Historisch Archief 1877-1940
*&*
k"h
ft;
b* '
I
j.
r.
«5?
«
»lv
t»
k"
t
Radio en Grammofoon
De Groene Amsterdammer van 17 September 1932
No. 2885
Symphoniseering der
negermuziek
door Lou Lichtveld
Elllnston's Creole Rhapsody
Toen de Axnei ikaansche
syncopated music" haar intrede deed in de
Europeesche beschaving, was menig
een bevreesd dat het nu binnenkort
met het erfdeel van Beethoven gedaan
zou zijn. Men achtta een muziek, die
haar oorsprong nog niet zoo lang
geleden gevonden had in de
Afrikaansche jungle, onvereenigbaar met
de kunst, die zich gedurende meer dan
twintig eeuwen ontwikkeld had als
een contact-product van
Byzantijnsche, Bomaansche en Germaansche
cultuur. Het gevaar werd echter
spoediger bezworen dan men destijds
kon vermoeden, de beide muzieken
zijn ondanks alle groote verschillen
meer en meer naar elkaar toe ge
groeid, en een nieuw contact-product
is bezig te ontstaan, een negroïde
symphonische muziek die evenveel
overwegend Europeesche kenmerken
heeft als bijvoorbeeld de literatuur
der Amerikaansche negers. Het onder
werp, het ,,thema" vertoont nog
sporen van een zwarte afkomst; de
behandelingswijze is echter door en
door volgens de methoden van de
oude wereld. Het materiaal is zwart,
het fabric^ ge-proces volkomen blank.
Aan de totstandkoming van het
nieuwe product hebben blanken en
zwaHen ook broederlik samen ge
arbeid. Evena-ls uit het materiaal van
de oudste Amerikaansche neger-volks
muziek de blanke Stephen Forste r
zijn onvolprezen liederen, en de neger
Louis Handy zijn nog altijd
fasoineerende blues gecomponeerd heeft,
evenzoo heeft uit de moderne jazz
muziek de blanke pianist Gershwin
de gesloten vorm van zijn Rhapsody
in blues" en de zwarte orkestkickr
Duke Ellington de nog strakker ge
sloten vorm van zijn Creole Ehapsody
opgebouwd. Aan beide zijden vallen
nog veel meer namen te notmen,
maar voorloopig ken ik geen compo
sitie van jazz-muziek welke als vorm
zoo hecht en voldragen, van structuur
zoo symphonisch en
Europeeschintelligent is, als de Creole Rhaptody
van Ell ingt on.
Helaas schijnen geen der bestaande
grammof oonopns men de compositie
van dit werk in onverminkte of vol
ledige vorm te brengen. Maar bij de
beoordetling mag men toch wel af
gaan op de voortreffelijke H'.M.V.
A.E.G.
Vampyr Richard Haizman
Vogel
Muziekinstrumenten van negers
opname ervan, (tl.M.V.?C 4870) daar
Ellington zefl met zijn orkest voor deze
maatschappij het werk heeft uitge
voerd, en daardoor feitelijk aan de ver
korte vorm zijn sanctie heeft verleend.
In groote trekken heeft de Creole
Rhapsody de zoogenaamde ..hoofd
vorm" van de klassieke symphonie:
een uitvoerige expositie van een be
weeglijk en energiek hoofdthema,
gevolgd door een breeder,
melodiS'her tweede thtma. Op de keerzijde
van de plaat btgint dan de thema
tische ..dóórwerking" die de meest
kenmerkende constructie van de latere
Europeesche instrumentale muziek is.
De ..door-geïmiteerde stijl" der Itide
en 17de- ejuwsche contrapunt isten
bracht deze kunst in haar eerste
ontwrkkelingsvorm; Bach's Inventionen
werden als extmpden van ..door
voering" geschreven, en ook zijn
Fuga's, zijn Italiaanse!» Concert en
andere welken zijn dat. De
Mannheimer school heeft dr-ze kunst om
met, muzikale gegevens, met ..thema's"
een syntactisch spel van steeds nieuwe
combinaties en veranderingen te spe
len, tot groote bloei gebracht, terwijl
daarna de klassi ke Weensche school,
met Haydn, Mozart, Beethoven en
Schubort, deze doorvoeringskunst
tot haar hoogtepunt wist op te
voeren. Sindsdien is de ..doorvoering"
het wezenlijkste bestanddeel van de
Europeesche .kunstmuziek geweest, en
zelfs de moderne aesthetica, die
van Schönberg en zijn school,
leert, dat in het combinatie- en vai
iatiespel de essentieele beteekeriis van de
compositie ligt.
Gershwin heeft dit niet begrepen,
en de groote zwakte van een thema
tisch en orkestraal niet oninteressant
stuk als de Rhapsody in Blues is
juist, dat het in formeel en construc
tief opzicht zoo simplistisch, zoo
volkomen onbelangrijk is. Bij Elling
ton daarentegen is het thematisch
materiaal niet zoo heel belangrijk of
nieuw, het beantwoordt heelemaal
aan de heerschende jazz-mode, maar
de vorm waarin, dit alles gegoten
werd, is verrassend van begin tot
eiiid. Hij is sober en beperkt geweest
in zijn thema's, maar hij heeft van
hun doorvoering" de hoofdzaak
weten te maken, en heeft het juiste
inzicht gehad de gebruikelijke ,,her
expositie" die in de kla.ssieke hoofd
vorm nog volgt op de doorvoering
(een recapitulatie van het uitgewerkte
thematische materiaal dus) geheel
achterwege te laten en tamelijk on
verwacht, als met een breuk te ein
digen. Het strookt met onze
hedendaagsche haast en zakelijkheid, met
de nervositeit van Jazz-muziek en de
atmosfeer waarin deze deels
halfwildo, deels overgecultiveerde mu
ziek thuishoort, om aangenaam bezig
te houden, een spanning tot het
hoogst op te voeren, maar nooit ir»
herhalingen of ..samenvattingen" te
vervallen. Imitaties zijr» schering en
inslag van de jazzmuziek; maar
een fugato of stretto zou volkomen
in strijd zijn met haar wezen.
Bijna instinctief heeft Ellington
tegrepen wat hij moest doen, en daar
hij als man van de practijk de moge
lijkheden van het jazz-orkest door en
door kent. heeft hij deze ook prachtig
voor zijn doel weten uit te buiten.
In de doorvoering heeft hij volgens
klassiek procédéde beide hoofdthema's
ir» nauwer contact met elkaar ge
bracht, ze op allerlei wijzen gevarieerd
en gemoduleerd en nieuw
combinatiemateriaal aangevoerd. Doch hij heeft
tevens van de gelegenheid gebruik
gemaakt om virtuoze blazers- en
piano-solo's te «'even. gedragen melo
dieën te begeleiden met pikante
staccato's, eri verrassende, gewaagde
harmonieën te verzinnen.
De doorvoering heeft soms
pijnlijkvalsche passages die zeer sterk con
trasteeren met de weeke, zoetvloei
ende en zuiver-tonale blue-perioden.
Maar ook dit schrijnende heeft iets
zoets en bekoorlijks.
Zonder de ..Creole Rhapsody" een
meesterwerk te noemen, kan er toch
op gewezen worden dat alle groote
tendenzen van de moderne muziek
er op harmonische wijze duidelijk
in vertegenwoordigd zijn.
De brave musicus die gelooft in de
verhevenheid der Kunst, der heilige
Toonkunst, en gelooft in de fatsoen
lijke manieren van de concertzaal,
zal het niet gaarne horren, dat eenige
gewichtige toekomstvormen van de
muziek bezig zijn in het iazz-lokaal
te ontstaan. Maar hij moge bedenken
dat een werk als deze Creole
Hhapsody. door Kllington's orkest met
feiïlooze beheersehing en virtuositeit
uitgevoerd, ook al niet meer geheel
en al past in dat lokaal. Dat voor het
grondig waardeeren van deze muziek
al meer muzikaliteit,
gevoelsverfijriing en intelligentie, meer cultuur
vereischt wordt dan waarover de
doorsnee-foxtrotter beschikt. Deze
zweert nog altijd bij de blödsinn van
,,Oh Monah".