Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan, F. G. Scheltema en M. Kann. Secretaris der redactie: C. F. v. Dam
Keizersgracht 3S5, Amsterdam C - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 - Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2886
Zaterdag 24 September 1932
De regeering, de commissie-Welter
en de begrooting voor 1933
Op de plechtige oogenblikken, waarop op den
derden Dinsdag in September de Koningin, ge
volgd door een stoet van
hoogwaardigheidsbekleeders, de Bidderzaal binnentreedt en ten
aanhoore van de volksvertegenwoordigers, de
Ministers, de leden van de Hooge Colleges van
Staat, de gezanten der vreemde mogendheden en
-een uitgelezen schare van bevoorrechte burgers,
de troonrede voorleest, zitten de hoofdredacteuren
?onzer dagbladen op hun redactiebureelen met een
?exemplaar van het gewichtige staatsstuk vóór zich,
"ten einde reeds in de avondbladen de troonrede
vergezeld te doen gaan van een commentaar.
Dat heelt zijn bedenkelijke zijde, wanneer die
troonrede, zooals in de laatste jaren geregeld
«n ditmaal in zeer sterke mate het geval is, zich
bepaalt tot eenige vage exclamaties.
De eerste indruk, dien de burgerij uit de bladen
?omtrent het programma voor het volgende jaar
moet ontvangen, is, dat de regeering niet weet,
-wat zij wil.
Zoo heeft niemand minder dan de
hoofdTedaoteur der N.B.Ct. in het avondblad van Dins
dag j.l. aan den volke als zijn meening uitgespro
ken, dat de regeering al wat op de financiën
betrekking heeft met den mantel der liefde voor
de publieke belangstelling bedekt houdt" en dat
-wij bestuurd worden door een regeering, die. met
de handen in het haar zit en niet weet, wat zij
doen zal."
Die voorstelling van zaken is volkomen onjuist.
De man, die op dit voor een journalist moeilijke
oogenblik, deze woorden uit zijn pen deed vloeien,
wist dat enkele uren, nadat hij die woorden had
neergeschreven en eenige uren vóór zij door de
abonnés op zijn blad zouden worden gelezen, de
Minister van Financiën de millioenennota, waarin
het programma der regeering nauwkeurig is om
schreven, in de Tweede Kamer aan den voorzitter
aou overhandigen.
Men kan van Minister de Geer zeggen, dat hij
te diep ingrijpt of niet diep genoeg, maar de bewe
ring, dat hij niet weet, wat hij wil, kan geen redelijk
mensch voor zijn verantwoording nemen.
De millioenennota is een zeer ingewikkeld stuk.
Ten einde een beeld te geven van de hoofdzaken,
veroorloof ik mij daarvan de volgende zeer globale
samenvatting te maken.
De begrooting van Nederland voor 1933 zou
in minder abnormale omstandigheden ongeveer
het volgende beeld vertoond hebben: 600 millioen
gulden aan uitgaven en evenveel aan inkomsten.
Van de 600 millioen aan uitgaven zijn 200 millioen
vrijwel onaantastbaar; het zijn de rente en de
aflossing der staatsschulden. Het evenwicht moet
dus op de 400 millioen gevonden worden.
Tengevolge van de crisis zijn de inkomsten
echter veel minder, de uitgaven veel grooter.
Het verschil bedraagt volgens Minister de Geer
bijna 150 millioen gulden.
Zie ik het goed, dan is dat nog iets te optimis
tisch voorgesteld.
Worden er immers niet de thans aanbevolen
opcenten op de gemeentefondsbelasting geheven,
dan zouden er bijna 20 millioen extra in het ge
meentefonds moeten worden gestort, wat het
tekort zou hebben opgevoerd tot 165 millioen.
Er zijn drie middelen om dat tekort te over
bruggen.
1. bezuinigingen.
2. nieuwe belastingen
3. bijpassen uit het reservefonds of door een
leening.
Minister de Geer wil voor 75 millioen bezuini
gen 60 millioen door inkrimping en afschaffing
van diensten en 15 millioen door een korting op
de salarissen. Hij vindt 50 millioen uit nieuwe
belastingen. Hij put bijna 20 millioen uit reserves.
En hij laat 20 millioen voorloopig ongedekt. Voor
dat bedrag moet dus op korten of langen termijn
worden geleend.
De basis, waarop Minister de Geer zijn plannen
opstelt, is onaantastbaar. Ieder, die prijs stelt op
gezonde financiën zal moeten beginnen op dezelfde
basis.
