De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 10 september pagina 6

10 september 1932 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

Jt 'r De Groene Amsterdammer van 10 September 1932 No. 2884 Amsterdamsche Tentoonstellingen Fa F. SI N EMU S Leldschestraat 20-22 A M S T E R D A M C. Overhemden naar maat vanaf f 8.50 . PRIMA COUPE E i g e n Atelier DEOROEN'E AMSTERDAMMER WeekHad voor Nederland kost slechts f 2-7°Per kwartaal (incl. f 0.20 voor incassokosten) of f joj?per jaar bij vooruitbetaling. P. D. llezelnian l»ij Vecht, Amsterdam Het Naakt door alle eeuwen" is minstens een even belangrijk onder werp als-het Portret door alle eeuwen. ledere tijd heeft niet alleen zijn eigen type gezicht dat door de meest ver scheiden physionomieën van de af zonderlijke personen heen schijnt en hen bepaalt, er is ook een naakt dat een periode karakteriseert, en er een directe openbaring van is. ledere tijd heeft ook een bepaalden kijk op het naakt, een kijk die zich in het kunstwerk kond doet (want het kunstwerk, hoe persoonlijk doorleefd, hoe boven-tijdelijk ook, blijft toch voor een deel historisch gebonden). Waar is óns naakt? Waar ónze kijk? Het eerste hebben we langen tijd, onbewust omdat het ons aanklaagde, misschien, in vele gevallen angstval lig wég-gehouden. En in wisselwer king daarmee ontbrak een ware kijk en maakte plaats voor een stiekum kijk je op het. . . . bloot, hetwelk slechts een negatief iets, een niet-gekleed zijn, is. Een van de meest hoopvolle teekenen des tijds is dat er ten dezen een kentering te bespeuren valt. Het naakt, naar zijn wezen begrepen als vanzelf-sprékend gebaar en aller minst als afleggertje van den geest, komt weer in eere en daarmede ont stond ook weer de mogelijkheid dat de beeldende kunst onzer dagen het naakt op vollediger wijze deelachtig wordt dan tot nu toe het geval kon zijn. Het naakt van de sex-appeal, om het netjes en modern te zeggen; het naakt van den arbeid; het naakt van den excotischen mensch (men denke, ter orienteering achtereen volgens aan Manet, Meunier en Oauguin!), als zijnde de eenige vormen van naakt die het bewustzijn van dezen tijd nog eerlijk, positief, kon ondervinden, werden in de mo derne kunst alleen waarlijk Beeld. Er komen nu, meen ik, meer mogeb OU... - en off Of ik mijn tanden regelmatig reinig? Dat hoef je niet te vra gen ..., kijk maar eens hoe ge zond mijn gebit er uit ziet! Ik gebruik natuurlijk uitsluitend Colgate's tandpasta, want ik weet dat ik daarmee mijn tan den absoluut rein houd. Mér kun je van geen tandpasta ver langen dat heeft mijn tand arts mij óók gezegd. En wist je wel dat Colgate's een pittigen, frisschen smaak in den mond achterlaat? Groote 1-7r\ tube / U et. VICTORIA-WATER Nederlandsche Mij OBCR1ANMSTCIH Opgericht 1887 lijkheden en daarmede kansen voor het ontstaan van een, direct uit het leven geboren, en in de kunst geobjectiveerden modernen naakt-stijl. Er zijn ongetwijfeld naakten van onze moderne schilders die geen gedachten, (al te theoretische, ik ben mij er van bewust!) laten opkomen. Zij zijn met zulk een schilderende vreugde gedaan, dat men zich tegen over zulke kunst geen bepaalde pro blemen, geen afzonderlijk" naaktprobleemook, gaat stellen. Omdat ik in laatste instantie deze regelrechte schildersvreugde bij Rezelman mis. komen zij, voor zijn naakten (het hoofdbestanddeel van zijn hier ge xposeerd werk), wel op. Zijn naakten getuigen van een bepaalde, en wel klassicistische probleemstelling; van een op aesthetische reminiscenties gebouwd ideaal, waar tegenover men dan een ander, op toekomstverwach tingen gebouwd (even theoretisch !) ideaal, dat van den modernen naaktstijl, gaat stellen. Rezelman zet zijn, naar het ideaal van een klassiek vrouwelijk vormenschoon geteekende en gecomponeerde naakten bij voorkeur neer in een land schap-decor. M st veel talent, met veel rythme-gevoel ongetwijfeld. Maar het blijft voor mij bij deze analyseereiide waardeering voor bepaalde qualiteiten. Ook in de stillevens, de landschap pen, het portret die niet direct op zulk eenbepaald aethetische ideaal afgaan als de naakten, waardeer ik de (jualiteiten vanden knappen teekenaar, den aangename melodieën scheppenden componist, den smaakvollen metteur en scrne. Xoi'gens word ik vt'rdor mee genomen, zoo dat ik tot een meer synthetische karakteristiek van deze kunst komen kan. Is het omdat liezelman de overtuigende synthese nog al te zeer zoekt in het schilderen buiten de kleur en het licht om? Omdat hij (nog?) niet in het direct werken vanuit die kleur en dat licht n IN scbil'ler de bindende kracht gegeven vond die vanzelf zijn werk tot een over tuigend sprekende eenheid zalmaken? <»<?<>!?«? F ««;<? r lii.i lliiïnck e 11 Selierjon. Amsterdam Het schijnt wel dat de Duitf.eher Fuger uit zijn omzwervingen in het rijk der tonen, zoowel als in het rijk van het geweld (hij was aanvankelijk musicus en maakte den oorlog mee) voor alles dit (.'ene ding behouden heeft: het vaste voornemen zich angst vallig te hoeden voor onzuiverheid en voor ieder uiterlijk gebaar, dat ook maar den schijn van eenig bruut vertoon zou kunnen hebben. In hoofdzaak schilderde hij tot nu toe simpele stillevens, eenvoudige variaties, meestal op het eerie motief van wat aardappelen op een plank voor een gewitten muur. Zij zijn voor een deel gedaan op paneel, een materi aal, dat voor iemand als Fuger. die ook in zijn peinture naar een volko men afgeregeerde soberheid streeft. veel op het linnen moet voor hebben. Hij roept met deze stillevens geen werelden op; geen werelden van lyriek (ik donk aan Floris Verster), noch ook werelden van heroïsche dramatiek. Dit werk staat, zonder meer ..goed" gecomponeerd, goed in de kleur en goed van stofuit drukking, in een zacht-gouden licht dat aandoet als een licht, waarin iemand, die voorgoed een tehuis vond waar hij eindelijk in wijze resignatie zichzelf begint te zijn, de dingen weer zuiver ziet staan. B? A. E. v. d. TOL

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl