Historisch Archief 1877-1940
Van triomf tot kentering
it:
V i.
A
t'
K f
door L. J. Jordaan
r^ Kentering" van Jan Hin en AlbertKuyle.
P" Film van het R.IK. Werkl. Verb.
Tot een vergelijking komend dient allereerst
erkend, dat tusschen Triomf" en Kentering"
de ? N. V.V.-film de oorspronkelijkste is. Zonder
het scenario van deze film overmatig te bewon
deren, moet men toegeven, dat het er in ieder
geval het eerst was en het stemt niet bepaald ver
heugend te constateeren, dat de makers van
Kentering" dit algemeene schema vrijwel herhaal
den.. Nu mag het niet gemakkelijk zijn voor een
dergelijk onderwerp iets anders te vinden dan een
schildering van de toestanden vóór en na de ar
beidersbeweging, met de obligate krotten, portret
ten van pioniers, vergaderingen, grafieken plus de
gebruikelijke apotheose van het leidersbeeld en de
jeugd-optochten. . . . gelukkig is zulk een reprise
alevel niet. En gezien het feit, dat een der leidende
figuren uit de «Tong-Katholieke litteraire beweging
voor het senario verantwoordelijk is ook wel
een tegenvaller.
Maar daarmede is dan ook vrijwel het eenige
nadeel van Kentering" ten opzichte van Triomf"
genoemd. Want hoe gunstig het oordeel over de
N.V.V.-film destijds mocht zijn het K.K. werk
blijkt verder in alle opzichten de meerdere. Om
twee redenen is dit reeds van groote beteekenis:
In de eerste plaats, wijl een zoo evidente herhaling
niettemin de frischheid en de spanning heeft van
een volkomen noviteit in de tweede plaats,
omdat haar ideologie, welke schrijver dezes toch
verder moet liggen dan die der N.V.V. film, met
onverwachte warmte door hem kon worden aan
vaard. Waarschijnlijk vindt dit zijn oorzaak in
het feit, 4at tegenover de ietwat rhapsodische en
pathetische rethoriek van Triomf", Kentering"
aiij simpeler schijnt, meer doordacht, fijner en
?teslotener. Niet dat de laatste film
intellectualisischer zou zijn integendeel, de makers hebben
?;een oogenblik uit het oog verloren voor welke
nentaliteit hun werk bestemd was. De leidende
gedachte om een duif als drager van de nooden en
dachten der verdrukte arbeiders naar Rome te
loen vliegen, moge ietwat sentimenteel aandoen
.. .zij is eenvoudig, doeltreffend en niet zonder
>oëzie.
Over het algemeen genomen, is Kentering"
ninder luid, minder heftig dan Triomf", doch
.tellig van een innerlijke geestdrift, een reserve
^n een gevoeligheid, welke dieper blijken te graven.
Reeds in den aanhef treedt dit aan den dag.
Oe fameuse ellende van vóór '90" wordt hier
;egeven zonder nadrukkelijke opstandigheid
veeleer met een sentiment van mild mededoogen.
Gen arbeidersbestaan wordt geschilderd en alles
s hierbij gericht op intensiteit van stemming en
emotie. Het diepst doorvoeld is in deze episode
wel de grauwe, drukkende monotonie van het
uiselijk leven. Dit arbeidersmilieu met zijn
troos;looze banaliteit, zijn lichtloosheid en zijn
leelijk>eid wordt rondom ons opgebouwd met een
simpelleid van middelen, een bijna geresigneerde
triestKUNSTZA AL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOON G ESTELD
ROKIN i?« =
AMSTERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
heid van gebaar, die verrassen en
ontroerenOp de onderlinge lengteverhouding der shot's na
(waarop ik straks nader terugkom) is alles in deze
episode volmaakt van harmonische structuur.
De requisieten, waarmede hier gewerkt werd zijn
de meest alledaagsche en voor iedereen bereikbare:
het armelijk mobilair, wat versleten schoenen,
een crucifix en verder de koppen van man, vrouw
en kinderen. Maar het is de doordachte keuze
deibeeldwisseling, het spel van contrasten en over
gangen, .de voortreffelijke selectie der typen en
niet te vergeten de zeer gevoelige beweging van
het apparaat, welke hier sfeer en dramatiek
scheppen. Vooral de camerabeweging lijkt mij
een van Hin's bijzondere begaafdheden te zijn:
Intuïtief dan wel overdacht. ... zij is zeer effectvol.
Zij moet een wrang contrast aangeven en zij
beweegt zich snel van een biddend kinderfiguurtje
naar een paar kapotte schoentjes. Zij drukt een
meditatie uit en met peinzende traagheid glijdt
zij van den zorgelijken arbeiderskop omhoog naar
het crucifix. Oppervlakkig bezien toevallige
bijkomstigheden, die echter door hun rythmische
stuwing het fotografische beeld tot bewogen poszie
maken. Dat de belichting (die belangrijke atmos
feer-factor !) wat uit den toon valt door een zekere
koude hardheid (men zie de schijnwerpers-slag
schaduwen der figuren op den kalkachtig-witten
wand) is een kwestie van outillage en technische
ervaring, welke nog niet mee mag tellen.
