Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 17 September 1932
No. 2885
Revolutie der Hidalgo's
. door Albert Heiman
4' -i
r,
II.;"
=0,41
IIja Ehrenburg: Spanien heute 1)
De snelheid waarmede Ilja Ehrenburg zichzelf
van kunstenaar tot reporter heeft weten te
degradeeren, is even tragisch als beangstigend. In zijn
kunstenaars-periode, de tijd waarin hij
veraen schreef, een intelligent werk als Dreizehn
Pfeifen", een gevoelige roman als Die Liebe der
Jeanne Ney" ontstonden, was hij nagenoeg
onbekend, en leed hij in de voornaamste steden
van Europa de bitterste armoede. Toen werd hij
een mode-apostel, gaf in Gracchus Babeuf" een
opmerkelijke vie romancée, en bracht daarna een
serie reportages die zoozeer in de smaak van het
groote publiek vielen, dat elk nieuw boek van
Ehrenburg thans onmiddellijk in minstens vier
talen tegelijk verschijnt. Zij behoeven niet precies
daarom slechter te zijn dan vroeger, maar ze zijn
het, en zeker niet bij toeval.
Ehrenburg, de bekende, gevierde schrijver
lieeft nu weer een boek uitgegeven over het
Spanje van na de omwenteling. Spanje in de
nieuwe staatsvorm, die nog maar een goed jaar
bestond. Het zal ertoe leiden dat velen zich een
tamelijk scherp en onwrikbaar oordeel vormen
over de nieuwe republiek. Het woord van Ehren
burg is in sommige kringen gezaghebbend, en
daarom is het goed even na te gaan welke maat
staven Ehrenburg aanlegt, en volgens welke maat
staven men zijn eigen opinien dient te waardeeren.
Een deel van Ehrenburg's succes schuilt in de
actualiteit van zijn reportage-onderwerpen. Hij is
geen filosoof die op voldoende afstand de dingen
overschouwt en uit velerlei bizonderheden enkele
algemeene waarheden tracht te construeeren. Hij
is een verslaggever die zich tot taak heeft gesteld
een zoo groot mogelijk aantal interessante feiten
aan te voeren, die tezamen een indruk, zij het dan
met de pretentie van een inzicht", geven. Hij is
intelligent en partijdig, omdat hij weet dat een
intelligent mensch er niet aan ontkomt van uur
tot uur partij te kiezen, al moge hij deze partijdig
heid ook in de geheimste kamer van zijn ziel
terugdringen. Zijn partijschap is echter moeilijk te
definieeren, zij staat buiten elk politiek verband,
is meer gevoeligheid dan systeem, en daarom aan
genaam voor den richtingloozen ontevredene en
suspect voor den methodisch denkenden Marxist,
ongevaarlijk voor tactisch vechtende conserva
tieven.
In deze stuurlooze ontevredenheid, die beur
telings met heimwee zucht tegen de Eerste, met
verlegenheid glimlacht tegen de Tweede en met
vreesachtige blikken knipoogt tegen de Derde
Internationale, ligt voor het groote publiek de
prettigste charme van dezen schrijver. De wet der
traagheid houdt niet op zich te doen gelden: men
wordt niet gaarne door een boek tot ingrijpende
consequenties in het eigen leven verleid. Men
prefereert huiveringen boven schrik, en streeling
boven schokken. Men wil aangenaam bezigge
houden worden; het mag desnoods zijn door de ?
ellende of de verontwaardiging van anderen.
Maar rijkelijk betaald wordt slechts voor het aan
gename, en ook in deze tijd worden voor den
echten boetprediker geen paleizen of eereteekenen,
maar nog immer kruizen en brandstapels opge
richt.
Ik stel mij voor, dat Ehrenburg, indien hij nog
armoedzaaier geweest was, zich in een of ander
oncomfortabel Spaansch stadje een fonda had
uitgezocht, waar hij onmiddellijk de gemeenzaam
heid met het volk had kunnen vinden, die overal
ontstaat waar gelijke honger en gelijke
onderdruktheid heerschten. Het zou hem niet moeilijk
gevallen zijn de waarheid te ervaren in haar
volle, verschrikkelijke grootheid, zooals zij is voor
al degenen die haar ondergaan. Dat is: niet
geisoleerd, niet als verkettering of billijking van het
een of ander vooropgestelde, maar als onderdeel
en episode van het leven, als mengsel van goed of
1) Malik Verlag, Beriin.
kwaad, waarin goed of kwaad wel domineeren,
maar nooit voorkomen in de kunstmatige synthe
tische vorm, die het patent is van literaten en
demagogen. Men hoort nooit een- mensch van zijn
ellende vertellen zonder dat hij daarbij, op welke
wijze dan ook, de lichtpunten van zijn leed laat
zien; gelijk ook niemand zich gelukkig toont,
zonder tevens de zwakke plekken van dit geluk
bloot te geven.
