Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 17 September 1932
No. 2886
I.
&
I:
'.Si*
i'
Arme sporen
door Dr. R. Feenstra
Vierde klas-verkeer.
Behalve voor snelvervoer, door
gaand vrachtenverkeer waarin de
sporen, voor zoover ze bestaan, een
rol zullen blijven" spelen brokkelt
nering en bestaansgrond van alle
sporen snel af.
Nieuwe landen, zooals Algiers, heb
ben dat voorvoeld. Zij hebben slechts
een paar onbeteekenende spoorwegen;
maar hun wegennetten zijn prima.
Gelukkig Algiers !
* *
*
Ik lees een artikel uit Harpers
Monthly van Robert Littel & John
Maccarthy, dat een vriendelijke hand
mij toezend. Het heet Fourth class
travel, American style. Wat is dit
reizen: vierde klas ? Het is het
massareizen van morgen.
Het is het meereizen met een auto,
op zoogenaamde gedeelde kosten;
,,sHare-expenses". Het komt reus
achtig op. Deze opkomst lag in de
lucht, na den langen productiedraai
:'der autofabrieken; na de daling in
?de benzineprijzen en de aaipas iig
van de wegen aan de toenemende
verkeersbehoefteri. Zij werd
gegangmaakt door het gesjochten raken
van honderdduizenden ownerdrivers,
die hun baan of hun duiten kwijtraak
ten; en slechts een gedepreciëerden
kar overhielden.
Een ingezonken makelaardij en
speurder-werving wierp zich op de
bemiddeling tusschen ..carless
passengers" en passsngerless cars"; want
van alles blijft wat hangen: en ook
de cents worden dollars, en de dollars
lapjes van honderd of duizend ten
leste.
En zoo kan liet artikel over de
nieuwe vierde klas al openen: ..Van
New York naar Caleforniëkost 200
dollar per vliegmachine. Het kost
112 dollar met de spoor. Het kost
met een van de gigantische bussen,.
wa?jiin de passagiers Kansas, Ohio en
Mexico verslapen, en Pensylvania,
Illinois en Arizona een ganschen dag
aangapen $ 58.
Maar het kost op share expenses"
in een fijn loopend wagentje, geriefelijk
onder een laag dakje en in zachte
kussens $ 35."
En hoewel de lage prijs in de eerste
plaats de beweging dient, is er bij
komstig ook voordeel aan het vierde
klas reizen verbonden. De passagiers
waardeeren hoogelijk the sense of
freedom, the deep cushioned seats,
the endless variety of scenery, the
accidental intimacies." Een treinreis
brengt geen verrassingen, spanninkjes;
de autoreis brengt er vele. Young
girls travelling alone can feel safe;
geen brutale over-hen-zittérs,
fixeerders; noch elleboog frotteurs, and
elderly ladies can find some-one to
talk to. Ook loop en dak zijn soepeler,
dan in een trein.
Natuurlijk is er: een schaduwzijde.
Bij een zóó snel opgekomen
vierdeklasverkeer langs den weg zijn tal van
oplichterijen voorgekomen. De make
laars waren niet altijd schoone jon
gens; namen den eersten termijn en
brachten geen wagen; en de chauffeurs
waren ook wel eens oplichters, die
bij de eerste lunch een kleine panne
voorwendden: en verdwenen. Het
vak der middelaren, dat als in de
Riviera de booking offices voor
bustoeren, in allerlei kleine stalletjes, h
ótelhalls, zelfs op straathoeken, opkwam,
was nog niet geheel koscher.
Gaandeweg is dat verbeterd. Met den
millioenen-omzet en de millioenenklanten
komt de betere stijl; komen de betere
manieren.
* *
*
Ik rijd naar de stad; en ik vraag
mij af, als ik af en toe een gegadigde
voorbijscheer. die zijn hand opsteekt
en voor gratis" rijden voelt: waarom
is dit vierde klas rijden nog niet iii
Holland opgekomen?