Ik heb deze episode wat nader geanalyseerd, niet
omdat zij de beste zou zijn, doch omdat zij het
eerst voor de hand lag en voldoende karakteristiek
is voor het verdere werk. Dezelfde innerlijke
bewogenheid dezelfde concentratie en dezelfde
eenvoud in uitdrukking beheerschen de heele film.
De verbeelding van den schrijvenden Leo XIII,
op zichzelf een hachelijk geval, is met strakke
soberheid gegeven: de paus in den spiegel gezien,
daarna zijn schrijvende handen.
Het ontwaken der arbeidersbeweging door den
stimulans der encycliek Rerum Novarum" is
alweer typisch voor de stemming dezer film
veeleer van een hoopvolle blijheid, dan bezield
door revolteerende heftigheid. De reactie bij de
arbeiders in vergaderingen, werkplaatsen en fa
brieken, bepaalt zich tot een rustige vastberaden
heid en het is merkwaardig te zien. hoe het gebaar
van de priesters op den kansel aanzienlijk heftiger
is dan dat der werklieden. Symboliek misschien?
Overigens doet het weldadig aan van de
traditioneele emblemen: het stilstaande wiel, de arbei
dersvuist, de tehoop loopende massa's e.t.q.,
verschoond te blijven.
Bijzonder geslaagd misschien wel het hoogte
punt in de film is de desillusie der arbeiders
na den eersten tegenstand der werkgevers. Dat
een dermate bekend thema als dit ongetwijfeld is,
een dusdanige spanning en dramatiek kon bereiken,
bewijst de aanwezigheid van sterk, onmiskenbaar
talent. Opgetogen arbeiderskoppen een bloem
op een arbeidersjas contrapunteerende hysteri
sche beursscenes de bloem, die in het slijk
valt, als een vergane illusie en door de wielen van
een luxe-auto verpletterd wordt. . . . ajaj !. . . .
het zijn altegader tamelijk afgereden
paradepaardjes. Maar de makers van deze film spelen
het klaar de stof waarmede zij werken te doen
vergeten, door de intense bewogenheid, waarmede
deze werd gehanteerd. Het is alweer een kwestie
van het ..hoe" ! Een minder geslaagde of op het
verkeerde moment geregistreerde nabij-opname
een onjuiste beeldkoppcling een psychologisch
foutieve camera-zwaai.... en het effect is ver
nietigd. Nu is het karakter en Ue afwisseling der
beelden boeiend en frappant. De
vitale roerigheid der beursscenes
wordt precies op tijd afgewisseld
door de stille vastberadenheid van
een imposante close-up deze
weer door de bloem op het asfalt.
Het is een spel van imponderabilia,
dat hoezeer practisch in meters
uitgeteld nochtans een zaak
blijft van fantasie en intuïtie. . . .
goddank, overigens ! Want zon
der dat zou het maken van derge
lijke f ilras een even gemakkelijk, als
onverdraaglijk clichéwerk worden.
Nu enkele bezwaren. Een
kleine technische aanmerking
voorop: Waarom zijn de
fadeut's (het geleidelijk afdonkeren)
en de dissolving's (overgang
van een beeld in een ander)
van zulk een ongemotiveerde
gehaastheid? Wist de camera
man, die zoo geïnspireerd het
rythme van zijn apparaat blijkt te
doorvoelen niet. dat het rythme
van de film door het noodeloos
bekorten van deze zichtbare
ritardandi, ernstig heeft te lijden? Een
ander bezwaar, waarop ik reeds
zinspeelde, is de soms niet verant
woorde lengte der shot's, waardoor
de overigens zoo metrisch uitge
balanceerde verhoudingen van het
werk in gevaar worden gebracht.
Ook dit is meer een kwestie van
intuïtie dan van redeneering en
hier is het oordeel van den onbe
vangen toeschouwer, dunkt mij,
doorslaggevend. Welnu episodes
als het verspreiden van de ency
cliek door telegraaf, telefoon en
drukpers, is gedecideerd te lang.
De technische spielerei met het
dankbare materiaal verleidde hier
de makers tot een uitvoerigheid.
die ongeduldig maakt omdat zij
niet verantwoord is door de dra
matische belangrijkheid van het
geval. Door hoeveel (knap ge
monteerde !) naachineriën de ency
cliek wel wordt vermenigvuldigd,
kan ons maar net zooveel schelen,
als het de universaliteit der ver
spreiding suggereert.
Hetzelfde geldt voor het frag
ment der betoogende kanselrede
naars. Tenslotte heb ik in be
paalde scènes een rythmisch ver
werkte montage gemist. B.v. in
de episode, waar de arbeiders bij
hun patroon (den
Lebedew-inzakformaat !) verbetering der toe
standen eischen. De keuze en de
afwisseling der vergroote koppen,
als verzichtbaarde dialoog, is uit
muntend. Maar ik heb tijdens dit
zoo voortreffelijke fragment met
toegeknepen vuisten zitten wach
ten op de versnelling der beeld
wisseling het prachtige
accelerando in de montage, hetwelk bij
Pudowkin tot zulk een
opzweepende spanning leidt.
Behoudens deze opmerkingen
echter, moet Kentering" be
schouwd worden als een der
beste producten der
Nederlandsche filmkunst en men kan de
collectiviteit, welke haar tot stand
bracht naast Hin en Kuyle,
den journalist van Doniburg
(Close-l'p)- Toon Kin en Kees
Strooband slechts geluk
wenschen met het bereikte resultaat !
: