Historisch Archief 1877-1940
No. 2887
De Groene Amsterdammer v&n 1 October 1932
k*
Beprigsverwarring
door Frans Coenen
Er zijn rare begripsverwarringen tegenwoor
dig. Om te beginnen die henie-in-huis van
wege de communistische werkeloozen, die vrij van
stempelen kregen om per extra trein naar den Haag
te gaan betoogen. Het kamerlid Boon heeft vra
gen" gesteld, zoowel over den extra trein als over
die stempel-vrijgeving. En alle
anti-revolutionnaire kranten, mitsgaders eenige liberale, blaatten
hun verontwaardiging over een gemeentebestuur,
dat zoo'n goed tuchtmiddel bij de hand had en het
waarachtig liet schieten. Want daarvoor houdt
men klaarblijkelijk die stémpelarij, aanvankelijk
eenvoudig bedoeld als administratief controle
middel, om zich te vergewissen, dat de gesteunde
werkeloozen ook inderdaad werkeloos zijn. Maar
men heeft nu ontdekt, dat zij ook politiek kan
worden aangewend om de onordelijken" te be
letten hun stoutigheden uit te voeren en men
dat is de heer Boon en de kranten acht dat zeer
oirbaar. Het is nog altijd de oude beschouwing,
alsof werkeloosheidsteun 'eigenlijk een soort lief
dadigheid is, waartegenover de gesteunden dan
ook de verplichting hebben niets tegen hun wel
doeners te ondernemen. Doen zij dit wél, dan
behooren zij ook niets meer te krijgen, oordeelen deze
Rechtvaardigen, die zich misschien niet genoeg
rekenschap geven van het feit, dat
werkeloozensteun sedert lang een instituut geworden is, dat
geen staat, zelfs Amerika niet, zijn menschen durft
weigeren, op ethische, doch vooral op
nuttigheidsgronden. Men durft eenvoudig niet de helft van
het menschdom laten verhongeren.
En omdat nu ,,de steun" niets met politieke ge
zindheid te maken heeft, liet wethouder Douwes
de communistische stempelaars naar Den Haag
ten strijde gaan. Het behoorde eenvoudig niet tot
zijn competentie hun dat te beletten, al had hij er
toevallig de macht toe en men moet wel zeer
klassebewust" eenzijdig denken om dat niet in
te zien.
Een tweede rare begripsverwarring kon men in de
N. B. O. van 24 Sept. lezen. Er werd daar melding
gemaakt van een door de Indische regeering uit
gegeven verklaring, die de landsdienaren" moeten
onderteekenen, dat zij zich zullen onthouden van
het voeren van propaganda, welke leidt tot onder
mijning van het Overheidsgezag of ontwrichting"
van de openbare orde". Niets billijker, zou men
zeggen. Maar de redactie schrijft er onder:
Vermoedelijk is deze verklaring gericht tegen de
propaganda, welke de Bond van vereenigingen van
Overheidspersoneel thans opnieuw inzet tegen de
salarisplannen der regeering en welke begonnen is
met de uitspraak, dat men zich verzetten zal tegen
verdere verlaging van salaris en deze in geen geval
zal aanvaarden.
Dat ziet er nu weer heel krom uit! Mogen lands
dienaren" in Indiëzich nu ook niet meer verzetten,
als hun salarissen gekort worden? In alle orde en
fatsoen natuurlijk zich niet verzetten, als zij aan den
lijve bedreigd worden? Tot welk antidiluviaansch
despotisme is men daar dan vervallen en wat voor
zonderlinge mentaliteit heerscht er tegenwoordig,
die geen onderscheid meer maakt tusschen
oproerkraaien en zelfverdediging? Of is 't enkel de N.R.C.
die voor die dingen zoo geen oog heeft? Dan komt
het er minder op aan.
Polemiek HerrioOvon Papen
Teekening door B. van Vlijmen
verwijt den ketel.
Het Larensche Verkeersdrama
.Ken over|>einxïiif£
Het schrikkelijk ongeluk van Maandag' jl. op
het kruispunt van de wegen Laren?Hilversum
en Amsterdam?Baarn doet gedachten van groote
deernis met de slachtoffers bij ons opkomen, maar
evenzeer dringen andere vragen naar voren. Het
is in dit stadium niet uit te maken, bij wien de
schuld ligt, bij den autobestuurder, die op dit
breede kruispunt ondanks een waarschuwings
bord de tram niet tijdig heeft gezien of bij den
wagenvoerder, die (volgens courantenberichten),
meenende, dat die auto toch. wel stoppen zou,
doorgereden is. In elk geval is het van belang te
wetan, dat in art. 59 van het iTram.wegreglement
voorgeschreven wordt, dat de wagenvoerder
verplicht is bij het rijden, in hel bijzonder, waar de
tramweg is aangelegd op den openbaren iceg, steeds
nauwlettend acht te geven op de omgeving, om,
OPRUIMING
LAATSTE
WEEK
Z E N
XNDE
ZONEN
TOT 18 OCTOBER
HOOFDMAGAZIJN
DEN HAAG
MEUBELEN
PERZISCHE
T A P IJ T E N
hetzij in geval van belemmering op den tramweg,
heizij ter voorkoming run ongelukken op den open
baren vf», de snelheid te certninderen oj den trein
zoo nood u/ tot stilst anti te brengen. Deze bepaling
wordt natuurlijk niet buiten werking gesteld in
het geval, dat een autobestuurder in strijd met
artikel 11 van genoemd reglement den tramweg
kruist wanneer een trein in aantocht is.
Wanneer we voorts nagaan, dat een tram uiter
aard lange remwegen heeft en nimmer uitwijken
kan, dan vijst de vraag, of op talrijke kruisingen
de trams inderdaad wel die voorzichtigheid in
acht nemen, welke toch hoogst noodzakelijk zou
zijn. Voorts vergete men niet, dat de tram hier een
locale lijn berijdt (Hilversum?Laren), terwijl de
autoweg de verbinding vormt tusschen Amster
dam en het midden en oosten des larids. Qualitatief
is de autoweg hier vél belangrijker dan de lijn
van de (Jooische, zood.at ook daarom uiterste
voorzichtigheid en snelheidsmatiging van de tram
reeds geboden zijn. Het autoverkeer is langzamer
hand ook in Nederland van zoodanig belang
geworden, dat we de privileges van de tramwegen
feitelijk niet zonder meer mogen handhaven.
Volgende week hoop ik op dit probleem nader
terug te komen, in verband ook met de verkeers
ongevallen-oorzaken, die men bjjzig is aan te
leggen" in den Rijksweg Haarlem?Sassenheim.
* *
*
Wij hebben (eveneens in de couranten) gele/en,
dat hier sprake was van personenvervoer met een
vrachtauto, welke daartoe slechts heel gebrekkig
ingericht was. Tegen dit euvel, dat zeer frequent
voorkomt, wordt veel te weinig opgetreden.
Wanneer een vrachtauto ruimte biedt voor meer
dan S personen, mag personenvervoer daarmede
alleen plaats hebben, indien de auto door een
offficieel deskundige gekeurd is. Wanneer men do
vehikels ziet. waarmede zoo vaak tientallen men
schen vervoerd worden, vraagt men zich af.
waarom door een veel te slap toezicht dit nuttige
voorschrift een doode letter blijven moest. De dood
loert langs de wogen, maar is dat eigenlijk wel
zoo'n wonder:- H. J. PEPPIXK
'