Men kan het verschil op andere wijze overbrug
gen. Wie minder wil bezuinigen, door bijvoorbeeld
niet te korten op de salarissen van de rijksambte
naren, moet meer putten uit nieuwe belastingen,
of een grooten bedrag leenen. Wie niet wil leenen,
moet meer bezuinigen, of de nieuwe belastingen
verzwaren.
Ik zou het voor het vertrouwen in de openbare
financiën hoogst bedenkelijk achten, indien meer
werd geleend, dan de regeering wenschelijk acht.
Maar ik ben van oordeel, dat tegen een van de
nieuwe belastingen onoverkomelijke bezwaren
bestaan. Daaruit volgt onvermijdelijk, dat er naar
mijn meening meer bezuinigd moet worden.
Het zou zér te betreuren zijn, indien ons tarief
van invoerrechten, dat in weinige jaren reeds van
5 op 8 en van 8 op 10 percent werd gebracht, op
nieuw zou worden verhoogd met 30 opcenten en
dus zou worden gesteld op 13 percent. Mijn
grieven tegen dit voorstel zijn, dat het de voor
naamste oorzaak van de crisis, de belemmering van
het internationale ruilverkeer, verergert en het
voornaamste middel tot herstel, de verlaging van
de kosten van levensonderhoud, tegenhoudt.
Zelfs voor het zeer gewenschte doel, de begrooting
in evenwicht te brengen, is dit offer mij te groot.
Er moet derhalve meer bezuinigd worden. Die
bezuinigingen moeten in de eerste plaats gevonden
worden op de begrooting voor defensie. De com
missie-Welter, die den moed heeft gehad op zoo
radicale wijze bijna alle hoofdstukken der begroo
ting aan te tasten, deinsde voor een even radicale
Inhoud:
1. Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, Begrooting en
bezuiniging.
2 Dr. M. van Blankenstein, Wat maakt Japan
gevaarlijk?
3. L. J. Jordaan, Nederland's crisisjasje.
4. Mr. F. Coenen, De oneindigde wijsbegeerte
Melis Stoke, Dr. Warhooft, teekenlngen Harmsen
van Beek.
5. B. van Vlijme.n, Engeland en de Duitsche eisch
van gelijke ontwapening Spreekzaal.
6. Nico Rost, Duifsche boeken.
7. Dr. P. van Olst, Vliegen Mr. F. Pauwels
Nieuwe uitgaven.
8. Spe/problemen.
9. Mr. H. Scholte, Dramatische kroniek.
10?11. Mr. M. Kann, Interviews, teekeningen door
van der Heyden.
12. L. J. Jordaan, Bioscopy.
13. A. E. van der To,l Tentoonstellingen.
15. C. A. Klaasse, De begrooting.
16. A. Plasschaert, Schilderkunst Dr. R.
Feenstra, Nieuwe uitgaven.
17. J. Crooks. Feest op Borneo.
18. Charivarius, Hyacinth.
19. Uit het kladschrifl van Jantje Alida
Zevenboom, Croquante croquetjes.
20. Letterraadsel Charivaria Spreekzaal.
Viooltjes
Voortreffelijk»
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGER5
Lef op den naam/
amputatie op het hoofdstuk defensie terug en dat
nog wei, nadat zij over de bezuinigingen op dit
hoofdstuk, zooals het lid dier commissie Zaalberg
ons in een ingezonden stuk in dit nummer van de
Groene verklapt, het uitvoerigst had gedebatteerd.
Wie let op den deplorabelen toestand van 'slands
financiën en op de waarde van dit deel van onzen
dienst in verhouding tot andere takken van open
baren dienst, moet den moed hebben het besluit
tot aanbouw van den derden kruiser in te trekken
en ons leger met een divisie te verminderen.
Uit het bovenstaande volgt, dat ik de voorge
stelde verlaging van de salarissen der Rijksambte
naren het heet in hoofdzaak een verhooging
van de pensioensbijdrage, maar het is in feite een
verlaging onvermijdelijk acht. Ik zou althans
geen kans zien de begrooting sluitend te maken,
zonder tot dit middel mijn toevlucht te nemen.
Die verlaging is voldoende gemotiveerd met de
daling van de kosten van levensonderhoud, de
grootere vermindering in inkomsten van bijna
iedereen, die niet in openbaren dienst is en den
toestand van 's lands financiën.
Zonder diep ingrijpende en pijnlijke maatregelen
komen wij er niet. En wie den een wil sparen, moet
den ander des te zwaarder treffen.
A. C. JOSEPHUS JITTA