Maar deze gemeenzaamheid schijnt Ehrenburg
in Spanje niet gezocht te hebben. Zijn boek is
het resultaat van een geheel andere onderzoek
ingswijze: diéwelke begint met solide aanbevelings
brieven en eindigt met geanimeerde
afscheidsdiners. Die welke volbracht wordt in betrouw
baar" gezelschap, en is samengesteld uit discus
sies en sight-seeings, teekenachtige indrukken en
gevoelige interpretaties. Wie zal het een zoo
charmant schrijver kwalijk nemen dat hij in een
auto van mér dan 10 P.K. over de eindelooze
dorre hoogvlakte van het schiereiland geraasd is,
om de verste uithoeken een paar uur lang te
kunnen bezichtigen, en zich op zulk een wijze te
documenteeren? Men kan wel een groot tegen
stander van de moderne autofabricage aan de
loopende band zijn, en toch het middel niet ver
smaden dat een ondernemend auteur in staat
stelt binnen enkele maanden een smakelijke en
zelfs ietwat opgewonden serie indrukken op de
markt te brengen, die op hun manier evenzeer
tot fictie gemonteerde filmbeelden van
opnamenuit-de-werkelijkheid zijn, als de gesmade
fraaiigheden welke men maakt in Die Traumfabrik".
Voorzoover ik kan nagaan zijn er geen onwaar
heden, op zijn ergst enkele onnauwkeurigheden,
in het Spanje-boek van Ehrenburg. Maar wel zijn
de meeste waarheden daarin slechts halve waar
heden; en halve waarheden zijn vaak erger dan
heele leugens, moeilijker recht te zetten, onweer
legbaar -en toch valsch. Er worden in het leven
weinig leugens togelaten die voluit leugens zijn;
doch de halve waarheid, ziedaar het toovermiddel
tot de populariteit, tot ieder succes op platte
bodem, overigens: de sleutel tot ieder compromis.
Dezelfde schrijver die fabrikanten als Ford en
Citroün hun rationalisatie en over-mechanisatie
van den arbeid verwijt, die Deterding en Kreuger
aanvalt om hun finantieele manipulaties, verwijt
tenaanzien van Spanje de fabrikanten gebrek aan
zaken-inzicht, aan ondernemingslust, aan verant
woordelijkheidsgevoel. Stellig heeft hij gelijk;
maar het complement van zijn halve waarheid
moet men in zijn andere boeken zoeken, in de
automobiel-fabrieken, in de
petroleum-raffinaderijen en in Hollywood. En dan. de volledige
waarheid kan men slechts vinden bij het Spaansche
proletariaat zelf, dat ongetwijfeld eensluidend met
Ehrenburg's berichten in de kommerlijkste om
standigheden vegeteert en op de brutaalste wijze
onderdrukt wordt, maar dat op het proletariaat
van de gansene wereld dit vóór heeft: dat het
zich niet voelt als een lagere" klasse, ondanks de
waan der onderdrukkers die meenen tot een hoo
gere" te behooren. Een proletariaat in den zin
van een onderklasse die haar zelfgevoel in dienst
baarheid en honger vergeten heeft en eerst tot het
besef van zijn eigenwaarde gebracht moet worden,
alvorens het berhaupt zijn banden losser kan
maken, bestaat op zijn hoogst in enkele moderne
Spaansche industrie-centra, in Catalonië, in de
peripherie der groote steden misschien. Overal
elders vindt men in den Spaanschen proletariër
den hidalgo terug, die als de klassieke Don Pablo
het hongeren met zwier en zelfrespect verkiest
boven elke vorm van slavernij, zij moge nog zoo
verguld zijn. En al wat men buiten zijn gewone,
van ouder op ouder geërfde bestaan te bieden
heeft, is in zijn oogen een soort van vergulde
slavernij: een Sovjet vloot, of een sociaal-democra
tische republiek, een monarchie met verlichte des
poten of een fascisme mot luchtkasteelen. De
hidalgo, dat is de aarts-individualist, de man die
in de eerste plaats wil dat men hem met rust laat,
opdat hij zijn leven kan inrichten zooals hij dat
zelf verkiest. Van die inrichting zal hij in onze
oogen niet veel terecht brengen, omdat hij weet,
dat in het leven de meeste soppen de kool niet
waard zijn. Met een groot woord en veel commen
taar is dit het befaamde tragische levensgevoel"
van den Spanjaard.
Het is tragisch. Maar alleen in onze oogen. Al
onze wenschen streven de volheid van ons leven
na; maar volheid" is voor iedereen een andere
hoeveelheid en eenandere vorm. Ehrenburg had dit
moeten bedenken en vóór alles moeten onder
zoeken, waarin die volheid voor den Spanjaard
van heden bestaat. Hij zou gezien hebben dat een
volk dat van zijn bitterste armoede nog week aan
week de harde pesetas weet uit te zuinigen voor
het onmisbare stierengevecht, niet te paaien is
met badhuizen, sanatoria, volksconcerten, en een
vervulling van al de idealen der bourgeoisie, waar
mede men in het materialistische Xoorden zooveel
ontevredenheid op een doodloopend zijspoor ge
leid heeft.
Men moet al zeer naïef zijn om te gelooven aan
de mogelijkheid eener gelukkige inenschheid".
Het is om de volheid van het leven te veroveren
dat de eene mensch uit de andere groeit, dat de
eene horde de andere onder de voet loopt, dat
er evolutie is en revolutie. Welnu, deze volheid
is voor een volk dat zich zoo wonderlijk vermengd
heeft uit Iberiërs en Kelten en wereldverloren
Basken, Romeinen en Puniciërs, Goten en Mooren en
Joden, iets geheel anders, geestelijker en minder
tastbaar dan de idealen van de noordelijker ge
situeerde volkeren bij wie zoo vele vormen van
socialisme organisch geboren werden.
In de koffers van een nieuwe reisauto neemt
men gemakkelijk de complete werken van Marx
en Engels en Lenin mee. En dan blijft er nog ruimte
genoeg over voor de complete Thomas van Aquino
en al de boekjes van Ehrenburg erbij. En met of
zonder de bagage van al die wijsheid kan men
Spanje binnen enkele weien van San Sebastian
tot Gibraltar en van Bilbao tot Valencia zien.
Maar soms leert een enkele nacht in de onaan
zienlijke fonda van een klein dorpje, dat ternauwer
nood een naam bezit, de dingen heel anders be
grijpen. Ehrenburg verwondert zich ten onrechte.
Er is een logica in het gedrag van een volk dat
millioenen pesetas aan de versiering van
Mariabeelden besteedt, en dat tot stopwoord een uit
drukking aan het adres van dezelfde Madonna
heeft, gemeener dan men ooit oen vrouw zou
wagen toe te voegen. Er is een logica in de pracht
der Sacramentsprocessies en eenzelfde logica in
het verbranden van kerken. Men solt niet langer
met doode relikwieën, maar met levende Jezuïeten;
met beiden solt men even ongevaarlijk.
Waarom ernst? Dat is goed voor-Noorderlingen»
Hier is de sop de kool niet waard, en eerst wie dit
grondig beseft, bezit de ware ernst.
Uitbuiting en kinderarbeid in de fabrieken.
Liandhonger bij de arme pachtboeren. Maar des
nachts hebben zij hun dansen en liederen en
feesten. Hun geloovige waanzin: de trots op de
virginiteit van hun bruiden, op de vruchtbaarheid
van hun vrouwen. De grond van dit alles is een
onverwoestbaar optimisme, zoo vast vergroeid
met het besef dat de verantwoordelijkheid niet bij
ons, maar in de wetmatigheid der dingen ligt, dat
men dit optimisme beter nog onverschilligheid
kan noemen. Aandacht zonder angst.
Bij Ehrenburg is er een gespannen, angstige
aandacht voor Spanje. Hij is bang zich te ver
gapen aan de romantiek, put zich uit in beleef d
heden tegen het geacht publiek dat hem teveel
of te weinig aestheticisme zou kunnen verwijten.
Voor enkele jaren zou men gezegd hebben: hij
gedraagt zich als een Nep-man, die beterschap
beloofd heeft. Vandaag is zijn manier van doen
bon-ton.
Het is een groote voorbarigheid reeds nu te
willen oordeelen over de draagwijdte van een
omwenteling die nog niet eens een omwenteling is,
doch slechts een allereerste aanvang. Is er iets
veranderd? Iedereen heeft al het zijne gezegd en
gedaan, alleen de hidalgo nog niet. Hij vindt het
de moeite niet waard, en er zal nog veel omwenteld
moeten worden buiten hem om, voordat hij zich
in beweging zet, zijn uitgemergeld paard bestijgt
en met de heilige frenestie van zijn grooten voor
vader Don Quichote de strijd aanbindt tegen alle
zichtbare eti onzichtbare fantomen die zijn pad
komen kruisen. Voor zulke lichte reiswagens als
die van Ehrenburg zal de weg dan wel versperd
zijn. Alleen tanks kunnen passeeren.