De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 1 oktober pagina 11

1 oktober 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

«. ELUIDSFILMS s m Theater De Uitkijk" L J. JORDAAN Aan deze indrukwekkende beeldcomposities paart' zich een intense en effectieve verwerking van het geluid. Stemmen, geraas van machines, kreten, gezang en het rythmische gedaver van de locomotief vormen een kleurigen klank-achterx grond, die het geheel steunt en versterkt. De ge luidsweergave, volgens het nieuwe Russische sysRoxy teem is voortreffelijk en maakt , .DerWeg ins Leben'" tot een resurrectie van de Russische filmkunst, die haar verleden volkomen waardig is. En met verlangen zien wij uit naar de Europeesche en Amerikaansche kunstenaars, die oP hun beurt onze problemen zullen behandelen en de verliefde operette-prinsen vervangen door andere. betere stof. Deze Weg ins Leben" ligt open, voor wiert Iiem durft-begaan ! ? Arbeitl" Scheffer. Ken smalfilm ,,»e l'Itkijk" vani Carréen Tegenwoordig is geen tennismatch, geen zeiltochtje en geen weekend-buiten meer compleet zonder de aanwezigheid van een heer of dan1 e, die met een zwart kiekkastje tegen den neus een aantal bevangen of uitbundig gesticuleerende slachtoffers. fixeert. Dit is de smalfilmer een der vele dui zenden o\er de heele wereld, die kilometers backhand-volley's, Kager Plassen en picknick's op het celluloid vastleggen. De eenige motiveering voordeze eindelooze herhaling van altijd dezelfde voor stellingen is, dat Neef Kees of Wim's verloofde of Tante Janna's tuintje er op compareeren. Voor de rest is het geval zonder eenig belang en dient gewoonlijk slechts om argelooze gasten met de moordende verveling eener projectie-in-den-huiselijken-kring te executeeren. Sinds eenigen tijd heeft zich echter een bewegingontwikkeld, die de eigenaars van smalfilmapparaten er op attent maakt, dat een filmcamera een instru ment is. dat ook door den amateur met sma.ak.. vernuft en geest gehanteerd kan worden. Om van artistieken zin voorloopig dan nog te zwijgen. Deze beweging, die in ons land aan de zeer bloeiende en ac tieve Smalfilmliga bet aanzijn schonk, heeft zijn aanhangers vereenigd om door onderlinge concoursen en gezamenlijke stu die het smalf ilmen op te werken uit zijn wezenloozen staat van bewegend familiealbum. Zij streeft er naar van de amateurcinegrafie een boeienden vorm van particuliere reportage te maken en zoo mogelijk nog iets dat hooger mikt. Waarom ook niet? De moderne smalfilm-camera's en projectoren doen in scherpte van beeld voor geen normaalfilm-apparaat onder. De amateur-smalfilmer be schikt aldus over nagenoeg dezelfde middelen als zijn be roepscollega om het Sayitwith pictures !" naar eigen persoon lijken smaak en individueele begaafdheid toe te passen. Hij kan zijn eigen belicht ing kiezen uit de eindelooze mogelijkheden diede natuur gratis biedt. Hij kan het beeld een bijzonder cachet geven door het in praegnante camera-instellingen op te vangen. Hij kan met scherpzinnigheid en humor détails naar voren brengen. En last iiot least ! hij kan het rythme en de contrastwerking der beeldstrooken door montage uitdrukken. In een woord: Hij kan van een zeurenden of hakkelenden berichtgever een boeiend verteller worden. Tot welk een verbluffende perfectie deze snialfilm-activiteit kan groeien, heeft de eerste pers voorstelling van een serie smalfilm-avonden door het theater ..De Uitkijk" georganiseerd, bewezen. Van de heeren Carréen Scheffer werd een film fragment ..Arbeid" vertoond, dat in menig op/.icht een verrassing bleek. Het ietwat uitgebreide en vage begrip door den titel aangegeven, werd in een veelszins boeiende en fraaie, doch vooral frappant knappe verbeelding vastgelegd. Met een zekerheid, een rust en een technische vaardigheid, die respect afdwingen, hebben deze beide amateurs de meest uiteenloopende motieven van den arbeid in hun film verwerkt. Het is op zich zelf een merkwaardige prestatie een dergelijke gevaarlijk 'afgezaagde ,De Weg naar het Leven' materie tot een belangwekkend stuk documentaire op te voeren. Met belangstelling kan men de verdere experimenten op dit nieuwe terrein van ons dili gente avant-gardetheater tegemoetzien. Vooraf ging een door ..De Uitkijk" gebrachte en gesonoriseerde film van Otto van Xijenhof ,,Zee", met muziek van Hans Brandts-Buys. Een buiten gewoon gelukkige combinatie van beeld en klank, die voor liet nog zoo schrale repertoire der korte natuurimpressies een belangrijke verrijking beteekent. Brandts-Buy's muziek past zich wonder wel aan bij de voortreffelijke film van van Nijenhof tot een geheel, dat in den lawaaiigen chaos van menig bioscoopprogramma een moment van ver ademing en verheffing kan beteekenun. Een hartig ..Bravo !" voor deze beide jonge kunstenaars ! l'o r re spo nel e nti e H. v. L. te Rotterdam. I f et door u gezonden artikel kan niet worden geplaatst omdat hetzelfde onderwerp reeds twee weken geleden uitvoerig in ons blad is behandeld. Wij verzoeken u iri het vervolg nauwkeurig opgave van adres te doen, opdat wij u schriftelijk kunnen antwoorden, wan neer postzegels voor amv.vo r. l worden gezonden. ,De Weg naar het Leven' Roxy

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl