Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 24 September 1932
-4Maurice"
van schuivende, elkaar overwazende bteinoii, van
fantastisch gegroepeerde klanken, van stuwing
en vaart. ... het wordt: film ! De bronzen stem
der Notre-Dame slaat het morgen-uur en op het
rythme der gongalagen ontwaakt Parijs. Beelden
glijden voorbij, geluiden springen op het gro
tesk crescendo van. een wereldstad, die zich lui
uitrekt en gaapt. Een overweldigend tutti
en de stilte valt plechtig over het beeld van een
stroohoed, dien de heele wereld kent. ... de held
is geïntroduceerd. Voort stuwt de film, langs een
kleermakerswerkplaats en een feodaal kasteel, langs
een wedloop dwars door Parijs en een hertenjacht
ergens in de wouden van Bambouillet, langs joe
lende faubourg-klantjes en onwaarschijnlijke
gentiïhommes.... alles in een bonte, grillige afwisse
ling en met die verrassende contrastwerking, welke
alleen de camera kent. Naast het boeiende spel
der beelden staat het boeiende spel der klanken.
Uit het onbestemde brouhaha der wereldstad ont
staat een daverende muziek uit de spreek-zang
der stemmen ontstaat het chanson. Klokslagen
wippen rythmisch op en neer met het snurken
van een clochard. Fluisterende zinnen zweven
boven slapende hoofden. Een complete hofhouding
komt in een couplet van drie regels aan het woord
... .in het kort: een snelle, bonte, brillante werve
ling van beelden en klanken, gevormd tot iets
nieuws en oorspronkelijks, dat slechts in de verte
verband houdt met het begrip: operette.
Zoo werd deze film een der beste, die Chevalier
ooit maakte omdat het niet de film is van
Chevalier .maar van Mamoulian. En van de com
ponisten. Want de muziek is opmerkelijk goed en
bijwijlen verrassend geestig: Mendelssohn's Fr
hlingslied" verandert in een kostelijke, vette
fagotparodie als het portret van een stokouden minnaar
op de proppen komt een (Ja ira !" in voor
zichtig vertraagd tempo begeleidt den aarzelenden
kasteelbestonner naar de trappen van het adellijke
bordes en verzinkt geïntimideerd in het statige
menuet uit Don Juan", wanneer hij tusschen
de rococo-ornamenten van het interieur be
landt. ...
Inderdaad een souverein spel met camera
en geluidsband.... een voortreffelijke film !
;:N .r, UW RESTAURANT:
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
Tentoonstellingen
Kennemer Kunstenaars Kring,
Hotel De Prins, Velgen.
Wie thans de pont bij Velsen nadert vindt
boven den weg een doek gespannen, dat hem
met de woorden ,,Kvmstweek K.K.K." en een
pijl naar het nabijgelegen Hotel De Prins verwijst.
De geheimzinnige drie K's doen eerst denken
aan een of ander geheimzinnig genootschap of
aan een hypermoderne kunst-richting.
Ku-KluxKan? Een als Ka-Ka-Ka, herleefd Da-Da?
Niets van dit alles ! Eenvoudig: Kennemer Kunste
naars Kring, een soort broederschap van in de
bollenstreek wonende beeldende kunstenaren, ar
chitecten, litteratoren en musici, die onlangs
gesloten werd en die met een schilderijententoon
stelling, benevens litteraire en muzikale avonden.
haar eerste levensteekenen geeft. De kunstenaars
die elkaar hier gevonden hebben treden niet voor
het voetlicht met een of ander program, zij spreken
niet van de kunst van dezen tijd. of van die vana'le
tijden, noch ook bedrijven zij een speciaal soort
,,isme". Zij zoeken blijkbaar geen andere recht
vaardiging voor hun gemeenschappelijk optreden
dan gelegen is in de vreugde der saamhoorigheid,
die de zonen en dochteren van onderscheidene
Muzen soms in een familiefeest vereent. Het is
meestal een kortstondig feest; de familieband der
kunst kan nog minder tegen een stootje dan welke
familieband ook. . . . Maar laat ons niet als kwade
fee met sombere voorspellingen optreden en slechts
constateeren dat in alle geval die vreugde er thans
is en de jonge broederschap voorloopig een levens
lust toont die weldadig aandoet en die zij op veler
lei sympathieke wijzen demonstreert. Zoo valt er,
om een voorbeeld te noemen, te wijzen op een boek
je, mede op deze tentoonstelling te verkrijgen,
waarin Kennenner artisten van verschillende
professie proeven van hun talent afleggen. Het
is gevuld met serieuse en minder serieuse teeken
krabbels, met fragmenten van muzikale compo
sities, met wijze en onwijze kwatrijnen en werd
door enkele leden zelf doormiddel van een soort
cliché-verre procédévervaardigd.
Komt Kaninefaten en Belzen,
O. laat ons elkander omhelzen
Nu de Kring exposeert
En de Kunst weer floreert
In ,,de Prins" bij het pontje van Velzen
zingt" een der broederschaps-leden in een
Limmerick.. . .
Het is jammer zulk een stemming, die we,
vooral in deze duistere en met zoovele zwaar
wichtige (kunst)problemen worstelende tijden,
misschien meer nog dan anders waardeeren, te
breken met min of meer diepgaande beschouwingen
over het werk van alle de 21 schilders en teekenaars
die hier exposeeren. Het noemen" van bepaalde
werken heeft in dit opzicht ook bezwaren. Nochtans
noem ik van het werk van ouderen en (of) reeds
buiten Kennemerland min of meer bekende schil
ders: twee olieverfstukken van H. F. Boot, een
Bloeiende Cactus en een groot stilleven met
Apollobuste (in een verloren atelierhoek op den grond
geplaatst) waarin hij zijn bekende gosde qualiteiten
als colorist demonstreert, evenals hij dat doet
in zijn aquarel van een Spaansche danseres,
die echter plastisch niet a1 te sterk is; een
(min of -meer zakelijk geschilderd landschap, en
een appel stilleven van Henriet, die evenwel blij ven
onder het dosk dat van Lier op zijn recente
zomertentoonstelling van hem exposeerde, zóó dat men
ook nu nog niet den schilder Henriet even hoog
kan waardeeren als den teekenaar en graficus
Henriet (de laatste vindt men hier, met in hoofd
zaak reeds bekende werken, óók). Twee werken
van Gerard Sluijter een Parijsch stadsgezicht
en een Hofje te Santpoort, het eerste met sterke
donkere rooden, blauwen en bruinen, op zijn bekende
vierkante manier" gecomponeerd, het tweede meer
fantastisch, met romantische kleur- vlagen gedaan.
Twee groenten en vruchten stillevens van Otto
B. de Kat, met goede qualiteiten in de kleur. |^
Bij het werk der jongeren komt men evenmin
voor plotselinge openbaringen te staan. Zelfs niet
voor iet of wat wonderlijke eigen/.innige
experitenten, die men op een tentoonstelling als deze
eigenlijk verwachten kon en in zeker opzicht ook
nog liever had gezien dan de vage, dikwijls iet of
wat verdofte en soms ook wat verburgerlijkte"
spiegelingen van het oeuvre van een van Gogh,
een Picasso of een anderen voorganger, die men
hier te aanschouwen krijgt. Hier en daar zijn zeer
zeker beloften", di? zich dan bescheiden aan
kondigen ials voorbeeld zij een goed decoratieve
bloemencompositie van J. Michel genoemd, be
schaafd en tegelijk sterk van kleur en dat tevens
een element inhoudt van het soort van fantasie
waarin b.v. Herman Kruijder groot kan zijn).
Maurice Chevalier in Love me to night"
In het algemeen gesproken een tentoonstelling
die niet opleeft tot de vitale feestelijke stemming
die de K.K.K. bezielt. Als merkwaardigheid zij
tenslotte vermeld, dat bij deze Kennemers het
symbool van het Kennemer-land het
bloembollenveld s.lechts op n doek verschijnt. En dan nog. . . .
Daarentegen is de appel" sterk favoriet.
zooals zij dat in een vroegere periode voor dat
de visch" het weid ! óók al eens geweest is.
A. E. VAN DEN TOL
Nieuwe uitgaven
Nummers, door Willy Corsari. H. P.
Leopold's U. M. Den Haafj 1932.
Wij zitten in Nederland het is een gemeen
plaats het te zeggen nog altijd midden in de
litteratuur, die het Hollandsch binnenhuisje"
in zijn vele verschillende
schakeeringen-van-stemmingen (al die kamers met theetafels hebben
nietteminde burgerlijkheid en derzelver peillooze verve
lingen gemeen) tot onderwerp heeft. De recensent
krijgt zooveel dikke romans op zijn tafel geworpen,
die, zij het van verschillenden vorm, toch allen
van een zelfde grenzenlooze onbelangrijkheid,
larmoyante zouteloosheid en stroopachtige traagheid
zijn, dat men het hem niet euvel mag duiden, als
hij ook eens een boek voor zijn pleizier leest. Dat
deed ik dezer dagen met Kastners Fabian". Het
ligt niet op mijn weg, dat boek hier te bespreken.
Ik moge alleen zeggen dat het een geweldig
boekvan-heden is van 1932, en dat toen ik het in
toomelooze vaart had Misgelezen (het is zelf
totbóefc-gestólde-vaart, immers) de verzuchting
kwam: waarom zijn wij in Nederland nog altijd
vijftig jaar achter?
Toen zette de recensent zich aan zijn werk" en
achter de stapel lectuur van, vóór en over dames
vrouwen" zou een eeretitel n een leugen zijn
die op lezen en bespreken lag te wachten.
De eerste, geheel willekeurige, greep was naar
Willy Corsari's Nummers".
Na eenige bladzijden lezens was er verwondering,
toen: geboeidheid en nu de lectuur beëindigd is:
blijde verrassing.
Men versta mij wel: dit boek staat even ver van
Fabian als Famke van Van der Velde en zelfs na
dert het in menschelijkheid en zuiverheid van con
ceptie nog bij-lange na niet het eenige goede
Nederlandsche vrouwen"boek van de laatste jaren:
Twee meisjes en ik". Maar, het is in waarheid:
een belofte; in tempo: modern; in conceptie: gén
theetafel-gedrein. Ik vind Nummers" heelemaal
niet een gebeurtenis" en óók niet een
boek-omgelukkig-mee-te-zijn. Het is wel zuiver, helder,
eerlijk, hard en snel. En daarom is het vooral: een
belofte om verheugd mee te zijn. Een belofte, die
zegt: misschien is Willy Corsari de vrouw, die
met een sprong over alle bonbonnières en schalen
met koekjes heen ons eens bij den kraag zal grij
pen en heen en weer zal schudden en zeggen zal:
al uwe en mijne en hunne hebbelijkheidjes en
zieltjes zijn volslagen nietigheid, alleen het rhyth
me van dezen onpersoonlijken tijd is de moeite
waard om er de adem voor in te houden en het hart
te doen slaan !"
De schrijfster van het r/oede boek Nummers"
zal misschien ns het ware boek schrijven.
Als wij van n Nederlandsche schrijfster nu
eens een boek mogen verwachten, dan is dat: Willy
Corsari. E. ELIAS