder de tien meter heeft een vél
grooter aantal kilocycles dan n meter
in de 1000 nieter-band. Bovendien
worden de stations onder tien meter
niet verder ontvangen dan de optische
zichtwijdte bedraagt. De golven van
die lengte schijnen niet met de aard
kromming mee te buigen. Er is dus
onder de tien meter voor een
onnoemlijk aantal stations plaats. Het eerste
station van beteekenis van dien aard
is dezer dagen op de Funkturm in Ber
lijn in gebruik genomen. Met een ener
gie van 15 kilowatt is het in geheel
Berlijn zonder terugkoppeling te ont
vangen. Het ontvangen zonder terug
koppeling is namelijk voor televisie
ontvangst noodzakelijk, omdat men
anders de ontvanger weer te selectief
maakt en een stuk van de bandbreedte
bij de ontvangst afsnijdt.
De televisie, die op de tentoonstel
ling werd vertoond, was uitnemend.
De rijkspost liet b.v. een film van een
motorbootwedstrijd zien, die tot in
details scherp was. Er was ook een
nieuwe uitvinding, die stellig een groote
toekomst heeft. Dat was een
kombinatie van film en televisiezender.
Niet zooals tot dusverre, dat men een
of andere speelfilm uitzond, maar op
een geheel andere manier. De groote
moeilijkheid bij het televiseeren van
gebeurtenissen in de open lucht was
het gebrek aan licht. De fotocel, het
z.g. electrisch oog, is betrekkelijk on
gevoelig. Wat op b.v. 20 meter afstand
van de fotocel gebeurt, wordt niet
meer scherp waargenomen. En in de
schaduw halftonen is het met
de fotocel heelemaal mis. Het fotogra
fisch objectief en-de film is veel ge
voeliger. Die werken nog op afstanden,
waarop de fotocel heelemaal niets
meer ziet. Nu werkt men aldusj van
de uit te zenden voetbalmatch wordt
met een normaal filmapparaat een
film opgenomen, beeld en geluid. De
belichte film wordt niet op een rol ge
wonden, doch gaat van het filmappa
raat door een lichtdichten transport
koker naar een installatie die er achter
staat. Daarin wordt de film in den tijd
van tien seconden ontwikkeld, gefix
eerd en gedroogd ! De elfde seconde
is noodig om de film op de gewone
,,ouderwetsche" wijze door den televi
siezender te draaien. Zoo kon men op de
tentoonstelling voor het filmapparaat
pla,ats nemen, zich eenige seconden
laten filmen en dan vlug eenige meters
verder voor den ontvanger gaan staan
en dan zag men daar zichzelf na elf
seconden weer terug. Het beeld was
dan intusschen door den zender, dooi
den aether in elen ontvanger geko
men. Hekserij !
Er waren op de tentoonstelling twee
verschillende svstemeii van
televisieBij de opening van de tentoonstelling
ontvangstapparaten. De Xipkowschijf
heeft bij de ontvangst afgedaan. Daar
voor in de plaats is gekomen de
spiegelschroef en de Braunsehe buis.
Over beide systemen stel ik me
voor later nog een en ander te schrij
ven, omdat dit in het raam van een
tentooristellingsbericht niet goed gaat.
De /.aak is werkelijk interessant.
Interessant was ook de afdeeling
..electrisehe muziek":
Theremin-apparaten, Trautonium, electrisehe
Bechsteinvleugel. Hellertion, strijkinstru
menten zonder klankbodem, doch met
electrisehe weergave. Deze afdeeling
stond onder het beheer van het
Heinrich Hertz-instituut. De instrumenten
berusten op twee principen. Het eene
gedeelte de snaarinstrumenten
veroorzaken het geluid door de snaren
te doen trillen in het veld van een
magneetje. waardoor in de wikkeling
rond het magneetje stroompjes wor
den opgewekt, die versterkt muziek
in den luidspreker leveren en het
andere gedeelte : Trautonium. Heller
tion en Theremin-apparaat ..bespe
len" den Mexicaanschen hond. werken
met geriereei ende radiolampen. Ik
kan me voorstellen, dat te eeniger tijd
voor deze instrumenten bijzondere
muziek geschreven zal worden en dat
er kunstenaars op zullen gaan spelen.
Op het oogeriblik is het meer in
teressant dan schoon, behalve d'.i
Bechsteinvltugel, die een volwaardig
instrument is.