Historisch Archief 1877-1940
r
£*;,
.. ., 4
U?»
ACHTER
GROOTE
MOTOREN
door K. Araguez
Primitieve hartstochten
Wanneer gij morgen Helena van
Troje ontmoet, en zij vraagt u welke
nieuwe sensatie de wereld na twintig
eeuwen te bieden heeft, wa.t biedt
ge haar dan aan? :
Pierre Louys heeft eens, na lang
nadenken, gemeend dat het eeuwige
Uw sigaret zou kunnen zijn. Al het
andere dat liefde, dood eii leven, oorlog
en vrede, poëzie, kracht en snelheid,
wijn, schoonheid en gezang te bieden
hebben is haar van ouds wel be
kend. Zou men het met een
raiijtoestel durven wagen? Ik niet. Met
een invitatie voor een paar uur
K.L.M. ? Wellicht.. Hoewel het de
vraag is of men een der onsterfelijken
iets nieuws leert door haar den aether
met andermans vleugels te doen klie
ven. Wellicht zou men haar een
electrische centrale, een
conservenfabriek of een wedstrijd achter groote
motoren kunnen laten zien. .
De snelheid en de machine, zegt
menigeen, dat is het moderne. De
machinale productie.... Het stelsel
der sterren, zal Helena van Troje
zeggen, is een raadselachtiger en
sneller machine dan welke ter wereld
ook. en zij produceert werelden.
Maar gesteld zij ware in een be
minnelijke stemming en men wandelde
met haar op een Donderdagavond op
het Valeriusplein of daaromtrent, om
streeks kwart over zeven. Dan ver
andert, als er achter groote motoren
gereden wordt in het Stadion, de
stem van de stad. De trams rijden
voller en dreunender, de taxis sneller,
er raakt een menschenmassa op de
been in een enkele richting; de fietsen
snorren, de taxis toeteren anders, en al
woonde er in het Valeriusplantsoen
de wereldvergetendste kluizenaar, hij
zou zijn oor van ongewoon geluid
hooren trillen, van het geluid dat
twintig, dertigduizend Amsterdam
mers maken, op weg naar het Stadion.
Wanneer het geluid van een stad of
een menschelijke stem verandert, dan
regeert er een primitieve hartstocht;
de stad gaat eten, werken, feest vieren
of revolutie maken; de mensch heeft
honger, haat, of hij dorst naar sen
satie. Het klinkt alles eenigermate
verwant met het geluid van leeuw en
tijger in Artis, kort Voor het uur van
voederen; korzelig, grommend en
nerveus.
* *
*
Door de sensatie van dat geluid
belust, hoewel het haar niet nieuw
klinkt, hebt gij Helena van Troje
naast u zitten op de eere-tribune, op
een rood kunst]eeren kussentje. Zij
spaart u haar opmerkingen over de
hedendaagsche kleedij, zij draagt die
zelf, en beter. Het Stadion draagt
haar goedkeuring weg; maar over de
sprinters is zij bitter: Waarom spelen
zij achthonderd meter slak, en twee
honderd meter zwaluw?" vraagt zij
en zij fronst haar neusvleugels met
de onredelijkheid die van Eva tot
Greta Garbo de vrouw kenmerkte.
Het is een vraag die gij als leek zelf
gesteld hebt, jaren geleden; waarna
de oudere en wijzere kenners der
wielrijsport spraken o ver taktiek, strategie,
subtiel beleid, hangen aan een anders
achterwiel, snijden uit de bocht en
wat dies meer zij. Ge herhaalt deze
wijze woorden tegen Helena van Troje.
Zij zegt, met de nuchterheid, die
de klassieke vrouw kenmerkt tegen
over mannelijke sporten en genoegens,
dat dit onzin is en dat de sprinters,
indien zij waarlijk zoo vol subtiel
beleid en strategie waren, toch ten
minste aan vijfhonderd meter beton
genoeg moesten hebben om tweehon
derd meter hard te rijden. Een wed
strijd om de eerste plaats, zegt zij,
die voor vier vijfde een wedstrijd is
om de laatste plaats. ... is dat wat
er van de snelheid geworden is ? Tracht
haar met Scherens, Michard, Falk
Hansen eri Mosskops te verteederen;
zij luistert niet naar u. Zij bewijst u
met oude Olympische verhalen dat
dit beneden menschelijke waardigheid
is. Hoe kalmeert men Helena van
Troje in het Olympische stadion?
Met de extra-reclame-chpcolade-reep,
de sensatie dezer eeuw? Het smaakt
naar slechte honig, zegt zij. Met een
ysco? Sneeuw smaakt zuiverder, zegt
zij. Met een sigaret? Met een sigaret
gaat het. .
De groote motoren komen in de
baan. Herkuleyris rijdt tegen Sonius.
Helena van Troje laat haar sigaret
uitgaan. Het is ernst. Een verkeerde
handgreep, en het is dood of leven.
Herkuleyns verliest zijn stuur, een
zwarte vuurspattende motor davert
scheef over het grauw verlichte beton,
een mensch slaat over den steenen rand,
een witte lichtpaal breekt, een kwart
seconde is het doodstil.
En dan zeggen dertigduizend mo
derne menschen: Wa, wa. wa. liet is
een gruwelijk, bloeddorstig, primitief
geluid, gemeenschappelijke!' dan eenig
ander waartoe dertig duizend men
schen in staat zijn. Wa, wa, wa.
Twintig eeuwen geleden zeiden zij het,
toen de eene wagenrenner haakte in
de wielen van don ander, en onder
de wielen van den derde kwam,
tusschen splinterend hout en
paardehosven. Waai- lijkt het op? Het
lijkt op een jeugdherinnering. De
tuinman had een kip haar kop af
geknipt met de snoeischaar, omdat
er kip gegeten zou worden, en die
kip zonder kop bleef rondwandelen
en wandelde, druipend van bloed,
het kippenhok weer in tusscben de
andere kippen. Wa, wa, wa, zeiden
de andere kippen, en 's avonds moest
men vroeg naar bed, omdat men
geen kip wou eten. Ja. zegt Helena
van Troje. als ge haar aanziet in
twee zeer lichte oogen. zoo zijn zij
altijd .
* *
#
Op een anderen avond rijden de
stayers achter groote motoren. De
gangmakers staan in zwart leer op
hun zwarte motoren, waar de blauwe
vlammen uit stuiven, en daveren de
baan over, voor een proefrondje. Het
licht is aangegaan. Dertigduizend
menschen zitten stil. in licht en
schaduw en duisternis. Elk onderdeel
van de seconde flikkert er een vlam
in de verte, hier, daar en overal.
Dat is Amsterdam, dat een sigaar
f een sigaret opsteekt. Dat is in
drie uur. zijnde drie maal zestig
minuten en elke minuut zestig secon
den, een gedegen derde mil ioen sigaren
en sigaretten. Amsterdam is nerveus,
in het Stadion. Ge rekent het Helena
voor; zij is onder den indruk. Zij
vraagt om een sigaret. Het startschot.
Paillard wordt opgevangen,
Blekemolen wordt opgevangen. Sawal wordt
opgevangen. Schlebaum wordt opge
vangen, ieder is opgevangen. Men
rijdt; Als er iets modern is. in Amster
dam; dan is dat het Stadion, als de
motoren met blauwe stuivende vlam
men voorbijrazen en de renners daar
achter. Helena van Troje rookt
nerveus. Paillard houdt de kop. Sawal
jaagt Schlebaum voorbij, Schlebaum
jaagt Sawal voorbij, Möller jaagt
Linart voorbij, Linart jaagt Möller
voorbij. Mooie wedstrijd zegt de heer
aan Helena van Troje's linkerhand.
Ja, zegt Helena van Troje. Schlebaum
raakt los. Men hoort tienduizend
menschen zuchten. Sawal passeert.
Tienduizend menschen
applaudisseeren. Paillard slaat een aanval af.
Vijftienduizend menschen
applaudisseeren. Helena van Troje
applauciisseert. En dan passeert er tien minu
ten lang niemand niemand. Koffie
molen ! zegt de heer aan Helena van
Troje's linkerhand, en hij fluit. Ik
kijk naar Helena van Troje, incognito
op haar roode kunstleeren kussen.
Zal zij fluiten? Zij rookt. Zij verveelt
zich. Zij zegt: de snelheid is als vroe
ger. De eene man is soms sneller dan
de andere. Als zij even snel zijn is het
vervelend. Dit is een goede sigaret.
Er komt leven in de baan. Möller
passeert iedereen. Sawal passeert
iedereen. Paillard houdt de kop.
Schlebaum passeert Möller, Möller
passeert Linart. Linart passeert Möl
ler. Het is ineens tien minuten en
vijftien ronden later. De sigaret van
Helena \an Troje is weer uitgegaan.
De wedstrijd wordt gewonnen en
verloren. Amsterdam verandert nog
maals een kwartier van stem.
Helena van Troje zwijgt. En ?
De een is sneller dan de ander.
zegt zij. Het is goed het te zien. men
vergeet alles als men het ziet. Men
vergeet zeer snel dat men het gezien
heeft, maar het is goed. De snelheid
is een schoone droom. ledere droom
kost veel bloed en mannen. Mannen
zijn vreemd. Het is niets nieuws.
Xog een sigaret ?
Nog een sigaret, zegt zij.
Adverteert
in de Groene"
Omdat DE GROENE in
hetgeheele land gelezen wordt
door het beste publiek door
het publiek dat iets te besteden
heeft. De adverteerder behoeft
niet te betalen voor een ver
spreiding, waarmee hij hon
derdduizenden bereikt, die
juist niet tot het koopkrach
tige publiek behoor en, maar
het betaalt hem om in dit
blad te adverteeren, dat hem
direct in contact brengt
met het publiek dat hij zoekt.