Historisch Archief 1877-1940
Jt
'r
De Groene Amsterdammer van 10 September 1932
No. 2884
Amsterdamsche Tentoonstellingen
Fa F. SI N EMU S
Leldschestraat 20-22
A M S T E R D A M C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.50
. PRIMA COUPE
E i g e n Atelier
DEOROEN'E AMSTERDAMMER
WeekHad voor Nederland kost
slechts f 2-7°Per kwartaal (incl.
f 0.20 voor incassokosten) of
f joj?per jaar bij vooruitbetaling.
P. D. llezelnian l»ij Vecht,
Amsterdam
Het Naakt door alle eeuwen" is
minstens een even belangrijk onder
werp als-het Portret door alle eeuwen.
ledere tijd heeft niet alleen zijn eigen
type gezicht dat door de meest ver
scheiden physionomieën van de af
zonderlijke personen heen schijnt en
hen bepaalt, er is ook een naakt
dat een periode karakteriseert, en er
een directe openbaring van is. ledere
tijd heeft ook een bepaalden kijk op
het naakt, een kijk die zich in het
kunstwerk kond doet (want het
kunstwerk, hoe persoonlijk doorleefd,
hoe boven-tijdelijk ook, blijft toch
voor een deel historisch gebonden).
Waar is óns naakt? Waar ónze
kijk?
Het eerste hebben we langen tijd,
onbewust omdat het ons aanklaagde,
misschien, in vele gevallen angstval
lig wég-gehouden. En in wisselwer
king daarmee ontbrak een ware kijk
en maakte plaats voor een stiekum
kijk je op het. . . . bloot, hetwelk slechts
een negatief iets, een niet-gekleed
zijn, is. Een van de meest hoopvolle
teekenen des tijds is dat er ten dezen
een kentering te bespeuren valt.
Het naakt, naar zijn wezen begrepen
als vanzelf-sprékend gebaar en aller
minst als afleggertje van den geest,
komt weer in eere en daarmede ont
stond ook weer de mogelijkheid dat
de beeldende kunst onzer dagen het
naakt op vollediger wijze deelachtig
wordt dan tot nu toe het geval kon
zijn.
Het naakt van de sex-appeal,
om het netjes en modern te zeggen;
het naakt van den arbeid; het naakt
van den excotischen mensch (men
denke, ter orienteering achtereen
volgens aan Manet, Meunier en
Oauguin!), als zijnde de eenige
vormen van naakt die het bewustzijn
van dezen tijd nog eerlijk, positief,
kon ondervinden, werden in de mo
derne kunst alleen waarlijk Beeld.
Er komen nu, meen ik, meer
mogeb
OU...
- en off
Of ik mijn tanden regelmatig
reinig? Dat hoef je niet te vra
gen ..., kijk maar eens hoe ge
zond mijn gebit er uit ziet! Ik
gebruik natuurlijk uitsluitend
Colgate's tandpasta, want ik
weet dat ik daarmee mijn tan
den absoluut rein houd. Mér
kun je van geen tandpasta ver
langen dat heeft mijn tand
arts mij óók gezegd.
En wist je wel dat Colgate's
een pittigen, frisschen smaak
in den mond achterlaat?
Groote 1-7r\
tube / U et.
VICTORIA-WATER
Nederlandsche Mij
OBCR1ANMSTCIH
Opgericht 1887
lijkheden en daarmede kansen voor
het ontstaan van een, direct uit
het leven geboren, en in de kunst
geobjectiveerden modernen naakt-stijl.
Er zijn ongetwijfeld naakten van
onze moderne schilders die geen
gedachten, (al te theoretische, ik ben
mij er van bewust!) laten opkomen.
Zij zijn met zulk een schilderende
vreugde gedaan, dat men zich tegen
over zulke kunst geen bepaalde pro
blemen, geen afzonderlijk"
naaktprobleemook, gaat stellen. Omdat ik
in laatste instantie deze regelrechte
schildersvreugde bij Rezelman mis.
komen zij, voor zijn naakten (het
hoofdbestanddeel van zijn hier ge
xposeerd werk), wel op. Zijn naakten
getuigen van een bepaalde, en wel
klassicistische probleemstelling; van
een op aesthetische reminiscenties
gebouwd ideaal, waar tegenover men
dan een ander, op toekomstverwach
tingen gebouwd (even theoretisch !)
ideaal, dat van den modernen
naaktstijl, gaat stellen.
Rezelman zet zijn, naar het ideaal
van een klassiek vrouwelijk
vormenschoon geteekende en gecomponeerde
naakten bij voorkeur neer in een land
schap-decor. M st veel talent, met
veel rythme-gevoel ongetwijfeld. Maar
het blijft voor mij bij deze
analyseereiide waardeering voor bepaalde
qualiteiten.
Ook in de stillevens, de landschap
pen, het portret die niet direct op zulk
eenbepaald aethetische ideaal afgaan
als de naakten, waardeer ik de
(jualiteiten vanden knappen teekenaar, den
aangename melodieën scheppenden
componist, den smaakvollen metteur
en scrne. Xoi'gens word ik vt'rdor
mee genomen, zoo dat ik tot een meer
synthetische karakteristiek van deze
kunst komen kan. Is het omdat
liezelman de overtuigende synthese nog
al te zeer zoekt in het schilderen
buiten de kleur en het licht om?
Omdat hij (nog?) niet in het direct
werken vanuit die kleur en dat licht n IN
scbil'ler de bindende kracht gegeven
vond die vanzelf zijn werk tot een over
tuigend sprekende eenheid zalmaken?
<»<?<>!?«? F ««;<? r lii.i lliiïnck
e 11 Selierjon. Amsterdam
Het schijnt wel dat de Duitf.eher
Fuger uit zijn omzwervingen in het
rijk der tonen, zoowel als in het rijk
van het geweld (hij was aanvankelijk
musicus en maakte den oorlog mee)
voor alles dit (.'ene ding behouden
heeft: het vaste voornemen zich angst
vallig te hoeden voor onzuiverheid
en voor ieder uiterlijk gebaar, dat ook
maar den schijn van eenig bruut
vertoon zou kunnen hebben.
In hoofdzaak schilderde hij tot
nu toe simpele stillevens, eenvoudige
variaties, meestal op het eerie motief
van wat aardappelen op een plank
voor een gewitten muur. Zij zijn voor
een deel gedaan op paneel, een materi
aal, dat voor iemand als Fuger. die
ook in zijn peinture naar een volko
men afgeregeerde soberheid streeft.
veel op het linnen moet voor hebben.
Hij roept met deze stillevens geen
werelden op; geen werelden van
lyriek (ik donk aan Floris Verster),
noch ook werelden van heroïsche
dramatiek. Dit werk staat, zonder
meer ..goed" gecomponeerd, goed
in de kleur en goed van stofuit
drukking, in een zacht-gouden licht
dat aandoet als een licht, waarin
iemand, die voorgoed een tehuis vond
waar hij eindelijk in wijze resignatie
zichzelf begint te zijn, de dingen weer
zuiver ziet staan.
B? A. E. v. d. TOL