Historisch Archief 1877-1940
«.
ELUIDSFILMS
s m Theater De Uitkijk"
L J. JORDAAN
Aan deze indrukwekkende beeldcomposities
paart' zich een intense en effectieve verwerking
van het geluid. Stemmen, geraas van machines,
kreten, gezang en het rythmische gedaver van
de locomotief vormen een kleurigen
klank-achterx grond, die het geheel steunt en versterkt. De ge
luidsweergave, volgens het nieuwe Russische
sysRoxy
teem is voortreffelijk en maakt , .DerWeg ins Leben'"
tot een resurrectie van de Russische filmkunst,
die haar verleden volkomen waardig is.
En met verlangen zien wij uit naar de
Europeesche en Amerikaansche kunstenaars, die oP
hun beurt onze problemen zullen behandelen en de
verliefde operette-prinsen vervangen door andere.
betere stof.
Deze Weg ins Leben" ligt open, voor wiert
Iiem durft-begaan ! ?
Arbeitl"
Scheffer.
Ken smalfilm
,,»e l'Itkijk"
vani Carréen
Tegenwoordig is geen tennismatch, geen
zeiltochtje en geen weekend-buiten meer compleet
zonder de aanwezigheid van een heer of dan1 e, die
met een zwart kiekkastje tegen den neus een aantal
bevangen of uitbundig gesticuleerende slachtoffers.
fixeert. Dit is de smalfilmer een der vele dui
zenden o\er de heele wereld, die kilometers
backhand-volley's, Kager Plassen en picknick's op het
celluloid vastleggen. De eenige motiveering
voordeze eindelooze herhaling van altijd dezelfde voor
stellingen is, dat Neef Kees of Wim's verloofde of
Tante Janna's tuintje er op compareeren. Voor de
rest is het geval zonder eenig belang en dient
gewoonlijk slechts om argelooze gasten met de
moordende verveling eener
projectie-in-den-huiselijken-kring te executeeren.
Sinds eenigen tijd heeft zich echter een
bewegingontwikkeld, die de eigenaars van smalfilmapparaten
er op attent maakt, dat een filmcamera een instru
ment is. dat ook door den amateur met sma.ak..
vernuft en geest gehanteerd kan worden. Om van
artistieken zin voorloopig dan nog te zwijgen.
Deze beweging, die in ons land
aan de zeer bloeiende en ac
tieve Smalfilmliga bet aanzijn
schonk, heeft zijn aanhangers
vereenigd om door onderlinge
concoursen en gezamenlijke stu
die het smalf ilmen op te werken
uit zijn wezenloozen staat van
bewegend familiealbum. Zij
streeft er naar van de
amateurcinegrafie een boeienden vorm
van particuliere reportage te
maken en zoo mogelijk nog
iets dat hooger mikt. Waarom
ook niet? De moderne
smalfilm-camera's en projectoren
doen in scherpte van beeld voor
geen normaalfilm-apparaat
onder.
De amateur-smalfilmer be
schikt aldus over nagenoeg
dezelfde middelen als zijn be
roepscollega om het Sayitwith
pictures !" naar eigen persoon
lijken smaak en individueele
begaafdheid toe te passen. Hij
kan zijn eigen belicht ing kiezen
uit de eindelooze mogelijkheden diede natuur gratis
biedt. Hij kan het beeld een bijzonder cachet
geven door het in praegnante camera-instellingen
op te vangen. Hij kan met scherpzinnigheid en
humor détails naar voren brengen. En last iiot
least ! hij kan het rythme en de contrastwerking
der beeldstrooken door montage uitdrukken. In
een woord: Hij kan van een zeurenden of
hakkelenden berichtgever een boeiend verteller worden.
Tot welk een verbluffende perfectie deze
snialfilm-activiteit kan groeien, heeft de eerste pers
voorstelling van een serie smalfilm-avonden door
het theater ..De Uitkijk" georganiseerd, bewezen.
Van de heeren Carréen Scheffer werd een film
fragment ..Arbeid" vertoond, dat in menig op/.icht
een verrassing bleek. Het ietwat uitgebreide en
vage begrip door den titel aangegeven, werd in een
veelszins boeiende en fraaie, doch vooral frappant
knappe verbeelding vastgelegd. Met een zekerheid,
een rust en een technische vaardigheid, die respect
afdwingen, hebben deze beide amateurs de meest
uiteenloopende motieven van den arbeid in hun
film verwerkt. Het is op zich zelf een merkwaardige
prestatie een dergelijke gevaarlijk 'afgezaagde
,De Weg naar het Leven'
materie tot een belangwekkend stuk documentaire
op te voeren. Met belangstelling kan men de verdere
experimenten op dit nieuwe terrein van ons dili
gente avant-gardetheater tegemoetzien.
Vooraf ging een door ..De Uitkijk" gebrachte en
gesonoriseerde film van Otto van Xijenhof ,,Zee",
met muziek van Hans Brandts-Buys. Een buiten
gewoon gelukkige combinatie van beeld en klank,
die voor liet nog zoo schrale repertoire der korte
natuurimpressies een belangrijke verrijking
beteekent. Brandts-Buy's muziek past zich wonder
wel aan bij de voortreffelijke film van van Nijenhof
tot een geheel, dat in den lawaaiigen chaos van
menig bioscoopprogramma een moment van ver
ademing en verheffing kan beteekenun.
Een hartig ..Bravo !" voor deze beide jonge
kunstenaars !
l'o r re spo nel e nti e
H. v. L. te Rotterdam. I f et door u gezonden
artikel kan niet worden geplaatst omdat hetzelfde
onderwerp reeds twee weken geleden uitvoerig in
ons blad is behandeld. Wij verzoeken u iri het
vervolg nauwkeurig opgave van adres te doen,
opdat wij u schriftelijk kunnen antwoorden, wan
neer postzegels voor amv.vo r. l worden gezonden.
,De Weg naar het Leven'
Roxy