Deels, wat de pleziertochtcn betreft,
hebben de reis auto's en bussen met
heele en halve dags programs zeker'
de sporen een massa klandizie af
gesnoept. Maai1 waarom zijn er nog
niet in Büssum. in Hilversum, in
Haarlem en Bloemendaal groote bon
den" van kleine ..reisclubs" autolooze
wegforensen.
Ik zie een trein voorbijglijden bij
de viaduct. Koppen; klanten. Maar
geen koppen": American style.
Waren zij dat: zij zouden zestig
percent goedkooper reizen; en van
huis gehaald worden, en bij hun
kantoor afgezet.
Wie in het artikel in Harpers
Monthly leest hoe de Bus-companies
^HW¥mK
Vraag toezending van
catalogus met beqrooKmq
Spoor's
Mosterd
W. A. Sfxcr j-., Ci.lcmborg-.
Mndontn
ren
Niereen gezellig zitje met bonte
kussens . . . daar een vroolijk
gordijn .... dat geeft Uw int
rieur een eigen" karakter.
Maar kiest dan ook
INDANTHREN-STOFFEN
zij zijn van blijvende waarde.
Imitatie handgew. stoffen Fl. 1.45 p. M.
Bespanningstof . . .Fl. 1.25 p. M.
Cretonne 80 cM breed Fl. 0.75 p. M.
130 cM. breed Fl. 1.35 p. M.
MarquisettellOcM. breed Fl. 0.65 p.
MVraagt U eens stalen ?
N.V. HANDELMAATSCHAPPU
HET INDANTHRENHUIS"
LEIDSCHESTRAAT 89-93
AMSTERDAM C.
Zaterdags tot 10 uur geopend!
der vierde klas hebben dwars gezeten;
overal politioneel naai' licenee plat es
hebben laten vragen: en het steeds
verloren hebben, om-tut het giz-, Ischap
of steeds fami'ie of steeds club WF.S:
die begrijpt, dat een goed opgezet
foronsenclubs?bv.iiid" niet sm l juri
disch kamp zou behoeven te gevt-n.
Ik kijk naar den weg, dezen weg.
die ook zeker niet Anipriean style
is; heden reeds anderhalf maal zoo
breed behoorde te zijn; en morgen.
twee maal; en die toch pas enkele
jaren oud is.
En ik vraag mij af, als m'.'n nu al
niet wil snijden, en achter een
paa:-denkar of een aftandsche Ford 7,it.
waar het straks heen moet. als de
sporen schimmen zullen vervoeren,
en de vierde klas naar stad bruist.
Gelukkig hebben wij: Hollandsche
mentaliteit. Onze K.N.A.C. en A.N.
W.B. vragen Irngs den straatweg
Amstenlrm?.Snv-rsfuort om bóómcn.
Hier is eindelijk- Ifiidschappelijk. een
..open." mooie weg. Te veel bonmeii
m°ken onze Hollandsche wegen tot
kooihani'i!. wf ?,r de traliestangetjcs
Ir.ngs \ll<gen. I fier wf.s er eindelijk
een zonder deze botsivmblokkeii en
uitzicht-bed'.Txers: en hier ' was kos
telijk groen Ir.ndsehapspicturaal. met
de allerrijkste verscheidenheid.
Geeft ons boompjes wagen de
,,\ei'keers"-bondeii. Zoolang de blik
v r.n den Hollander zoo direct in het
lcimmer wil spieden, zal hij de ruimte
van zijn wegen en hun mogelijkheden
ook i 11 de ,,vierde kif.:-)" nauwelijks
ontdekken. IX- spoordirecties kunnen
gerust slapen. Fourth class style is
niets voor óns. En.... niettemin?
,,I)e wereld wordt straks n,de volkren
zijn als groepen . . . . "
Witte Tanden: Chlorodont '
i
de heerlijk verfrisschend smakende pepermunt tandpasta Tube 35 cent en 6O cent l
S«U