Historisch Archief 1877-1940
en
r. ?
11
V
isN
&
14"
&"
lï«5*
r
K
-*%$
? ,? A
er hun muzikalen neus voor op, maar van de effektieve techniek
hebben ze geen notie.
Een jongen van mijn vrouw's broer, die moet hooger op en die
laten ze viool leeren aan het observatorium". Die aap wou tegen mijn
heel dik doen met zijn derde, vijfde en zevende positie. Maar dacht je, dat
ie er eenig idee van had hoeveel positie's wij wel hebben? Wij komen met uit de
positie's m'nheer, as je tenminste geen prutser bent.
Ik geef het je te doen m'nheer. een behoorlijke Zampa" te spelen, staande met een
zwaar groot model an je nek en dan te zorgen, dat er bij al die krimineele loopies voldoende
wind blijft in je bassen, je accoorden niet passen als een tang op een varken. Dat mot alles naar
evenredigheid voor mekaar zijn, want anders is het net mooie Mie met de horrel-voet.
Daar hei-je nou bijvoorbeeld de Schele". Kent u de Schele"? Een heel beste jongen. Hij
kijkt een beetje erg wijdbeens, maar daar loop je niet op. ?""
Die Schele nou heeft een jeweel van een rechterhand. Dat vliegt er maar zoo over heen
en altijd raak. 't Is hem finaal een biet of ie nou loopies met twee, drie of vier streepies
mot spelen. Een rechterhand-geweldenaar m'nheer !
Jammer genoeg is het met z'n linkerhand houten becncn. Van bassen geen idee.
Daardoor zakt elk stuk in mekaar, want goeie bassen zijn de heipalen van de meziek.
Zoolang het blijft bij het bassie van Kees", rooit ie het nog wel. Maar daar kom p
niet ver mee in de moderne composities. Moduleeren, m'nheer, moduleeren. Door
alle letters van het alphabet. Van as en gas, fes en fis nooit gehoord. Alleen
aan Mies heeft ie kennis, Mies uit de Bloemdwarsstraat. Kruizen binnen voor
hem met recht kruizen en aan mollen heeft ie net zoo hard het land as een
sacharijnige groente-boer. Zoo is het nou met z'n bassen, dan kimt u wel
nagaan hoe het met z'n accoorden is gesteld. Geen kaas van gegeten m'nheer
Dat grijpt maar met doodsverachting in het wilde weg en is al ruim
schoots tevreden als er maar wat knort. En dat met zoo'n rechterhand.
We hebben een tijdje in combinatie gewerkt. Hij hielp mij rechts en ik
«steunde hem links en dan komen twee kreupelen op den duur toch nog aar
dig vooruit. Maar o wee, as er dan mot komt. En die kwam er, niet
i /'m 4 zoo zuinig. Toen was de harmonie weg en maak dan maar meziek.
Kent u mooie Frans? Nooit gehoord? Dan weet u ook nog niet wat hcelemaal goed
harmonicaspelen is. Die snuiter heeft nu letterlijk alles. Links en rechts en een
blaasbalgtechniek, merakcl.
Want dat is ook een voornaam ding en d'r binnen maar weinig, die dat vol
doende door hebben. De wind is nu eenmaal de azcni van het instrument en
oie goed en spaarzaam en doelmatig te leeren gebruiken is een hcelc kunst. Je
mot ze soms maar eens hooren. Dan beginnen ze met een branie, een geluid as
het pierement van Tuschinski, maar eer ze de eerste regel van het begonnen
deuntje te graze hebben, krijgen ze al het asthma en hijgen as een
sehelvisch op een warmestoof. Dat halen en duwen is nog niet zoo eenvoudig.
Dat mot je zoo van zelf in het gevoel hebben, net as ademhalen bij zingen.
^
v.»J.0"
As je dat verkeerd doet, dan stik je
Weet je waar je ook goeic
speVolendammers.
* f
ook in je eerste vers.
Iers bij hebt? 13 i j de
(Slot Op
pag 12}
rntl
r
&
«:?
.A
?j
"y's«^t* ."-.S^T Xffc*-;'S
"??3'?«:*t*8'rfbt5^j:»Ai.
1frrfZ&^W&il
t
:-'^*