Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 3 September 1932
No. 2883
V.
te*.
Surprise-treinen
door Dr. R. Feenstra
f In onzen jeugd zongen wij een
revuerefreintje: ach, conducteur!je wat
heb je nu gedaan. Te hebt me naar
Berlijn gebracht. En 'k wou toch naar
Oostzaan. «*(*
Ik heb nooit gedacht, dat in deze
weinig fraaie strophen meer Kat dan
copie. Dat er profetie in zat.
Kxploitatie service in den dop.
Het publiek wil immers niet slechts
reizen. Het wil fantasie in zijn reis
genoegen. Het hoeft met deze fantasie
niet zoo'n vaart te löopen, dat men
naar de Zaan willende, aan den Spree
terecht komt; de Regge of de Geul
zouden het wellicht ook doen.
Er zijn in deze vastgeloopen
menschenmaatschappij met haar massa
regie en haar uniformeering nog maar
drie hobbies, als u wilt: drie indus
trieën, waar de fantasie haken bleef.
Film en tooneel. Krant en tijdschrift.
Beisvertier.
De film legde het al aanstonds toe
op sensatie, en trachtte te boeien met
uitbundigheid, en bevredigde den
verbeeldiigsdrang steliig het intensiefst.
De courant zoekt het meer in de over
drijving; maakt van tien vlooien ge
regeld een vlooienplaag; met het ge
volg dat wij er beu van zijn; van deze
eeuwige overdrijving, aandikking,
make up; waar wij leeren doorheen zien.
als door een slecht geslepen vergroot
glas. De reisbureau's en
reiswervingsdiensten hadden heelemaal geen fan
tasie, behalve de bontheid der wereld.
die wel eenkleuriger wordt; maar god
dank nog niet finaal ontkleed is; en
nog heel veel (deels atavistische) ver
beelding wakker roept.
* *
*
Lees duizend folders in een reis
bureau. Het is alles: hochromantisch,
einzig a ?'tig. Het is alles schilderachtig.
geozoniseerd. Of het is gestolde ge
schiedenis in weergalooz? bouwlijnen.
Er is geen stad, of zij heeft karakter:
geen dntrnt of het heeft trant.
Het mangelt heusoh ni?t aan ver
lokkingen, en deze charmes zijn in
ondergrond reëel. Toch boert het ver
keer achteruit. De Oostenrijksche
Bondsspoorwegen hebben er nu iets
nieuws op gevonden. Treinen, di_> op
de minuut rijden, naar een preci;s
aangegeven doel, langs een tevoren
bekende route; dat is niet wat ons
publiek meer kan trekken. De
menschen willen ,,verrast" worden.
Onze aanprijzingen en db der
rehbureau's onderscheiden zich in niets
Van een advertentie van een groot
kruidenier. Men biedt uitstapjes aan,
ook extra- of pleziertreinen; maar het
groote plezier, dat der verrassing, man
gelt. Zoo is zij er, Zondag 21 Augustus.
toe overgegaan iets geheel nieuws te
probeeren. Zij laat treinen löopen voor
het tweedaags-weekend en voor den
De Groene
Amsterdammer
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.70 per
kwartaal (f 0.20 voor in
cassokosten) of f 10,- per
jaar bij vooruitbetaling.
Zondag. ..Ueberraschungszüge" noemt
zij ze. Bla.uzüge noemen de kranten
ze, omdat zij .,ein Falirt ins Blaue"
beloven.
Men neemt een biljet voor deze
treinen: en weet niet, waar de reis naar
toe gaat. De conducteur weet het
niet eens; en als hij het weet, moet hij
als een ceremoniemeester zijn gezicht
houden, al kwam het liefste meisje
voor hem staan: Ach conducteurtje?..
De eerste surprisetreinen waren
spoedig volteekend. Het publiek voelt
voor elke nieuwigheid. De nieuwig
heid is ook niet duur. ^^oor 14 schel
lingen weekend-prijs heeft men trein
en reisleider, voorlichting en verras
sing.
Gelijk ook in Zwitserland bij de
Bundesbahnen, kende men in Oosten
rijk allang de extra-trein, die meer
is dan de ,,onze"; die n.l. in détails
een tocht en soms een meerdaagsche
regelt: en die eigenlijk een casuïstisch
geconstitueerde reisvereeniging ver
voert, onder getrainde leiding.
Maar de Blauzüge zijn een heel
andere schotel uit den
reisverkeerskeuken. Men gaat Zaterdags zitten in
zijn extra trein; en men merkt, hoewel
men aan het Westbahnhof ingestapt
is dra: het gaat Semmering-waarts.
In de couloirs is spanning, als bij een
groote crimineele Kaak in de gangen
van een justitiepaleis, of bij een be
langrijke stemming in de couloirs van
een parlement. ,.Es geht eh bestimmt
nach Karnten", zegt de oen;
Stiermarken tien tegen een, wedt een dikke
dame. De trein rolt door, Fahrt ins
Blaue. Men maft een tukje.
Tegen het Zondag-dagen trekken
twee locomotieven van den
Ery.bergbahn de surprise-betalende Weener
stedelingen over den Vordernberger
drempel naar de hoogte van de
Prcbiclil, 1200 m. Ontbijtstation; met
n uur pauze. En tegelijk met de mor
genzon, de koffie, het mooie uitzicht,
komt het eerste reisbulletin, dat den
dag eerste omtreklijnen geeft, binnen
het kader der verrassing. Jn Kisenerz
begroeting door het fanfarecorps. In
Iü?flau te midden der bergpracht van
het Gesause komt het tweede
dagbulletin. Ons volgende oponthoud:
Admont. En zoo goochelt de
prestidijitateur. de spoorwegmaatschap
pij: bergen, Gothische gebouwen, ba
rokke stadspleintjes, zwembaden, en
eetrestaurants en oen slaapverwek
kende huistoe rit uit zijn hoogen hoed.
Kn het grootestads-Zondagsvolk is,
als kinderen onder het gehoor van den
goochelaar, zoet en volgzaam.
De eerste ,,kleine" verrassingstrein
ging Zondagsochtends naar Lilienfeld,
het Wienerwald zuidelijks langs naar
Kaumberg, en op onvindbare ver
bindingslijnen vandaar naar
Eisenstadt.
Groote en kleine Zondags- en
weekendsverrassingstreinen zullen tot
l October blijven löopen.
Ondememersgesjochtenheid huwde
de weduwe Fantasie, zette de blauwe
hor voor het raam; en wereld van den
reishandel uit de straat slaat de han
den in elkaar, en vraagt wat bij deze
tijden van kindertoeslag, daar nog
van kan zijn te verwachten op den
duur.
Naar eigen
ontwerpen in onze
werkplaatsen te
Oosterbeek
vervaardigd
EUBELEN
Spoor's
Mosterd
W. A. Speer )r.
STOOKT DEN KETELJ
van uw centrale verwarming met een l
HERINGA-JOHNSON'
OLIEBRANDER
l Geen bediening, zindelijk, eenvoudig
i HERINGA & WUTHRICH
CENTRALE VERWARMINGEN
Amsterdam, HAARLEM, Den Haag
deze week in de uitkijk**
Menschen im Kafig
met Fritz K o r t n e r
regie E. M. Dupont
Prinsengracht
bij de LeUsehntnit
Telef 37460
Dagelijks 2.30, T.30tn 9.30
Excursie naar Polen
Het Poolsche Consulaat te Amsterdam,
Vondelstraat 27, bericht hiermede, dat
de datum van aanvang van de zeven
daagse h e excursie naar Polen, die onder
leiding van den Heer J. P. de Kaczkowski,
Consul Generaal van Polen, plaats vindt,
bepaald is op 16 September 1932.
De kosten van deelneming bedragen
fl. 21O.?(waarin inbegrepen zijn: spoor
van de Poolsche grens?, hotels, toe
gangsbewijzen, en alle verdere onkosten)
De route gaat over Pozna (Posen),
Warschau, Krakau en Zakopane. Tevens
bestaat de mogelijkheid om de excursie
te doen beginnen met een zeereisje van
Rotterdam naar Gdynia (de Poolsche
haven). In dit geval wordt de duur van
het uitstapje verlengd met 2' 2 dag.
Informaties betreffende den prijs van
een cabine Ie klas met inbegrip van
onderhoud zal de firma Kuyper van
Dam & Smeer, Rotterdam, v. Vollen»
hovenstraat 5O gaarne verstrekken.
Alle verdere inlichtingen worden ver
strekt door het Poolsche Consulaat te
Amsterdam, Vondelstraat 27.
Zie den bon op pagina 3
van het omslag